Eftersom 90% av det här handlar om TV-seriena så satte jag den här i TV-forumet.
Så... kanske en liten lista över vilka serier/filmer som finns kanske skulle passa? (För att minska era förvirringar)
Teenage Mutant Ninja Turtles (1987-1997) Klassikern.
Ninja Turtles: The Next Mutation (1997) Live-Action Spin-Off från den gammla animerade TV-serien. Skapad av männen bakom Power Rangers.
Mutant Turtles: Superman Legend (1996) En kortvarig Japansk Spin-Off från den gammla animerade TV-serien.
TMNT (2001) En planerad CGI animerad TV-serie som aldrig blev upp-plockad.
Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) Live-Action filmen baserad på original seriena med en blandning av grejorna från den gammla animerade serien.
Teenage Mutant Ninja Turtles II: Secret of the Ooze (1991)
Teenage Mutant Ninja Turtles III: Turtles in Time (1993)
TMNT (2007) Teenage Mutant Ninja Turtles IV filmen och fortsättning på de gammla filmerna fast i full CGI.
Teenage Mutant Ninja Turtles (2003) Den nya animerade serien baserad på original serietidningarna och en av de absolut bästa TV-serierna genom tiderna!
Teenage Mutant Ninja Turtles: Tribunal (2007) Säsong 5 av 2003 serien som släpptes direkt på DVD.
Teenage Mutant Ninja Turtles: Fast Forward (2006) Säsong 6 av 2003 TV-serien.
Kom tänka på, när jag nominerade gammla Teenage Mutant Ninja Turtles Vinjetten i turneringen, alla olika versioner jag har hört/sett på alla möjliga språk. Inte bara dubbade, utan där de skrivit en helt ny sång med ny text och ändrat bildspelen.
Tänkte visa några exempel här och vill gärna höra komentarer om dem.
Teenage Mutant Ninja Turtles USA Original säsong 1-7
Teenage Mutant Ninja Turtles USA Original säsong 7-10
Teenage Mutant Ninja Turtles Engelska "Hero" versionen
Teenage Mutant Ninja Turtles (2003) USA säsong 1-2
Teenage Mutant Ninja Turtles (2003) USA säsong 4 Version 1
Teenage Mutant Ninja Turtles (2003) USA säsong 6**
Mutant Turtles: Superman Legend Japansk version*
Teenage Mutant Ninja Turtles Hebreisk version
Teenage Mutant Ninja Turtles Italiensk Version
Teenage Mutant Ninja Turtles Tysk version
Teenage Mutant Ninja Turtles Ryska (Endast musik) Min personliga favorit.
*En intresant detalj om den Japanska versionen av serien. Som ni ser så är det inte bara introt de ändrade utan de animerade om hela alltet och gjorde egna avsnitt istället på ett mer japanskt vis. Men serien blev nerlaggd efter bara ett par avsnitt.
De började med att visa några avsnitt av den Amerikanska versionen men gillade den inte riktigt och ändrade därför den.
**Nu undrar ni säkert hur jag räknar. Hur kan en serie som började 2003 ha haft 6 säsonger? Jo serien började våren 2003. Efter säsong 4 så krävde 4Kids (Som ger ut serien) att den förnyades så därför hoppade de över säsong 5 och gick direkt till säsong 6. Säsong 5, som var halvfärdig när beslutet togs, släpptes istället direkt på DVD under början av 2007.
Den animerade TV-serien från 2003 har ett väldigt starkt säsongs arc (Speciellt de första 3 säsongerna) och baseras mycket på orginal serietidningarna med en liten blandning av saker från den gammla animerade TV-serien. Serien har mycket action och mycket drama och komik samt en hel del karaktärs utveckling. T ex så är där en väldigt stark scen i första säsongen där Raphael får ett raseri utbrott och nästan mördar Michelangelo. Hans karaktär utvecklas mycket under serien. Under säsong 4 så är det en liknande grej där en arg Leonardo under säsongen utvecklas mot en bitter krigare som leder till att han i raseri hugger ner Spliner under en träning.
Tyvärr så förlorar serien mycket under säsong 3-4 där den blir mer Stand Alone avsnitt. Innan så var serien uppbyggd på episoder som fortsatte bygga på varandra i block (Typ "Enterprise" säsong 4) och hade väldigt få Stand Alones. Men mot slutet på säsong 3 så börjar de avta och under säsong 4 så är det nästan bara Stand Alones. Söäsong 4 är fortfarande mycket mycket bra men inte lika otroligt som de första 3 (Specielt säsong 1-2).
Av Säsong 6 har jag bara orkat se 1 avsnitt. Säsongen utspelar sig 99 år in i framtiden (De hamnar där i 5x01) och första avsnittet var en barnslig soppa. Jag ska ge den nya säsongen en till chans när jag har tid för jag vill att den ska vara bra efter hur mycket jag älskar den här serien och hur otroligt bra den har varit. De första säsongerna gjorde den här serien till en av de absolut bästa TV-seriena genom tiderna (Och inte bara bland animerade TV-serier).
En serie som ALLA borde ge en chans och se men då ska de börja med säsong 1-2.
Serien är skapad av Turtles orginalskapare.
Liten varning. Har ni inte sett de sista säsongerna av den gammla animerade TV-serien och vill inte blir spoilade av händelser där, läs då inte den kommande texten.
Många vet inte det här men i den gammla animerade TV-serien så var Shredder och Krang bara huvudskurkar under de första 8 säsongerna. Under de 2 sista säsongerna så var huvud skurken en rymdvarelse kallad Dregg. Turtles besegrade Shredder och Krang i säsong 8. Men sedan visade det sig att Dregg höll Shredder och Krang fångade under sista säsongerna (Man såg bara nån glimt av dem under något avsnitt).
De sista 2 säsongerna handlade om hur Turtles mutationer började bli instabila och de höll på att förvandlas till våldsamma monster. I de sista avsnitten av serien så blir Leonardo muterad till ett sådant monster och blir deras värsta fiende istället.
Som ni hör så innehöll de sista säsongerna mycket mer arc än de andra.
TMNT (2007) Trailer 2
Lägger till den senaste trailern till den CGI animerade Teenage Mutant Ninja Turtles IV filmen som kommer i Mars. För er som inte vet så utspelar den sig strax efter att de besegrat Shredder i de första 2 filmerna från 90-talet.
Handling:
Efter att de besegrade Shredder så började Turtles glida från varandra och gick åt varsit håll. Men när ett nytt hot uppenbarar sig i New York så måste Master Splinter och Leonardo får ihop familjen igen och åter tränna upp deras Ninja färdigheter.
Hotet visar sig vara i form av urgammla demoner framanade av en bitter hämndlysten man och snart växer det till ett hot mot hela världen.
Röster:
James Arnold Taylor (Tidus i "Final Fantasy X" spelet) - Leonardo
Mikey Kelley - Michelangelo
Mitchell Whitfield - Donatello
Nolan North - Raphael
Mako (Conan the Barbarian, Conan the Destroyer) - Master Splinter
Sarah Michelle Gellar ("Buffy", The Grudge 1-2) - April O'Neil
Chris Evans (Fantastic Four 1-2) - Casey Jones
Patrick Stewart ("Star Trek TNG", X-Men 1-3) - Max Winters
Ziyi Zhang (Memoirs of a Geisha) - Karai
Kevin Smith ("Jay and Silent Bob" filmerna) - Greasy Chef
Laurence Fishburne (The Matrix Triology)
En hel del stjärnor där.
För mer TMNT info kolla på officiella hemsidan Ninjaturtles.com (Hemsida för alla TV-seriena och filmerna samt allt annat TMNT)
(Pust! Efter 5 timmars jobbande med tråden så låter jag det vara nu. Hoppas någon uppskattar det här.