Topplista meningslösa/fåniga superhjältar
Posted 10 July 2004 - 17:40
1. Robin - Batmans sidekick som totalt förstör den gothiska mörka stämningen i serien. En mesig finnig tonåring som ständigt måste räddas av Mörkrets riddare...(Och dessutom spelade den otroligt fåniga Chris O´Donnel honom i en av de sämre seriefilmerna)
2. Stålmannen - Ok han är stark men hur trendig är capén egentligen? Färgkombinationen är katastrofal och var är spänningen med en osårbar superhjälte? Dessutom ställs han bara mot fåniga fienden hela tiden...
3. Scott Summers aka Cyclops - Toffelhjälte och fjäsknisse utan egen hjärna. Scott skulle inte må illa av lite tonårs revolt. Ta på dig Dr martens och börja lyssna på lite dödsmetall för fasen.
4. Dazzler - Den som skrev in dazzler i marveluniversum borde aldrig mer tillåtas skriva serier. Vad tillför hon? NADA! Marvels egna Brittany Spears är lika häftig som tonårsstjärnan. Snacka om idétorka, hoppas jag i alla fall, kan inte tänka mig att någon på Marvelredaktionen i USA tyckte hon var cool och häftig. Usch! Ta död på henne, eller låt Grant Morrison skriva om henne till en Marvel version av Courtney Love eller ännu hellre PJ Harvey.
5. Power Pack! What? En superhjältegrupp bestående av småbarn som knappt klivit ur blöjan? Hur häftigt kan det bli?
6. Alla -girl och -boy superhjältar. Batgirl, Stålpojken, spidergirl o.s.v. Höjden av idétorka, borde verkligen förbjudas!
7. Blixten aka Flash - Att springa fort är ju inte så värst orginellt, eller? Dessutom varför har karlen små konstiga fjädrar på huvudet?
8. Antman - mest namnet som väcker vissa mer eller mindre löjeväckande inre syner... men visst Spiderman var väl redan taget?
9. Reed Richards aka Mr Fantastic aka Gummimannen - Behöver man säga mer än Gummimannen, ok det är väl inte Reeds fel utan de idioter till översättare som valde att kalla honom gummimannen på den tiden då Daredevil fortfande kallades våghalsen och Wolverine var mer känd som Järven. Att översätta ett engelskt namn är aldrig en bra idé och i synnerhet inte när det gäller superhjältar. Gummimannen? Springer han runt och sätter på kondomer? Skyddar han mot överförbara sexuellla sjukdommar eller?
10. Captain America - Kapten Helylle, Mr Patriot, Amerikas självbild personifierad. Varför är de otroligt förtjusta i sig själva? Hur häftig hadde en svensk motsvarighet varit? Hur häftig är Englands motsvarighet? Absolut häftigare enligt min mening (men det beror frmst på ett äventyr som publicerade i den vid här laget kultförklarade Tung Metall, hmm eller var det 2000+) men ändå? Patriotism är inget vidare snyggt drag hos en superhjälte enligt min mening och vid det här laget är jag rejält trött på allt flagviftande från andra sidan atlanten, suck!
Posted 10 July 2004 - 17:53
1. Jo, Robin känns lite meningslös på sätt och vis. Vad har Batman för nytta av honom? Å andra sidan har den första Robin växt upp och blivit Nightwing, och han är cool.
Rätt vanligt med rödblått bland hjältar. (Okej, Stålis har lite gult)Färgkombinationen är katastrofal och var är spänningen med en osårbar superhjälte?
Har svårt att se Superman som löjlig, men trist är han bannemej.
3. Scott Summers aka Cyclops - Toffelhjälte och fjäsknisse utan egen hjärna. Scott skulle inte må illa av lite tonårs revolt. Ta på dig Dr martens och börja lyssna på lite dödsmetall för fasen.
Hmmm, Scott har en personlighet, speciellt nu när Grant Morrison har skrivit X-Men. Att han skulle vara utan hjärna eller personlighet är mer av en myt, och varför skulle kängor och dödsmetall bidra någe?
Nu är ju Dazzler inte med så ofta (och Grant Morrison har lämnat Marvel) men hon tillförde väl en del? Inte mer eller mindre än andra tycker jag. Var är hon en Britney?. Dazzler - Den som skrev in dazzler i marveluniversum borde aldrig mer tillåtas skriva serier. Vad tillför hon? NADA! Marvels egna Brittany Spears är lika häftig som tonårsstjärnan. Snacka om idétorka, hoppas jag i alla fall, kan inte tänka mig att någon på Marvelredaktionen i USA tyckte hon var cool och häftig. Usch! Ta död på henne, eller låt Grant Morrison skriva om henne till en Marvel version av Courtney Love eller ännu hellre PJ Harvey.
Att översätta ett engelskt namn är aldrig en bra idé och i synnerhet inte när det gäller superhjältar.
Hmmm, ibland känns det bara onödigt. Som Spider-Man.
10. Captain America - Kapten Helylle, Mr Patriot, Amerikas självbild personifierad. Varför är de otroligt förtjusta i sig själva? Hur häftig hadde en svensk motsvarighet varit? Hur häftig är Englands motsvarighet? Absolut häftigare enligt min mening (men det beror frmst på ett äventyr som publicerade i den vid här laget kultförklarade Tung Metall, hmm eller var det 2000+) men ändå? Patriotism är inget vidare snyggt drag hos en superhjälte enligt min mening och vid det här laget är jag rejält trött på allt flagviftande från andra sidan atlanten, suck!
Håller med.
Posted 10 July 2004 - 18:02
1. Captain America: Nä, ta bort. Blir så trött på självgoda amerikaner ibland, och en superhjälte som klär sig i USA:s flagga kan jag aldrig tåla.
2. Venom: när han är hjälte. Vill se honom så otäck och inpå Spiddes skinn som han var i sin första story. Att överexponera honom och göra Venom till en antihjälte var riktigt illa i mina ögon.
3. Allt som är gjort av Rob Liefeld. Bluäk!
4. Gambit. Egentligen inte så fånig, jag gillar honom bara inte.
Posted 10 July 2004 - 19:42
Scott Summers har haft en stark personlighet länge! Han är inåtvänd, småvresig, lite emotionellt omogen och missnöjd med livet. Kanske inte så kul att träffa, men trovärdig.
Alla boy och girl då. Något fånigt har det ju över sig. Men klaga inte på Legion of Superheroes. Där bidrar alla boy och girl till något speciellt.
Flash. Kan mycket mer än att springa fort. Är en av de mäktigaste i DCU tack vara sin makabra snabbhet och alla specialtrick detta medför. Vingarna är en symbol för den romerske guden Merkurius tror jag.
Reed har på sin höjd kallats Gummimannen av Ben Grimm på skoj, inte mer. Annars hette han Mr Fantastic på den tiden Daredevil hette Våghalsen. Gummimannen är någon annan, nämligen Elongated Man.
Ja, vi är trötta på allt flaggviftande!
Posted 10 July 2004 - 19:57
Sant. Robin är riktigt cool i Teen Titans.Och se på Robin i Teen Titans, som är mycket bra just nu.
Att Scott är inåtvänd har också en bra anledning. Han har en blick som kan döda. Gillar Scott, och i Morrisons New X-Men höjer han sig ännu ett snäpp. Kul också att Scott har tagit över skolan (med Emma). På tiden att han får visa att han är Xaviers arvtagare.
Flash kan vara riktigt cool när han görs rätt. Som när Grant Morrison skrev JLA.
Ja, vi är trötta på allt flaggviftande!
Har alltid svårt att riktigt acceptera Captain America, och ska definitivt inte se en eventuell film.
Posted 10 July 2004 - 20:01
Charles Xavier: Tyckte han var rätt bra i början, men börjar ogilla honom allt mer eftersom han hela tiden håller fast i en dröm som aldrig kommer att funka. Personligen skulle jag hellre satsa på Magnetos vision.
Posted 10 July 2004 - 20:07
Kan dock också ha svårt för Xavier ibland. Efter Onslaught, "E is for extinction" (där Cassandra Nova tar över Charles kropp och misshandlar Beast fysiskt och psykiskt) och X2 har jag svårt att riktigt lita på honom. Han kan vara lite skrämmande.
Posted 10 July 2004 - 20:10
Angående robin så vet jag inte ett dugg men på den tiden kan kunde läsa batman på svenska var han ingen höjdare direkt....
Och jag får nog erkänna att jag hadde fel om gummimannen jag tänkte nog på DCs version
Xavier är faktiskt lite tråkig...men har också blivit bättre i Grants version...
Posted 10 July 2004 - 21:02
Nå, jag kommer väl dit om en 5-6 år eller så...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 10 July 2004 - 21:12
Xavier kan vara tråkig, kanske, men måste alla i en serie vara asballa och jätteroliga? Utan Xavier, ingen konflikt av ideal. Xavier symboliserar sian ideal. Och självklart ska det strävas efter att mutanter ska kunna leva med människor sida vid sida. För övrigt tycker jag Patrick Stewart är fantastisk som Professorn i filmerna.
Posted 10 July 2004 - 21:29
Posted 10 July 2004 - 21:41
Posted 11 July 2004 - 08:00
Posted 11 July 2004 - 08:39
För övrigt tycker jag Patrick Stewart är fantastisk som Professorn i filmerna.
Han är perfekt!

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen
Posted 11 July 2004 - 09:09
Att trycka ned människor skapar bara bittra minnen som sitter i i många generationer.
Precis. Magneto har själv upplevt förtryck och han verkar vara dömd att upprepa precis det som nazisterna gjorde.
Posted 11 July 2004 - 12:20
10. Hur häftig är Englands motsvarighet?
Dissar du Brain Braddock, aka Captain Britain??
Posted 11 July 2004 - 12:27
last.fm Filmtipset
Posted 11 July 2004 - 14:57
Power Pack är fanimej det värsta som finns
Nejdå, det finns saker som är betydligt värre. Vikingarna och Lasse Stefanz, till exempel.
Posted 12 July 2004 - 00:08
Båda är ju symboler som folk ser upp till då världen är på väg att gå under. Cap behövs i marvel! Han är deras Superman då i bemärkelsen symbol och ledare. Att han är klädd som en flagg kan jag se flera militäriska fördelar i. Så som när de amerikanska soldaterna var ute strid och det gick tungt för dom. De kanske kände att hoppet var ute för dom vad mer skulle kunna tända hoppet i dom då om inte se en man klädd i USAs färger slåss längst fram i frontlinjen själv och han besegrar dom? Det skulle nog inte riktigt fungera om han sprang runt i en helröd dräkt och kallade sig "The Red Wonder". Det är ju meningen att han ska vara en symbol för ett land och vad är symboiserar ett land mer än dess flagga?
Och hur skulle The Avengers sett ut utan Cap?
(det där blev nog lite flummigt
Men jag kan håll med om att ibland så blir det lite för mycket att hela grejen men det beror ofta på författarna som inte vet riktigt när gränsen går. Tycker att han är väldigt bara skriven i ultimate världen.
Sen den som tycker att bara Flash kan springa borde läsa lite flash från silver age då han kunde springa genom väggar, för flytta sig i tiden och mellan olika "jordar".
Edited by slademan, 12 July 2004 - 00:09.
Truth, Justice and the American Way
Posted 12 July 2004 - 09:20
last.fm Filmtipset
Posted 22 January 2005 - 14:51
Vad är det för kul med en superhjälte som är osårbar mot allt utom grön kryptonik. Var är spänningen?
2. Captain America
Som Kermit så riktigt skrev "självgod amerikan".
3. Tarzan
Jag hoppas att han inte bara har det där höftskynket på sig (jaja, han har inga superkrafter men jag var tvungen att inkludera honom).
4. Vattenmannen
Den klenaste hjälten av dem alla. Kan bara vara på land i en timme innan han måste i drickat igen. Sicken hjälte.
Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.
Väntar på: Skurkturneringen
Posted 22 January 2005 - 23:06
Vem är den där Morrison ni talar om.. De X-Men jag läser för ögonblicket har Stan Lee som författare....
Nå, jag kommer väl dit om en 5-6 år eller så...![]()
Grant Morrison är en skotte (tror jag, han är iallafall från Storbrittanien) som skriver rätt flippade serier till exempel "Doom Patrol" "The Invinsibles" och "New Adventures of Hitler" bla. Han hyser också en djup avsky mot Tatcher, men vem gör inte det?
Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.
Väntar på: Skurkturneringen
Posted 23 January 2005 - 00:02
Sen det där med meningslösa.... tja, Superman har haft en liten liten del att göra med att det för överhuvudtaget finns en industri för superhjälteserier...och karaktärer som Scott Summers etc andra Marvel karaktärer från 60-talet som gjorde lite för industrin... om vi snackar meningslösa och fåniga skulle jag nog klassa 90% av allt som IMAGE gjorde på 90-talet som fånigt och menigslöst, alla Rob Liefelds skapelser, och överhuvudtaget sådana karaktärer. Jag har för mycket respekt för DC och även Marvel för att dra ner deras karaktärer.
Skulle också vara intressant det här med hur man beskriver Flash.. vilken av dem? av de 3 som finns?. "Fjädrarna" är väl blixtsymboler...du vet Flash..Blixten.....
Shatterstar,och allt "Killar med bröst och maskingevär" som visar tänderna och sliter av skurkars huvuden för att det är "coolt" det för mig är meningslöst.
Edited by super85, 23 January 2005 - 00:06.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 23 January 2005 - 08:19
Nja... visst är det väl vingar/fjädrar de har på sidan av huvudet? Åtminstone Jay Garrick har fjädrar på sin hjälm, och jag har för mig att Barry Allen också har skildrats med fjädrar på sidan av huvudet, även om det är möjligt att de ändrades till blixtar längre fram.Skulle också vara intressant det här med hur man beskriver Flash.. vilken av dem? av de 3 som finns?. "Fjädrarna" är väl blixtsymboler...du vet Flash..Blixten.....
Men vingarna/fjädrarna härrör förstås från den blixtsnabbe guden Hermes/Merkurius, som också skildras med små vingar (åtminstone för det mesta, även om det säkert finns variationer där med), även om de i hans fall brukar sitta på fötterna.
Posted 23 January 2005 - 08:45