Så har jag då tagit mig an den andra filmen. Tycker den är minst lika bra som den första filmen, en klart positiv överraskning. Jag ser hellre att man försöker göra den här typen av film, som tilltalar mig personligen, mycket mer än vad det gör att se t.ex. Beck del 61 eller Wallander del 44.
Övervägande delen av skådespelarna övertygar i sina roller. Tyvärr får man inte se så mycket av min favorit från första filmen, Bibi Andersson som Rikkissa. Men man får hålla sig tillgodo med det man får. Bland annat en riktigt bra scen då Rikkissa ligger för döden och vill ha syndernas förlåtelse av Cecilia, men får inte det. Med tanke på vad Rikkissa utsatte Cecilia för så skulle inte jag heller göra det om jag var i samma situation. Rikkissa får vad hon förtjänar helt enkelt.
Hade även hoppats på betydligt mer scener utspelade i det heliga landet och som involverade Saladin. Men det kanske är sådant man får se ännu mer av i den där TV-Serien som ska visas framöver på TV4. Det man får i filmen är bättre än inget och dessutom väldigt bra och välspelat. Bara som en sådan sak när Arns häst, Chamsin dör. Väldigt gripande och rörande scen, mycket tack vare Nätterqvist.
En scen som det var lite

varning på är när Cecilia får berättat för sig att det heliga landet har störtats och att alla tempelriddare är dödade. Att hon ger upp så lätt då, att hon köper allt rakt av utan att ifrågasätta. Med tanke på hur hon kämpat tidigare är det lustigt att hon gör denna helomvändning och inte ska vänta på Arn längre utan gå i kloster istället. Visst, tidigare har hon trott att Arn är vid livet och nu säger någon att han troligen inte är det, men jag tyckte det var lustigt att hon gav upp hoppet så snabbt och enkelt. Den efterföljande scenen är det också lite varning på. Precis när Cecilia ska gå in i klostret så dyker Arn upp som en avlöning, väldigt passande men ack så trist klippt. Får känslan av att en del material har blivit kapat från filmen där. Men, men. Vad vet jag.
Slutet har jag även lite svårt att köpa. Att Arn skulle dö var det ju ingen tvekan om, oavsett om man läst bäckerna innan eller inte så tycker jag att dom förmedlar det på många andra tydliga sätt genom filmen. Men jag tycker att hans dödsscen kommer lite väl plötsligt. Nu är inte jag någon expert på området men det känns inte trovärdigt att han kan gå från att vara sårad till att dö rakt av på så kort tid och under dom omständigheterna. Det kanske var så det verkligen gick till på den tiden om en sådan här händelse skulle ha utspelat sig, men i så fall får man skylla på att regissör och skådespelare inte gjort sitt jobb. För verklighetstroget känns det inte i min mening.
Som sagt, bra filmer och klara överraskningar för mig. Ser hellre den här typen av svensk film och jag ser fram emot att få se TV-Serien när den väl kommer på TV4. Tror den kan fylla i eventuella luckor som finns i filmernas handling samt ge ett ännu större djup till både handling och karaktärer.
Edited by Cartman, 24 February 2009 - 14:09.