Jump to content

Photo

Generation Kill - HBO serie

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 July 2008 - 14:56

Generation Kill - TV.com

Airs Next: HBO at Sunday 9:00 PM (60 min.)
Status: Mini-Series Premiered: July 13, 2008
Show Categories: Movie/Mini-Series, Drama

Not for the faint-hearted, this seven-hour scripted mini-series spotlights Marines fighting in the Iraq war during the early onset of the conflict. This is an adaptation of Rolling Stone's contributing editor Evan Wright's book of the same name.

SvD » Kulturnyheter » Skarsgård gör tv-succé i Hollywood

Kommer visas på Canal Plus i höst.
Edit: Startar 3 september

Edited by Georgia, 10 October 2009 - 19:23.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 July 2008 - 16:34

Nissar som sett den hyllar den högt och rent. :)

Själv är jag mycket intresserad. Får se när den kan komma på aktuella listan att-se-serier. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 16 July 2008 - 22:02

Jag såg första avsnittet för någon dag sedan, och det verkade mycket intressant. Avsnittet kändes lite segt i början med all karaktärspresentationer och sådant, men när det väl började komma igång mot slutet av avsnittet så kändes det väldigt lovande. Var inte så mycket action än, men väl lite etiska krigsdilemman.

Kan helt klart rekommendera avsnittet.

#4 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 July 2008 - 12:20

Om det inte hade varit för detta så hade jag säkert varit intresserad.

Marines fighting in the Iraq war during the early onset of the conflict.

Tycker det känns såååå ointressant.

#5 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 July 2008 - 20:33

Det är David Simon (=Gud) som har gjort serien. What's not to love?

Jag ska se den så fort jag får tid över vilket kan dröja ett tag.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#6 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 17 July 2008 - 21:17

Jag snubblade in på The Wire s5 på SVT en dag, hade inte kollat tidigare eftersom jag inte gillar knark/gangsta ämnet, och det slutade med att jag kollade alla 5 säsongerna i ett svep.
The Wire är bland det bästa jag sett på TV trots att jag inte ens gillar ämnet.

Det är samma sak med USA/Irak, har 0 intresse att se gapiga amerikaner förgripa sig på ett land pga pengar.

Men, vis av erfarenheten kommer jag iaf kolla 2-3 avsnitt :)

#7 Trekker

Trekker

Cadet Fourth Year

• Members
  • 22 posts

Posted 17 May 2010 - 13:00

Hej!

Jag hittar ingen tråd om den här serien så jag hoppas att det är okej att jag startar en?
Jag har bara hört talas om den här serien tidigare och undrar om den kan vara värd att se. Den verkar onekligen intressant.
Är det någon här som har sett den?

http://www.tv6.se/ge...ion-kill-pa-tv6

17 maj, 2010

Snart visar TV6 serien som gjorde Alexander Skarsgård till stjärna!

Generation Kill

Premiär på TV6: 22 maj kl. 23.30 (OBS: dubbelavsnitt)

I en av huvudrollerna ser vi vårt svenska stjärnskott Alexander Skarsgård som Brad ”Iceman” Colbert. En roll han hyllats för och som bäddat för hans nuvarande framgångar i Hollywood.

Generation Kill följer den amerikanska marinkåren och den bataljon som befann sig i den absoluta frontlinjen i Irak. Serien som är i sju delar porträtterar den sanna historien om de unga marinkårssoldaternas upplevelser av invasionen. Där står de inför hot från fiender klädda som civila, våldsamma sandstormar, brist på utrustning, interna konflikter, närkontakt med dödspatruller och flyende civila, inkompetenta befäl, hårda militära förhållningsregler och en inte helt kristallklar strategi.

Generation Kill är baserad på Rolling Stonejournalisten Evan Wrights upplevelser som inbäddad reporter i First Reconnaissance Battalion. Vi får följa en skildring av bataljonens första 40 dagar av Irakkriget 2003.

I Generation Kill har marinkårssoldaterna autentiska namn och flera soldater som var på plats i verkligheten har varit involverade i arbetet med serien. En av dem, Sgt Rudy Reyes, spelar sig själv i serien.

Regisserad av: Susanna White
Rollista: Alexander Skarsgård (Sgt. Brad 'Iceman' Colbert), James Ransone (Cpl. Josh Ray Person), Lee Tergesen (Evan 'Scribe' Wright), Jon Huertas (Sgt. Antonio Espera), Stark Sands (Lt. Nathaniel Fick) m.fl.

Edited by Trekker, 17 May 2010 - 13:35.

Om Lars von Trier - "Han var en märklig man. Hade skjortan nedstoppad i kalsongerna"

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 May 2010 - 13:04

Yes, den ska vara bra den här. Gick tidigare på Canal Plus och sedan SVT och själv lyckades jag missa den alla gånger.. :rolleyes: Så jag tänkte tredje gången gillt och ska försöka börja följa den på 6:an.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#9 Trekker

Trekker

Cadet Fourth Year

• Members
  • 22 posts

Posted 17 May 2010 - 13:14

Jag missade den, när den gick på Canal+ och tyckte det tog ovanligt lång tid innan den dök upp på en "vanlig tv-kanal". Förklaringen är ju att jag helt har missat att SVT har visat den, dom också. :rolleyes:

Jag har tänkt att se den på TV6 jag med, då det kan vara rätt behagligt att följa en miniserie på tv. Värre är det om vi pratar om serier där varje säsong är runt 25 avsnitt och alltid avslutas med en cliffhanger. :ph34r:

Men så bra. Då kanske det blir någon mer än jag som ska se serien och vill skriva något om avsnitten. :)

Om Lars von Trier - "Han var en märklig man. Hade skjortan nedstoppad i kalsongerna"

#10 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 May 2010 - 13:25

Trevligt! Ses i helg då :popcorn:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#11 Trekker

Trekker

Cadet Fourth Year

• Members
  • 22 posts

Posted 17 May 2010 - 13:35

Det låter som en mycket trevlig idé. :popcorn:

Är det någon som vet om TV6 sänds i HD? För jag antar att serien är inspelad så att den ska kunna upplevas så?

Edited by Trekker, 17 May 2010 - 13:35.

#12 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 May 2010 - 13:38

Kolla med din leverantör för det beror ju även på dem om du kan se i HD (dock tvivlar jag på att 6:an sänds i det formatet)

#13 Trekker

Trekker

Cadet Fourth Year

• Members
  • 22 posts

Posted 17 May 2010 - 13:44

Jag tog en liten snabb koll på Viasats hemsida och tydligen erbjuder dom enbart TV1000 och Viasat Sport i HD. Men man kan ju alltid uppgradera till Blu-ray om det visar sig att serien är bra. Eller DVD om den inte finns på det andra formatet.

#14 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 May 2010 - 13:48

Precis. Och blu-ray finns, t ex här: discshop.se

#15 Trekker

Trekker

Cadet Fourth Year

• Members
  • 22 posts

Posted 17 May 2010 - 14:03

Vilken tur att den är slut. :P För annars hade det blivit ett impulsinköp där.

Tack för länken.

#16 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 May 2010 - 16:52

Finns redan en tråd om serien från 2008: Generation Kill - Ny HBO serie
Slår ihop dessa två lite senare (om inte XC hinner före).
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#17 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 May 2010 - 12:10

Jag ska se och skriva lite om den här miniserien då den återigen kom upp i en rad diskussioner här på SFN mellan mig, Wylie och Synon för ett tag sedan. Den verkar passa mig riktigt bra och känns högintressant. Lite udda val av TV6 att köpa in rättigheterna och visa den, inte så att jag klagar, men den passar väl kanske inte riktigt in i deras profil.

#18 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 May 2010 - 12:12

Trevligt :)

#19 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 May 2010 - 12:13

Jag vill ändå slå ett slag för att köpa den på DVD eller Bluray eftersom den kommer bättre till sin rätt då. :)

-Gangstagrass

#20 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 May 2010 - 12:18

Jo, lutar ju åt det, men då är det ju självklart blu-ray som hägrar och då den var slut på DS så kan jag vänta med gott samvete :)
Å andra sidan kanske jag inte alls fastnar för serien? Så lika bra att vänta tror jag.

#21 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 May 2010 - 12:19

Om den är bra så kommer jag att köpa den och då även se om den. Men som vi alla vet: gratis är gott. :)

#22 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 May 2010 - 01:34

Jag får nog tacka Carty som påminde mig om att den skulle visas i helg för naturligvis höll jag på att glömma bort det. :rolleyes: Nåja, jag tåtade ihop lite reflektioner efter att ha sett de två första avsnitten:

1 Get Some

Inledningen lurade mig som satt och suckade över allt pangande och kaxiga kommentarer. Men sen satt jag och flinade glatt när det visade sig bara vara en övning.
Övervägande handlade avsnittet om grabbarna som gör sin första bekantskap med Irak. Jargongen och deras beteende känns väldigt stereotyp, men det kanske så ni killar är när vi tjejer inte är med? ;)

Pizza Hut - snacka om produktplacering och suverän marknadsföring "Vi levererar även ut i Iraks oändliga öken".

Börjar ta sig när introduktionen är över, tyvärr är avsnittet nästan slut vid det laget... Bra scen med de kapitulerande irakierna som de får order att lämna bakom sig. Minerna hos mig säger att de inte uppskattar ordern. Några som även sätter ord på allas tankar. För vad kommer hända med de personerna nu då de är tacksamma mål för dödspatrullerna som finns i närheten?

Alexanders delaktighet är väl ok, men inte så att jag skulle ge honom stående ovationer direkt.

2 The Cradle of Civilzation

Action då teamet hamnar i strid. Bra avsnitt som inte bara fokuserar på skjutande utan vi får även ta del av den monotona körningen och hur de försöker muntra upp sig själva och varann med skämt och lite skönsång. Herregud vilka jobbiga chefer som finns där, särskilt idioten som ger dem order att ta en väg som Brad säger är fel. Och mycket riktigt. De hamnar bakom de andra och måste vända tillbaka. De hör på radion hur chefen säger att Colbert gäng åkt vilse. Brad är beredd att ge svar på tal, men LT skakar på huvudet. Åh, så frustrerande.

Bara jag som får ont i halsen av att höra Godfather tala? :P

...

Japp, då var två avsnitt avklarade och so far känns det som en ok tv-serie. Jag är inte helt övertygad än, men vi får väl se hur det artar sig framöver. Välgjord är den och med bra skådespelare. Stör mig mest på karaktärerna och undrar om om karlar blir såna stereotyper när uniformen åker på och vi tjejer lyser med vår frånvaro? Vad säger ni?
Vad gäller den ökända amerikanska patriotismen så hoppas jag de dämpar den för det var också ett störande element. Inte alltid att de visade det rakt ut, men den finns där och puttrar i bakgrunden.

Edited by Synon, 23 May 2010 - 01:44.

#23 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 May 2010 - 02:32

Yay. Kul att du såg det Synon. :) Jag tror att den förhoppningsvis kommer att växa för dig också eftersom serien går.

Stör mig mest på karaktärerna och undrar om om karlar blir såna stereotyper när uniformen åker på och vi tjejer lyser med vår frånvaro? Vad säger ni?
Vad gäller den ökända amerikanska patriotismen så hoppas jag de dämpar den för det var också ett störande element. Inte alltid att de visade det rakt ut, men den finns där och puttrar i bakgrunden.

O ja, det blir absolut sån där stämning i grabbiga sammanhang med mycket testeron som militären. Jag har gjort lumpen själv så jag vet vad jag pratar om.

Jag tycker dom hanterar patriotismen på ett bra sätt här. Dom flesta karaktärerna är patrioter som tror på vad dom gör men serien tar aldrig ställning för eller mot deras patriotiska värderingar.

-Gangstagrass

#24 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 May 2010 - 10:40

Ja, helt kört är det ju inte :) Och jag märkte ju själv att den sakta tog sig i andra avsnittet, karaktärerna börjar falla mer på plats och vi kan fokusera mer på handlingen.

Så du menar att när uniformen åker på försvinner ett gäng hjärnceller? :P Kan mycket väl tänka mig det, men tycker att de kan tona ner det aning för tröttsamt blir det att se i längden. Jag menar, se på Pacific, BoB och THL. Vi behöver faktiskt inte dränkas i testeron. Sedan har jag väldigt svårt att se personer som är så besatta att få döda en annan människa som killen här (minns inte vad han heter, men han sitter där bak med reportern). Obehagligt och gör mig smått illamående.

Pst. Reagerade inte du på scenen med leveransen från Pizza Hut? :rolleyes: För att komma ifrån sponsorkänslan så kan man alltid hitta på ett fake namn på firman imo. Men inget klår Cast Away som de lika gärna kunde döpt till FedEx. OMG.

Edited by Synon, 23 May 2010 - 10:45.

#25 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 May 2010 - 10:56

Så du menar att när uniformen åker på försvinner ett gäng hjärnceller? :P Kan mycket väl tänka mig det, men tycker att de kan tona ner det aning för tröttsamt blir det att se i längden. Jag menar, se på Pacific, BoB och THL. Vi behöver faktiskt inte dränkas i testeron.

Det hade varit mindre passande i dom serierna också som fokuserar på andra saker. Jag tror säkert att dom kunde ha berättat en sån historia om dom hade velat. Här sitter dom instängda i en bil större delen av tiden, att det blir mycket skitsnack är rätt oundvikligt.

Sedan har jag väldigt svårt att se personer som är så besatta att få döda en annan människa som killen här (minns inte vad han heter, men han sitter där bak med reportern). Obehagligt och gör mig smått illamående.

Det finns gott om idioter i GK, speciellt bland befälen då och det är David Simon väldigt bra på att påpeka ut. Alltså idioti hos auktoritet. Specillt påtagligt i Captain America. Men även han du pratar om, fast han kan vi återkomma till senare.

Pst. Reagerade inte du på scenen med leveransen från Pizza Hut?

Nej inte vad jag kan komma ihåg.

-Gangstagrass