Wizards of Mickey är ett långt Intalienskt fantasy epos med Musse, Kalle, Långben och en massa andra Disney figurer om en värld av trollkarlar, drakar, slott och förtrollning.
Serien skapades av bla. Stefano Ambrosio (manusen samt skiss i PK serierna (Stål-Kalle) i tidningen med samma namn) och är en av de längsta Musse serier som någonsin skapats. En annan unik sak är att detta är den första Disney serie som man kan ladda ner gratis i sin helhet från den officiella hemsidan (Givetvis på Italienska).
WoM är fortsättning på den klassiska kortfilmen Trollkarlens Lärling från 1940s Fantasia.
Serien handlar om Musse, en lärling till en mäktig trollkarl, som ständigt klantar till sina sysslor. När en magsik kristall, kallad Magit, som han ska vakta blir stulen så ger sig Musse och hans vänner in i en magisk turnering för att vinna en ny.
Serien består av 10 delar (Samanlagt ca: 300 sidor) och släpptes i Italienska tidningen Topolino (Musse Piggs tidning) under hösten 2006. Topolino hade börjat sälja riktigt dåligt och tidningen var påväg att läggas ner så Wizards of Mickey var ett sista försök att locka läsare till tidningen, ett gigantiskt projekt och de sparade verkligen inte på pengarna när det gällde reklam för serien. Allt från en väldigt cool hemsida till trailers, screensaver, wallpapers, karta över WoM-världen, soundtrack, minispel och datorspel fixades för serien. Och serien blev en stor succé. Och nu har den äntligen kommit till övriga Europa och vi i Sverige får nu ta del av detta fantasy epos.
Serien släpps i Kalle Ankas Pocket Special Nr. 3/07 (Som finns ute nu) och går under det mindre coola namnet Magins Mästare. Gillar ni Disney fantasy serier så får ni bara inte missa det här 300 sidors äventyret.
Jag rekomenderar att man lyssnar på den officiella låten medans man läser serien. Det är ...To Die For från soundtracket till Lion King. (Finnas att ladda ner lite överallt)
Wizards of Mickey har även fått en 554 sidor lång uppföljare i Italien kallad Wizards of Mickey II: The Dark Ages som handlar om hur trollkarlen Musse går från en god förkämpe för folket till en ond bitter härskare.
Jag hoppas att vi kommer kunna få ta del av även den i Svergie i framtiden.
Trots hur bra första WoM var så fick den kritik för att den var lite för mild. Men den här uppföljaren ska vara bättre än orginalet och mörkare.
Framsida till Wizards of Mickey II: The Dark Ages:

Officiella hemsidan för WoM där man nu kan läsa om Wizards of Mickey II: The Dark Ages samt se en cool trailer på serien. (Ni bara MÅSTE se den coola trailern!!!)
Önskar bara att jag kunde plasera låten. Jag tycker mig känna igen den.
Sneak Peak på ett par sidor från första Wizards of Mickey: