Jump to content

Photo

Jayce and the Wheeled Warriors

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 February 2007 - 04:54

Intro
Credits

Jayce and the Wheeled Warriors. En gaaammal tecknad serie från 1985, skapad av J. Michael Straczynski (Babylon 5) och fransmannen Jean Chalopin (Inspector Gadget).
Jag brukade se den för 20 år sedan på de engelska parabolskanalerna.

Serien är en Space Opera blandat med magi och handlar om Jayce som letar efter sin far, Audric, som av misstag under ett expriment råkar skapa Monsterminds.
Monsterminds är en ond växtras som snabbt sprider sig genom universum med hjälp av sina stora rötter och förgör allt i deras väg.
Monbsterminds leds av den mäktiga Sawboss och de kan alla förvandla sig till fordon.
Jayce går samman med en trollkarl, en flicks skapad av växter, en magisk rustning (Som är lite klantig och rädd av sig) samt en smugglare vars skepp dem åker med. Tillsammans så blir de "The Lightning League" som i sina specialfordon bekämpar monsterminds och räddar världar. Jayse har ena halvan av en magisk rot som när den förenas med den andra halvan, som hans far har, så slår den ut Monsterminds.

Som ni kanske anar så var serien skapad för att sälja leksaksbilar vilket är varför så mycket (Men inte förmycket) kretsar runt fordon.

Tyvärr så fick aldrig serien en riktig avslutning. Efter de 65 avsnitt som gjordes så skulledet göras en långfilm som J. Michael Straczynski hade skrivit manus till (Liksom många av de bästa avsnitten). I den så skulle Jayce slutligen återförenas med sin far bara för att få se honom mördad av Sawboss.
Tillsammans med en Lightning League armé så skulle han föra krig mot Monstermind medans de gjorde ett sista stort anfall mot hela galaxet och slutligen döda Sawboss och förgöra Monsterminds med den magiska roten.
Tyvärr så sålde leksakerna så såligt så filmen blev nerlaggd.

Så varför drar jag upp en så gammal serie??? Jo för jag har precis hittat alla avsnitten att ladda ner och har nu haft ett maraton och sett igenom de första 38 avsnitten. Fick en liten nostalgi attack och var tvungen att skriva om det. :D
Serien är riktigt bra på sina ställen (Mycket tackvare den fantastiska orkestermusiken)
Visst har den sina fel. Första avsnittet t ex är 1,5 timmes story nerklippt till 25 min och känns ologisk och hullerombuller. Dessutom så har de en magisk ring som lite för lätt tar dem ur knipor ibland men som de vid andra tillfällen inte använder. Samt de konstiga "alla skrattar" slutscenerna som de sätter in där man inte fattar vad de skrattar åt.
Men mycket av storyn i avsnitten är väldigt bra och uppfinningsrika och serien har många intresanta karaktärer.

Nån som har sett den och minns den? Eller kanske nån som hade leksakerna som fanns även i Sverige?

Edited by Crusader, 21 February 2007 - 04:56.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2007 - 08:08

Jag minns den vagt, har nog sett något avsnitt av den.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 February 2007 - 09:04

Har nog sett ett par avsnitt.
Kände inte igen det du skrivit, men kände igen figurerna på YouTube.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 February 2007 - 09:53

Känner inte igen den alls, men så är jag gammal och senil också :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2007 - 10:12

Precis som Georgia så kände jag ingen många av figurerna och introt. Men inte mycket mer - jag tror inte det här var något som jag aktivt följde.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 21 February 2007 - 10:27

Jag såg några avsnitt jag med på parabolkanalerna, men för 12 år sen. :D ( yngre än dig, din stofil! ^^ )

Håller med om att det var en riktigt bra serie. Intromusiken är GRYM! Visste inte att monsterminds var skapade av Jayces far, trodde dom bara utnyttjat hans geni, minsann.

#7 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 21 February 2007 - 12:04

Jodå detta minns jag allt! Har en morfar som för 10-15 år sedan hade typ varenda kanal i hela europa så han spelade in en hel del sånt här till mig då.
Jag tyckte det var jättecoolt fast jag inte fattade någonting.

Winter is Coming

#8 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 21 February 2007 - 12:04

Joda jag minns den. Tyvärr inget jag följde. Däremot blev jag väldigt sugen att se allt nu.
"There once was a man from Nantucket..."

#9 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 21 February 2007 - 12:10

Jag vart också lite sugen på det!
Vore kul om nån kanal kunde börja sända de här gamla 80-tals klassikerna igen!
Som Jayce, M.A.S.K, Transformers mm.

Winter is Coming

#10 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 February 2007 - 13:18

Som Jayce, M.A.S.K, Transformers mm.

M.A.S.K tittad jag på när den gick på Super Channel eller om det var Sky Channel i mitten på 80-talet.
Varje lördag/söndag morgon satt jag och min mamma och tittade på den och Transformers såklart :D
Var väl flera serier som gick, men dessa två kommer jag i håg.
Sen var det ju en bra tillfällighet att träna på engelskan, otextat som det var ;)

Kanske är därifrån jag minns Jayce.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#11 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 February 2007 - 13:40

Transformers går väl fortfarande på svensk TV, fast du kanske menar G1. Den finns på DVD iaf...

När jag var en liten Peak så brukade jag och brodern sova över hos farmor ibland, för att kunna se på Super Channel och deras tecknade block på helgerna. Inspector Gadget och en massa annat kul blev det.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#12 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 February 2007 - 14:15

Transformers går väl fortfarande på svensk TV, fast du kanske menar G1.

Nu för tiden ligger jag och sover på helgmornarna så jag missar Transformers. Och det var G1 jag menade.
Har alla de avsnitten plus lite till på några skivor någonstans i röran.

#13 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 21 February 2007 - 15:20

Transformers går väl fortfarande på svensk TV, fast du kanske menar G1. Den finns på DVD iaf...

G1 är det enda som gäller för mig i alla fall, skaffade nyligen första säsongen på dvd :)

Winter is Coming

#14 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 February 2007 - 15:44

Håller med om att det var en riktigt bra serie. Intromusiken är GRYM! Visste inte att monsterminds var skapade av Jayces far, trodde dom bara utnyttjat hans geni, minsann.

Jayces pappa, Audric, försökte bota universums hunger genom att skapa växter som kunde växa överallt. Men en radioaktiv solar flare muterade växterna. (Det är det de visar i början av "Credits")

Det finns ett par avsnitt att se på youtube om nån är intreserad. Sen finns hela serien att ladda ner också.

G1 är det enda som gäller för mig i alla fall, skaffade nyligen första säsongen på dvd :)

Samma här. :) Fast det har inte blivit av att jag köpt serien på DVD trots att jag alltid tänkt göra det. :(

Transformers G1 var jag helt galen i när jag var yngre. Jag har typ sett alla avsnitten utom precis slutet. Jag älskade verkligen den serien, speciellt de som utspelade sig efter filmen i framtiden ute i rumden. Jag brukade, med mina hundratals actionfigurer, göra en egen TV-serie inspererad på Transformers, Teenage Mutant Ninja Turtles och Dynasty. Blev typ rika affärsmän-Turtles i 50-års åldern och deras familjer som flyttade ut i rymden till en ny planet kallad Turbo som de försvarade mot rymdvarelser. (Jag byggde upp allt i detalj hur de kom dit osv)
Minnen. :D
De nya Transformers serierna är inte så mycket att se tycker ujag. Jag har sett nåt avsnitt men tyckte det var inte alls Transformers över dem.
Jag har alla Transformers avsnitten också men har inte blivit av att jag har sett dem. Samma sak med de gammla TMNT avsnitten.
Hade tänkt börja med nån av dem när jag är klar med Jayce. Transformers vill jag såklart se om innan filmen kommer. :P

Edited by Crusader, 21 February 2007 - 15:50.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#15 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 21 February 2007 - 16:01

Nån som har sett den och minns den?

Japp, jag minns den mycket väl. :)
Den och femtioelva andra animerade 80-talsserier var (och är fortfarande) stora favoriter. :)

#16 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 February 2007 - 16:11

Själv håller jag på att kika igenom: http://en.wikipedia....rs_Galaxy_Force (Japanska versionen)...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#17 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 February 2007 - 13:09

Galaxy Force/Cybertron ( senare avsnitten tycker jag är mindre lemlästade) är nog en av dom få senare Japanska TF-serierna som är nåt att se. :)

Ganska skapligt hittills faktiskt. Annars kan jag varmt rekommendera Transformers Beast Wars och Beast Machines till dig Crusader, 3D'n som användes i dom ser riktigt gammal ut nu, men storysen är fortfarande mycket bra.

#18 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 22 February 2007 - 14:51

Ja, Beast Wars är skitbra! Den rekommenderar jag också. :thumbsup:
Däremot fastnade jag aldrig för Beast Machines.

#19 Ezeziel

Ezeziel

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 08 July 2007 - 21:01

Önskar de kunde släppa hela serien på dvd box...

M.A.S.K. gick om jag inte minns helt fel på Super channel, tillsammans med G.I. Joe och Captain Power and the soldiers of the future och Robotech, Ulysses 31... Och hade The DJ Cat show... :)

Sky channels "Fun Factory" visade på lördagar : He-man, Lady Lovelylocks, My Little Pony, She-la, Carebears, Transformers, och nåt mer... bl a en om små råttliknande folk som levde i väggarna o så på hus... hmm..
"Freedom is the right of all sentient beings." -Optimus Prime

#20 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 July 2007 - 21:34

Välkommen Ezeziel!

Hela ditt inlägg var rena nostalgin-orgien! :P

Winter is Coming

#21 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 July 2007 - 21:50

"Fun Factory", var det inte på "The Childrens Channel" (Innan den blev den "hippa" TCC)? Sky One hade "The DJ Cat Show".

Önskar de kunde släppa en avslutning på Jayce and the Wheeled Warriors. JMS har ett manus han har skrivit som ska ha varit riktigt mörkt och bra där Jayce och hans pappa återförenas men hans pappa blir mördad av Sawboss vilket leder till att Jayce återförenar rötterna och tillsist dödar Sawboss.
Tyvärr så skrotade bolaget filmplanerna och JMS fick aldrig finansieringen till filmen och nu... nu lär det ju aldrig hända.
Fast det hade varit coolt med en Live-Action film. :B
-Sora, Kingdom Hearts

#22 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 July 2007 - 12:12

Eftersom jag har ett intresse av det JMS gör och har gjort så har jag hört talas om serien, dock inte haft möjlighet att se den... Och den finns väl knappast utgiven på DVD antar jag?

Edited by Cartman, 09 July 2007 - 12:12.

#23 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 July 2007 - 13:01

Nix. Men hela serien finns att få tag på som några torrents.
-Sora, Kingdom Hearts

#24 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts

Posted 10 July 2007 - 12:20

Jayce finns utgiven på dvd i Frankrike (och ja, franska är också tv-seriens originalspråk).

och nåt mer... bl a en om små råttliknande folk som levde i väggarna o så på hus... hmm..

The Littles heter den tv-serien.

#25 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 July 2007 - 15:27

Jayce var ett sammarbete mellan Frankrike och USA (Samt tecknad i Japan) och släpptes på båda språken samtidigt. Där av orsaken att där fanns Amerikanska manusförfattare (T ex JMS) med och skrev avsnitten.
Serien skapades för att sälja en grupp Amerikanska leksaker som hette "Wheeled Warriors" precis som Turtles TV-serien skapadres för att sälja sina action figurer och Transformers serien för att sälja Transformers.

Edited by Crusader, 10 July 2007 - 15:57.

-Sora, Kingdom Hearts