Jump to content

Photo

Legend of the Seeker - Säsong 1

• Please log in to reply
338 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 02 November 2008 - 15:35

1.01-02
Slutstriden i avsnittet tyckte jag var cool, med slowmotion sekvenserna. En majorblooper fanns, när Richard stormar ut från Zedds hus så har han varken boken eller svärdet med sig och Kahlan säger att han tog med sig dem men det gjorde han ju inte. Håller med kritikerna om att det kändes som ett hopplock av andra sci-fy ( :P ) serier/filmer. Jag kommer fortsätta titta.

--
Länkkarta:

Nyhetstråden.
Säsong 1-tråden.
Säsong 2-tråden.

Edited by XC, 19 June 2010 - 12:22.
Lade in länkar till de säsongstrådarna

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 02 November 2008 - 20:22

Det där med att han tog med sig dem var väl för att de var på hästen som han tog eller...

Slowmotion var snyggt, men nja vet inte riktigt vad jag ännu ska tycka. Självklart kommer jag att sitta klistrad framför rutan men om det blir en favorit vet jag inte.

Snyggt är det iaf, och jag hoppas de har med vem hans far är och inte ändrar på det.-
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 November 2008 - 15:57

Bra musik, bra insatser, snygg rent visuellt och överlag en bra story. Fighting-scenerna funkar bra. Zedd spelas över en del och det finns en del skämtsamma oneliners som inte sitter som de skall. Det märks att man inte försköt återskapa känslan i Xena. Har inte läst några recensioner än och inte heller böckerna - men fantasy överlag så finns det ett antal klischér som tenderar att återkomma i de flesta böckerna. Men så länge det finns en bra story i grunden har jag överseende med sådant. Tycker det överlag var bra och kommer defenitivt fortsätta titta.

Ang bloopers: Jag utgick också från att boken och svärdet fanns på den häst som Richard tog från Zedd. Däremot reagerade jag på en annan sak. När de räddat flickan och lämnar Zedd för och stoppa Fane (tror jag han hetteva?) så har Kahlan den gröna klänningen på sig - när de senare syns rida iväg i solnedgången så har hon den vita på sig... Om det är en blooper eller en ren miss vet jag inte.

Edited by XC, 03 November 2008 - 15:57.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#4 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 November 2008 - 16:06

inser att jag gjorde en miss i bloopern, hans egna häst dör ju efter han flytt från Zedds stuga. :rolleyes:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 November 2008 - 16:35

Japp... den dödas av den där varelsen som jag inte minns namnet på just nu.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 03 November 2008 - 16:36

jag skyller på att jag är/var trött, jobbat mycket den senaste veckan. :whistle:

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 November 2008 - 16:43

Alla ursäkter går bra utom de dåliga. ;)

http://www.sword-of-...e104_bounty.flv

För den nyfikne finns en liten preview för nästa avsnitt:

Källa: Video: Preview of Episode 3 - Bounty | Sword-Of-Truth.com

fqq5BYam.jpg

#8 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 November 2008 - 17:47

01x01-02 - Prophecy & Destiny:

Sådär, då har även avnjutit detta extra långa pilotavsnitt (som dock mer verkar vara två separata avsnitt?) och jag tycker om det jag ser, en hel del dessutom.

Vi börjar med den nagativa biten först, för -Ja, det finns en sådan. Jag tycker att dom har förlitat sig lite för mycket på CGI, vilket är rätt oundvikligt dessa dagar när det kommer till bland annat fantasy. Det blir lite för mycket och kanske lite för påtagligt i en del scener, ett exempel är dom där blodflugorna (tror jag att dom kallades för) som attackerar Richard precis innan den där varelsen (som jag inte kommer ihåg vad den kallas för) äter upp hans häst.

Varken den eller flugorna känns bra utan förvandlar scenen från att vara häftig i ens egna fantasi till att bara bli pinsam i realiteten. Finns fler sådana liknande scener där man kanske skulle ha löst det på annat sätt (fråga mig inte hur för jag vet ärligt talat inte själv) samt kanske tonat ner det hela en bit.

Sedan tycker jag att dom överanvänder sig lite av slow motion i stridsscenerna, visst det är snyggt men blir lite tjatigt efter ett tag plus att vi redan har sett det där förr.

Nu har jag bara sett första avsnittet/n och jag tycker att Darken Rahl var riktigt blek. Har inte läst böckerna tidigare men har fått uppfattningen av att det ska vara en riktigt grym karaktär. Visst, det tar ett tag att bygga upp en karaktär men jag fick inga sådana känslor alls i detta avsnitt/n, vilket jag tycker är lite synd då övriga karaktärer fungerar riktigt bra.

Det är det mest påtagligt negativa som jag upplever just nu.

Över till det positiva. Jag gillar verkligen karaktärerna Kahlan, Zedd och Chase. Även Richard till viss del, även om det inte riktigt känns klockrent än med den karaktären. Bra val av skådespelare som verkligen ger utstråling och trovärdighet till sina karaktärer och det dom måste gå igenom. Det finns även i mina ögon en tydlig grund att bygga vidare på med karaktärerna vilket gör att om jag låter min fantasi skena iväg lite, ser enorma karaktärsporträtt framför mig framöver i serien tillsammans med alla prövningar dom går igenom. Mycket intressant utgång som det ska bli intressant att se vad dom gör med.

Handlingen känns väldigt tilltalande och klassisk måste jag säga. En fin blandning av enkelhet men även ett riktigt djup. Fick känslan av att vi bara har skrapat på ytan i och med detta avsnitt/n och jag tycker att handlingen gav en del att tänka på och fundera över redan nu så det bådar ju gott inför fortsättningen. Äntligen lite "vuxenfantasy" känsla över en sådan här serie istället för att fokusera den på barn/ungdom. Påtagligt våldsam också skulle jag vilja säga om man jämför med vad vi är vana vid att se inom denna genre. Speciellt för TV.

Gillar miljöerna. Ett genidrag att spela in mycket på plats i Nya Zeeland. Det ger en extra dimension och trovärdighet. Även fint hur dom fått till tidsandan i byggnader, hjälpmedel, kläder och så vidare. Mycket vackert och passande.

Är glad över att jag inte har läst böckerna innan. För en gång skull. Men jag blev väldigt nyfiken och sugen på att läsa dom framöver vilket jag bara ser som ett bra och positivt tecken på vad serien kan göra för mig. Viljan att fördjupa sig i förlagan är inte varje TV-Serie/film som inbjuder till.

Litet plus för musiken också. Det var XC som igår undrade om det inte var något bekant över den och efter lite efterforskningar kom jag/vi fram till att det är ingen mindre än Joseph LoDuca som gjort musiken till detta avsnitt/n. Säkert även resterande av den framöver. Han har ju en viss koppling till Xenaverse.

Så en mycket bra grund finns att bygga vidare på med vad jag tror blir en både intressant, djup och våldsam handling med minst lika intressanta karaktärer att fördjupa sig i. Jag gillar det jag såg och kommer absolut ge denna serie en seriös chans.

Var det någon mer än jag som uppfattade den uppenbara missen i början av avsnittet? Om man fokuserar riktigt ordentligt på marken under jakten i skogen i början av avsnittet ser man vid ett flertal tillfällen tydliga hjulspår på marken, sådana som inte kan uppkomma på annat sätt genom ett fordon med breda hjul (i det här fallet säkert en bil eller liknande). Inget att haka upp sig på, men rätt komiskt att dom missade något så uppenbart i efterarbetet av avsnittet/n.

Tror jag fick med allt nu. Annars lär jag väl få tillfälle att återkomma i frågan. :)

Edited by Cartman, 09 November 2008 - 15:27.

#9 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 November 2008 - 18:02

Själv vet jag inte riktigt vad jag skall tycka. Det är problemet med att läsa en bok innan man ser adaptionen. Man sitter mest och irriterar sig på skillnaderna istället för att se det som kan vara bra.

Förhoppningsvis så vänjer man sig efter ett tag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#10 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 November 2008 - 18:08

Vilka är dom mest påtagliga skillnaderna så som du ser det och som du tycker känns ovant just nu? :)

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 November 2008 - 18:18

Monstret som anfaller hästen är inte helt CGI av vad jag förstod av klippet från dem som sysslar med visuella effekter. (Kan ha varit i Making of a Legend också). Men jag håller med om att man har en liten skrev balans på CGIn och slowmotion klippen, förhoppningsvis har de öst på med lite 'extra allt' för att et är första avsnittet.

fqq5BYam.jpg

#12 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 November 2008 - 18:35

Kan mycket väl vara så på båda punkterna. Men även om det visar sig att den specifika scenen inte är helt i CGI så gör inte det faktum att scenen blir bättre i mina ögon. Mer intressant, att få veta mer om skapandet men jag skulle tro att jag skulle uppleva varelsen lika malplacerad som tigare. Ska för övrigt bli intressant att se Making of a Legend dokumentären framöver. :)

Det sistnämnda kanske stämmer. Dom kanske varken har råd eller har för avsikt att köra "extra allt" med CGI/Slow Motion/Action/Strider osv i varje avsnitt. :)

#13 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 November 2008 - 19:00

Det är rätt många skillnader mellan bok och TV-serie. En del förstår jag varför de gjordes, andra inte. Men det är ju rätt normalt.

//Peak

sixty six."

#14 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 November 2008 - 19:03

-Jo, det har jag förstått. Men kan du inte ta upp dom du tycker är mest påtagliga?

#15 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 November 2008 - 19:39

Skall se om piloten ikväll och ge mina synpunkter av de "värsta" skillnaderna efteråt.

//Peak

sixty six."

#16 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 November 2008 - 19:51

Tack. Ser fram emot att läsa det. :)

Monstret som anfaller hästen är inte helt CGI av vad jag förstod av klippet från dem som sysslar med visuella effekter. (Kan ha varit i Making of a Legend också).

Har sett den nu. Det stämmer att den inte enbart är CGI. Större delen av den varelsen är ju uppbyggd på en människa med sk "prosthetics". Intressant att veta iaf, även om jag ser varelsen på samma sätt som tidigare.

Tycker att Making of a Legend var okej. Mycket som visades var ju "sneek previews" från premiäravsnittet som jag precis sett. För dom som inte sett det kan säkert denna specialare hjälpa till att sälja in intresset för serien. Lite "behind the scenes" fick man ju se och en del intressanta kommentarer från skådespelare och andra personer i produktionen. Gillar citatet som Sam Raimi gör om vad deras intentioner med serien är.

"Well there is a tremendous amount of fans who love the genre, fantasy/adventure. But there isn't a TV-Series that brings that quality of storytelling in that genre to the small screen and that's what our goal is".

För övrigt tycker jag att Lucy gjorde en bra insats som värd. Underbar dialekt. :D

Edited by Cartman, 05 November 2008 - 19:53.

#17 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 06 November 2008 - 16:39

Nu har jag också sett första avsnittet (avsnitten?). :)
Jag gillade det verkligen, jag tyckte serien verkar underhållande, jag gillade karaktärerna, och miljöerna var jättesnygga.
Jag har också läst böckerna, men det var riktigt länge sedan, så jag störde mig inte på några skillnader (kommer knappt ihåg vad som hände i första boken :P ). Mest blev jag nostalgisk, jag läste den här serien (eller, de böcker som kommit ut då) när jag gick i högstadiet... det var ett tag sedan. ;)

Zedd är rolig, Kahlan är bad-ass, Richard är snygg, och jag gillade Chase. Richards inte-brorsa var lite väl lättlurad, det irriterade mig. Förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid innan han inser att Richard talade sanning.
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 November 2008 - 16:53

Yay. Någon som läst serien och som inte häger upp sig på en massa "saker från boken som borde varit med" och "ändringar som är obegripliga". :D

fqq5BYam.jpg

#19 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 November 2008 - 16:57

Richard är snygg

Syrran noterade också detta. Han var (i hennes egna ord) "ögongodis och dom där magrutorna skulle jag inte ha något emot att få klämma lite på". ;)

Fick inte något utförligt svar från henne vad hon egentligen tyckte om avsnittet/n, mer än att hon verkar ha lagt mycket fokus på just denna punkt. Hoppas på ett mer ingående uttalande framöver... :lol:

Hon som spelade Kahlan (Bridget Regan) har väldigt vackra ögon tycker jag. :D

Edited by Cartman, 06 November 2008 - 16:58.

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 November 2008 - 16:58

:lol: Det är det jag gillar med Tappert/Raimi - de är inte rädda för och servera ögongodis för alla smaklökar. :D

fqq5BYam.jpg

#21 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 06 November 2008 - 18:39

Yay. Någon som läst serien och som inte häger upp sig på en massa "saker från boken som borde varit med" och "ändringar som är obegripliga". :D

Jag tror det hjälper att jag inte minns så mycket av böckerna. :D
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 November 2008 - 08:52

Darken Rahl puts a bounty on the Seeker's head, turning Richard Cypher from hunter to hunted. ___Ted Raimi___ guest stars as a maker of magical maps who sends the bounty hunters on Richard’s trail. (Källa)

fqq5BYam.jpg

#23 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 November 2008 - 14:37

AUSXIP - LotS Episode 03 - "Bounty" Press Release and Log

7 Nov 2008

EPISODE 104: “Bounty”
PREMIERE DATE: Weekend of November 8 (check your local listings)
GUEST STAR: ___Ted Raimi___

Synopsis:

Denfir, a bounty hunter, pays a visit to Sebastian, the cartographer, because he needs a map that can track Richard. While Richard, Kahlan and Zedd are unsuccessfully trying to catch a rabbit, Denfir and his henchmen capture them in some snares that leave them hanging upside down. Later on, Denfir tracks down Rolf, who stole the map earlier and demands that he hand it over. They fight and the map tears in half making them realize that they are better off working together.

___TED RAIMI___ TO GUEST STAR IN HIGHLY-ANTICIPATED ACTION-ADVENTURE SERIES “LEGEND OF THE SEEKER”

Nationally Syndicated Series From Disney-ABC Domestic Television and ABC Studios Also Taps ___David de Lautour (Xena: Warrior Princess)___ for Supporting Role

Läs mer

Låter mycket intressant och läcker bild via ovanstående länk måste jag säga. :D

#24 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 09 November 2008 - 13:51

01x03 - Bounty:

Riktigt bra avsnitt. Fin blandning av action, dramatik och humor. För den sista biten står Ted Raimi för den större delen. Han passade riktigt bra som kartförsäljaren Sebastian. En dryg sådan också skulle jag vilja säga. Intressant liten tryckpress han hade där, kanske något man skulle ha hemma för att hålla reda på folk. ;)

Gillar även det dom gjorde med monstret i grottan. Bra att välja en annan väg att gå än den med CGI och helbild på monstret och istället köra på premissen: WYSIWYG (What you see is what you get). Räcker så bra med gammal hederlig "Creature Feature" effekter och enbart visa ansikte, armar, klor eller vad det nu kan tänkas vara istället för att koka ihop någon CGI-soppa och visa hela monsteret.

Tycker avsnittet i sin helhet var bra och positivt. Det enda riktigt negativa jag kan komma på var i scenen då den där prisjägaren började skjuta på Richard med sitt armborst och musiken gick över till något som närmast kan liknas vid distad elgitarr, och kändes väldigt malplacerad.

Edited by Cartman, 10 November 2008 - 15:30.

#25 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 November 2008 - 18:11

01x03: På det hela taget tycker jag att musiken (jag ryckte dock till på samma ställe som Carty gjorde skall tilläggas), special effekter och prestationen både framför och bakom kameran jobbar i en bra harmoni. (Som det verkar med det här avsnittet så var det lite 'extra allt' i första avsnittet|-n, förhoppningsvis så kommer man hitta en bra balans mellan klassiska special effekter och cgi). Storyn känns också lite tightare än förra avsnittet och fick faktiskt små Xena vibbar (men det är säkert bara jag). Övrigt så kan jag tillägga att intrigen med Lillith på ett ganska snyggt sätt visade stämningen i middle-lands du stjäl inte för att du är en tjuv, du stjäl för att överleva.

Edited by XC, 09 November 2008 - 18:12.

fqq5BYam.jpg