Om ett ämne stannar på stadiet "Jag tycker si" och "Jag håller inte med, jag tycker så" eller "Ja, det tycker jag också" blir det ju inte mycket till diskussion. Det är bara ett utbyte av åsikter som inte leder någon vart. För att det ska bli något mera krävs en aning mera input än så. Men är man nöjd med den typen av utbyte så är man. Och det är väl gott och väl det också. Men någon diskussion är det inte. Ger man sig dock in i en debatt med någon som inte tycker att ett så ytligt åsiktsutbyte är givande, utan vill se mera kött på benen och att man kanske till och med argumenterar för sin sak så får man också följa spelets regler. Dvs inte nöja sig med att säga att "Jag tycker så" utan kanske också backa upp sitt tyckande med argument baserade i någon sorts fakta eller vad man ska kalla det. Att inte bara ge negativ kritik, utan också ge förslag på förändringar för att förbättra produkten - vad man nu än pratar om.
Återigen förstår jag inte varför jag måste validera mina åsikter med argument som inte spelar någon roll. Jag kontasterade tidigare i tråden att mitt sätt att diskutera verkar vara annorlunda från andras, i och med att JAG använder mina åsikter som argument utan att kunnaa bevisa något.Jag tillhör nämligen de människor i världen som inte tror att de VET allt.
Om jag respekterar dem varför kan de inte respektera mig?
Menar du verkligen att jag MÅSTE lägga fram argument till mina åsikter, annars blir jag avstängd?
Är man en känslig själ och inte tål att folk inte alltid är bästa vänner och kramas stup i kvarten så har man alltid valet att inte delta i diskussionerna eller att inte besöka forumet alls. Vi har alla vår personliga frihet.
Det snackas mycket om "överkänslighet" (ett citat från en annan kommentar) och "känsliga själar". Jag vet inte varför jag skulle vara en sån för att jag uttrycker missnöje? Det är en dålig ursäkt, tycker jag, för att folk ska kunna få bräka på hur som helst. Om jag skulle vilja så kan jag vara hur elak som helst. Men varför skulle jag? Tror du jag mår bättre av att någon blir sårad av mig? Jag tror inte att någon annan här mår bättre av om de lyckas såra mig.
Och vad gäller Stargatetråden så är det bara tillåtet att posta där om man har positiva åsikter om serien? Jag ser serien, men får alltså inte säga vad jag tycker för att det är irriterande för fansen. Please.
Jag sade inte, angående Stargate, att det var förbjudet på något sätt. Jag sa att det verkar komma fram mer negativ kritik än positiv och att det känns mindre kul. Du får skriva vad du vill. Jag tycker bara det är konstigt att det anses som något fint om man kan sönderkritisera en serie och inte kan säga något positivt.
Men visst, jag ska nog börja hålla käften oftare för tydligen är det skillnad på vem och vad man kritiserar... Är det folk som varit med länge, då är det bäst att akta sig.
Det är tydligen coolt att vara elak här.
Det här är ett forum där trådarna svänger fram och tillbaka ganska mycket ibland. Jag upplever det inte som att diskussionerna har varit speciellt hårda på sistone, men det är olika perspektiv man har på saker och ting. Det jag uppskattar med det här forumet är att man slipper iaf stämningen som råder på många amerikanska forum där man antingen håller med eller inte är välkommen.
Ja, det är ju precis så det känns just nu. Men jag är säkert bara överkänslig.
Edited by Freja42, 19 February 2007 - 15:04.