Jump to content

Photo

Jekyll

• Please log in to reply
54 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 June 2007 - 15:37

Airs Next: BBC-1 at Saturday 9:00 PM (55 min.)
Status: New Series Premiered: June 16, 2007

James Nesbitt stars as the infamous Doctor Jekyll that struggles to deal with his dark alter-ego, Mr. Hyde. This a re-working of the world-famous tale designed for modern times. The Doctor employs high-tech wizardry to keep his other half in check and protect his wife and kids while a shadowy organization endeavors to use the Doctor's 'ailment' toward their own goals.
TV.com

The last living descendent of Dr Jekyll and Mr Hyde is Tom Jackman. At night time his alter ego, Jekyll, wakes. Tom's wife hires a private investigator to find out why Tom left his family life six months previous.

Ny serie på BBC.

Någon som hunnit se den än?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 June 2007 - 15:40

nope. håller på att ladda ner.

får se om det är något att fortsätta att kolla på.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 June 2007 - 15:45

Steven Moffat är ju producent till serien, så det här kan nog bli bra.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#4 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 June 2007 - 16:41

James Nesbitt är ju alltid bra. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 June 2007 - 19:49

Vem bryr sig om någon med Näsbett? Skit i honom. Vi får Moffat! *dansar runt lyckligt och förväntansfullhet över serien*

:thumbsup:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 June 2007 - 19:57

Tänkte kolla på det i kväll om jag hinner.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#7 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 18 June 2007 - 20:25

Så den här gången är det Jekyll som är alter-egot istället för Hyde? Eller är det en Hyde-like figure som bara råkar heta Jekyll? Hursomhelst är det kul att de gör en ny variant på den historien.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 June 2007 - 01:20

1.01

Jag har två ord för den här serien: Awe och some! Uppbyggnaden av piloten är riktigt bra. Jag gillar att det tar så pass lång tid innan man får se Hyde. Och storyn bakom, den skumma organisationen som följer honom, psykologen som jobbar åt dom båda... Det ser mycket lovande ut inför fortsättningen. Steven Moffat vet inte hur man gör folk besviken. James Nesbitt är också grymt bra i huvudrollerna. :D (Måste skaffa Murphy's Law snart) Härligt mörkt också.

Nästa avsnitt tack! :D

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#9 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 June 2007 - 06:17

Låter lovande Wylie. Kanske måste kolla in den här serien också då... *lägger ännu ett namn till listan*

#10 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 June 2007 - 20:16

Jag gillar att det tar så pass lång tid innan man får se Hyde.

ska vi aldrig få se hyde tänkte jag..

Näsbett

:lol2:

Så den här gången är det Jekyll som är alter-egot istället för Hyde? Eller är det en Hyde-like figure som bara råkar heta Jekyll?

Han hette inget av dem namnen utan Jackman.

så här står det i beskrivningen från första posten

The last living descendent of Dr Jekyll and Mr Hyde is Tom Jackman.

i första avsnittet fick vi ju veta att Jekyll/Mr Hyde inte hade några barn, hur kan Tom då vara avkomma av honom???? kan ju iof tagit och klonat honom. :P

Edited by GaterGirl, 19 June 2007 - 20:12.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#11 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 June 2007 - 20:03

Intressant serie.

Hyde (när han äntligen dök upp) blev ju världens supermänniska :o och med vampyrtänder dubbel :o

Vilka var det i den stora svarta vanen?
Eller snarare vilka är det som betalat så mycket för att få bort detektiven.

Jag trodde Hyde tog död på henne privatdetektiven
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#12 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 June 2007 - 21:04

Sett avsnitt två nu.

Fick för mig att det var Mystic Lady som var chef över dom i svarta vanen, men det var det ju inte.
Att det skulle vara hans vän Peter kom lite som en överraskning.

Så, Katherine jobbar för Mystic Lady som är hans mamma. Men vart tog hon vägen? låst rum och bara borta.

Jekyll hade inga släktingar i livet när han dog. Men hur är det med Hyde? Fick han barn med någon på den tiden det begav sig? som Jackman nu har barnbarnbarn osv. till.

Edit: Stavar som en kratta

Edited by Georgia, 01 July 2007 - 00:27.

#13 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 01 July 2007 - 00:11

Detta verkar intressant.
"There once was a man from Nantucket..."

#14 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 01 July 2007 - 17:32

Stör mig rätt mycket på Mr Hyde, gillar inte alls hans sätt att prata, bete sig osv...

1.02
Väldigt spännande avsnitt. Inte helt oväntat att Hyde skulle vara den som vaknade upp när Catherine hade tagit ur säkringarna så hela lägenheten blev mörk. Hur tusan kunde Jackmans mamma ta sig ur rummet? Kanske använde hon sig av taket, såg ut att kunna ta bort plattorna i rummet.

#15 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 04 July 2007 - 20:28

1.03

Så skönt att Hyde tog död på Benjamin. Tyckte inte alls om honom. Och den falska amerikanska dialekten..... usch Good riddance.... Gillade scenen med mrs Jackman och Mr Hyde. Du är min man... nej det är jag inte.... jo det är du... :lol:

Verkar visst som om mannen på tåget som Tom gav sin mobil till också är inblandad i detta, såg han igen tyckte jag i trailern till nästa program.

#16 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 July 2007 - 15:57

Hmm, får ta tummarna ur och se avsnitten jag laddat ner snart. (Skyller på Dr Who som tagit upp aldeles förmycket av min fritid)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2007 - 16:36

Benjamin var ju tokig, så rätt åt honom bara :evil:

#18 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 July 2007 - 21:48

1x01:

Hmm, vet inte riktigt vad jag tycker. Avsnittet kändes segt och oengaskerande. Gillade det där med att de hade en gemensam psykolog men resten av upplägget var inte så bra. Konstigt att det inte faller mig i smaken med tanke på att jag älskar Evil Twin historier.
Hoppas nästa avsnitt är bättre.

1x02:

Det här var mycket bättre. Nu börjar jag se potensial i serien. Bra avsnitt. Riktigt bra.

Tror Georgia är nåt på spåret. Det enkla lösningen till att Jakyll inte hade någon familj eller släkt är ju att det var Hyde som fick barn.

Hur i hela friden tog Jackmans mamma sig ut?

Skönt att Catherine inte var en skurk ändå. Hade sugit om det var så. Förvånande att Jackmans bästa vän var skurken.

Jag retade mig mycket mindre på Hyde i det här avsnittet. Och grejen på Zoo var riktigt bra. :P

Måste nämna att James Nesbitt spelar jäkligt bra. :)

1x03:

Bra avsnitt. :) Gillade att de drog in Mrs. Jackman i det hela och hon hade bra scener med Mr. Hyde.
Och Hyde visade vissa bra sidor också. Han bryr sig visst om Jackmans familj. Men han verkar inte ha något problem med att döda. Även om Benjamin verkligen bad om det. :P (Har velat att Hyde skulle döda honom sedan Piloten)
Hoppas serien fortsätter såhär. :)

1x04:

Intresant avsnitt. Väldigt intresant. :) Man fick se hur det hela gick till, hur Tom träffade sin fru (Som visst gifte sig med honom för pengarna först), hur han sakta förvandlades till Hyde. Och vi fick veta hur han INTE kom till. Han är alltså inte en klon. Jag tror fortfarande på att Hyde fick barn.
Heh, privat detektiverna är roliga (Speciellt hennes flickvän) och hon hade åter igen väldigt fel. :P
Undrar vem som kommer ut. (Hyde, skulle jag tro) Och vem som än kommer ut så lär det ju inte vara över. ;)
Heh, rätt åt Peter när han fick kaffet i ansiktet. :D

Edited by Crusader, 15 July 2007 - 23:19.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#19 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 July 2007 - 00:52

James Nesbitt är verkligen helt otroligt bra. Jag fick först kolla upp så att det verkligen var han som spelade både Dr Jackman och Hyde.

Serien släpps föresten på DVD redan 30 July, 2 dagar efter sista avsnittet visas. Måste vara rekord. :P

Varning: Se inte trailern i slutet. Den spoilar förmycket.

1x05:

Vad deprimerande. Verkar som att nästa avsnitt inte bara är säsongsfinalen utan också seriefinalen. Med tanke på att de sa att nästa vecka är upplösningen av Jekyll. Just som serien blir som bäst. Nu när Jackman och Hyde gick samman (Eller...? Kanske var det gammla Jekyll?) och blev ett så blev det riktigt intresant. I början var jag lite kritisk till utvecklingen tills det visade sig att Hyde brydde sig om sin familj.

Men hur kom Hyde till? Ingen potion utan det var Mrs. Jackman... som på något vis fanns på 1800 talet också? Det och att Hyde inte bara kan dra all energi från en hel stad utan dessutom få eld att fladdra säger mig att det är något övernaturligt med det här. Kan inte vara något annat.

Så, de svaren jag vill ha nästa vecka (Om det verkligen är allra sista avsnittet, vilket jag verkligen inte hoppas det är) är:

1. Var kommer Hyde från och hur?
2. Om Jekyll inte hade familj, var kom Dr Jackman från? Och varför ser de likadana ut?
3. Hur kan en exakt kopia av Mrs Jackman ha funnits på 1800 talet?
4. Hur kan Mrs Jackman vara orsaken till Hyde?
5. Varför ville Jakyll lura folk att det fanns en potion?
6. Vem var Jackmans "mamma"? Mrs Jackman från 1800 talet?
7. Hur flydde hon från det låsta rummet?
8. Vem är den kvinliga bossen för företaget och varför gör hon det hon gör?
9. Är det något speciellt med Jackman barnen?

Hoppas vi får alla svaren...

Edited by Crusader, 24 July 2007 - 01:05.

-Sora, Kingdom Hearts

#20 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 July 2007 - 19:19

Senaste avsnittet var riktigt bra.

De frågor som Crusader ställde här (posten ovanför min) vill jag också ha svar på.
Hoppas det blir ett riktigt slut om det stämmer att det är seriefinalen.

#21 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 July 2007 - 12:10

James Nesbitt intervjuas om rollen i Parkinson på lördag. SVT 2 kl. 20.00 28 juli alltså.

#22 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 August 2007 - 23:29

Herregud! :o Det där på slutet väntade jag mig inte. Hade aldrig kunnat tro att det var hans mamma. Men varför ville hon fånga honom om hon själv var likadan?

Det där i början var ju så otroligt roligt. :D Man fick se hur den där extremt tuffa snubben, som gillade Crazy Frog, förberedde sig på att fånga Hyde och hur extremt farlig han var. Sedan så slänger bara Hyde ner honom från taket som ingenting. :lol:

Vi fick svar på de flesta frågorna:

1. Var kommer Hyde från och hur? Det var som vi trodde från början. Från Hyde. Och han ynglade visst riktigt ordentligt också.
2. Om Jekyll inte hade familj, var kom Dr Jackman från? Och varför ser de likadana ut? Den ända rena blodledet.
3. Hur kan en exakt kopia av Mrs Jackman ha funnits på 1800 talet? Hon var klonen eftersom de inte kunde klona Jekyll.
4. Hur kan Mrs Jackman vara orsaken till Hyde? Hennes kärlek förde fram honom. Låter rätt fjantigt. Jackmans mamma hade ju också en Hyde så det stämmer inte tycker jag.
5. Varför ville Jakyll lura folk att det fanns en potion? Obesvarat.
6. Vem var Jackmans "mamma"? Mrs Jackman från 1800 talet? Hon var visst Hydes dotter eller barnbarn.
7. Hur flydde hon från det låsta rummet? Hon förvandlade sig till Hyde så när de andra kom in i rummet så hittade de bara henne. Fattar inte hur man inte kunde ha fattat den kopplingen innan.
8. Vem är den kvinliga bossen för företaget och varför gör hon det hon gör? Halvt besvarad. Hon är Jackmans mammas Hyde. Men varför hon gör det hela är obesvarat.
9. Är det något speciellt med Jackman barnen? Inte riktigt besvarat men mycket hintar om att de har en Hyde eller att en av dem är en Hyde.

Jag undrar om Jackmans mamma lämnade Jackman på järnvägsstationen för att hennes Hyde inte skulle hitta honom?
Rätt intresant utveckling nu när där finns flera Hyde. Hyde är inte längre en person utan en typ av person.
Jag undrar varför Jackmans mamma gjorde allt det här för att döda Tom och få fram Hyde? Varför hon är besatt i att klona fram en perfekt Jekyll. Kan det vara så att hennes Hyde inte alls är lika stark som Jackmans Hyde? Jag har svårt att fatta motivet.
Och kämpar Jackmans mamma verkligen mot sin Hyde eller sammarbetar de?

Ser mycket fram mot säsong 2, om det blir av, och vad nu det ska handla om. :) Seriens skapare ha sagt att serien var gjord som en miniserie med tanken att det bara skulle vara en säsong och att slutet är tänkt som seriens slut men också att om BBC bestämmer sig för att de vill ha en andra säsong så blir det en andra säsong och att han isåfall bara skriver några av avsnitten.

Edited by Crusader, 08 August 2007 - 23:40.

-Sora, Kingdom Hearts

#23 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 14 August 2007 - 17:34

1.04

Ett väldigt bra avsnitt. En sak jag tänkte på Claire sa att Toms ögon blev svarta när de älskade, betyder det att barnen är Hydes?

#24 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 October 2008 - 13:39

Forumets SPOILERtråd, IMDb, BBC

För exakta sändningstider rekommenderas DagensTv.Com

===

Del 1 av 6: År 2008 träffar vi en ny doktor Jekyll med ett gammalt problem: Mr Hyde. Men Hyde vet inte att Jekyll har en fru och två barn och att han är beredd till vadsomhelst för att skydda dem mot sin onda sida. T.o.m. att ingå en deal - med sin egen djävul. Och Jekyll vet inte att hans förvandling ingår i en 100-årig plan, stödd av obegränsade resurser och obegränsad makt. I rollerna: James Nesbitt, Gina Bellman, Denis Lawson, Michelle Ryan, Meera Syal m.fl.

Är serien något att ha enligt er andra? :)

Edited by Cartman, 04 December 2008 - 13:55.

#25 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 October 2008 - 13:48

Har SVT köpt in alla (kortare) BBC serier eller?

Den var rätt bra om jag minns rätt.