Så superhjälteserier är helt döda i Sverige?
Posted 03 February 2010 - 12:51
X-Men var i början på sitt andra år och vi hade Spindelmannen (bytte namn samma år till Spider-Man med jobbiga John Bryne stories) och Mega Marvel. Allt verkade så perfekt! Jag kan inte fatta att det är snart 10 år sen Mega Marvel fick lyxigare omslag, prishöjning och gick i graven. Och nu är Spider-Man och X-Men också borta. Egmont verkar ha sitt monopol tillbaka, men inte bryr de sig om sina gamla erövringar från Semic Press.
Kylan och snön är här igen. Framförallt i Skåne efter ett antal varma vintrar med knappt någon snö. Men ett sug efter serier kan inte längre släckas efter trampande i snön till närmsta tidningsbutik. Numera är det bara Internet eller en tripp till Science Fiction Bokhandeln i Malmö när jag är på väg hem till min flickvän som gäller för mig. Inga snabba impulsköp som kostar mindre än 100 kr längre.
Avengers, Thor, Captain America, Hulk och X-Men är det som mest köps nuförtiden. Det har blivit en lyx (=dyrt) att följa serier.
Hur är det för er andra? Köper ni fortfarande serier eller dog det ut med svenska tidningarna? Om ni fortfarande läser, vilka serier läser ni? Tror ni det finns någon chans till amerikanska superserier på butikshyllorna igen i framtiden?
Posted 03 February 2010 - 15:11
Främst X-men. Tycker att sättet att teckna, storys är riktigt bra.
Gillade verkligen Storms hår, mohawk håret hon hade på 80-talet.
Sen kläderna. Har själv just en Storm docka från Marvel. ^^
Sen har man favoriten Wolverine också, som jag har sammlat lite tidningar om.
Brukar handla på tradera, second hand Marvel tidningar.
I dag är tidningar dyra (även så är de inte längre i min smak) och annorlunda tecknade/skapade. Vilket jag stör mej på.
Kan hända att man finner en favorit på Science Fiction Bokhandeln. Om man har turen att vara i butiken (Göteborg eller stockholm för min del.) så är det lättare att titta bland godbitarna.
Det är inte alltid Science Fiction Bokhandeln har en bild eller info på hemsidan.
Är det inte så idag att man lättare kan få tag i tidningar via nätet än i butiker?
Känns verkligen så, .
Minns det var nån gång på 90-talet jag slutade köpa tidningar i butiker. Dels som jag sa förrut priset och sen så tycker jag att handlingarna blev så förvirrande, fördjupande att man inte orkade hänga med.Kände som en soppa.
Visst så saknar man vissa tidningar i tidningshyllan på affärer, men lättare att hitta det man är intresserad av på nätet.
det man saknar mest är gemenskapen. när man var yngre kunde man sitta med sina kompisar & ha serie tidnings cirkel. Där man satt med massa marvel tidningar och kunde prata på om serierna. Visst finns det forum för det på nätet också nu.
Men känns inte detsamma.

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto
"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."
Posted 03 February 2010 - 16:39
Posted 03 February 2010 - 17:45
Posted 03 February 2010 - 18:02
Själv är jag intresserad av 80 -90 tals marvel tidningar.
Främst X-men. Tycker att sättet att teckna, storys är riktigt bra.
Jag hade en period då jag mest gillade 80 och 90-tals serierna och köpte massa begagnat. Men det började bli tråkigt när alla butiker, marknader, mm nästan bara hade serietidningar jag redan ägde. Blev mer seriealbum sedan. hur komplett är din samling mellan 80-90-talet?
Storms hår var grymt på den tiden. ^^Gillade verkligen Storms hår, mohawk håret hon hade på 80-talet.
Sen kläderna. Har själv just en Storm docka från Marvel. ^^
Sen har man favoriten Wolverine också, som jag har sammlat lite tidningar om.
Kläderna var också coola. Gillade att inte bara tjejerna visade lite hud och sen alla kul nakenscener med Wolverine!
Är det en äldre Storm docka? Vad har hon för stil?
Wolverine är cool. Men jag håller inte honom högst. Dock gillar jag honom i New Avengers, kanske mer än i X-Men.
Marvel gillar tydligen att höja priserna. De andra följer efter. Lite fel väg att gå tycker jag.Brukar handla på tradera, second hand Marvel tidningar.
I dag är tidningar dyra (även så är de inte längre i min smak) och annorlunda tecknade/skapade. Vilket jag stör mej på.
Kan hända att man finner en favorit på Science Fiction Bokhandeln. Om man har turen att vara i butiken (Göteborg eller stockholm för min del.) så är det lättare att titta bland godbitarna.
Det är inte alltid Science Fiction Bokhandeln har en bild eller info på hemsidan.
Jag stör mig på att Science Fiction Bokhandeln inte har bilder på allt på hemsidan. Fast har förmig att det var sämre förr. Sen önskar jag Malmö butiken hade mer utbud, vilket hade lätt till mer spontanköp och bättre inköpta serier. Bokar ibland dock, men det är inte lika kul.
Internet är lättare. Där finns nästan allt. Men då måste man planera sitt inköp och man kan inte få serierna 30 minuter senare. Och så har man det där med fraktkostnad jag inte gillar.Är det inte så idag att man lättare kan få tag i tidningar via nätet än i butiker?
Känns verkligen så, .
Minns det var nån gång på 90-talet jag slutade köpa tidningar i butiker. Dels som jag sa förrut priset och sen så tycker jag att handlingarna blev så förvirrande, fördjupande att man inte orkade hänga med.Kände som en soppa.
Visst så saknar man vissa tidningar i tidningshyllan på affärer, men lättare att hitta det man är intresserad av på nätet.
det man saknar mest är gemenskapen. när man var yngre kunde man sitta med sina kompisar & ha serie tidnings cirkel. Där man satt med massa marvel tidningar och kunde prata på om serierna. Visst finns det forum för det på nätet också nu.
Men känns inte detsamma.
Clone Wars i Spindelmannen var verkligen förvirrande.
Jag hade en kompis när jag var yngre som jag brukade läsa serier tillsammans med, men det varade inte så länge. Numera läser jag och pratar om serier med min flickvän när hon är på humör för det.
De *host* andra sätten jag provade läsa Marvel serier gjorde att det kändes tråkigare och lite meningslöst. Sätten att läsa kändes inte rätt. Men ditt sätt att skaffa serier är kanske bättre än mitt?Jag försöker ju hänga med, men eftersom det är svårt och dyrt så blir det att *host* skaffa sig serierna på andra sätt och sedan köpa det man verkligen gillar. Och det gjorde ju att jag var en av de som slutade köpa den svenska utgivningen. Så man får väl skämmas lite...
Skäms på dig Kermit. Haha! Men du betalar för serier, det är huvudsaken. Sen tror jag exempelvis Marvel behöver pengarna lite mer än något svenskt (menar danskt eller norskt) förlag som inte vill satsa på serierna och inte marknadsför dem. Ibland undrar jag hur Marvels försäljningssiffror, framförallt för album hade sett ut om alla utanför USA hade slutat att köpa deras serier och album.
Vilken är din största favoritserie från Marvel just nu?
Posted 03 February 2010 - 18:09
Vilken är din största favoritserie från Marvel just nu?
Oj...lite knepig fråga! Jag är verkligen nöjd med hur Amazing Spider-Man är numera, den är äntligen kul att läsa igen efter flera år av en Spidey som inte är som han borde vara. Gillade Ed Brubakers Daredevil också, men han har ju lämnat över till näste man nu (Andy Diggle). Så av det som ges ut nu är Amazing Spider-Man min favvo.
Annars håller jag med Prue litegrann i alla fall, gillar åttiotalet. Däremot var nittiotalet inte alls i min smak, riktigt uselt stundtals till och med. Marvel repade sig igen på tvåtusentalet, då kom en massa grejer av bra kvalitet ut.
Posted 03 February 2010 - 18:13
Var det verkligen så pass många Marvel serier på en gång? Otroligt vad det gått utför. Dock känns amerikanskt, när det kommer till album i alla fall, lite lyxigare. Ända som läses i tidningsform nuförtiden är min flickväns Angel och Buffy.Visst är det ledsamt. Jag minns en tid då det kom ut 9-10 Marvel- och DC-titlar per månad i Sverige! Och ibland pocketar och album. Numera blir det att enbart handla amerikanskt vilket blir dyrare. Måste förresten passa på att nämna att Svenska Superserier kommer ut. Jag vet, den räknas inte på samma sätt, men vi ger inte upp i första taget!
Jag skmms lite över att jag ensålänge inte supportat Svenska Superserier med att köpa nummer eller bidra med att försöka göra serier. Men det är väll inte försent ännu?
Undrar om denna post också hamnar i Multi-quote posten. Nu vet jag i alla fall vad den funktionen används till. Inte vad jag trodde.
Posted 03 February 2010 - 18:52
Vet inte vart de andra bilderna är. Måste ta & rensa en dag.
Storm
Denna Storm är köpt på tradera för många år sen.
Efter som jag har flyttat runt så är jag säker på att storm är hos päronen. I säkert förvar.
Tänkte hämta henne nästa gånga man hälsar på.
Hm, köpte verkligen ett bra tag comics med Mr Logan/ Wolverine
Hade en period då man var lite galen i honom.
Men minns inte vilka nummer/årgångar man har.
Sambon är också en som gillar Marvel. Plannerar att hämta mina hemma (innan nån av päronen får för sig vårstädning).
Sist så köpte jag ett album med Wolverine (hans bakgrundhistoria)har ju föröverigt sammlat tidningarna med samma historia.
Köpte till sambon ett album med : Wolverine & Dead deadpool
Minns inte vad den heter, men kommer säker på det när man hittar albumet. Vi har inte köpt nån bokhylla så alla serier ligger i flyttlådor än så länge.
Edited by Prue, 03 February 2010 - 18:52.

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."
Posted 03 February 2010 - 18:53
En av orsakerna att Spider-Man betydde så mycket för mig var Mary Jane och Peters förhållande. Kunna läsa och drömma mig bort till en värld där man kunde uppleva MJs kärlek till Peter när ingen tjej verkade vilja ha något med mig att göra och ett förhållande som höll efter att min mamma och pappa skiljt sig. Att se Marvel bryta upp Peters liv och förhållande när det var som mest nyskapande, intressant och kanske allvarligaste situationen någonsin tyckte jag kändes ganska fantasilös räddning på situationen. Jag tycker att det kanske var tid nog att gamla May fick dö och Tony Stark fick ta lite ansvar? Var kul med en Peter som växt upp lite. Sen var Brand new day inte bästa läsningen. Men verkar ha blivit bättre därefter.Oj...lite knepig fråga! Jag är verkligen nöjd med hur Amazing Spider-Man är numera, den är äntligen kul att läsa igen efter flera år av en Spidey som inte är som han borde vara. Gillade Ed Brubakers Daredevil också, men han har ju lämnat över till näste man nu (Andy Diggle). Så av det som ges ut nu är Amazing Spider-Man min favvo.
![]()
Annars håller jag med Prue litegrann i alla fall, gillar åttiotalet. Däremot var nittiotalet inte alls i min smak, riktigt uselt stundtals till och med. Marvel repade sig igen på tvåtusentalet, då kom en massa grejer av bra kvalitet ut.
Men Kermit, om du tycker storyn är toppen nu så kan jag köpa mig ett album när jag har råd och se för mig själv. Bara för att jag inte gillar situationen och saknar deras förhållande betyder inte det att det måste vara tråkig läsning.
90-talet var verkligen blandat. Jag tyckte X-Men var mestadels bra, Avengers (det lilla jag läst) ovanligt rörig och jobbig fram till Heroes Reborn. Spider-Man var väldigt utdragen. Kvalliten var inte den bästa i serierna från Marvel. Många storys var platta och onödigt komplexa. Gav mig i alla fall 2099, ThunderStrike, mm och en massa läsning!
Posted 03 February 2010 - 19:15
Men har för mej att jag läste lite ialla fall de äldre (80 tals serierna).
tycker det är stor skillnader på teckande.
De nya spindelmannen är inte alls i min smak. Det känns för konstigt tecknat.
Minns inte vilken nummer eller år gång, men har inte spider & X-men vart på några äventyr i hopp ?.
Vet att jag har en tidning med ett äventyr med Wolverine & Spiderman.
Hm måste nog rota i lådorna senare. Blev sugen att läsa tidningarna.
Kanske ska andvända spoilers
letar efter ett eller flera nummer när Storm förlorar sin gåva/mutankraft. Där hon har förhållande med Forge.
Nån som minns vad det var för äventyr.
Var det inte Paul Smith som teckande Storm med punk Mohawk hår & läder kläder?
Har för mej det.
Ialla fall har jag för mej att Storm var stark & ledar typ på 80-talet.
Senare årgång så känndes det som hon hamnade ibakgrunden/skuggan. Kanske bara jag som fick den känslan.
---
Edit
Det var : Wolverine origins : - Deadpool
Vol 5
Artist: Steven Dillon, Stephen Segovia
Writer:Daniel Way
Som sambon fick av mej.
Hm men det är mest jag som läser albumet
Edited by Prue, 03 February 2010 - 20:56.

Posted 03 February 2010 - 20:00
Nej, skäms inte för det! Hala fram plånboken och dina serieorginal bara så är det ok. Skämt å sido, det är aldrig försent. Just nu sätter vi ihop nr 11 och klurar på nr 12.Var det verkligen så pass många Marvel serier på en gång? Otroligt vad det gått utför. Dock känns amerikanskt, när det kommer till album i alla fall, lite lyxigare. Ända som läses i tidningsform nuförtiden är min flickväns Angel och Buffy.
Visst är det ledsamt. Jag minns en tid då det kom ut 9-10 Marvel- och DC-titlar per månad i Sverige! Och ibland pocketar och album. Numera blir det att enbart handla amerikanskt vilket blir dyrare. Måste förresten passa på att nämna att Svenska Superserier kommer ut. Jag vet, den räknas inte på samma sätt, men vi ger inte upp i första taget!
Jag skmms lite över att jag ensålänge inte supportat Svenska Superserier med att köpa nummer eller bidra med att försöka göra serier. Men det är väll inte försent ännu?
Titlar som kom på svenska var (från DC) Stålmannen, Läderlappen, Gigant o Rymdens Hjältar och (från Marvel) Spindelmannen, Fantastiska Fyran, Hulk, Atlantic Special, Miss Hulk, Månriddaren och Marvel Special (dock inte alla precis samtidigt).
Posted 03 February 2010 - 20:11
Det senaste jag har fått in i seriealbumsväg är Batman Archives och Superman Archives. Superman-albumet var lite skadat, så det köpte jag själv (eftersom jag ändå tänkte göra det så småningom), resten får ta en vända på Tradera först så får vi se om det är några intressenter. Är det det så får jag väl beställa om dem tills den dag då ingen är intresserad så jag får köpa dem själv..
Tips om album att köpa in mottas gärna. Det finns så mycket att det lätt blir oöverskådligt. Går ju bra så länge man köper sånt som man själv är intresserad av, men det kan ju vara bra att bredda sig lite...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 03 February 2010 - 20:45
Tyvärr är denna enda bilden jag har på datorn.
Vet inte vart de andra bilderna är. Måste ta & rensa en dag.
Storm
Denna Storm är köpt på tradera för många år sen.
Efter som jag har flyttat runt så är jag säker på att storm är hos päronen. I säkert förvar.
Tänkte hämta henne nästa gånga man hälsar på.
Storm dockan är verkligen fin! Skulle gärna ge min flickvän någon liknande.
Jag hade serier på lager på min pappas jobb ett tag när jag inte hade plats för dem. Blev av med min första Mega Marvel tidning. Vet inte om det är min lillebrors fel eller någon annans och det är fler serier som saknas. Känns som saker bara kan försvinna när man själv inte har kontroll över grejorna. Kan du få hem alla så är det bara bra. Men bokhyllor är ju att rekommendera.Hm, köpte verkligen ett bra tag comics med Mr Logan/ Wolverine
Hade en period då man var lite galen i honom.
Men minns inte vilka nummer/årgångar man har.
Sambon är också en som gillar Marvel. Plannerar att hämta mina hemma (innan nån av päronen får för sig vårstädning).
Sist så köpte jag ett album med Wolverine (hans bakgrundhistoria)har ju föröverigt sammlat tidningarna med samma historia.
Köpte till sambon ett album med : Wolverine & Dead deadpool
Minns inte vad den heter, men kommer säker på det när man hittar albumet. Vi har inte köpt nån bokhylla så alla serier ligger i flyttlådor än så länge.
Nej, skäms inte för det! Hala fram plånboken och dina serieorginal bara så är det ok. Skämt å sido, det är aldrig försent. Just nu sätter vi ihop nr 11 och klurar på nr 12.
Var det verkligen så pass många Marvel serier på en gång? Otroligt vad det gått utför. Dock känns amerikanskt, när det kommer till album i alla fall, lite lyxigare. Ända som läses i tidningsform nuförtiden är min flickväns Angel och Buffy.
Visst är det ledsamt. Jag minns en tid då det kom ut 9-10 Marvel- och DC-titlar per månad i Sverige! Och ibland pocketar och album. Numera blir det att enbart handla amerikanskt vilket blir dyrare. Måste förresten passa på att nämna att Svenska Superserier kommer ut. Jag vet, den räknas inte på samma sätt, men vi ger inte upp i första taget!
Titlar som kom på svenska var (från DC) Stålmannen, Läderlappen, Gigant o Rymdens Hjältar och (från Marvel) Spindelmannen, Fantastiska Fyran, Hulk, Atlantic Special, Miss Hulk, Månriddaren och Marvel Special (dock inte alla precis samtidigt).
Serieoriginal? Får börja spotta ur mig några nu på en gång.
Atlantic Special, var det den med Fantastiska Fyran? Marvel Special med Daredevil? Hade Fantastiska Fyran också tidning med sitt eget namn? Sen minns jag att Mästaren På karate eller vad den nu hette gavs ut vid två tillfällen, men det var nog före och efter de tidningarna du presenterade. Gigant var cool! Gigant hade gärna fått komma tillbaka med nya serier från DC!
Så du kör privat serieimport och sen säljer till intresserat folk direkt och på Tradera? Låter intressant då billigare serier inte är fel. Finns det något unikt med Marvelserier från England numera, eller är det mest ompackat Amerikanskt material? Marvels Omnibus album, är de ffrån England? verkar vara bättre priser på dom än andra samlade serier av samma stories.Kan ju tipsa om att jag kan få tag på det mesta (om inte allt) som finns i tryck i USA, England och Sverige. Jag satsar på att vara billigast i Sverige på den biten, och hamnar priset över 200 kronor så blir det dessutom fraktfritt (innan dess så tar jag 25 kronor i enhetsporto).
Det senaste jag har fått in i seriealbumsväg är Batman Archives och Superman Archives. Superman-albumet var lite skadat, så det köpte jag själv (eftersom jag ändå tänkte göra det så småningom), resten får ta en vända på Tradera först så får vi se om det är några intressenter. Är det det så får jag väl beställa om dem tills den dag då ingen är intresserad så jag får köpa dem själv..![]()
Tips om album att köpa in mottas gärna. Det finns så mycket att det lätt blir oöverskådligt. Går ju bra så länge man köper sånt som man själv är intresserad av, men det kan ju vara bra att bredda sig lite...
Lite svårt att ge bra tips om jag inte riktigt vet vad du läser.
Posted 03 February 2010 - 21:05
En av orsakerna att Spider-Man betydde så mycket för mig var Mary Jane och Peters förhållande. Kunna läsa och drömma mig bort till en värld där man kunde uppleva MJs kärlek till Peter när ingen tjej verkade vilja ha något med mig att göra och ett förhållande som höll efter att min mamma och pappa skiljt sig. Att se Marvel bryta upp Peters liv och förhållande när det var som mest nyskapande, intressant och kanske allvarligaste situationen någonsin tyckte jag kändes ganska fantasilös räddning på situationen. Jag tycker att det kanske var tid nog att gamla May fick dö och Tony Stark fick ta lite ansvar? Var kul med en Peter som växt upp lite. Sen var Brand new day inte bästa läsningen. Men verkar ha blivit bättre därefter.
Men Kermit, om du tycker storyn är toppen nu så kan jag köpa mig ett album när jag har råd och se för mig själv. Bara för att jag inte gillar situationen och saknar deras förhållande betyder inte det att det måste vara tråkig läsning.Daredevil, tack för tipset! Är Andy Diggle mycket sämre?
90-talet var verkligen blandat. Jag tyckte X-Men var mestadels bra, Avengers (det lilla jag läst) ovanligt rörig och jobbig fram till Heroes Reborn. Spider-Man var väldigt utdragen. Kvalliten var inte den bästa i serierna från Marvel. Många storys var platta och onödigt komplexa. Gav mig i alla fall 2099, ThunderStrike, mm och en massa läsning!
Jag tycker att Spider-Man är en karaktär som förhoppningsvis ska leva kvar i 45 år till, minst. Och kärnan i vad som funkade med Spider-Man från början var den där unga, missförstådda killen som aldrig lyckades riktigt. När han blev gift med en supermodell, blev en megakändis eftersom han avslöjade sin hemliga identitet och bodde i Avengers torn försvann i stort sett allt som gjorde Spidde till den han är. Vi som läst serien från, säg 80-talet till nu kanske tycker att det är trevligt om Peter växer upp och allt det där, jag tyckte ungefär likadant ett tag. Men han "tillhör" inte bara oss, utan fler och yngre läsare ska förhoppningsvis komma som förtjänar att uppleva Spider-Man på det sättet han var tänkt att vara. Därför var en liten "reboot", breakup med MJ och föryngring det enda rätta tycker jag.
Nej, Andy Diggle är helt okej han också, det lilla jag har läst iaf. Men Brubaker var guld.
Posted 03 February 2010 - 21:12
Svenska Superserier har hittills fått ut ett färgnummer (nr 10, ute nu). Fler kan komma. Vi har väl inga direkta åldersgränser. Kör på du!
Peak, kan du få tag på några tpb:s från DC? Teen Titans Terror of Trigon och Who is Donna Troy? Vill även gärna lägga vantarna på Marvels Fantastic Four tpb av Millar/Hitch.
Posted 03 February 2010 - 21:35
Posted 03 February 2010 - 21:38
Posted 03 February 2010 - 21:43
Who Is Donna Troy? ( New Teen Titans )
Contributor(s): Wolfman, Marv (Author), Jimenez, Phil (Author), Perez, George (Author), Perez, George (Illustrator), Jimenez (Illustrator), Giordano, Dick (Illustrator)
ISBN: 1401207243 EAN: 9781401207243
Publisher: DC Comics
Binding: Paperback
Language(s): English
Pub Date: July 01, 2005
Mitt "standardpris" på den är 159:- Kan ändras om den finns billigare någonstans.
Vilken av FF-titlarna, hittar flera stycken:
World's Greatest (Fantastic Four (Marvel Paperback)) (English)
Ultimate Fantastic Four (Ultimate Fantastic Four (Hardcover) #03)
The Master of Doom (Fantastic Four (Marvel Paperback)) (English)
Frightful (Ultimate Fantastic Four (Paperback) #06) (English)
The Fantastic (Ultimate Fantastic Four (Paperback) #01) (English)
Crossover (Ultimate Fantastic Four (Paperback) #05) (English)
Mark Millar, det var han bakom "kick ass", va?
Plockar man bort ultimate-grejerna ovan så..
World's Greatest: Standardpris: 159 :-
Master of Doom: Standardpris: (softcover)159 :-, (hardcover): 196 :-
Tur att man äger forumet, så man slipper bli bannad för spam..
Edit: "Marvel Essential". Menar du "Essential <sätt in marvelhjälte här>" så kan jag få tag på det som finns i tryck vad jag kan se... Exempel: Essential X-Men: Volume 8, 137 :-
DC Showcase verkar också ligga på 137 kronor de också.
//Peak
sixty six."
Posted 03 February 2010 - 21:53
Själv har jag läst Spider-Man sen tidigt 1995, kanske. Sen samlat på mig en massa från slutet av 70-talet och fram. Visserligen ligger det något i det du säger. Men problemet ligger i att de skapade Ultimate Spider-Man för att hålla Spider-Man lite yngre, ogift, mm. Göra vågade stories med karaktären som inte funkade i vanliga Spider-Man serierna. Men nu är det mindre skillnad mellan dem. Och även om Marvel kan få in nya läsare (vilket är svårt), är det verkligen bra att göra sina befintliga läsare upprörda? Är många som slutat läsa Spider-Man och en del även Marvel överhuvudtaget för att de bröt upp giftemålet och förändrade Peters världsbild så drastiskt. Och jag ser inte varför Spider-Man inte kan utvecklas åt något håll och fortsätta locka nya läsare. Ultimate Spider-Man finns som sagt. Men gjort är gjort, nu är det bästa dom kan göra är att fortsätta därifrån de är och berätta de bästa stories de kan, något de verkar göra?
En av orsakerna att Spider-Man betydde så mycket för mig var Mary Jane och Peters förhållande. Kunna läsa och drömma mig bort till en värld där man kunde uppleva MJs kärlek till Peter när ingen tjej verkade vilja ha något med mig att göra och ett förhållande som höll efter att min mamma och pappa skiljt sig. Att se Marvel bryta upp Peters liv och förhållande när det var som mest nyskapande, intressant och kanske allvarligaste situationen någonsin tyckte jag kändes ganska fantasilös räddning på situationen. Jag tycker att det kanske var tid nog att gamla May fick dö och Tony Stark fick ta lite ansvar? Var kul med en Peter som växt upp lite. Sen var Brand new day inte bästa läsningen. Men verkar ha blivit bättre därefter.
Men Kermit, om du tycker storyn är toppen nu så kan jag köpa mig ett album när jag har råd och se för mig själv. Bara för att jag inte gillar situationen och saknar deras förhållande betyder inte det att det måste vara tråkig läsning.Daredevil, tack för tipset! Är Andy Diggle mycket sämre?
90-talet var verkligen blandat. Jag tyckte X-Men var mestadels bra, Avengers (det lilla jag läst) ovanligt rörig och jobbig fram till Heroes Reborn. Spider-Man var väldigt utdragen. Kvalliten var inte den bästa i serierna från Marvel. Många storys var platta och onödigt komplexa. Gav mig i alla fall 2099, ThunderStrike, mm och en massa läsning!![]()
Jag tycker att Spider-Man är en karaktär som förhoppningsvis ska leva kvar i 45 år till, minst. Och kärnan i vad som funkade med Spider-Man från början var den där unga, missförstådda killen som aldrig lyckades riktigt. När han blev gift med en supermodell, blev en megakändis eftersom han avslöjade sin hemliga identitet och bodde i Avengers torn försvann i stort sett allt som gjorde Spidde till den han är. Vi som läst serien från, säg 80-talet till nu kanske tycker att det är trevligt om Peter växer upp och allt det där, jag tyckte ungefär likadant ett tag. Men han "tillhör" inte bara oss, utan fler och yngre läsare ska förhoppningsvis komma som förtjänar att uppleva Spider-Man på det sättet han var tänkt att vara. Därför var en liten "reboot", breakup med MJ och föryngring det enda rätta tycker jag.
Nej, Andy Diggle är helt okej han också, det lilla jag har läst iaf. Men Brubaker var guld.![]()
Dock är jag orolig över att Marvel ska ändra tillbaka eller reboota Spider-Man igen om han verkligen börjar utvecklas som karaktär, likaså hans miljö.
Gott, då behöver jag inte oroa mig över Daredevil.
Posted 03 February 2010 - 22:04
//Peak
sixty six."
Posted 03 February 2010 - 22:06
Men jag tror knappast Marvel har förlorat på Brand New Day. Snarare har de som sagt vunnit tillbaka läsare, och dessutom kan de tänka långsiktigt igen. Man får inte glömma bort att klonsagan, om du minns, i grund och botten också var ett försök att få tillbaka en singel, "yngre" Peter Parker - tanken var att Ben Reilly skulle vara den riktige Peter och återta sitt namn trots allt.
Posted 03 February 2010 - 22:12
Posted 03 February 2010 - 22:30
159:- där också. (De som listas som $19.99 ligger på det priset).
Jag skall luska lite i varför min grossist inte har alla titlar, trots att de finns i tryck. Det har hänt att de saknar den första delen i en bokserie, men har resten. Vilket är lite småknepigt. Speciellt som alla titlar finns i tryck.
//Peak
sixty six."
Posted 03 February 2010 - 23:59
Kanske. Egentligen är det i alla fall inte lika dåligt skött som under Clone Saga och om de historier som berättas i tidningarna nu är bättre och med mer frisk luft än de tidigare åren så är Spider tidningarna i bättre skick nu än tidigare. Har konfliktier i mig av det här, som kanske märks.Jag tror faktiskt att Marvel har vunnit tillbaka minst lika många läsare som gav upp när de gled för långt ifrån vad Spider-Man ska vara faktiskt, tidningen säljer förhållandevis bra som jag har förstått det hela. Ultimate Spider-Man finns, men den har tagit helt andra riktningar, och de som uppskattade filmerna ska kunna plocka upp ett nummer av Amazing Spider-Man och känna igen sig. Och jag har personligen inget intresse av en superkänd Peter Parker som är lyckligt gift, har benklor och en högteknologisk Iron Spider-dräkt. Så jag är glad att Marvel ändrade som de gjorde. Hur det gick till är mindre viktigt. Och dessutom är Ultimate Spider-Man inget jag läser, hela det universat har spårat ur totalt med sin event "Ultimatum".
Men jag tror knappast Marvel har förlorat på Brand New Day. Snarare har de som sagt vunnit tillbaka läsare, och dessutom kan de tänka långsiktigt igen. Man får inte glömma bort att klonsagan, om du minns, i grund och botten också var ett försök att få tillbaka en singel, "yngre" Peter Parker - tanken var att Ben Reilly skulle vara den riktige Peter och återta sitt namn trots allt.
Dock under Clone Saga hade jag inte nått emot Ben som Spider-Man eller hans singelliv faktist. Saknar den karaktären faktiskt! Peter hade varit med om så mycket personlighetsändringar och skit att den karaktären behövde ta en paus ett tag. Sen dög inte Ben och hans liv och Marvel satte in Peter igen som Spider-Man och hans liv verkade skruvas tillbaka så det påminde lite om 80-talet tyckte jag, sen fortsatte Spider-Mans liv att utvecklas igen.
Men om jag ska säga nått positivt om dagens Spider-Man så verkar han ha en intressantare omgivning av karaktärer och vänner, mm än han haft på länge. Lite fräscht på så sätt. Skulle jag fortsätta läsa Spider-Man så skulle jag kanske tycka om hans nya omgivning lika mycket.
Posted 04 February 2010 - 00:13
Och du är inne på en sak till jag gillar med Brand New Day. Peter har fler människor omkring sig, det var ju länge i stort sett bara Faster May och Mary Jane som han umgicks med. Sen gillar jag personligen hur Peters liv var på åttiotalet, så att det påminner mig om det nu är bara nästan perfekt. Jag hade också konflikter om det här förut, var inte alls förtjust i en slags "soft reboot", men ju mer jag tänkt på det och läst hur det blivit tycker jag att det är det bästa som kunde hända. Särskilt som Spider-Man var i stort sett oigenkännlig när Straczynski skrev den (allt som ledde fram till One More Day var extremt långt ifrån den Spidde jag lärt mig tycka om, nästan så man undrade om JMS trodde han skrev någon annan karaktär?)