Jump to content

Photo

Fildelning

• Please log in to reply
466 replies to this topic

#226 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 05 April 2009 - 16:04

Det känns lite konstigt att du talar om kvalitetskontroll när ud i princip rakar ned på 99% av allt som producerats här på forumet. Känns väldigt skevt.

Först ad hominem...

Det märks att du inte är en kreativt, skapande person. I så fall skulle det framgå rätt tydligt varför man skulle vilja göra det.

... och sen en strawman. Klassigt, speciellt från någon som ska vara skolad i retorik. Behöver du hjälp med att känna igen dessa argumentationsfel så kommer den här.

"Det är att ironiskt att bli kallad arrogant och nedlåtande av någon som inte direkt är ödmjukheten själv." = ad hominem
"Men det är ju klart, jag hör ju inte till din fina klick med kreativt skapande personer. Jag är bara en pedant som gillar att tjafsa om vetenskap och sådant bjäfs." = strawman

Din första "poäng" är inte värd att bemöta men vad gäller den andra så frågade jag inte varför man skulle vilja göra det utan varför man skulle göra det. Måste man försörja sig på annat sätt så är det rätt mycket begärt att någon ska skänka sin fritid och möda åt att underhålla andra. All heder till de som faktiskt gör det men hur ofta drabbas inte såna produktioner av "jag har för mycket att göra IRL just nu"-problemet? För att inte tala om pengar - man kan inte vänta sig att stora bolag ska lägga ner miljonsummor på filmer/spel om de inte kan tjäna tillbaka dem. Det är väl tämligen uppenbart att om den ekonomiska motivationen inte var där så skulle många konstnärer inte uppleva mödan som värd besväret längre, med en rejäl utarmning av kulturlandskapet som följd. Därför tog jag upp poängen om vad för slags affärsmodell pirater har tänkt sig egentligen. Det talas för lite om det, kanske för att de inte har tänkt så mycket på saken.

#227 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 April 2009 - 17:15

Som sagt var, jag talar inte om stora bolag heller vilket visar på att din post återigen skjuter bredvid målet. Jag skrev tydligt i min post att jag håller med dig om att stora bolag som satsar pengar förtjänar att ta betalt för det. Bolagen är beroende av konst/underhållning för att tjäna pengar, inte tvärtom. Det skulle knappast utarma det kreativa landskapet, men det skulle förändra det. I dag har vi redan tydliga trender inom ett par olika områden för underhållning där vi går från några riktigt stora starka bolag på marknaden, till småföretag och enstaka individer (case in point: rollspelsmarknaden). Det blir inte färre underhållning, snarare tvärtom.

Första poängen är relevant, eftersom du är inkonsekvent i dina poster och därmed understryker tendensen i dina inlägg. Det andra är också väldigt tydligt eftersom du uppvisar brister i förståelse för det hela. Det är inget konstigt, eftersom du inte tillhör den gruppen. Jag förstår långt ifrån alla de vetenskapliga fakta du lägger fram, så att du inte förstår poängen i skapandet. Det där du skriver med IRL-problem visar bara på det. Faktum är att den är helt felaktig. Nu, mer än tidigare, finns det betydligt mer gratis underhållning för den som vill ha än tidigare decennier. Med andra ord, dina tankar baserar sig på ren oförståelse/okunskap.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#228 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 05 April 2009 - 18:19

Med "kvalitetskontroll" menade jag buggtestande i spelbranschen och dylikt. Förstår inte vad det har att göra med mina åsikter om diverse filmer eller hur det gör mig "inkonsekvent i mina poster". Men det är väl typiskt dig att rikta in dig på något oväsentligt och klyva hår kring det. Jag tänker inte rätta mig efter nån ankdammkonsensus på detta forum eller nån annanstans.

Jag förstår långt ifrån alla de vetenskapliga fakta du lägger fram

Men det hindrade dig inte från att snacka om doxor och annat ovidkommande mög i den här tråden, där det var uppenbart att du inte hade nån förståelse för den empiriska grunden för ämnet. När nån annan inte förstår en debatt så påpekar du glatt det - men när du inte förstår och får det påpekat så sidetrackar du debatten med gliringar för att driva dina egna käpphästar och visa dig överförståndig?

#229 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 April 2009 - 18:46

Med "kvalitetskontroll" menade jag buggtestande i spelbranschen och dylikt.

Vilket ju givetvis, i dagens läge, är mindre relevant eftersom spelföretagen är ju vinstdrivande i grunden. Det finns en marknad för gratisspel dock, men mer pussellika spel då. Så där håller vi med varandra.

Förstår inte vad det har att göra med mina åsikter

Läs om, läs rätt. Vill man missförstå, gör man det.

Men det är väl typiskt dig att rikta in dig på något oväsentligt och klyva hår kring det.

Right back'attcha.

Men det hindrade dig inte från att snacka om doxor och annat ovidkommande mög i den här tråden, där det var uppenbart att du inte hade nån förståelse för den empiriska grunden för ämnet.

Jag gav mig inte in i diskussionen för att debattera den vetenskapliga grunden (för den är rätt ointressant). Svaret kom snarare på grund av ditt sätt att uppträda på forumet. Jag är medveten om att jag reagerade med samma mynt där och det var mindre smart så här i efterhand. Det kan jag be om ursäkt för.

Däremot anser jag fortfarande att du har en doxa som du följer benhårt och vägrar se några alternativ till. Allvarligt talat, jag skulle kunna försöka utveckla mig ytterligare, men du har tydligt visat att du inte är intresserad av att diskutera. Du har en väldigt arrogant attityd överlag, vilket är synd för hade du inte varit så hade det varit givande att diskutera med dig. Men som sagt var, du är så otrevlig att det för mig inte känns värt att försöka fördjupa sina argument eftersom du redan bestämt vad du ska tycka och endast vill sitta och besserwissra.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#230 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 April 2009 - 20:50

Då det började bli lite väl mycket dubbeldiskussion här har alla poster rörande anonymiseringstjänster flyttats till den här tråden.

Edited by Fiskrens, 05 April 2009 - 20:55.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#231 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 05 April 2009 - 21:22

Som f.d nedladdare måste jag erkänna att det finns "abstinens". Däremot finns positiva effekter, har äntligen tagit mig tid till att strukturera upp allt jag roffat åt mig under "Jolly Roger". Det var lite si och så med ordningen i min hårdisk innan, det kom ständigt nya filmer, musikfiler och program som fyllde upp hårdisken därav ett vist kaos. Har ägnat helgen åt få rent "preussisk" ordning på mina hårdiskar, en mapp för böcker, en för musik, en för por..program :P osv med undermappar. Dessutom slängt alla dubbletter.

#232 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 05 April 2009 - 21:35

Läs om, läs rätt. Vill man missförstå, gör man det.

Om du inte vill bli missförstådd, försök undvika att skriva såna här meningar: "Första poängen är relevant, eftersom du är inkonsekvent i dina poster och därmed understryker tendensen i dina inlägg" och "Jag förstår långt ifrån alla de vetenskapliga fakta du lägger fram, så att du inte förstår poängen i skapandet" Um... yeah.

Jag gav mig inte in i diskussionen för att debattera den vetenskapliga grunden (för den är rätt ointressant).

Där har vi det igen. Tala för dig själv.

Du har en väldigt arrogant attityd överlag, vilket är synd för hade du inte varit så hade det varit givande att diskutera med dig.

Är väl ganska uppenbart att jag inte platsar här då. När man besöker ett forum mest av gammal vana och inte för att man har något att hämta där längre så är det nog dags att sluta. Blir bäst så för alla. Såvitt jag vet har jag dock aldrig drivit bort någon medlem härifrån, medan du har lyckats med minst två - och nu en tredje, iaf tillfälligt. Kan vara värt att tänka på, Herr Admin. ;)

#233 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 05 April 2009 - 21:43

Såvitt jag vet har jag dock aldrig drivit bort någon medlem härifrån, medan du har lyckats med minst två - och nu en tredje, iaf tillfälligt. Kan vara värt att tänka på, Herr Admin. ;)

Tänker inte blanda mig i er fejd, däremot vill jag inflika att det var jag som drev bort Trubaduren. Sentinel bidrog, men det var mitt inlägg som fick honom att ta det överdrivna steget.

#234 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 April 2009 - 22:58

Antipiratbyrån kan ha begått dataintrång | Brännpunkt | SvD
Infiltratörer, svarta pengar, bevisprovokation, hemliga metoder och dataintrång är vardag för många underrättelseorganisationer. Nu också för upphovsrättsindustrin.

/.../

Intressant artikel, och jag hoppas att Anti får bakläxa i tingsrätten och målet ogiltighetsförklaras.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#235 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 April 2009 - 23:39

Föga förvånande. De har redan använt sig av Spyware så varför inte detta med.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#236 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 April 2009 - 01:00

Hmm! Kriget går vidare och trappas upp. Och sjävfallet blir det då smutsigare.

Jag hoppas att dom skyldiga för det här klavertrampet får sig en näsbränna, och att ansökningen ogillas, liksom bevisen. Det har dom sannerligen förtjänat. ;)

#237 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 April 2009 - 09:43

Bemöter dina felaktigheter via PM, Mjolnir så skitar vi inte ned ämnet mer än vi redan gjort.

#238 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 April 2009 - 16:52

di.se - Utpekad fildelare lämnas inte ut
Telekomoperatören Ephone/Perfect Communication tycker inte att Förläggareföreningens bevisning håller. Därför anser operatören inte att det finns någon anledning att lämna ut personuppgifterna bakom det IP-nummer som Förläggareföreningen begärt."Ephone har enligt lag ett krav att skydda sina kunders integritet, bolaget värnar dessutom om sina kunders rätt till privatliv. Det finns även flera frågetecken om den bevisning som lagts fram", säger bolaget i ett pressmeddelande.

Solna tingsrätt har inte tagit ställning till Förläggareföreningens krav men har gett operatören möjlighet att yttra sig.

Förläggareföreningen hävdar i sin anmälan till tingsrätten att ägaren till en server med ett visst IP-nummer gjort 2.000 ljudböcker tillgängliga på nätet. Anmälan lämnades in till tingsrätten mindre än tolv timmar efter att den nya Ipredlagen trädde i kraft den 1 april. Antipiratbyrån har hjälpt förlagen med den tekniska kunskapen och spårningen av den aktuella servern.

Det är fortfarande oklart hur lång tid Solna tingsrätt behöver på sig för att ta ställning till begäran om att få ut identiteten bakom IP-numret.

Ephone konstaterar samtidigt att om det visar sig att informationen måste lämnas ut så kommer företaget att göra det.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#239 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 April 2009 - 19:29

Hmm, intressant. Man får ju hoppas tinget anser att bevisningen är av mindre bra karaktär. ^^

#240 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 April 2009 - 19:40

Dom lät ju operatören yttra sig innan dom fattar sitt beslut, och det är bra.
Sen så kan man ju undra vad för bevismaterial dom har? Undrar om det är såna där skärmdumpar som Anti körde med för något år sen ;) Det är det väl inte, men man undrar ju.

Rätt kul när TPB eller var det Piratbyrån la ut en IP generator så fort det kom fram vad Anti hade för bevismaterial.

Edited by Georgia, 08 April 2009 - 19:40.

#241 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 08 April 2009 - 20:45

Rätt kul när TPB eller var det Piratbyrån la ut en IP generator så fort det kom fram vad Anti hade för bevismaterial.

Jag tror det var piratbyrån ;-) :
http://piratbyran.org/bevismaskinen/

#242 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 April 2009 - 10:30

Dom har uppgraderat den ser jag :lol:

Franska nätpirater får internet-förbud | Nyheter | Aftonbladet
Tredje gången gillt kommer att gälla för olagliga fildelare i Frankrike från och med nu.

Efter tre avslöjade nätstölder blir användaren avstängd – från internet.

I dag väntas det franska parlamentet klubba igenom den nya, och mycket omdebatterade fildelningslagen, skriver Dagens Nyheter.

I samband med att lagen träder i kraft kommer en ny myndighet att instiftas. Dess uppgift blir att spåra olagliga nedladdningsaktiviteter.
Avstängd två år

Lagen går under namnet Hapodi. Avslöjade nätpirater kommer att straffas utifrån en trestegsprincip. Första gången kommer en varning till mejlkorgen. Därefter ytterligare en varning, men den här gången med ett rekommenderat brev.

Det är först vid tredje nätbrottet som straffet blir riktigt kännbart. Då kan den skyldige helt enkelt stängas av från internet.

Som längst riskerar nätpirater att vara utan internet i två år, enligt DN, men för att inte leverentörerna ska drabbas fryser inte abonnemangskostnaderna.

Lagförslaget har vållat en våldsam debatt inte bara i Frankrike. EU-parlamentet säger blankt nej till modellen med hänvisning till att nätet är i dag en för viktig del av människors liv, skriver DN.

Vilken idiotisk lag.

#243 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 April 2009 - 10:52

Hörde att de skulle driva igenom lagen trots att EU sade ifrån. Tror det var en svensk inblandad i EU-beslutet till och med.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#244 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 April 2009 - 14:07

Nej till fransk fildelningslag - IDG.se
Lagen som skulle tvinga franska operatörer att stänga av piratkopierare från nätet röstades ner på torsdagen, uppger TT.

Kan inte låta bli och ha en liten "tack och lov"-känsla där.

Edited by XC, 09 April 2009 - 14:07.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#245 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 April 2009 - 14:36

Läste precis om det.

Kan inte låta bli och ha en liten "tack och lov"-känsla där.

Ungefär som jag kände mig, fast det är Frankrike det är frågan om.

#246 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 April 2009 - 16:06

Jag var mer orolig att de idéerna skulle få fotfäste även utanför Frankrike. :)

fqq5BYam.jpg

#247 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 April 2009 - 16:20

Ja, även Fransjönsarna kan göra ett smart beslut ibland. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#248 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 April 2009 - 16:35

”Vi sparar inte IP-nummer” | Inrikes | SvD

Internetleverantören Bahnhof sparar inte sina kunders IP-nummer, och skulle därför inte heller kunna lämna ut dem vid en sådan förfrågan. Därmed finns ett tänkbart kryphål i den nya fildelningslagen Ipred.

/.../

#249 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 April 2009 - 21:02

Hoppas att fler internetleverantörer tar efter, annars får man väl byta till Bahnhof :)

Winter is Coming

#250 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 15 April 2009 - 21:43

Det här gäller väl endast InterNet? I en stad kan ju folk köra ett lokalt trådlös bittorrent
som kan sträcka sig långt. Det innebär ju att ingen internetoperatör står bakom.

Ju närmare kärnpunkten man bor desto större chans har man att nå dem som är uppkopplade.

Man kan ju försöka köra bittorrent via elnätet och se hur långt det sträcker sig.