Jump to content

Photo

Nedladdningsångest

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 March 2007 - 08:17

...skriver E24 om idag. Tv-kanalernas ångest alltså. De har ingen aning om hur de ska tackla situationen att många, många av de som är den mest eftertraktade demografiska tittargruppen 15-35 redan har sett de serier kanalerna erbjuder. Problemet är inte heller att ungdomarna inte tittar - för det gör de. Fast inte på tv. De ser sina serier på internetkanalen och följer dem i USA-takt och det finns ingenting svenska kanaler kan göra åt den saken.

Enligt en undersökning om unga människors webb tv-vanor som mätföretaget MMS kommer att presentera i nästa vecka följer 4 procent av ungdomarna mellan 16 och 30 år serien regelbundet – legalt eller (mestadels) illegalt, via nätet. Det kan tyckas lågt, men är i själva verket sensationellt högt för en serie som ännu ej nått svensk tv.

Ett normalt avsnitt av serien House följs till exempel av knappt 3 procent av ungdomarna när den visas på TV4.

Om man tittar på siffrorna för TV3:s Prison Break är bilden ännu tydligare: 35 procent av de unga som sett den inom den senaste månaden har sett den i nedladdad form.

Totalt tittar 40 procent av ungdomarna i MMS mätning regelbundet på nedladdade serier. 32 minuter per dag läggs på nedladdade rörliga bilder, att jämföra med de 53 minuter per dag som 15–24-åringar lägger på gammaldags ång-tv varje dag enligt MMS årsrapport. Lägg till det snabbt accelererande You Tube-tittandet och det är rimligt att anta att den här åldersgruppen lägger mer tid på tv via webben än via tv-apparaten.

Till hösten kommer TV4 att lägga stort marknadsföringskrut på att lansera tv-serien Heroes, med hopp om att den ska bli en lika stor succé som 24 och Lost – i synnerhet i den eftertraktade målgruppen 15–35 år.
/.../
Premiärdatumet för Heroes i TV4 är för övrigt inte spikat än. Hållbarhetsdatumet har kanalen förmodligen ingen aning om.

Hållbarhetsdatumet? Tv-världen har fått en hård nöt att knäcka med hur man ska distribuera och visa serier i fortsättningen. :P

Eller kommer det att bli så att enbart de tekniskt inkompetenta och pensionärerna ser på "ång-tv" i framtiden?

Läs hela artikeln.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 26 March 2007 - 09:32

House är väl ingen ungdomsserie, direkt... Och You-tube's bildkvalitet går ju att diskutera. Men det är klart. Svensk TV köper ju inte in serier förrän alla har laddat ner dem och sett dem på datorn. Kolla bara sci-fiserier... De kanaler som sänder sci-fi har ett litet utbud och dåliga sändningstider för serierna. Den bästa sändningstiden skräpas ju bort på äckelsåpor som "Du är vad du äter", "Feta kolosser som får dig att tappa aptiten", "Feta människor har också sex - i TV - när du ska till att äta" och en massa blaha-program som bara pensionärer som inte vet hur man byter kanal ser på... *ironi* :P

Finns då möjligheten att se bra serier i hyfsad kvalitet så köper man dem på DVD eller laddar ner från nätet.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#3 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 26 March 2007 - 09:55

Tycker Tv-kanalerna kan gå ihop och skramla fram en inspelningsbar DVD-spelare åt mig, och/eller börja köra alla bra serier mellan 08:00 och lunch - enda tiden på dagen då jag har tid att titta. Snyltningsration skulle sjunka drastiskt, hos denne demografiskt eftertraktade 15-35-åring i alla fall.

En Betamax duger också.
Climbing to the Moon...

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 March 2007 - 10:47

Till hösten kommer TV4 att lägga stort marknadsföringskrut på att lansera tv-serien Heroes, med hopp om att den ska bli en lika stor succé som 24 och Lost – i synnerhet i den eftertraktade målgruppen 15–35 år.
/.../
Premiärdatumet för Heroes i TV4 är för övrigt inte spikat än. Hållbarhetsdatumet har kanalen förmodligen ingen aning om.

:lol:

Där gör ju TV4 en stor miss. Den visas ju nu på Canal + (plus att dom gör reklam för den på Kanal 5 :rolleyes: ) och så har vi ju Internetkanalen förstås. Så när TV4 visar den har de flesta redan sett den. Eftersom dom ligger ett år efter.
Dom får skylla sig själva ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 26 March 2007 - 11:14

Korkad fråga, kanske, men vad är internetkanalen?
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#6 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 March 2007 - 11:15

"De flesta" är väl kanske att överdriva något, men många i målgruppen som har kunskap om serien via nätet (både att se och att läsa) tycker att s. 1 är överspelad - om de inte väljer att se om igen dvs.

Internetkanalen är en eufemism för att ladda ner. ;)

#7 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 26 March 2007 - 11:17

Ah, misstänkte det... :lol:
Den kanalen tittar jag på rätt ofta...
Posted Image

#8 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 26 March 2007 - 11:53

/.../

Där gör ju TV4 en stor miss. Den visas ju nu på Canal + (plus att dom gör reklam för den på Kanal 5 :rolleyes: ) och så har vi ju Internetkanalen förstås. Så när TV4 visar den har de flesta redan sett den. Eftersom dom ligger ett år efter.
Dom får skylla sig själva ^_^

My thoughts exactly :P

De kommer antagligen skylla allt på att folk laddar ned när tittarsiffrorna kommer vara låga (antar detta för skojs skull :P )omnär de väl börjar visa det.
Att det går på canal+ har inget med det att göra. Skyll allt på de som laddar ned! <_<

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 March 2007 - 12:04

Det är väl inte så många som har Canal + som sagt, och dessutom har det ju varit precis samma sak med andra tv-serier som House eller Six Feet Under om jag har missminner mig? Dumt är det inte, äntligen får jag också chansen att se Heroes. Alla laddar inte ner och alla har inte Canal +. :P

Edited by Kermit, 30 April 2007 - 00:24.

*Hockey och superhjältar*

#10 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 26 March 2007 - 15:07

De får allt skylla sig själva liite att de inte insett detta för länge sedan. Det är inte så svårt att räkna ut att det finns det ett verktyg tillgängligt (internet) så är det för svårt att låta bli att utnyttja det.

Det är skillnad på nutidens nedladdare och de som fanns när jag började följa piratkopieringsdebatten på 80-talet. Då skedde det främst i närmsta vänkretsen. Några skaffade brevvänner och skickade disketter fram och tillbaka genom landet, ibland över gränsen. En ännu mindre del kopplade upp sig ett dygn mot någon BBS och fick betala skyhöga telefonräkningar för de senaste spelen/programmen (film kunde man inte ens drömma om då).

Men då var det inget som man pratade högt om. Någonstans visste man att det var fel och man var rädd att möjligheten skulle försvinna.
Nu tar man det för givet. Trycker upp T-shirts med texten "Stolt pirat". Nedladdningen har med den nya generationen plötsligt börjat betraktas som ett tillägg till de mänskliga rättigheterna.

Och detta har gått att pejla av länge. TV-kanalerna har varit hopplöst ignoranta. När både film och framförallt musikbranschen tidigare har skrikit högt och försökt gå på korståg världen över har TV-kanalerna suttit där och vägrat fatta vad som händer.
Åtminstone de svenska...
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#11 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 March 2007 - 15:18

Igentligen kvittar det HUR kanalerna gör. Som TV4 när de bara var 1 vecka bakom USA när de visade LOST men ändå så laddade de flesta ner för att se en vecka tidigare. Heh, de laddar ner för att se det en DAG tidigare. Iallafall efter vad jag sett på TV-Land.
Själv så ser jag t ex LOST och 24 på TV4 och laddar bara ner när jag missat nåt avsnitt. Laddar bara ner de serier som jag annars får vänta 1 år eller så på att få se.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 26 March 2007 - 16:17

Då får du ladda ner en hel del eftersom det mesta i serieväg inte ens kommer till sverige
Posted Image

#13 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 26 March 2007 - 16:34

Igentligen kvittar det HUR kanalerna gör. Som TV4 när de bara var 1 vecka bakom USA när de visade LOST men ändå så laddade de flesta ner för att se en vecka tidigare. Heh, de laddar ner för att se det en DAG tidigare. Iallafall efter vad jag sett på TV-Land.
Själv så ser jag t ex LOST och 24 på TV4 och laddar bara ner när jag missat nåt avsnitt. Laddar bara ner de serier som jag annars får vänta 1 år eller så på att få se.

Hmm, det du nämner nu är en väsentlig skillnad för mig. Jag har inget intresse av att ladda ner program om TV visar dem för mig. :)
En vecka kan jag vänta.

Men ta t.ex. Stargate som exempel. Hade jag inte kunnat se dem på annat sätt så hade jag ju inte fått se säsong 2 förräns NU på TV. :P Massor av serier kommer överhuvudtaget inte till Sverige. Så, för mig är det skillnad på HUR svensk TV beter sig. ;)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#14 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts

Posted 26 March 2007 - 16:41

Håller med dig. TV4 har kört ett par intressanta serier jag inte kunnat se/kan se för att de sänds i TV4 Fakta, TV400 och vad de nu heter. TV ska vara tillgänglig för alla om det är "gratiskanaler", de ska inte vara "gratis" i betalnätet. Då får de skylla sig själva att man införskaffar sig medierna på annat håll.
Posted Image

#15 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 26 March 2007 - 22:46

Många serier hade jag troligen inte ens upptäckt om det inte vore för internetkanalen.
Följer nästan inget på tv längre, alla mina favoritserier går på så dåliga tider plus att de bryter mitt i en mening för reklam för ipren och felix ketchup. Och så får man oftast bättre bild i att ladda ner hdtv rippar :)

Winter is Coming

#16 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 March 2007 - 22:55

"De flesta" är väl kanske att överdriva något, men många i målgruppen som har kunskap om serien via nätet (både att se och att läsa) tycker att s. 1 är överspelad - om de inte väljer att se om igen dvs.

Internetkanalen är en eufemism för att ladda ner. ;)

Eller att det kan finnas nånstans på nätet att se på tv-kanalen när serien visas

#17 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 April 2007 - 12:29

Illegala nedladdare sviker tv:s program

Om tittarna försvinner från de ordinarie sändningarna och i stället laddar ner programmen från illegala fildelare på nätet minskar tv-bolagens reklamintäkter. TV 3:s programchef Anders Knave är inte förvånad över att många laddar ner "Prison break".

- Nedladdningen är ett stort hot på sikt om vi inte gör något. Men det pågår ett intensivt arbete med att få bukt med det här. I det korta perspektivet kan man fortfarande se det som marknadsföring. De här personerna talar gott om serien och lockar tittare till tv-sändningarna. Men på sikt riskerar det att ge färre tittare och urholka det traditionella sättet att visa tv när den unga generationen blir äldre.

I första hand är det de unga männen som försvunnit ur tv-kanalernas tittarstatistik. Deras tv-tittande har under de senaste fyra åren minskat med 13 procent. Det stora raset skedde under 2006.

Under samma period ökade tv-tittandet i alla andra grupper. De unga kvinnorna slog till och med rekord i tid framför tv-apparaten. Det är svårt att se någon annan förklaring till det kraftiga trendbrottet än att unga män börjat ladda ner sina tv-program i stället. MMS-undersökningen visar att de tittar på fyra gånger så mycket nedladdat material som kvinnor.

Studien är baserad på webbenkäter med 2.500 personer. Eftersom bara personer som använder dator har intervjuats blir siffrorna sannolikt aningen högre än de i verkligheten är. Men att ett nytt sätt att se tv fått sitt genombrott står utom allt tvivel.

- Just nu håller hela branschen andan. Är detta en utveckling som kommer att sprida sig till andra tittargrupper också eller är det ett tittarbeteende som är speciellt för unga män? För tv-bolagen är det både en möjlighet och ett hot, säger Sorosh Tavakoli, som gjort undersökningen för MMS.

Malte Andreasson, planeringschef på TV 4, tillhör dem som inte oroar sig för den illegala nedladdningen av tv-program.

- Vi tycker inte att det är något problem. Till skillnad från film och musik är vi ju i alla fall i princip ett gratismedium. Vi ser inga tecken på att folk ersätter sitt tv-tittande. Tvärt om. Kanske man upptäcker en serie genom nedladdning och börjar se den på tv. Eller om man är fanatiker laddar man ner den och sen ser man den på tv igen.

Medieanalytikern Marie Nilsson menar att unga män många gånger varit de första att anamma ny teknik och mycket väl kan vara föregångarna till ett helt nytt sätt att se rörliga bilder.

- Frågan är om detta är ett nytt sätt att se på tv för dem eller om de slutar att ladda ner när de är 30 år och skaffat familj och kryper in i rollen av passiva konsumenter igen. Vi har inget bra svar.

Varken TV 3 eller TV 4 talar om att jaga illegala nedladdare. Anders Knave menar att branschen i stället måste hitta lösningar där tv-bolagen kan tjäna pengar samtidigt som tittarna erbjuds nedladdning som alternativ.

- Vi måste korta tiderna mellan när programmen sänds i USA och i Sverige. Det är också tvunget att hitta sätt att ladda ner programmen, men i en form där vi också kan ha reklam. När man verkligen måste kan man hitta lösningar.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#18 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 29 April 2007 - 12:51

Den där Malte på TV4 verkar vara en skärpt kille :thumbsup:
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#19 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 April 2007 - 12:56

... Eller om man är fanatiker laddar man ner den och sen ser man den på tv igen.

Måste mena oss alltså :P

Varken TV 3 eller TV 4 talar om att jaga illegala nedladdare. Anders Knave menar att branschen i stället måste hitta lösningar där tv-bolagen kan tjäna pengar samtidigt som tittarna erbjuds nedladdning som alternativ.

Dom pratar åtminstone om en lösning istället för att börja en häxjakt på de (oss ;) ) som laddar ner serier från Internetkanalen.

- Vi måste korta tiderna mellan när programmen sänds i USA och i Sverige.

Så rätt så.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 April 2007 - 13:03

TV-bolagen har sett den fruktlösa kamp som Film/Musik har fört mot nedladdingen och insett att honung smakar bättre än pisk. :P

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#21 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 April 2007 - 13:12

Sen är det ju så att de flesta köper DVD boxarna också när de kommer ut. Nu tjänar väl inte de svenska TV bolagen så mycket på det, men med tanke på att de amerikanska TV bolagen inte fört så mycket oväsen om nedladdning måste de tjäna rätt mycket pengar.

#22 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 29 April 2007 - 13:16

- Vi måste korta tiderna mellan när programmen sänds i USA och i Sverige. Det är också tvunget att hitta sätt att ladda ner programmen, men i en form där vi också kan ha reklam. När man verkligen måste kan man hitta lösningar.

Nämen! Se DÄR! :) Det var då ovanligt skarpsynt av en människa som jobbar inom ett digitalt underhållsmedia.

#23 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 April 2007 - 14:36

TV 3:s programchef Anders Knave är inte förvånad över att många laddar ner "Prison break".

- Nedladdningen är ett stort hot på sikt om vi inte gör något. Men det pågår ett intensivt arbete med att få bukt med det här.

:huh: Om han med "ett intensivt arbete" menar APB:s jakt på fildelare så skulle jag vilja säga till honom att det kan han glömma. De kommer inte "att få bukt med det här" genom varken häxjakter eller lagstiftning. Det krävs helt andra åtgärder för att styra om ett så etablerat och växande sätt att se på tv.

I första hand är det de unga männen som försvunnit ur tv-kanalernas tittarstatistik. Deras tv-tittande har under de senaste fyra åren minskat med 13 procent. Det stora raset skedde under 2006.

Det är samma unga män som är storkonsumenter av film på bio och det är samma problem där för filmbolagen. De måste tänka om och arbeta för att göra materialet tillgängligt på lagligt sätt, någon annan lösning ser inte jag på problemet iaf.

Medieanalytikern Marie Nilsson menar att unga män många gånger varit de första att anamma ny teknik och mycket väl kan vara föregångarna till ett helt nytt sätt att se rörliga bilder.

- Frågan är om detta är ett nytt sätt att se på tv för dem eller om de slutar att ladda ner när de är 30 år och skaffat familj och kryper in i rollen av passiva konsumenter igen. Vi har inget bra svar.

:lol: Som om det skulle hända. Det behövs inga medieanalytiker för att svara på den frågan. Så dumt. Tvärtom så är det så att den utveckling som letts av de unga männen sprider sig till andra åldersgrupper och tittare. Det enda område som inte påverkas av den här utvecklingen är nyheter och sportsändningar. :P

men med tanke på att de amerikanska TV bolagen inte fört så mycket oväsen om nedladdning måste de tjäna rätt mycket pengar.

De amerikanska tv-bolagen har i princip inga problem med nedladdning på den nationella marknaden, det som påverkas är ju internationell försäljning av serier i första hand. Förlorarna på den inhemska marknaden är främst annonsörerna eftersom folk med teknikens hjälp kan välja bort reklamen.

Hela mediemarknanden, som har sett i princip likadan ut sedan tv uppfanns är i gungning och de vet inte hur de ska göra för att fortsätta tjäna sina pengar (varken producenter/annonsörer eller tv-produktionsbolag). Tekniken utvecklas i rasande fart och kostymgubbarna har inte alls hängt med. Det är en ny värld där ute.

#24 uniteder

uniteder

Commander

• Members
  • 213 posts

Posted 29 April 2007 - 18:59

Sen är det ju så att de flesta köper DVD boxarna också när de kommer ut.

Menar du att de flesta tv-tittare köper serier på DVD-boxar? :unsure: Riktigt så stort är nog inte det här landets tv-beroende..

Jag är helt övertygad om att av det totala antalet tv-tittare på en serie är det en väldigt låg procent som sedan köper DVD-boxen..

#25 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 April 2007 - 19:03

Inte den normala TV-tittaren, utan 'fanatikerna' ;) , de som laddar ner och även ser om serien på TV.