Jump to content

Photo

Föreslå album för mitt bibliotek! ^^

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 12 March 2007 - 19:04

Yes! Jag har bestämt mig för att göra en kulturgärning och ladda mitt lokala stadsbibliotek med den finaste av serielitteratur.

Och jag behöver ERAN hjälp! ^^ Föreslå bra album nya och gamla, för mig att beställa. Det kommer kosta mig 7kr per bok, men det måste göras. Det BEHÖVS en BRA samling här!

Watchmen, Dark Knight Returns, Scrooge's Life, senaste Valhall och den kompletta Lille Nemo-samligen är redan på gång, så ni får föreslå nåt annat än det mest uppenbara, kanske. Men försök att inte vara allt för konstnärliga och avantgardistiska, för sånt har dom i ÖVERFLÖD, lita på mig, det behöver ni inte föreslå det köps in ändå...

SÅ! Får man höra nåt trevligt? :rambo: Prins Valiant kanske? Finns en massa mer album av den serien, som dom inte köpt in.

#2 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 12 March 2007 - 19:19

Sin City, Sandman, Preacher, Terminal City.
På svenska så har Epix gett ut en del guldkorn. Canardo bl.a. Alvglans förlag har väl gett ut Alverfolket. Och Will Eisner har jag för mig.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#3 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 March 2007 - 19:30

Batman: year one och Batman: Arkham Asylum kanske? Spider-Man: Kravens Last Hunt är en riktigt bra serie om den går att få tag på. Kurt Busieks Astro City och Brian K. Vaughans Y: the Last Man.

Jobbar du på ett bibliotek förresten? :)
*Hockey och superhjältar*

#4 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 12 March 2007 - 19:51

Nix pix. ^^ Jag är bara en engagerad läsare.

Neil Gaimann har dom redan en hel del av, Preacher och dom andra du föreslog faller mig icke i smaken, men Elfquest och lite mer Spirit skulle kunna vara nåt... :) Föreslå några särskilda guldklimpar där?

Spider-man: Kravens Last Hunt var ett utmärkt förslag, det ska jag genast gå till väga med!

#5 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 12 March 2007 - 21:42

Rent spontant kommer jag att tänka på Frank Miller´s 300, med tanke på att den nyligen haft biopremiär.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#6 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,024 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 March 2007 - 09:38

Det finns ju absolut massor om man sänker sig så lågt som att Kraven's Last Hunt ska vara med... ;)

Mina förslag är iaf:

Akira
Nausicaa
Marvels
Kingdom Come
Cerebus
Appleseed
Astro City
Batman: The Long Halloween
Blade of the Immortal
Lobo The Last Czarnian
Lobo's Back's Back
Bone
Crisis on Infinite Earths
Zero Hour
Infinite Crisis
Superman in the Thirties och uppföljare
Superman The Man of Steel
Daredevil Visionaries Frank Miller
Fantastic Four Visionaries John Byrne
Hulk Visionaries Peter David
Hela Sandman (om dom inte redan hade den)
Gaston
Asterix & Obelix
Elfquest
Love & Rockets
Eightball
Fantastic Four Omnibus
Linda & Valentin
Green Lantern/Green Arrow 1 & 2
Groo
Justice League A New Beginning
Maus A Survivor's Tale
Hermann Hedning
She Hulk (samlingarna både från andra och tredje utgivningen)
Spiderman Saga of the Alien Costume
Usagi Yojimbo
X-Men Dark Phoenix Saga
The Collected Sam & Max: Surfin' the Highway

Edited by DanielSchenström, 13 March 2007 - 09:39.

#7 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 13 March 2007 - 15:47

Crisis är en utmärkt idé, Herr Hedning har dom redan en massa av, och mer blir det säkerligen, så där behöver inget besvär göras.

Crisis, Kraven, Asterix och Obelix ( dom har inte dom senaste), Prins Valiant, en Elfquest-samling är dom som känns bäst för mig att beställa. Det kostar mig ju trots allt 7kr per bok! :)

Fantastic Four Omnibus, hur är den? ( Byrne-samlingen kom ut i sverige, och den har jag, beställer helst inte in serier jag har hemma till biblo) Är det ny-färglagda Fantastic Four #1-100 på MYCKET fint papper i ett STORT hard-cover?

Mer info om den tack. :)

Ska även be att få tacka för alla förslag. ^^

EDIT: Oooh! Upptäckte just seriefrämjandets hemsida! Här finns ju info om ALLT som kommit ut på svenska! :) Perfekt för mig som gillar svenska översättningar också.

http://www.seriefram...-i-sverige-2001

Jag ber er, gå in och kolla om det finns nåt passande.

Edited by PredaBot, 13 March 2007 - 15:51.

#8 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 March 2007 - 15:49

Schenström, inget ont om Kravens Last Hunt!! ;)

Och hur kunde jag glömma...New X-Men Omnibus!! ^_^

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,024 posts

Posted 13 March 2007 - 16:07

Schenström, inget ont om Kravens Last Hunt!! ;)

Och hur kunde jag glömma...New X-Men Omnibus!! ^_^

Ok, jag kan hålla mig från att dissa Kravens sista jakt, men "New" X-men tyckte jag var så hemsk att jag efter att ha läst X-men sen 84 funderade på att sluta. Morrison och Moore är två författare som konstant hyllas men som jag aldrig lyckats läsa nåt jag gillar med.

Om Fantastic Four Omnibus.

Byrne gjorde väl mer nummer av Fantasic Four än som får plats i nån samling annat än på cd eller dvd. Det har ju blivit 7 stycken "Fantastic Four Visionaries"-samlingar bara på Byrnes perioder.

#10 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 13 March 2007 - 16:14

New X-men har ju haft svensk tidningspublikation för inte så länge sen, så det hamnar nog tyvärr långt ner på listan, Kermit. Omnibus verkar perfekt! ^^ Tack för den, schenström.

#11 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 March 2007 - 17:03

Såg att Schenström hade rekommenderat Bone. Där kan jag bara hålla med! En klar favorit. Köp in de nio albumen i den serien! :)

Sen tycker jag ungdomar ska läsa annat än manga, så satsa på Marvels superba ungdomsserie Runaways också :) Tror det finns ett antal fina TPB's med den serien...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#12 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 13 March 2007 - 17:36

Har redan läst det mesta av Runaways själv Spidde XD, men ett Bone-album hade varit bra, dom har bara dom 4 första här. :)

#13 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 14 March 2007 - 14:20

Har redan läst det mesta av Runaways själv Spidde XD, men ett Bone-album hade varit bra, dom har bara dom 4 första här. :)

Serien gavs ju ut på svenska, men det slutade dom ju med efter ett tag...de svenska albumen innehöll inte heller lika mycket serier som de amerikanska utgåvorna. De finns nio amerikanska utgåvor, som nog är minst 150 sidor styck. Mycket bra...

Tyvärr finns det ju inte så mycket nya läsvärda serier på svenska...men du kan ju alltid investera i de där X-Mens bästa, och Best of Spider-man, V för Vendetta, Wathcmen och allt vad de heter som utkommit de senaste åren :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#14 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 March 2007 - 18:12

Usagi Yojimbo kanske? :)

#15 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 March 2007 - 18:48

Han har dom redan en rejäl bok med. Och jag själv är inte så intresserad av honom. ^^

Beställde en Fantastic Four Omnibus igår, tyvärr var v1 utsåld... WAAAHH!! >_< Blev även en Crisis, den med super-omslaget av Alex Ross.

Idag blir det månne en Spider-man Kravens Last Hunt. :)

#16 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 14 March 2007 - 18:53

Maus, av Art Spiegelman. Finns väl två (tre?) stycken totalt.

Fokus ligger till stor del på Spiegelmans fars upplevelser som fånge i Auschwitz under andra världskriget. Stark läsupplevelse, klart annorlunda.

Edit: Ah, DanielSchenström hann före - dubbel rekommendation då.

Edited by Thinice, 14 March 2007 - 18:54.

Climbing to the Moon...

#17 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 March 2007 - 18:58

Maus har dom redan. Jag SA ju att ni inte behövde ge några förslag på konstnärliga avant-garde independent-serier! Såna serier har dom redan en MYCKET utförlig samling av. Märkte nyligen att jag tror dom har Sandman med.

#18 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,024 posts

Posted 14 March 2007 - 19:48

Maus har dom redan. Jag SA ju att ni inte behövde ge några förslag på konstnärliga avant-garde independent-serier! Såna serier har dom redan en MYCKET utförlig samling av. Märkte nyligen att jag tror dom har Sandman med.

Svårt att veta vad du anser är konstnärligt etc så lika bra ta det säkra före det osäkra. Det mest alternativa mitt lokala bibliotek har är väl Joakim Pirinen typ...
Och ta och läs genom hela Sandmansviten. Det är helt klart den bästa serie jag nånsin läst, så långt jag läst den (6 album av 12). Det är den enda längre serie jag stött på som inte har ett enda dåligt avsnitt.

#19 Dreddster

Dreddster

Cadet Third Year

• Members
  • 16 posts

Posted 14 March 2007 - 19:50

Några volymer 50-talsskräck från EC, som numera ges ut i fina färgglada versioner av Gemstone. "Tales from the Crypt" (6 planerade album) är nog ett bra ställe att börja på.

http://www.eccrypt.com/

"Ballad of Halo Jones" och "Skizz" som är två ganska okända tidiga Alan Moore-historier. Passar dessutom bra för både killar och tjejer.

http://www.2000adonl...&...lo&Comic=DC
http://www.2000adonl...&...zz&Comic=DC

Lite Judge Dredd måste du också ha med! Dredd ges numera ut i kronologisk ordning men det kanske är lite overkill i sammanhanget. Men "Judge Dredd vs. Judge Death" (svartvit av bl.a. Brian Bolland) och "Judge Dredd vs. Aliens" (nyare sak i färg) passar bra som en introduktion.

http://www.2000adonl...&...th&Comic=DC
http://www.2000adonl...Comic=rebellion

#20 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 16 April 2007 - 18:38

Nyligen fick dom in Crisis men dock ingen Omnibus, istället körde dom med Budget-varianten av marvel-pocketar, i färg.

Ska nog ta och gå och beställa en chronological Superman ( tack du som påminde om 30-tals superman!), då jag nyligen köpte Vol 2 av den i New >York, mycket bra dc-initiativ. MER EARTH-2 SUPERMAN!! :) Han e grym, rättvis, juste.

Efter en noggrannare titt tror jag dom har nästan hela Bone på original-språk, ser då ut som det, 4 tjocka böcker.

Vet någon för övrigt om det finns nån fler riktigt stor och värdig SPidde-story förutom Kravens Last Hunt? Dematteis skrev ju en hel del mer med herr spindel.

Edited by PredaBot, 16 April 2007 - 18:42.

#21 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 16 April 2007 - 21:46

Bone är 9 tjocka album har jag för mig.

Ska du ha en klassisk Spidde-serie är Death of Gwen Stacy ett väldigt, väldigt säkert kort (http://www.amazon.co...l/dp/0785107169)

Sen tycker jag förstås att de Spidde-serier Romita Jr tecknade för några år sen är väldigt läsvärda, och väldigt, väldigt snygga :)

Du har varit i NY nyligen alltså? Spännande! Du får skriva en liten sammanfattning, vetja :)

last.fm Filmtipset

#22 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 28 April 2007 - 13:59

Nja, är för seg för en sammanfattning, förutom att det var en helt otrolig stad, som ändock har en hel del mörka sidor också.

Dåliga nyheter på beställningsfronten... All Star Superman Hardcover, Ultimates Hardcover, och Chronological Superman vol1 softcover blev alla nekade beställning... :( Oerhört synd, då alltihop är riktiga klassiker prisbelönade och storsäljare..

Jag tror att dom antagligen tycker mina beställningar har blivit för många, så jag ska invänta med beställningarna några veckor, så ska jag bara lägga Chronological Superman som beställning sen..

EDIT:

YAAAY! Min senaste beställning, DC Universum, en samling av Alan Moores mer obskyra DC-serier blev godkänd och är på väg! :D

Ska kolla in Comicas lista, om det är nåt nytt och fränt på G. :) Sen undrar jag om jag ska ta upp Farbror Joakims liv igen, eller om dom nu automatiskt kommer köpa in den nya utgåvan som ska komma nästa månad eller när det nu är, i sommar? Verkade på dom som dom nog kommer köpa in den, så man inte behöver slänga pengar på det.

Sen har vi ju Prince Valiant... finns en massa album som dom inte köpt in, mer än 5 st tror jag, men det verkar som dom kommer fortsätta med det, men, men, börjar bli otålig... så snart lägger jag en beställning där, om inget händer snarast!

Edited by PredaBot, 08 August 2007 - 18:18.

#23 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 12 June 2007 - 16:00

(dubbelpost, radera)

Edited by PredaBot, 08 August 2007 - 18:17.

#24 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 August 2007 - 18:23

SÅ, då har jag lagt mitt senaste inköpsförslag, och denna gång är det ytterligare en eminent pocket-version av Stan Lee & Jack Kirby's Fantastic Four.

Då den förra ( som dessutom gick igenom! ) innehöll den övergripande storyn "The Coming of Galactus" så innehåller denna "Where Stalks the Sandman". :)

Jag har tänkt ett tag, och nog hade det varit trevligt att beställa in "the Death of Gwen Stacy" den är dock lite svår att hitta hos svenska distributörer. En större bok som heter "Death of the Stacy's" i samma format som den ypperliga Kraven Saga nyutgåvan som kom ut förra året, finns det dock. Den är lite dyrare däremot... och jag har ju redan läst om Kapten Stacy's död i Egmonts gamla spindelpocket.. :\

#25 Trubaduren

Trubaduren

Ensign

• Members
  • 46 posts

Posted 14 August 2007 - 22:58

Här följer några anspråkslösa förslag på serier som jag hade velat se i mitt bibliotek;

Secret Wars
Marvel 1602
Wolverine: Enemy of the State
Wolverine: Weapon X
V for Vandetta
Lucky Luke
91:an - Den inbundna årgången (samtliga hittills utgivna böcker)
Bamse - Den kompletta veckoserien

Edited by Trubaduren, 14 August 2007 - 22:59.