Jump to content

Photo

Födelsedagstrådar

• Please log in to reply
131 replies to this topic

Poll: Födelsedagstrådar (28 member(s) have cast votes)

I OT eller TF?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 December 2008 - 02:15

Rörande födelsedagstrådar tycker jag för övrigt det vore bättre med EN generell tråd, istället för en specifik för varje medlem. Det skulle lösa problemet med halva sidor med "Grattis!"-trådar bland inläggen på OT-tavlan. :P

Bra förslag, och som "ViceKansler" har du ju makt genomföra ditt EGET förslag :)

Angående postandet av o-kommenterade Nyhetstrådar går det väl att finna en lösning även på detta "oskick". Inget fel med att berätta om nyheter men varför inte nöja sig med Nyheter man faktisk är intresserad av, och därmed kan bidra med en reflektion om den samme. Detta kan rentav bidra till givande diskussioner. Bara en tanke så här på småtimmarna..när man borde sova ;)

Edit 2: Bytte underrubrik. /SoD

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 December 2008 - 10:04

Jag är lite grann som Peak. Vad tycker alla andra om det? Eventuellt kan man bredda sig till en tråd per år?

I alla fall, det andra är ju en sak att tänka på. Då man postar en nyhet kan man ju själva kommentera den... Fast i ärlighetens namn ska jag ju säga att jag inte ser okommenterade nyhetsrapportering som ett problem. Tvärtom, det ger mig möjlighet att vara uppdaterad med vissa saker som inte annars dyker upp i min RSS-feed.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 December 2008 - 13:18

Jag har alltid tyckt att det räcker med en gemensam tråd, men att den också ska startas om med en ny tråd för varje kalenderår.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 10 December 2008 - 13:35

Jag har alltid tyckt att det räcker med en gemensam tråd, men att den också ska startas om med en ny tråd för varje kalenderår.

Bra idé. Jag är på.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 December 2008 - 15:48

Okej, fler åsikter? Om inte så börjar jag med att slå ihop trådarna för i år då ikväll...

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 December 2008 - 15:50

För mig går det bra oavsett hur det är upplagt. Men frågan kanske borde kvarstå längre än till i kväll? Kanske någon annan som inte är online varje dag som har ett och annat att säga kring det hela? :)

Edited by Cartman, 10 December 2008 - 16:05.

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 December 2008 - 16:02

Min erfarenhet säger mig att det inte brukar ge mycket mer respons, men säg till söndag då istället. Bättre så? ;)

#8 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2008 - 16:04

Jag är emot det för jag tycker det är trevligt när ett födelsedagsbarn får en tråd för sig själv, och det är ju i stort sett bara de mest aktiva medlemmarna som får det.
Men om ni nu ska ha en tråd för alla så tycker jag att de som är skapade och ev. skapas under december månad får vara som dom är och att den 'nya regeln' en tråd för alla inträder den 1 Januari 2009.

Edited by Georgia, 10 December 2008 - 16:05.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#9 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 December 2008 - 16:08

Svårt att säga hur det blir från gång till gång och i olika frågor, Sentinel. :)

Ser inte varför det ska vara någon brådska med just den här "åtgärden".

Man skulle med enkelhet kunna samla ihop 2008 års födelsedagstrådar till en stor tråd även efter att 2008 är slut. Eller låta dom vara som Georgia är inne på (annars borde man väl samla ihop alla års födelsedagstrådar och separera dom i trådar för varje år).

Om man iaf lämnar en lite längre tidsfrist (säg året ut) så hinner flera lämna sin syn på det hela och fler får chansen att göra sin röst hörd. Om det beslutas att ha en stor tråd för samtliga personers födelsedagar kanske årsskiftet är ett bra tillfälle att starta upp en sådan sak. Bara en tanke.

Edited by Cartman, 10 December 2008 - 17:12.

#10 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 December 2008 - 17:41

Jag tyckte först det var en bra idé men kan hålla med Georgia. Dessutom kommer väl inte en hopbakning av födelsedagstrådar inte lösa "problemet"? Det kommer ju inte dyka upp fler andra ämnen för det, forumet kommer bara se mindre aktivt ut.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 December 2008 - 17:44

Nej. Det är väl trevligt om varje födelsedagsbarn kan få en egen tråd? Annars blir det klart mycket svårare att hålla reda på vem som fyller. Partypoopers. <_<
*Hockey och superhjältar*

#12 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 December 2008 - 18:14

Jag tycker att de kan vara som det är nu med seperata trådar.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#13 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 December 2008 - 18:23

Men hur stort är intresset egentligen kring Grattistrådarna? Visst finns det en liten kärntrupp som alltid skriver i dessa trådar, och initiativet är väl trevligt i för sig..men bara vid en snabb genomskumning av de första sidorna upptäcker man det händer att födelsedagsbarnen inte har brytt sig om uppvaktningen.

Syftar inte på mig själv, har kommenterat när jag upptäckt min egen grattistråd. Men för andra är kanske födelsedagen inget särskilt, kanske inte det dom vill läsa på forumet, eller kanske är ålder något dom helt enkelt inte vill bli påminda om.

#14 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2008 - 18:39

Men för andra är kanske födelsedagen inget särskilt, kanske inte det dom vill läsa på forumet, eller kanske är ålder något dom helt enkelt inte vill bli påminda om.

Då är det bara för den personen att ta bort det infot i sin profil så att det inte syns på första sidan längst ner.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 December 2008 - 18:53

Jag är mer för att faktiskt göra någonting, än att dra ut på det onödigt länge. Då brukar det sluta med att det inte blir av. Men jag har inget emot att dra ut på det i onödan. :P

(Om det nu genomförs en förändring så känns det som om det blir uppdelad per år i alla fall. Det kanske är bäst så också.)

Grejen är att många säger "vi kan ha kvar det som förut", men det är egentligen inget skäl till att ha kvar det. Varför ska vi ha kvar det? Finns det några skäl för det? Att det varit så tidigare är inte ett skäl, det är slentrianmässig lathet. ;) Jag kan givetvis ha fel och att det finns några skäl för det, men jag ser inga. Som Walker (indirekt) säger, trådarna tillför egentligen inget till forumet, annat än att de är mycket trevliga för den som får grattisönskningen och jag ser inte att det skulle förändras med att de fanns i en egen tråd?

(Sidnot till Walker: Mananmäler själv intresset genom att skriva upp sig i födelsedagslistan så har man riktig åldersnoja kan man slippa undan ändå...)

Om vi bestämmer oss för att genomföra det här, är det väl självklart att vi konsekvent ska ha de för de gamla trådarna också. Givetvis sorterade år för år. Eftersom jag kom med förslaget kan jag sätta mig med det då, så slipper någon annan dras med det (och därmed rösta emot det av enbart lathet ;) ).

Summering hittills:

Capshaw: Jag föredrar en förändring!
Marie Morot: Hallelujah! (Alltså för)
Kizmiaz: Let's go! (för)

Carty: Jag kan tänka mig vilket som.

Georgia: Nej tack!
Fiskrens: First yay, then nay! (Som Georgia)
Kermit: Status quo! (Alltså, som det är nu)
GaterGirl: The more things change, the more they stay the same! (Se Georgia)

#16 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 December 2008 - 18:59

Ha det i en tråd

#17 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2008 - 19:03

Sentinel; Du kanske ska dela det här ämnet ha den här diskussionen som egen tråd.

#18 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 December 2008 - 19:15

Ursäkta frågan, men vad exakt skulle bli bättre av bara en tråd? Det skulle ju bara i princip innebära att det är ännu svårare för den som grattas att märka att denna gratuleras.

Tv-land har en tråd. Och den är för det mesta död eftersom det knappt är nån idé att gratulera i den. Att den som gratuleras ser gratulationen beror helt på om denne går in i tråden och ser om nån mindes det. Så personligen tycker jag det är ett fiasko där.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#19 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2008 - 19:19

:thumbsup: till Peak

#20 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 December 2008 - 19:39

Utvecklar ett nytt alternativ.

Inte som det är nu, och inte samla allt i en tråd istället....

Flytta upp "Dagens födelsedagsbarn" till sidhuvudet på huvudsidan så att man inte kan undgå bemärkelsedagen. stort typsnitt och kanske någon flashig grafik. Födelsedagsbarnens namn ska vara klickbara så man kommer direkt till den aktuella personens kommentarsfält på profilsidan. Här kan gratulanterna skriva sina hälsningar till födelsedagsbarnet.

På så sätt uppmärksammas födelsedagsbarnen mer tydligt på huvudsidan, och forumet blir inte fullt av "belastat" med hälsningar.

#21 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 December 2008 - 19:42

Hittills ett nej till en gemensam tråd alltså. ;)

SoD: I vilket fall som helst så ser jag ingen anledning till att sitta och slå ihop en massa trådar för ett år som i princip är avslutat ändå. Why, liksom? :blink:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#22 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 December 2008 - 19:51

Jag får ju påstå att jag inte är sådär jätteintresserad själv av just "Grattis"-trådar, men jag ser ingen orsak att begränsa de som gillar dem. De tar inte upp speciellt mycket plats, och är ett trevligt (imho) inslag på forumet.

Walker: Det där lät avancerat.. :P

//Peak

sixty six."

#23 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 December 2008 - 20:01

Walker: Det där lät avancerat.. :P

Ok för Flashigheten. Men att flytta upp "Dagens födelsedagar"-framen till sidhuvudet, ändra storlek borde inte vara knepigt. Namnen är redan idag klickbara, räcker att lägga till en text ex."Klicka o grattulera vår..Ceppe". Var är Ceppes födelsdagstråd föresten, ingen som bryr sig att han fyller 35 idag?!

#24 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2008 - 20:07

Var är Ceppes födelsdagstråd föresten, ingen som bryr sig att han fyller 35 idag?!

Hadde han plus många fler som skrivit in sin födelsedag varit aktiv på forumet så skulle han fått en egen grattis tråd.
Som jag skrev i tidigare inlägg

och det är ju i stort sett bara de mest aktiva medlemmarna som får det.

Lite restriktioner har vi ju faktiskt när det gäller dessa trådar.

#25 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 December 2008 - 20:11

Eftersom Ceppe senast var här.. *hum*

Senast här: 3 September 2007 - 22:05

så tror jag det kvittar.. :P

Brukar ju bli de som är aktiva som får grattistrådar, så det brukar vara självsanerande..

//Peak

sixty six."