1) Jag läser för snabbt och tappar därmed mycket information. Måste verkligen koncentrera mig för att kunna läsa långsamt och det är jobbigt..
2) man kan lyssna på audioböcker när man är ute och går eller cyklar.
Dock...
Det är tacksamt att svenska förlag har börjat ge ut audioböcker. En gång i tiden fanns det ju knappt (jo, för synskadade och sånt på bibblan och för barn naturligtvis). Men jag förstår inte riktigt deras utval. Det mesta verkar vara thrillers och deckare. Mycket litet SF och Fantasy. Harry Potter kommer givetvis ut, och ett fåtal andra grejer. Av Stephen King är det enda som kommit ut hittills "Det mörka tornet". Jag tror nog att fler än jag skulle vara tacksam för lite fler böcker i "vår" genre. Av den sammanlagda utgivningen så verkar det bara vara nån promille som kommer ut som audiobok. Piratförlaget skall iaf ha en eloge. De ger ut mycket av sin katalog på CD.
Undrar om det skulle vara möjligt att överföra de där talböckerna från bibblan till en mer kommersiell nytta, eller är de låsta i lagstiftning och sånt. Uppläsarna där är ju inte världens bästa, men bättre än ingenting. Där finns ju en hel del böcker inlästa som inte finns att få tag på i affärer.
Måste dock påpeka att jag tror att "AudioCD"-audioboken snart är död. Det finns ingen anledning till att slösa bort 15-20 CD-skivor när en hel bok får plats på en CD som mp3:or. Det har börjat komma det också, men vi är fortfarande långt efter England och USA är det gäller detta (där verkar det mesta komma ut även som audio).
En sak jag inte kommer att syssla med är iaf (laglig) nerladdning av mp3:or, som bland annat eLib säljer. Köper jag en bok på audio vill jag ha ett snyggt fodral och sånt med. Detta gäller givetvis inte eböcker, dessa klarar sig utan fodral. Mestadels för att jag inte ser poängen, med tanke på hur små dessa är.