01x01-02 - Prophecy & Destiny:Sådär, då har även avnjutit detta extra långa pilotavsnitt (som dock mer verkar vara två separata avsnitt?) och jag tycker om det jag ser, en hel del dessutom.
Vi börjar med den nagativa biten först, för -Ja, det finns en sådan. Jag tycker att dom har förlitat sig lite för mycket på CGI, vilket är rätt oundvikligt dessa dagar när det kommer till bland annat fantasy. Det blir lite för mycket och kanske lite för påtagligt i en del scener, ett exempel är dom där blodflugorna (tror jag att dom kallades för) som attackerar Richard precis innan den där varelsen (som jag inte kommer ihåg vad den kallas för) äter upp hans häst.
Varken den eller flugorna känns bra utan förvandlar scenen från att vara häftig i ens egna fantasi till att bara bli pinsam i realiteten. Finns fler sådana liknande scener där man kanske skulle ha löst det på annat sätt (fråga mig inte hur för jag vet ärligt talat inte själv) samt kanske tonat ner det hela en bit.
Sedan tycker jag att dom överanvänder sig lite av slow motion i stridsscenerna, visst det är snyggt men blir lite tjatigt efter ett tag plus att vi redan har sett det där förr.
Nu har jag bara sett första avsnittet/n och jag tycker att Darken Rahl var riktigt blek. Har inte läst böckerna tidigare men har fått uppfattningen av att det ska vara en riktigt grym karaktär. Visst, det tar ett tag att bygga upp en karaktär men jag fick inga sådana känslor alls i detta avsnitt/n, vilket jag tycker är lite synd då övriga karaktärer fungerar riktigt bra.
Det är det mest påtagligt negativa som jag upplever just nu.
Över till det positiva. Jag gillar verkligen karaktärerna Kahlan, Zedd och Chase. Även Richard till viss del, även om det inte riktigt känns klockrent än med den karaktären. Bra val av skådespelare som verkligen ger utstråling och trovärdighet till sina karaktärer och det dom måste gå igenom. Det finns även i mina ögon en tydlig grund att bygga vidare på med karaktärerna vilket gör att om jag låter min fantasi skena iväg lite, ser enorma karaktärsporträtt framför mig framöver i serien tillsammans med alla prövningar dom går igenom. Mycket intressant utgång som det ska bli intressant att se vad dom gör med.
Handlingen känns väldigt tilltalande och klassisk måste jag säga. En fin blandning av enkelhet men även ett riktigt djup. Fick känslan av att vi bara har skrapat på ytan i och med detta avsnitt/n och jag tycker att handlingen gav en del att tänka på och fundera över redan nu så det bådar ju gott inför fortsättningen. Äntligen lite "vuxenfantasy" känsla över en sådan här serie istället för att fokusera den på barn/ungdom. Påtagligt våldsam också skulle jag vilja säga om man jämför med vad vi är vana vid att se inom denna genre. Speciellt för TV.
Gillar miljöerna. Ett genidrag att spela in mycket på plats i Nya Zeeland. Det ger en extra dimension och trovärdighet. Även fint hur dom fått till tidsandan i byggnader, hjälpmedel, kläder och så vidare. Mycket vackert och passande.
Är glad över att jag inte har läst böckerna innan. För en gång skull. Men jag blev väldigt nyfiken och sugen på att läsa dom framöver vilket jag bara ser som ett bra och positivt tecken på vad serien kan göra för mig. Viljan att fördjupa sig i förlagan är inte varje TV-Serie/film som inbjuder till.
Litet plus för musiken också. Det var XC som igår undrade om det inte var något bekant över den och efter lite efterforskningar kom jag/vi fram till att det är ingen mindre än
Joseph LoDuca som gjort musiken till detta avsnitt/n. Säkert även resterande av den framöver. Han har ju en viss koppling till Xenaverse.
Så en mycket bra grund finns att bygga vidare på med vad jag tror blir en både intressant, djup och våldsam handling med minst lika intressanta karaktärer att fördjupa sig i. Jag gillar det jag såg och kommer absolut ge denna serie en seriös chans.
Var det någon mer än jag som uppfattade den uppenbara missen i början av avsnittet? Om man fokuserar riktigt ordentligt på marken under jakten i skogen i början av avsnittet ser man vid ett flertal tillfällen tydliga hjulspår på marken, sådana som inte kan uppkomma på annat sätt genom ett fordon med breda hjul (i det här fallet säkert en bil eller liknande). Inget att haka upp sig på, men rätt komiskt att dom missade något så uppenbart i efterarbetet av avsnittet/n.
Tror jag fick med allt nu. Annars lär jag väl få tillfälle att återkomma i frågan.
Edited by Cartman, 09 November 2008 - 15:27.