Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 4

• Please log in to reply
342 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 May 2007 - 16:08

Ny säsong och ny tråd ;)
Och för att inte reta upp vissa medlemmar ;) pga av min stavning av StarGate, så skriver jag Stargate i rubriken :P

Skönt att TV6 kör på i snabb takt och inte har långa uppehåll mellan säsongerna :D

(Pga delad tråd i slutet av s.3 kan det se lite lustigt ut i diskussionerna i de två första säsongerna)
Säsong 1 diskussionerna fortsätter i
Säsong 2 diskussionerna fortsätter i
Säsong 3

Edited by Georgia, 07 May 2007 - 16:48.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 May 2007 - 16:28

Whee. Äntligen blir Stargate riktigt bra (imho)...

:D

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 May 2007 - 19:15

Sam fick följa med till Thors hemplanet :D .
Stackars Jack som aldrig fick se 'sitt' skepp innan det sprängdes.

Gillar Teal'c's nya utstyrsel ;)

Självklart hann Thor och Sam tillbaka innan Jack och Teal'c blev 'uppätna' av onda Replicators :thumbsup:

Till Thor:
DANIEL - Wait a minute. You’re actually saying that you need someone dumber than...
DANIEL -you are?
O’NEILL - You may have come to the right place.
:lol2:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 May 2007 - 19:47

Bra avsnitt. Även om jag tycker att det gick alldeles för enkelt att slå ut replicatorarmadan ombord på ubåten. En ubåt går inte i småflisor p g a ett torpedangrepp. Var det ngn mer än jag som tyckte att det var ovanligt rymligt därinne i ubåten förresten? :P

Och Asgards hade döpt ett rymdskepp till O'Neill! :lol:

Sam har nästan långt hår jämfört med tidigare och Teal'c har skaffat sig en - vad heter en sån där liten remsa? En goatee är det ju inte - eller? :unsure: Nu fattas det bara att Daniel får byta glasögonen till något mindre omodernt också så börjar det likna ngt. Eller varför inte linser? ;) Det är så klichéartat att han som är vetenskapsman måste ha glasögon för att man lätt ska kunna identifiera honom. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 May 2007 - 20:13

Coolt att de fick filma i en riktig ubåt. :thumbsup: När vi får se inuti torpedtuben är det regissören Martin Wood som ligger där inne och filmar fast han har svårt för trånga utrymmen. Haha i början där när ryssarna kollar i torpedtuben frågar den ena ryssen "Vad var det?" och den andra svarar: "Kanske är det en av de krypen från förra avsnittet." :lol: Undrar vad de svenska översättarna fick för instruktioner för de skrev något i stil med Ge mig ficklampan. för jag tvivlar de kan ryska. :P Det gavs ingen översättning när det visades i USA.

Det är så klichéartat att han som är vetenskapsman måste ha glasögon för att man lätt ska kunna identifiera honom.

Skyll på filmen. :P De ville ha hans karaktär så lik som möjligt från filmen. Finns flera avsnitt där han inte har glasögon.

Sam har nästan långt hår jämfört med tidigare

lång vecka där på P4X nånting.

Mycket bra första avsnitt på säsong 4 som jag tycker håller en hög klass. :) Nästan identisk scen mellan Jack och Sam där in hennes labb som i s3 avslutningen. Deja vu.

Wait a minute. You're actually saying that you need someone dumber than you are? [Daniel]
You may have come to the right place. [O'Neill]
I could go. Sir. [Carter]
I don't know, Carter, you may not be dumb enough. [O'Neill]
:P

Edited by GaterGirl, 07 May 2007 - 20:14.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 May 2007 - 21:18

Whee. Äntligen blir Stargate riktigt bra (imho)...

:D

Japp, kanske t.o.m den starkaste säsongen?

Winter is Coming

#7 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 May 2007 - 22:45

Mja, jag gillar resten av säsongerna också. Det är bara säsong 1-3 (och kanske 7) som jag har problem med.. :P

//Peak

sixty six."

#8 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 07 May 2007 - 23:04

n goatee är det ju inte - eller? :unsure:

Soul patch, kallas det, såvitt jag vet.

När de kom tillbaks och Daniel påpekade om hans soulpatch :lol2:
O'Neill: don't touch it - eller vad han nu sa exakt.

Och att Teal'c verkar ha blondt hår :D Hittade han blekmedel på P4X-vad-för-nr-det-nu-var? :P

Roligt avsnitt, men kommer inte ifrån att replikator-mojängerna liknade saker jag byggde med lego som liten :P

och härliga dialoger, speciellt "vi behöver nån korkad" (Att inte O'Neill åkte ;) )

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#9 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 May 2007 - 23:14

Jag tycker det är bra att de även visar att superraserna (som Asgards) har sina svagheter. Här sitter alla och förväntar sig att Asgards skall rädda oss, så är det tvärt om istället.. :P

Replicators gillar jag. SG-1:s Borg, skulle man nog kunna säga.

//Peak

sixty six."

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 May 2007 - 23:18

Vad blir Patch på svenska då?

Goatee är ju bockskägg, men jag är nyfiken vad Patch är?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#11 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 May 2007 - 23:21

Soul patch, kallas det, såvitt jag vet.

När de kom tillbaks och Daniel påpekade om hans soulpatch

Aha, jag missade den repliken då...

och härliga dialoger, speciellt "vi behöver nån korkad" (Att inte O'Neill åkte ;) )

Jag tänkte också det först, men det var ju tydligt att Thor ville ha Sam och inte Jack. Han vet att hon är uppfinningsrik. ;)

Vad blir Patch på svenska då?

Ingen aning. Fläck låter ju bara fånigt. :P

#12 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 07 May 2007 - 23:37

"Fjantskägg"...

*säger den helskäggige*

//Peak

sixty six."

#13 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 07 May 2007 - 23:49

Mja, jag gillar resten av säsongerna också. Det är bara säsong 1-3 (och kanske 7) som jag har problem med.. :P

Tycker att S1-3 har sina stunder, åtminstone S3 är bra enligt min mening. :) Sen vet jag inte, S5 känns lite uddlös. Vet inte, tycker inte att dom går in för 100% den säsongen, men den har en del bra avsnitt ändå. Sen är de som du säger S7, lite upp och ned. S8 räddas av en bra 2a halva, medans jag själv personligen står knappt ut med S9-10, även fast där är några okej avsnitt...min mening i varje fall. ;)

Skönt att de fortsätter med S4 direkt, ett mycket bra avsnitt. Replicators är intressanta och en bra fiende, även om de kan verka lite lätta att ta med ibland. Men det är bra med lite omväxling från Goa'uld. Gillar självklart scenen när Thor kommer genom Stargate och behöver hjälp av någon dum nog. :D Teal'c ser cool ut. :thumbsup:

#14 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 May 2007 - 13:07

Aaaaaaagh! Vad förbannad jag är!!! Hur många säsonger har de det där jävla tråkiga introt igentligen??? Jag har så mycket sett fram mot säsongbytet för att få slippa det. <_<

Spännande avsnitt, trotts Teal'cs fula hakfläck. Kul hur de inte lät Daniel röra det. :D

Heh, vad kul att Asgards blev så imponerade över hur korkad Jack är så de döpte ett skepp efter honom. :thumbsup:

Underbara repliker från Thor: "I like the yellow ones.", "It was your dumb plan.". Gillar verkligen Thor. :wub:
Var så sött när Sam kramade honom. :)

Replicators är verkligen intresanta och kusliga fiender. Exakt vad serien behövde. En fiende som är mystisk och intelligent men omöjlig att komunicera med. Typ ALIENS. B)

Sam saves the day with her dumb plan. :D Vad kul att människorna visar sig överlägsna de mäktiga Asgards pga att de inte är så utvecklade. :P Väldigt smart idea som manusförfattarna kom på. :)
Jack hade nog varit FÖR dum. Även om Asgardarna är imponerade av hans dumhet. ;)

Jag missade det som var precis innan introt började (Jag hade somnat framför TVn). Det första jag såg när jag vaknade var en Replicator hoppa på Daniel och att han sprang omkring med armarna i vädret skrikandes med replikatorn på sig.
Nu vet jag ju att det inte var Daniel och att den delen var en synvilla men hur mycket av resten stämde? Sprang någon omkring i ubåten med armarna i vädret och skrek?

Nu till dåliga nyheter. StarGate SG-1 verkar ta paus på obestämd tid om 3 veckor (Såvidar säsong 4 inte bara har 15 avsnitt). Gårdagens avsnitt var del 1 av 15. :( Antagligen över sommaren. Detta är katastrof för mig som vill se till säsong 7 så att jag kan börja på Atlantis. :upset:

Föresten, en fråga om Atlantis. Är serien mer humorinriktad eller är det bara TV6 som får det att se så ut med de klipp de visar? För de får det att se mer ut som en komedifokuserad serie än SG-1.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 May 2007 - 13:39

Jag missade det som var precis innan introt började (Jag hade somnat framför TVn). Det första jag såg när jag vaknade var en Replicator hoppa på Daniel och att han sprang omkring med armarna i vädret skrikandes med replikatorn på sig.
Nu vet jag ju att det inte var Daniel och att den delen var en synvilla men hur mycket av resten stämde? Sprang någon omkring i ubåten med armarna i vädret och skrek?

Det var ryska ubåtsmän som var nere i torpedrummet och som hörde mystiska ljud från en torpedlucka och var dumma nog att öppna den. Amerikanarna hittade sedan ubåten drivande i havet för att hela besättningen var död.

StarGate SG-1 verkar ta paus på obestämd tid om 3 veckor

Ajdå. Dåliga nyheter för minste nissen då... :(

Föresten, en fråga om Atlantis. Är serien mer humorinriktad eller är det bara TV6 som får det att se så ut med de klipp de visar? För de får det att se mer ut som en komedifokuserad serie än SG-1.

Ja, det tycker jag nog att den är, även om jag är säker på att andra här inte håller med mig. Jag uppskattar humorn i SG-1 mera, men Atlantis upplever jag som att den är skriven för att vara mera humoristisk, dock inte på ett sätt som tilltalar mig så mycket. Anledningen skriver jag inte för det vore spoilers för dig som inget sett. :)

#16 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 May 2007 - 15:33

Aaaaaaagh! Vad förbannad jag är!!! Hur många säsonger har de det där jävla tråkiga introt igentligen??? Jag har så mycket sett fram mot säsongbytet för att få slippa det. <_<

:) Jag vet vad du menar. Men tyvärr får du nog vänta till S6 innan du får se något annat intro. S1-3 använde samma intro som dom inledde med att visa på TV6, säsong 4-5 har bara detta intro vi ser hela tiden. Sen börjar de blir lite trevligare fram över. ;)

#17 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 May 2007 - 17:07

Gah! 2 säsonger till. :(

En liten fråga till. När kommer Teal'c raka sig?

Missade lite innan introt. Vad var det som inte var Sams fel?
Och hur kände de till Jordens adress?

Edited by Crusader, 08 May 2007 - 17:09.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#18 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 May 2007 - 17:14

Missade lite innan introt. Vad var det som inte var Sams fel?

Att irisen var stängd när 3 personer gick genom gaten från andra sidan.

#19 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 08 May 2007 - 17:16

Den framställdes iaf inte som en läderbimbo (Star Treks producenter borde ta efter) men varför ska mekaniska fiender alltid ha "drottningar"? Om de ska framstå som en syntetiserad naturkraft borde de vara så decentraliserade som möjligt. Dess skadetröskel verkade rätt arbiträr också. En granat dödade den inte men en skur hagel gjorde det? OK...

Angående humorn är den klart bättre i Atlants. I SG-1 begränsar den sig mest till O'Neills lama sarkasmer som alltid faller platt.

#20 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 May 2007 - 18:11

En liten fråga till. När kommer Teal'c raka sig?

Efter del 9 denna säsong. :)

Ni pratar om humorn här inne om båda serierna. Jag tycker att Atlantis är den som har mest humor helt klart. Personligen föredrar jag SG1 i detta fall också, även om Atlantis är mycket bra med sin humor i serien så kan det gå lite till överdrift ibland. Skulle önska mig att serien blev lite mer allvarlig. Men varken den ena eller den andra ska man ta på för stort allvar, de är gjorda för att vara underhållande, roliga och lite clichéartade. ;) Jag vet att vissa inte håller med mig i detta :D men jag tror inte att Atlantis skulle varit så rolig utan McKay, Zelenka och Carson.

#21 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 May 2007 - 18:18

Att snabbkläckningsmaskinen gjorde sig till drottning var väl för att förstärka intrycket av insekt, men med tanke på att det var en mekanisk och helt främmande "ras" så behövdes det inte att anknyta den till någon sorts livsform på jorden.

Dess skadetröskel verkade rätt arbiträr också.

Jo, de är inte alltid så konsekventa med vad som funkar och inte i serien. ;)

Dagens avsnitt handlade om nazister och det var väldigt vilken lång tid det tog för dem att fatta sammanhanget. Synd på all cool teknologi dock. Fusionsreaktortekniken främst tänker jag på.

#22 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 May 2007 - 18:21

Hur många säsonger finns det av Stargate SG 1 och hur många kommer tv6 att sända?

Finns 10, och vi kommer visa alla.

YAY :D

Edited by GaterGirl, 08 May 2007 - 18:24.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#23 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 May 2007 - 18:34

Jepp. Nazister. Cool. :D De hade gått så långt att de inte ens tålde att folk föddes.
Jobbigt att Daniel hade rätt. Han är så jäkla irriterande när han ska ifrågesätta allt och gnälla och han har nästan alltid rätt. Jag hade verkligen hoppats att han hade fel och sattes på plats, eller att han sabbade allt för alla och visade sig ha fel och fick dåligt samvete.
Men jag gillar att Jack kan erkänna sina misstag och att han inte försökte blunda för det när han insåg att nåt stod fel till.
Men jäklar vad kall han var där i slutet när han beordrade att stänga irisen trots att han visste att ledaren skulle försöka följa efter. Och när man såg på skärmen att någon åkte mot irisen så rös jag lite av obehag.
Jack gillar verkligen inte såna typer. Och framför allt inte att bli utnytjade.

Intresant och spännande avsnitt, iallafall.

Ser verkligen fram mot avsnitt 10. :D
-Sora, Kingdom Hearts

#24 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 May 2007 - 18:51

Ogillar Jack starkt i det här avsnittet. Ja, förutom när han tar sitt förnuft tillfånga och verkligen lyssnar/ser vad det är frågan om.
Girighet säger jag bara, här finns ny teknologi och vi gör allt för att få det t.o.m bli inblandade i ett krig utan att kolla varför det är krig och vilka fienden är.
Dom har lärt sig en läxa nu får man hoppas. I fråga sätt allt innan man hjälper till, man vet ju aldrig vilka galningar det är.

#25 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 08 May 2007 - 19:01

Atlantis är helt klart skriven mer för att vara humoristisk. Men tyvärr så faller det ibland på att Atlantis är en stor killklubb med bara manliga manusförfattare och manliga regissörer och manliga precis allt.

Vilket gett oss så horribla avsnitt som "Irresistible" (där de antingen gör ett stort skämt av upprepad våldtäkt eller så kunde de inte ens se att det var våldtäkt det tar tal om) och "Irresponsible" (där de visar att visa kvinnor är stora slampor. De skiter först i vissa mindre attraktiva personer men om de gör något stort kastar de sig för deras fötter).

Vi har också något konstant tema på John Sheppard Kirk där alla kvinnor faller för John Sheppard och kastar sig för hans fötter efter att ha känt honom i mindre än en dag (vilket inkluderar en frontal nudity scen!). Och varje gång utomjordiska krafter tvingar ihop folk är det för det mesta John som får kyssa expeditionens olika kvinnor.

Edited by FAII, 08 May 2007 - 19:05.