Min bok är äntligen färdig
Posted 20 March 2008 - 23:53
Känns så himla konstigt att något som bara existerat inuti huvudet mitt plötsligt täcker 128 sidor papper. Ännu konstigare är det att jag inte behöver jobba på den mer. Visst tänker jag göra kopior som jag ska skicka till olika förlag för att se om nåt av dem nappar och jag har flera idéer till en uppföljare, men ändå. Min baby har blivit född, min första av förhoppningsvis väldigt många. Det är helt obegripligt!
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 21 March 2008 - 00:13
last.fm Filmtipset
Posted 21 March 2008 - 01:16
Du kan inte tänka dig att dela med dig av en sida eller ett stycke som smakprov?
Posted 21 March 2008 - 10:28
Imponerad att du lyckats, själv är jag bra på och starta upp längre skrivprojekt men lyckas sällan slutföra dem.
Och givetvis vill vi ha smakprov.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 21 March 2008 - 12:09
Tack för gratulationerna, förresten. Det var väldigt snällt av er.
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 21 March 2008 - 12:48
Sedan finns det ju ett X antal tecknare här... så vi vill veta när det blir aktuellt för omslag!

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 21 March 2008 - 13:42
Posted 21 March 2008 - 13:50
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 21 March 2008 - 15:35
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 22 March 2008 - 00:03
Själv undrar jag lite vad det är för en sorts historia?
Jag har väl på känn att det kan vara sci-fi eller fantasy, men det är ju ändock lite luddigt.
Det är till en stor del sci-fi, men innehåller även lite fantasy. Jag har främst inspirerats av barnböcker, tecknad film och superhjälteserier. Den är tänkt att rikta sig till 10-12-åringar, men även kunna läsas av äldre. Den består av fem fristående kapitel som knyts ihop av en sammanhängande historia.
Här är en liten gnutta av boken. Lite kryptiskt kanske, när man inte känner till sammanhanget, men jag hoppas det blir till belåtenhet ändå.
Samtidigt som Dixie försökte lösa problemen på centralstationen från insidan, hade Kometro precis landat ovanpå taket med sitt rymdskepp. Luckan på skeppets övre del steg upp långsamt och släppte in frisk luft, som Kometro tog ett djupt andetag av.
"Så det här är planeten Jorden", sa han till sig själv medan hans ögon för första gången kittlades av strålarna från vår sol. "Jag är hemma."
Sedan klev han ut på taket och såg sig omkring. Sulorna på hans stövlar räddade honom från att bränna fötterna på den solvärmda plåten. Han älskade det han såg. Det var så exotiskt för honom, så ljust och fint. Här visste han meddetsamma att han skulle trivas. Efter att ha njutit av utsikten ett ögonblick, bestämde han sig för att det var dags att ta sig ner till marken. Han lät först fötterna glida nerför det sluttande taket och innan han nådde kanten kastade han sig fram och grabbade tag i en lyktstolpe som han svingade sig ifrån och hoppade in i en trädkrona. Då var det bara att ta sig ner från gren till gren tills han landade säkert på gräsmattan. Att se gräs mitt i en stad gjorde honom både fascinerad och förbryllad. Han kände att vägen han tog ner var snäppet svårare att ta sig igenom än trappstegarna på Mesocricetus, men inte värre än något han varit med om tidigare. Han tog fram sitt digitalblock, där han hade skrivit ner ett tal som han hade tänkt hålla för dem som han skulle möta på stationen. Trots att det var på ett språk han knappt hade känt till förrän nu, hade han övat flitigt på det, både muntligt och skriftligt. Trots det var han aningen nervös.
"'Kära jordbor, var inte rädda'" övade han. "'Jag kommer i fred. Jag önskar bara att få bosätta mig på eran värld och leva...', och så vidare." Han repeterade det några gånger tills han var nöjd. "Ja, det ska väl duga."
Han stoppade tillbaka blocket i bältet och gick bestämt runt hörnet och fram till huvudporten. Han satte händerna om dörrarna och slog upp dem. Det gladde honom att han fick allas uppmärksamhet när han kom in.
"Vem är det där?", undrade Pigasus, som fortfarande inte hade lämnat sitt och Box-Grodans gömställe.
"Säg det, säg", svarade Box-Grodan. "Taskig tajming har han i alla fall."
"Kära jordbor, var inte räddaaaa...!"
Det var den enda delen av talet han fick ur sig, innan han höll på att bli nertrampad.
Posted 22 March 2008 - 13:58
Känner du till den irländska författaren Eoin Colfer (han har skrivit bl.a. Artmeis Fowl)? Han skriver typ i samma "genre" och för samma målgrupp. Hoppas något förlag nappar på boken
last.fm Filmtipset
Posted 22 March 2008 - 15:36

Posted 22 March 2008 - 20:52
Har icke hörit talas om Eoin Colfer, däremot kan jag rekommendera "The Hollow Chocolate Bunnies of The Apocalypse" av Robert Rankin, som går håller på att läsa ut. Den utspelar sig i en värld med levande leksaker och figurer från kända barnramsor och innehåller mycket sjuk humor. Dock är den kanske inte så lämplig för barn. Kanske man skulle lägga den där Colfer på minnet, i alla fall...
Posted 22 March 2008 - 23:14
Riktigt roligt att höra, och smakprovet är helt klart intressant.
Edited by Hofling, 22 March 2008 - 23:15.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 23 March 2008 - 14:49
Eoin Colfer säljer nog rätt bra här i Sverige, det känns som att jag ser Artemis Fowl-böckerna i varenda bokaffär, så det finns ju definitivt folk som köper böcker i den stil du har skrivit i.
Har du skickat in den till några förlag än?
Sheldon, The Big Bang Theory
Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.
Posted 23 March 2008 - 21:48
Posted 24 March 2008 - 09:24
Förstår vilka känslor som spritter genom din kropp då du ser ditt färdiga verket. Du ska se, det blir ännu bättre då du verkligen kan hålla den i handen.
Håller tummarna för ett bokförlag nappar på det!
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 26 March 2008 - 10:45
Jon var namnet:
Posted 26 March 2008 - 11:56
Hoppas att något förlag nappar på att ge ut din bok.
Posted 27 March 2008 - 18:18
Blev klar med sista renskrivningen idag. Alldeles nyligen skickade jag manuset till mig själv och sparade ett utkast till ett följdebrev på mailen. Imorgon kommer jag att låna morsans dator på hennes jobb till att maila in manuset till förlaget jag haft ögona på. Känns lite nervpirrigt, ungefär som kvällen innan jag åkte till London i höstas...
Posted 27 March 2008 - 19:06

Posted 27 March 2008 - 19:07
Addendum: XC din härmapa!
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 27 March 2008 - 19:15

Posted 27 March 2008 - 19:16
Vi håller tummarna!
Posted 27 March 2008 - 19:43
Vaaa? Det är ju du som härmas... Min post ligger innan din!
Jag tänkte tanken först, sen snodde du den och skrev i den snabbare. Inte undra på att du kommer först då.