Jump to content

Photo

The Phantom: Legacy - Fantomen

• Please log in to reply
42 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 December 2008 - 13:26

Vad tror vi om det här? Känns som att det kanske skulle stämma men frågan är om det kan bli bra. Själv skulle jag inte ha något emot en riktigt bra film om Fantomen men det verkar ju oerhört svårt att få till det.

First Showing - Rumor: Billy Zane's The Phantom is Getting a Sequel?!

December 15, 2008
Source: AP

What the Billy Zane?! The Associated Press (AP) is claiming that an Australia production company is developing a sequel to the 1996 comic book movie The Phantom called The Phantom Legacy. Apparently the project is already budgeted at $87 million and has a script written by Tim Boyle, of The Big Night Out and Fink previously. The story will be set in the present day and focus on "the father/son relationship, and what it means to be The Phantom" as well as "the concept of destiny." Producer Bruce Sherlock, who was also an executive producer on the original, told the AP that The Phantom Legacy "has the makings of a blockbuster. There's some surprises that will thrill the Phantom fans worldwide." There are still Phantom fans?

For some odd reason, this all seems a bit sketchy, especially considering it's coming from reporters in Australia without any other official confirmation. The article also claims that the movie will likely be shot entirely in Australia, with production set to begin in six to nine months. Apparently they've already started working on casting, but wouldn't reveal any names.

Edited by Cartman, 16 December 2008 - 15:33.

#2 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 December 2008 - 14:08

Jag är ju en av dom som fortfarande läser Fantomen (Krönikan) så får dom till det med bra manus och bra skådisar så kan det ju bli bra. Men det kan ju lika gärna bli en flopp.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#3 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 15 December 2008 - 20:06

Hmm, det skulle kanske kunna bli något. Den förra filmen tycker jag känns som en Disneyfierad Indiana Jones-historia.
Australien funkar säkert som inspelningsland, bara vi slipper se Guran med bumerang.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#4 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 15 December 2008 - 21:08

Gillar idén med far-och-son-vinkeln. Måste medge att jag inte är nån enorm Fantomen-läsare, men jag är intresserad av att se mer av hur rollen som Fantomen går från generation till generation. Så jag skulle gärna se en film som antingen är uppdelad i episoder med en annan Fantom i varje kapitel eller ett överräckande av stafettpinnen, som det verkar bli i det här fallet.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#5 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 December 2008 - 21:33

Började läsa Fantomen för jag trodde att serien var annorlunda än de andra och att de faktiskt bytte Fantomen ibland. Men slutade sedan när jag upptäckte att så var inte fallet och att Fantomen och hans barn, precis som Kalle Anka och hans Knattar, aldrig blir äldre eller förändras.
Så då kan de typ ha en Fantomen 2 med Billy Zane i nutid och göra cirklen komplett.

Edited by Crusader, 15 December 2008 - 21:35.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 15 December 2008 - 23:31

Det blir inte en "Fantomen 2" utan en reboot, utan Billy Zane i huvudrollen.

http://s9.zetaboards...opic/7057214/1/

Under de senaste 10 åren har det varit en hel del rykten om en ny Fantomenfilm; Steven deSouza (Die Hard) skrev ett manus med futuristisk vinkling som aldrig blev något av, ett annat SciFi-Fantomen projekt har sagts vara på gång som TV-serie för SciFi Channel och så sent som i år talades det om en uppföljare till den första filmen, med Billy Zane tillbaka i huvudrollen. Jag måste säga att det här är det som låter mest seriöst. Man har ett manus som godkänts av rättighetsinnehavarna KFS och som skrivits av en person som faktiskt växt upp med serien och läst den, man har en trovärdig producent som lyckades ro iland en Fantomenfilm förra gången; och en budget som verkar realistisk (ingen Watchmen-klass men bra mycket mer än den förra FA-filmen).

För första gången på länge är jag försiktigt optimistisk så länge det inte dyker uppgifter som ger mej anledning att tvivla :)
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#7 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 December 2008 - 12:16

Kan inte annat än att hålla med. Efter att ha läst lite mera via länken DarkBeast postade så är jag mer optimistisk än tidigare. Har länge velat se en ordentlig film om Fantomen och utgångsläget som vi har nu är nog det bästa som varit hittills.

#8 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 16 December 2008 - 23:12

Intressant projekt! Australiensarna har lika stor koll på Fantomen som oss här "Upp over" pga publicering av svenskt material, så detta kan bli riktigt bra. Spännande att de vågar sig på att skildra växlingen mellan 21 till 22, för det är den uppfattningen man får när man läser länken.
(Hur ska Uffe Granberg hantera detta? Skickar han ut redax-ComandoTeam för att stoppa filmen :P )
Fast man får väl ta det mesta med en nypa salt än så länge, det mesta var forumspekulationer från våra kollegor "down under".

Edited by Walker, 16 December 2008 - 23:13.

#9 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 December 2008 - 23:33

'Phantom Legacy' Writer Says New Film a Reboot - ComicMix news
Garth Franklin at Dark Horizons chatted briefly with Tim Boyle, the man charged with writing the just announced The Phantom Legacy.

“First up this is a reboot ala Batman Begins and not a sequel to Simon Wincer's 1996 feature film as has been previously reported,” Franklin wrote.

“There are two main villains in this - one from the comic, the other an original but as to which ones they can't be disclosed for now. The Phantom himself and Diana Walker will be in it of course, ‘oh and their kids... he adds.”

"It will have some elements of the original comic, but we are making it work for the screen" Boyle said.

"Like Batman Begins, where he takes a high tech spelunking suit and turns it into the basis of his costume - we're looking at making it a real world costume. Think of what Bryan Singer did with the blue and yellow Wolverine costume - that's what we have to do. Make it accessible to the public without annoying the fans too much."

Jag hoppas bara att Fantomen får bära den blå dräkten och inte den lila när/om filmen blir av.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#10 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 16 December 2008 - 23:41

Jag hoppas bara att Fantomen får bära den blå dräkten och inte den lila när/om filmen blir av.

Det kan du glömma, enbart i Norden han är blå pga brist på tryckfärg under krigsåren på 40-talet.

#11 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 December 2008 - 23:44

Jaha, jag hade fått för mig att felet låg hos amerikanarna att det hade blivit miss i tryckningen så att den blå färgen blev lila istället .

#12 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 16 December 2008 - 23:54

Möjligt att amerikanerna gjorde det ursprungliga misstaget, men det är i varje fall bara här i "fjärran nord" Fantomens dräkt är blå.
Färgerna skiljer sig förövrigt rejält åt globalt.

Lee Falk hade själv tänkt sig en grågrön färg, men ett missförstånd på tryckeriet där serien första gången trycktes i färg, gjorde den lila. Därför har många tryckare, runt om i världen, satt till sin egen lila färg på Fantomen. Hans dräkt kan därför svänga allt mellan rött, grönt och gult i olika länder. Här i Sverige har han varit allt från gråblå till blåsvart och idag är han nästan flaggblå.

http://www.bossescom.../F2bakgrund.htm

Någon som hört den här Afzelsiuslåten? Visste inte att han var ett fan.

# Björn Afzelius sjöng om Fantomen i låten Morristown på skivan Riddarna kring runda bordet 1987.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fantomen

#13 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 17 December 2008 - 01:05

Klart att Dragos ska ha en lila dräkt. :)

Posted Image

Enda Fantis-låt jag kan komma på just nu är Onkel Kånkels Fantomen och Guran... :rolleyes:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#14 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 17 December 2008 - 09:41

Chronicle Chamber fick den första intervjun med manusförfattaren Tim Boyle:

http://ccinterviews....-to-screen.html

#15 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 17 December 2008 - 11:22

De kanske gör en kompromiss för fansen världen över och visar Fantomen-dräkter i olika färger, t.ex. om de gör en summering av alla Fantomer från den första till den nuvarande, eller om han använder olika dräkter för olika tillfällen.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#16 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 19 December 2008 - 21:36

Manusförfattaren Tim Boyle har redan ställt upp på att besvara fansens frågor... i så stor utsträckning som han har tillåtelse i alla fall:

http://s9.zetaboards...opic/7058413/1/

Om det är nåt du undrar om, registrera dig och ställ din fråga...

#17 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 22 December 2008 - 03:09

Ja vad säger man? Det låter lovande... men man har blivit bränd så många gånger nu, som Fantis-fan, av alla dessa projekt som dyker upp, men aldrig leder till nåt. :\

Jag ställer mig försiktigt pessimistisk till även detta försök i nuläget, för det är ganska svårt att sia om det verkligen, VERKLIGEN blir av den här gången.

En rolig liten grej som vore ganska simpel att sätta i spel dock, vore att göra Fantomens dräkt helt grå eller GRÖN, och sen använda CGI för att sätta färg på den. Inte alls så svårt, och det skulle göra det mycket intressant med alla dom olika färgversioner som skulle kunna göras i dom olika länderna i världen. :)

Edited by PredaBot, 22 December 2008 - 03:23.

#18 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 10 June 2009 - 16:35

En liten uppdatering från Moviehole:

http://www.moviehole...-phantom-legacy

We haven’t heard anything about “The Phantom Legacy”, the proposed new feature-film version of comic classic “The Phantom”, for a while, so I thought I’d check in with screenwriter Tim Boyle (busy in L.A working on the project) and see how the project is progressing.

‘’The Phantom is still at scripting stage’’, Boyle says. ‘’Although the comic studio and executive producers have given it two thumbs up, we're constantly pushing the screenplay forward. I believe the film will go into pre-production by the end of the year.’’

#19 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 June 2009 - 19:31

Bara en fråga här... Men alla dom här Australiensarna... har dom nåt stort Amerikanskt bolag med sig i ryggen? Eller hur är det tänkt att filmen ska distribueras?

#20 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 10 June 2009 - 22:13

Iche vet jag. Man tycker ju att de borde ha fått tag på det, eller åtminstone jobbar på det. För inte har de väl tänkt att det ska bli en underground-film, bara för att den görs i Australien?

#21 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 June 2009 - 07:57

Varför välja en skådespelare som nästa ser ut som Billy Zane. Det är rena floppen med skådespelare som ser för snälla ut.

I serietidningen så ser ju inte fantomen så snäll ut. Man får en kuslig känsla av en mystisk person som håller sig långt borta
från allt som heter slappna av och att slagga.
Alldagligheten är att alltid hålla koll och spana och vara lyhörd. I serietidningen upplever man inte någon vanligt umgänge
som fantomen har. För snällt ansikte så ser det ju ut som att fantomen ler hela tiden där ingen mystisk allvarlighet finns.

Om inte skådespelaren Nicolas Cage var så gammal så skulle han passa bättre. Men han kanske gör jobbet bra ändå.
En liten högfärdig blick av visdom måste det finnas precis som i serietidningen.
Finns inte det. Så är det som att dricka avslagen läsk. Det är det där speciella som gör det.

#22 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 11 June 2009 - 09:12

Jag tycker inte att Billy Zane ser för "snäll" ut, tycker att han t om kan spela en riktigt bra skurk. Sen tror jag nog inte att första kriteriet för produktions-teamet och casting folket har när de ska hitta en Fantomen att han ska se ut som Billy Zane. Om det var det du var inne på.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#23 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 June 2009 - 13:51

Jag tycker inte att Billy Zane ser för "snäll" ut, tycker att han t om kan spela en riktigt bra skurk. Sen tror jag nog inte att första kriteriet för produktions-teamet och casting folket har när de ska hitta en Fantomen att han ska se ut som Billy Zane. Om det var det du var inne på.

Om du kollar i en serietidning så kan du väl inte påstå att Fantomen ser så absolut snäll ut?
I serietidningen så har inte Fantomen så synligt stora läppar. Munnen är inte så stor.
Ansiktet verkar något större - något lite längre med rätt så kraftiga kindben.

Men ingen i filmerna och den äldre uppnår det resultatet.

Men det tycks ingen här är viktigt att skådespelaren måste ha rätt utseende för att fylla sitt syfte som Fantomen.
Det blir väl som väntat det vanliga att ni alla här slätar över och samtycker.

Det råder väl en slags solidarisk svaghet att våga elda med avvikande åsikter.

#24 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 11 June 2009 - 14:52

Tycker Ryan Carnes har ett passande utséende för Fantomen, men känns lite för ung. Ser ut att bli en pojkaktig Fantomen.

#25 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 June 2009 - 15:10

Tycker Ryan Carnes har ett passande utséende för Fantomen, men känns lite för ung. Ser ut att bli en pojkaktig Fantomen.

Där har vi också ett problem. Är det en för ung person. Så hur har man tänkt att det ska föreställa
att han har hunnit känna till så många hemligheter och historia om allt möjligt.

Så väljer man en snarlika skådespelare med bebishud i facet.

I så fall skulle Billy Zane passa bra nu när han blivit äldre. Nu har mognat för rollen.
1996 var han för ung.