Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?

• Please log in to reply
983 replies to this topic

#226 T5 2.0

T5 2.0

Commander

• Members
  • 227 posts
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 22 January 2006 - 21:43

Just nu läser jag:
Seven Soldiers (alla tillhörande miniserierna)
Infinite Crisis
Firestorm
Legion Of Super-Heroes
Jonah Hex

Jonah Hex kan jag verkligen prata gott om. Underbara bilder med härlig stämning och historier som känns som gamla mysiga Clintan äventyr.

Edited by super85, 04 April 2006 - 23:17.

#227 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 24 January 2006 - 18:46

De senaste dagarna har jag läst lite sköna Ultimate-serier...Bl.a. de senaste numren av Ultimate X-Men och och Ultimate X-Men Annual 1 och Ultimate Spider-Man Annual 1. Helt okej...Jag har börjat acceptera Ultimate-serierna mer än tidigare, och tycker de är riktigt bra (speciellt UXM)...dock är jag lite tveksam till att de parar ihop Spider-Man och Kitty Pryde. Det var i och för sig inget dåligt nummer, men relationen är lite småtöntig...I det senaste numret av UXM (#66) var det också lite för mycket "tantsnusk" för min smak, även om det inte heller var ett dåligt nummer...Att Colossus är gay är väl smällar man får ta, men jag anar att de också kommer låta Nightcrawler bli gay och att de två kommer få en relation...Om UXM #68 skriver Marvel:

As Wolverine finds himself dealing with a devastating secret from his past, Nightcrawler and Colossus learn they have more in common than they may have believed. Back at the Mansion, the romance between Rogue and Iceman heats up (and for Iceman, that may not be as good as it sounds)! Plus, the introduction of an all-new mutant to the X-team, whose presence will have profound implications. It only gets better! Part 3 (of 3).

Jag bryr mig inte speciellt mycket om det...men vad tycker ni? Ibland känns det lite jobbigt att det ska finnas en homosexuell karaktär i alla TV-serier, filmer och nu också serietidningar...De lägger liksom för mycket vikt vid deras sexuella läggning, det börjar bli tjatigt nu ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#228 T5 2.0

T5 2.0

Commander

• Members
  • 227 posts

Posted 26 January 2006 - 22:07

Att skriva in en ny x-man eller två som är homosexuella är helt ok bara det har en bra mening och skapar en bra karaktär dynamik i serien.
Att däremot plötsligt göra Colossus och Nightcrawler till ett par är stört fånigt och antagligen påtvingat.

#229 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 27 January 2006 - 08:46

Det temat börjar bli uttjatat rent allmänt.

#230 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 15 March 2006 - 15:38

Läste just ut Powers: Roleplay. Riktigt bra. Jag blir bara mer och mer imponerad av den här serien.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#231 Robrocker

Robrocker

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts
  • Interests:Musik, fotboll, serier, teckna m.m<br />Och familjen så klart!

Posted 22 March 2006 - 14:52

Ut i vår hage, Pondus, Spiderman, X-men m.m
First we take Manhattan...then we take Berlin! / L. Cohen

#232 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 22 March 2006 - 16:47

Håller på läsa första Top 10 samlingen. Vet inte riktigt varför jag väntade så här länge med att köpa den för jag har alltid trott att det skulle vara en av dom bättre ABC titlarna och mycket riktigt slår den det mesta. (Utom möjligen LoEG) Synd att det inte blev mer. :(

-Gangstagrass

#233 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 23 March 2006 - 10:49

Booster Gold (småkul serie som tyvärr blev allt för kort med 25 nummer)

Avengers Assemble OHC 1 (seg tycker jag)

Plastic man 1 (fantastisk för att vara från 40-talet)

Jag är ofta på gång i flera böcker/tidningar samtidigt, läser ofta en del här och en del där.

Jag har någar tusen tidningar kvar på kö ännu hehe

#234 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 03 April 2006 - 15:37

Jag har Love Hina vol. 10 och Runaways vol. 5 att läsa, det ser jag fram emot! :D

#235 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 April 2006 - 10:49

Jag läste just ut andra volymen av Battle Angel Alita. Härlig cyber action serie.

Nån som har nån koll på vad som händer med filmatiseringen? James Cameron är inblandad vet jag.

-Gangstagrass

#236 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 05 April 2006 - 17:52

Nu läser jag Svenska utgivningen av Byrnes Stålmannen, och även DC-samlingen "Månadens Ävantyr" som utkom samma år (1987). Stålmannen är som jag minns mkt bra (även om jag tyckte den var sådär när jag köpte den vid 9 års ålder) och den "nya" "roliga" JLA man får följa i M.Ä. gillar jag också. Ska sen ge mig på Crisis of infinitive Earth på engelska. Borde väl egentligen läst den före men.... det verkar vara en herrans massa karaktärer där jag inte känner till över huvudtaget.
I love the smell of napalm in the morning

#237 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 05 April 2006 - 21:59

lycka till, Giffens och dematteis JL är verkligen roliga imho, mycket lyckad variant som står sig ännu.
Trist att så många av karraktärerna dödats på senare år, som Ice, Crimson Fox, Max Lord, Blue Beetle mfl undrar vem som står på tur, fattas bara Booster Gold:(

Jag minns när jag läste dem på svenska på 80-talet, först var jag avig som fan, vad fasen var det här för skämt, sen kom jag över det och blev en anhängare för evig tid.

Jag gillar Byrnes klenare Superman med fast idag är det inne att vara anti-Byrne.

#238 Nicce Lemonsson

Nicce Lemonsson

Ensign

• Members
  • 47 posts

Posted 08 April 2006 - 02:09

Adolescent Radioactive Black Belt Hamsters :)

Tror detta är första adjektivserien i vågen som
följde efter Turtles.

..

Captain Universe - Power Unimaginable

Klassisk superserie med hjälten som lanseras med
frasen He's the hero who could be you.

Fast det stämmer ju inte, man får väl förmoda att
the Unipower återfinns inom Marvels Universum
(Multiversum) och det är ju inte samma univer-
sum som vi, läsare, lever i.

Men någon lyckades säkert Marvel lura. Som
vanligt. :)

Edited by Nicce Lemonsson, 08 April 2006 - 02:11.

#239 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 April 2006 - 07:50

Adjektiv har väl alltid varit vanligt. Amazing Spider-Man, Spectacular Spider-Man, Uncanny X-Men osv osv. ;)
*Hockey och superhjältar*

#240 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 April 2006 - 15:34

Åh herregud... det är så mycket som jag läser... måste gallra lite och ta enbart ongoings tror jag... eller kanske inte..! B)

Jag börjar med det som publiceras i sverige. :o

1. MK Spider-man
2. Astonishing X-men
3. Wolverine the End
4. Fantomen (utvalda nummer, storysen/biserierna är inte alltid nog intressanta för mig)

Då kommer dom hääärliga amerikanska serierna då! Och jag kommer att dela upp dom per förlag.

Detective Comics Comics (ja, haha :D visst är det lite lustigt då man får höra hela namnet?) :

5. Green Lantern (Hal Jordan är bäst! Bäst!)
6. Green Lantern Corps
7. ALL STAR SUPERMAN.
8. Firestorm
9. Supergirl (Jag gillade henne i Superman/Batman faktiskt)
10. Infinite Crisis
11. Blood of The Demon

Det var den lilla DC-skörden, nu kommer MARVEL COMICS! :thumbsup:

12. Amazing Fantasy
13. Ares
14. New Avengers ( har bara kunnat läsa dom 3 första avsnitten, för sen så stör det ju med den svenska utgivningen :( )
15. Young Avengers (egentligen så är det ju tie-ins med NA, men jag kunde inte sluta! YA är så jäkla bra kids. :) )
16. Books of DOOM
17. Captain America
18. Daredevil
19. Exiles
20. Fantastic Four
21. Marvel Knights 4
22. The Incredible Hulk
22. Iron Man: Inevitable
23. Marvel Team-up
24. Marvel Zombies
25. Spider-man Loves Mary Jane
26. Thunderbolts
27. Nextwave
28. She-Hulk
29. Sentinel
30. Supreme Power: Hyperion
31. Squadron Supreme
32. Ultimate Fantastic Four
33. Ultimates 2
34. Ultimate Wolverine vs Hulk
35. Ultimate Extinction

Sen bör nämnas att jag gör små avstickare till gamla serier om Superman, Spider-man och Uncanny X-men och New Teen Titans av Wolfman/Perez. Har även ett gott öga till en och annan av dom där fantasy/sci-fi antologierna Marvel gjorde på 80-talet då det begav sig, hehe. ^^

Så ska det se ut gossar! Nån som känner sig manad att avslöja att dom nog faktiskt egentligen läser ännu mer än jag gör?? Jag tittar på dig Kermit... :)

#241 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 April 2006 - 15:48

Mmm, finns ju också det där med vad man läser och vad man betalar för att läsa. Om man snackar det olagliga sättet att läsa serier så läser jag rätt så jäkla mycket, men de som jag inhandlar för tillfället är.

Infinite Crisis (ett nummer kvar, best mini..typ ever)

Sen ongoings

Detective Comics
Batman
All-Star Batman&Robin
Superman/Batman
All-Star Superman

Har avslutat prenumerationerna på Green Lantern , Teen Titans, Supergirl får jag Ruckas första 2 nummer till innan den tar slut,

Ska även kolla upp Alan Heinbergs och Terry Dodsons Wonderwoman och Meltzers JLA när de dyker upp i sommar.+52 heh är det en maxi-serie eller en ongoing? eller limited series kanskes? som kostar en bra slant totalt.

Edited by super85, 08 April 2006 - 15:50.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#242 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 April 2006 - 15:56

All-Star Batman&Robin
Superman/Batman

Super85... :o nu blir jag förvånad och nästan lite ledsen på dig.. Menar du att du faktiskt GILLAR the Goddamn ASS-Batman?? Jag fick slänga alltihop efter nr2.. sen klarade jag bara inte mer..

Och Superman/Batman gillade jag skarpt innan, med Supergirl From Krypton och Absolute Power -historierna, men det här.. med Maximums och nån jäkla Bizzarro-Batman då var jag tvungen att sluta. :( Blev bara smörja av allt.

52 heh är det en maxi-serie eller en ongoing? eller limited series kanskes? som kostar en bra slant totalt.

Tja, antar att man får uppfinna nån ny beteckning för den, som tex Super-ultra-Maxi-serie? :)

Kommer jag dock inte att läsa, kanske att man får tag i den nya History of the DC Universe separat. Det finns ju alltid sätt...

Edited by PredaBot, 08 April 2006 - 15:57.

#243 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 April 2006 - 17:12

All-Star Batman&Robin
Superman/Batman

Super85... :o nu blir jag förvånad och nästan lite ledsen på dig.. Menar du att du faktiskt GILLAR the Goddamn ASS-Batman?? Jag fick slänga alltihop efter nr2.. sen klarade jag bara inte mer..

Och Superman/Batman gillade jag skarpt innan, med Supergirl From Krypton och Absolute Power -historierna, men det här.. med Maximums och nån jäkla Bizzarro-Batman då var jag tvungen att sluta. :( Blev bara smörja av allt.

All-Star Batman and Robin har Jim Lee som jag klassar som en av de bästa tecknarna i industrin och som jag starkt gillar. Att Millers 3 första manus är under det han presterade på 80-talet är ju rätt klart. Men ja jag gillar delar av den. Jag kvävdes av cola och garv när jag läste "I'm the goddamn Batman".Finns flera bra koncept i den, Att betala 30 kr typ var tredje månad är ingen stor belastning på min ekonomi,även om jag är en arbetslös slacker.Finns många tolkningar av Batman som jag har blivit road av,"Goddamn Batman" är en av dem. Nuvarande "Maximums" storyline är också den absolut sämsta jag läst av alla Loebs DC serier, men tidningen tas över av Mark Verheiden och en annan favorit tecknare Ethan Van Schiver. Så igen. Superman/Batman stannar på min prenumerations lista.
Batman Begins

The Dark Knight

#244 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 08 April 2006 - 17:45

5. Green Lantern (Hal Jordan är bäst! Bäst!)

Nu är vi fiender och måste utkämpa våldsamma dueller :D

Hal Jordan är mitt favorit hatobjekt alla kategorier, för mig står han för allt jag tycker är jönsigt och amerikansktuppblåst med superhjältar.

Hur jag garvade när han var nån slags galen mördare för typ 10 år sen eller vad det var, där fick han på käften mr hjälten.

Personligheten har han i arslet ungefär, han är sin ring och det är allt.

Åter till verkligheten, nu är jag samlad igen :D
Nädå så farligt är det inte, men han ligger lågt på min intresselista liksom Superman i de flesta fall, men han har iaf haft sina goda stunder, jag väntar på Jordans ännu.

Edited by Agentum, 08 April 2006 - 17:48.

#245 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 April 2006 - 20:26

Skulle nog vilja säga att Jordan har haft två av sina bästa tillfällen i Green Lantern Rebirth och nu senast i Green Lantern v5(? svårt att hålla reda på detta..) nummer 10. :)

Geoff Johns går in på djupet av honom.

Jag kanske plockar upp Supeman/Batman igen då Van Sciver börjar på titeln. Han var rent ut sagt grym på GL, gav verkligen serien en mycket välbehövd rymd-mörker atmosfär. Synd att han slutade på GL, nåja.

#246 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 08 April 2006 - 20:39

Tja, allt är på ända nu, de beskriver min favorit GA som en idiot och tar tilbaka allt som var dåligt med honom, jönsig sidekick och trickpilar urk.

Man kan inte lita på den där Jordan, får han smaka lite blod så är han snart ute och tar död på folk igen :D

GL rebirth har jag läst, inget för mig alls men förbannat snygga teckningar, toppklass där.

Kommer kännas skönt när de rett ut den här krisen, har läs en del av det som rekomenderats här och jag är inte allt för impad faktiskt, ok att de rör upp en del gammal skit och gör nåt av det, men jag skulle kunna leva utan denna kris.

#247 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 April 2006 - 22:08

Rent genidrag av DC med Crisis och sen One Year Later. I dagens serieindustri så byggs det mesta på hype, vilket Infinite Crisis också görs,men så populära som DCs vanliga titlar varit efter OYL hoppet så är det i allafall på kort sikt riktigt bra för de tidningarna.

Jag gillar både Hal Jordan och Green Arrow, tycker att det är kul med karaktärer som är så olika varandra men ändå goda vänner. Oftast så känns det som de människor som har problem med Superman och Hal Jordan har det eftersom de inte tror på någon som kan vara en allmänt god människa,igen,syftar inte på dig Agentum så där (kanske lite),känns lite som "En riktig hjälte måste skita på sig ibland! det kan man relatera till!,han kan inte vara perfekt!" och Superman och Hal Jordan är inte perfekta. Superman ska ändå vara någon/något att bli inspirerad av, och han har haft den effekten på mig flera gånger. Hal Jordan har haft samma effekt.,även om jag läst mycket mindre av hans äventyr än Superman. Det att jag lagt ner en del titlar är att, jag gillar dem, men har lite av en "jag bryr mig inte så mycket" -fas i mitt serieläsande att jag slutar köpa de riktiga varianterna ,och bara läser de titlar som jag riktigt gillar. Sen kan man ju som sagt läsa dem på andra sätt även om man inte prenumererar......
Batman Begins

The Dark Knight

#248 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 09 April 2006 - 20:05

Rent genidrag av DC med Crisis och sen One Year Later. I dagens serieindustri så byggs det mesta på hype, vilket Infinite Crisis också görs,men så populära som DCs vanliga titlar varit efter OYL hoppet så är det i allafall på kort sikt riktigt bra för de tidningarna.

Du har säkert rätt, Marvel håller på att slå knut på sig själva för att komma upp med nåt historiskt skådespel de kan köra om igen för att få en kris de med, allt verkar vara mer eller mindre värdelöst.

Marvel vann 05 med bara 6% mer sålt seriemässigt än DC (inkomstmässigt) så 06 kan bli det omvända om de inte passar sig.
Det är iaf bra att nån kan konkurrera med dem, man ser på Marvel at de är pressade när editor in cheif sitter o snackar skit om DC att allt de gör är kopior av vad Marvel redan gjort, om hur DC bara kan öva ur WB pengagömmor och göra vad de vill (tror jag inte ett skit på imho, de måste vara vinstgivande där som över allt annat).

Edited by Agentum, 09 April 2006 - 20:07.

#249 T5 2.0

T5 2.0

Commander

• Members
  • 227 posts

Posted 09 April 2006 - 22:34

Man får tänka på att Marvel och DC har helt olika läsar grupper (åldersmässigt).
Marvel: 7-25
DC: 20-70
(enligt en undersökning som gjorts på 90-talet).

Marvel har i flera år försökt skapa en Vertigo (DC) linje med tidningar men misslyckats. Den linjen kallades Marvel Epic. och hade flera bra tidningar och album (t.o.m. ett magasin Epic Illustrated som var jätte bra), men det floppade tyvärr på grund av för ung läsar krets.

Även i de vanliga hjälte tidningarna så har DC (i min mening) lyckats att få en mer vuxen ton.
Förutom Giffens Justice League förstås hehe.

Detta syns mycket på design nivån på figurerna tycker jag.
Captain America skulle aldrig passa in i DC...inte heller Thor, Hercules, eller Silver Surfer.
Då Marvel använder mycket som Ditko designat (tål inte hans stil) så känns det lite barnsligare.

Ok jag håller med om att Stålis kallingar utanför byxorna kanske också är lite gammalmodigt, men vissa hjältar kan man tyvärr inte ändra på.

Skulle DC ta andelar av den yngre publiken så skulle de nog vara överlägsna de andra bolagen.

Nu kommer DC satsa på en mer internationelt kryddad atmosfär i sina tidningar, Blue Beetle (halv latino), Atom, kines) och en hel grupp från Kina som introduceras snart i 52. Det kommer nog vara ett smart drag.

#250 Nicce Lemonsson

Nicce Lemonsson

Ensign

• Members
  • 47 posts

Posted 09 April 2006 - 23:23

Adjektiv har väl alltid varit vanligt. Amazing Spider-Man, Spectacular Spider-Man, Uncanny X-Men osv osv. ;)

Jo :) Så låt oss kalla dem four word parody of a parody.

Via eBay plockade jag idag upp Geriatric Gangrene Jujitsu Gerbils, Mildly Microwaved Pre-Pubescent Kung-Fu Gophers (five words) samt Adolescent Radioactive Black Belt Hamsters-spinoffen Clint - The Hamster Triumphant (Dark Knight-parodi) och Mirage Comics egna Teenage Mutant Ninja Turtles-parodi - Green-Grey Sponge-Suit Sushi Turtles.

Läser just första numret av Naïve Inter-Dimensional Commando Koalas - med Adolescent Radioactive Black Belt Hamsters-cameo.

Edited by Nicce Lemonsson, 09 April 2006 - 23:29.