Jump to content

Photo

Dr Who - Spoilers säsong 3/29

• Please log in to reply
391 replies to this topic

#226 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 June 2007 - 23:51

Cybermen-avsnitt i klassiska serien:

* The Tenth Planet — October 8–October 29, 1966
* The Moonbase — February 11–March 4, 1967
* The Tomb of the Cybermen — September 2–September 23, 1967
* The Wheel in Space — April 27–June 1, 1968
* The Invasion — November 2–December 21, 1968
* Carnival of Monsters - January 27-February 17, 1973 (minor appearance)
* Revenge of the Cybermen — April 19–10 May 1975
* Earthshock — March 9–March 17, 1982
* The Five Doctors — November 23, 1983
* Attack of the Cybermen — January 5–January 12, 1985
* Silver Nemesis — November 23–December 7, 1988

Poängteras kan vara att det kan vara en idé att kolla upp "Spare Parts"-audion från Big Finish, eftersom den har vissa paralleller med Rise/Age i säsong 2 av nya serien...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#227 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 June 2007 - 00:23

29.08-09

Första avsnittet kom indeed snubblande nära GitF klass men andra avsnittet sänkte helhetsintrycket. Slutet var förvisso riktigt bra men det blev för mycket av The Family som jagade runt efter Doktorn. Då blev jag bara irriterad på snorungen som gömde sig med klockan. Men jag gillade att det tog tid innan man fick veta vad som egentligen hänt och egentligen fick man väl ingen ordentlig bakgrund men det gjorde inte heller nånting tycker jag. Doktorn som människa var det mest fascinerande i avsnitten. Väldigt bra gjort av David Tennant.

Och Jessica Stevenson... :wub: Om hon hade blivit companion hade serien gått från att vara überbra till überbäst. För första gången verkade Martha ganska medioker.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#228 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 June 2007 - 00:46

Cybermen-avsnitt i klassiska serien:

* The Tenth Planet — October 8–October 29, 1966
* The Moonbase — February 11–March 4, 1967
* The Tomb of the Cybermen — September 2–September 23, 1967
* The Wheel in Space — April 27–June 1, 1968
* The Invasion — November 2–December 21, 1968
* Carnival of Monsters - January 27-February 17, 1973 (minor appearance)
* Revenge of the Cybermen — April 19–10 May 1975
* Earthshock — March 9–March 17, 1982
* The Five Doctors — November 23, 1983
* Attack of the Cybermen — January 5–January 12, 1985
* Silver Nemesis — November 23–December 7, 1988

Poängteras kan vara att det kan vara en idé att kolla upp "Spare Parts"-audion från Big Finish, eftersom den har vissa paralleller med Rise/Age i säsong 2 av nya serien...

Oj, det där var mycket. :blink: Inga som man med gott samvete kan skippa? :P

Tack för tipset ang. Spare Parts. :)

28x01

Yay, ett Zombie-avsnitt!!! :thumbsup:

Heh, Cassandra igen. Hade jag aldrig anat att vi skulle återse henne. :P Men det kändes rätt out of character att hon, som kämpat för att bli smal och tyckte att Rose var tjock & ful samt älskade sitt skinn och såg sig som vackrast, skulle välja att överge sin kropp för att ta över Rose.
Men avslutningen var vacker och gav ett djup till karaktären och förklarade hur hon blev som hon blev. Sedan så var hon riktigt underhållande också. :D

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#229 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 June 2007 - 01:02

Ah.. 3x08 och 3x09 är nog bästa dubbelavsnittet i nya serien nu... Absolut.. :D

Ifall någon är intresserad av att läsa originalet till dubbelavsnittet så finns nu återigen eboken av "Human Nature" på BBC:s hemsida: http://www.bbc.co.uk...ure/index.shtml

Angående Cybermenavsnitt.. Hum.. Första (Tenth Planet) bör man nog se. Tyvärr saknas sista avsnittet, men det finns en officiell recon från BBC på den.

The Invasion är nog bästa Cybermen-avsnittet, tycker jag. Resten kan man väl både ha och missa tycker jag. Cybermen är inte direkt nån favorit hos mig...

//Peak

sixty six."

#230 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 June 2007 - 02:14

Jag tycker nog Tomb of the Cybermen är det bästa Cybermen avsnittet från den gamla serien. Iaf av dom jag har sett.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#231 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 June 2007 - 02:29

Gillar man audios så kan man ju leta reda på änny en Cyber-Big Finish: "Real Time" med den bästa audiokombinationen av Doktor/Companion (Doktor 6 och Evelyn)...

//Peak

sixty six."

#232 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 June 2007 - 15:58

Jag är inte mycket för audio men jag ska kolla Spare Parts.
Jag ska kolla de äventyren ni nämde... sen så tar jag några till. Heh, i slutändan så blev det bara Carnival of Monsters (Kändes inte lönt), The Moonbase, The Wheel in Space och The Five Doctors kvar. :P

Inga andra klassiska Dr Who? fiender som kommer dyka upp som man borde kolla upp? The Master ryktas ju visseligen komma tillbaka men jag väntar med honom tills det verkligen händer.

28x02:

Vad kul! Ett varulvs avsnitt. :thumbsup: Med Drottning Victoria som blir en del Varulv. (Kan man gissa på att vi får en uppföljning på det med den Kungliga familjens Varulvs blod?)
Och hon skapade Torchwood. :blink: Och Torchwood verkar i första hand vara pga Doktorn och mot honom om han är ett hot.
Undrar hur stor kopling Torchwood har till Doktorn och vad som kommer hända när de möts? Eller har de redan träffats?

Heh, kul hur Rose ständigt försökte få Victoria att säga "Im am not amused.". :D
Måste säga att Rose har hamnat på samma våglängd som Doktorn sedan förra säsongen. Innan var hon hans kompanjon men nu är de mer som ett team som tänker likadant. Han har blivit lite som en kvinnlig Doktor Who. Och att hon tar väldigt mycket med ro och kommer över de hemskheter de råkar ut för väldigt lätt nu (Till skillnad från innan ) och blir glad åt underliga problem och faror. Och hon och den nya Doktorn verkar ha bra kemi.
Dessutom så är Rose inte så hjälplös längre, vilket jag tycker är bra.

Den nya Doktorn börjar jag vänja mig vid. Lite svårt att ta till sig hans lite otrevlighet och glasögon, bara.

Gillar verkligen hur små detaljer sätts in för att bygga upp den större bilden. Ser verkligen fram mot nästa avsnitt med tanke på vem som är med då. :cool2:

Edited by Crusader, 05 June 2007 - 04:02.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#233 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 June 2007 - 21:52

28x03:

Vad kul att återse Sarah Jane Smith. :thumbsup: Kände igen henne från Genesis of the Daleks. :P Och K9 (Fast den ända gången jag sett honom så var han trasig för han hade fått halsfluss av någon konstig anledning. :D ).

Och ricktigt ricktigt kul att se Anthony Stewart Head igen. :thumbsup: Han såg verkligen ond ut... och kuslig. :skull: Hoppas han kommer tillbaka på något sätt. Tänker ibland att det är synd att han inte fick jobbet som Doktorn.

Ätligen så fick Mickey göra lite nytta och vara den som räddade världen. :D Heh vad jag skrattade när han drog ut den lilla kontakten. :lol:
Kul att han ville, och fick, åka med också. Doktorn verkar inte tycka så illa om honom längre som innan.
Men Rose... fy vad jag blev förbannad när hon mimade att Doktorn skulle säga nej och blev sur när han sa ja. Vad är hennes problem igentligen? Och så svartsjuk hon blev på SJS (Även om det gick över lite). Jag gillar verkligen Rose men hon har sina dåliga barnsliga sidor och ibland så tycker jag ricktigt illa om henne.

Doktorn gav Rose ett löfte att inte lämna henne. Kommer han hålla löftet?

Ska bli kul att se The Sarah Jane Adventures spin-off serien också, trots det är en barn serie. :P Liksom K-9 Adventures. (Hoppas bara det går bättre för den än K-9 and Company. :D
Hur många Spin-Off projekt har serien igentligen på G? (Eller har haft?)
-Sora, Kingdom Hearts

#234 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 June 2007 - 22:04

Du behöver inte spoiler markera ;) alla som är i den här tråden har redan sett s.2 (28) (vad jag vet) :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#235 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 June 2007 - 22:11

Jo, fast jag tänkte på de som, precis som jag, inte har sett säsong 2 tidigare och kanske ville gå in och kolla utan att bli spoilad.
-Sora, Kingdom Hearts

#236 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 June 2007 - 22:13

:huh:
Det står ju faktiskt s.3 i rubriken (fast tråden handlar om alla säsonger) så dom blir spoilade i alla fall, fast ännu mer :P

Edited by Georgia, 09 June 2007 - 22:15.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#237 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 June 2007 - 22:25

OK. Jag bara antog att man skulle spoilermarkera eftersom så är reglerna på TV-Land. :P
Men jag kan sluta spoilermarkera då, om ni vill. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#238 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 June 2007 - 22:32

Jo, vi har den lilla regeln här att man inte behöver spoilermarkera om man inte vill i trådar där säsonger och sådant står tydligt utmärkt. Ser det lite som tårta på tårta. Går man in i en säsong 3-tråd så är det lite att skylla sig själv om man råkar bli spoilad.. :P

//Peak

sixty six."

#239 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 10 June 2007 - 01:11

hm.. efter 3x10 så kommer jag inte kunne se på statyer på vanligt sätt längre... :ph34r: eller.. så måste jag det... :unsure: ;)
det här är nog det första Dr. Who avsnittet som verkligen skrämde mig.

#240 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 June 2007 - 10:35

Veckans avsnitt bygger på en novell av Moffatt som nu har lagts ut på BBC:s hemsida:

http://www.bbc.co.uk...nk_annual.shtml

Om ni är intresserade av att läsa originalet.

//Peak

sixty six."

#241 cyberhof

cyberhof

Captain

• Members
  • 442 posts

Posted 10 June 2007 - 14:24

Jag måste säga att jag tycker 3x10 var ett riktigt bra avsnitt och kanske det bästa hittils i säsong3.

#242 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 June 2007 - 15:02

Hmm, jag får allt snabba på mitt tittande lite. :P Kollar just nu de gammla Cybermen avsnitten (Inför Cybermen avsnitten i säsong 2)och kollar på The Invasion just nu. :D
Väldigt kul hur rädd Doktorn är för Cybermen. Tillochmed mer än Daleks, verkar det. (Fast han hatar Daleks mer)
Likaså hur mycket han hatar datorer. :P
Bildavsnitten är verkligen jobbiga att se. Tur att det inte finns allt för kmånga sånna. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#243 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 June 2007 - 15:03

Jo, mycket bra. Men frågan är om inte Love & Monsters (förra årets "Doctor Lite"-avsnitt) var aningen bättre ändå... Eller kanske inte. Svårt att jämföra dem. Love & Monsters handlade mer om fandom och fans, medan Blink var mer spök/skräckhistoria.

//Peak

sixty six."

#244 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 June 2007 - 17:14

Heh, jag började kolla gammla serial för att få en bakgrundshistoria till de återkommande fienderna men jag förjar få en smak för den gammla serien. :P Just nu så håller jag, som jag nämde innan, på att se de gammla Cybermen serial (Ska börja se "Revenge of the Cybermen" nu).
Efter det så hade jag tänkte se de 2 allra första äventyren (Känns som ett måste plus att jag hörde att där är ett avsnitt i den nya serien som har en koppling till den absoluta början).

Men efter det så vet jag inte vad jag ska se. Har funderat lite på The War Games men jag vet inte. Jag vill verkligen se mer så jag hade tänkt höra med er vilka serial som ni tycker är bäst eller som är ett måste att se.
Är tacksam för alla förslag jag kan få. :)
-Sora, Kingdom Hearts

#245 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 June 2007 - 17:44

The War Games är mycket bra, och lyckligtvis så finns alla 10 avsnitt tillgängliga.

Svårt att säga vad man "måste" se dock, eftersom det är så individuellt... :P

Jag och en kompis går igenom hela serien från början, en serial i veckan. Inklusive alla saknade avsnitt. Vi skall börja på säsong 17 nästa gång.

De avsnitt jag gillar extremt mycket upp till säsong 17 (jag väljer det avsnitt jag tycker är bäst varje säsong):

1x01 - An Unearthly Child
2x10 - Dalek Invasion of Earth
3x04 - Dalek Master Plan
4x02 - The Tenth Planet
5x04 - The Enemy of the World
6x07 - The War Games
7x04 - Inferno
8x01 - Terror of the Autons
9x03 - The Sea Devils
10x01 - The Three Doctors
11x05 - Planet of the Spider
12x04 - Genesis of the Daleks
13x04 - The Android Invasion
14x06 - The Talons of Weng-Chiang
15x06 - The Invasion of Time
16x02 - The Pirate Planet (Douglas Adams.. :D )

//Peak

sixty six."

#246 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 June 2007 - 19:22

Precis börjat titta på 3x10 :ph34r: riktigt creepy, vet inte om jag vågar se något mer :P

#247 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 June 2007 - 19:29

Bwahaha... :P

//Peak

sixty six."

#248 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 June 2007 - 20:07

Riktigt bra avsnitt och väldigt creepy.
Nu kommer jag nog vara extra uppmärksam när jag går förbi statyer, speciellt änglar :ph34r:

Tyckte att 3x07 var ett av de bästa avsnitten hittills när man satt som på nålar genom hela avsnittet, men det här slår det med råge.

Längtar till nästa avsnitt, Captain Jack :wub:

#249 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 June 2007 - 20:21

Japp. Tror att det bästa sättet att se avsnittet på är som jag. När man fått ner det vid 3-tiden på natten och det enda ljuset man får är från datorskärmen.. :P

//Peak

sixty six."

#250 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 June 2007 - 21:35

Måste säga att Cybermen känns bara mer fel för varje serial. ("Revenge of the Cybermen" och "Earthshock" speciellt)
Earthshock var väl rätt OK annars men TARDIS var ful med sitt sterial högteknologiska och alla lägenheterna där resenärerna bor. (Har verkligen TARDIS flera rum?) Vet inte riktigt vad jag tycker om 5:e Doktorn. 2:a Doktorn har varit bäst av de gammla jag sett hitils. (Följd av 4:e)

En stor miss i "Earthshock". Cybermen pratade om "Revenge of tyhe Cybermen" trots att "Earthshock" utspelar sig över 300 år före "Revenge of Cybermen". :D

En sak jag uppskattar med den gammla serien är att i många serial så har gäst karaktärerna en stor del i handlingen och iobland tillochmed mer än Doktorn. I t ex 9th Planet (Pluto får ju inte räknas längre. :P ) så gör ju Doktorn i princip ingenting alls och i Tomb of the Cybermen så är han bara en i gänget.
Jag gillar det hur gästerna får träda fram som hjältarna och att det inte alltid är Doktorn som räddar dagen utan att han mer hjälper de andra att göra det genom förslag, råd och några ingripande. Lite synd att det där har fallit bort en del i den nya serien men jag antar att det inte får plats när de bara har mindre än en timme på sig att berätta historian. Men trots det så får ändå gästerna fortfarande en stor del i avsnitten. Det är nog en av sakerna jag gillar bäst i serien.

The War Games är mycket bra, och lyckligtvis så finns alla 10 avsnitt tillgängliga.

Svårt att säga vad man "måste" se dock, eftersom det är så individuellt... :P

Jag och en kompis går igenom hela serien från början, en serial i veckan. Inklusive alla saknade avsnitt. Vi skall börja på säsong 17 nästa gång.

De avsnitt jag gillar extremt mycket upp till säsong 17 (jag väljer det avsnitt jag tycker är bäst varje säsong):

1x01 - An Unearthly Child
2x10 - Dalek Invasion of Earth
3x04 - Dalek Master Plan
4x02 - The Tenth Planet
5x04 - The Enemy of the World
6x07 - The War Games
7x04 - Inferno
8x01 - Terror of the Autons
9x03 - The Sea Devils
10x01 - The Three Doctors
11x05 - Planet of the Spider
12x04 - Genesis of the Daleks
13x04 - The Android Invasion
14x06 - The Talons of Weng-Chiang
15x06 - The Invasion of Time
16x02 - The Pirate Planet (Douglas Adams.. :D )

Tack för förslagen. :) Det finns så många att välja på så det är svårt annars. ;)

OK, då kör jag The War Games sen. :) Och den serial som kommer efter (Har hört att den är sammankopplad).
Några serial som är sammankopplade med The War Games som man borde se först?

Edited by Crusader, 10 June 2007 - 21:55.

-Sora, Kingdom Hearts