Först ad hominem...Det känns lite konstigt att du talar om kvalitetskontroll när ud i princip rakar ned på 99% av allt som producerats här på forumet. Känns väldigt skevt.
Det märks att du inte är en kreativt, skapande person. I så fall skulle det framgå rätt tydligt varför man skulle vilja göra det.
... och sen en strawman. Klassigt, speciellt från någon som ska vara skolad i retorik. Behöver du hjälp med att känna igen dessa argumentationsfel så kommer den här.
"Det är att ironiskt att bli kallad arrogant och nedlåtande av någon som inte direkt är ödmjukheten själv." = ad hominem
"Men det är ju klart, jag hör ju inte till din fina klick med kreativt skapande personer. Jag är bara en pedant som gillar att tjafsa om vetenskap och sådant bjäfs." = strawman
Din första "poäng" är inte värd att bemöta men vad gäller den andra så frågade jag inte varför man skulle vilja göra det utan varför man skulle göra det. Måste man försörja sig på annat sätt så är det rätt mycket begärt att någon ska skänka sin fritid och möda åt att underhålla andra. All heder till de som faktiskt gör det men hur ofta drabbas inte såna produktioner av "jag har för mycket att göra IRL just nu"-problemet? För att inte tala om pengar - man kan inte vänta sig att stora bolag ska lägga ner miljonsummor på filmer/spel om de inte kan tjäna tillbaka dem. Det är väl tämligen uppenbart att om den ekonomiska motivationen inte var där så skulle många konstnärer inte uppleva mödan som värd besväret längre, med en rejäl utarmning av kulturlandskapet som följd. Därför tog jag upp poängen om vad för slags affärsmodell pirater har tänkt sig egentligen. Det talas för lite om det, kanske för att de inte har tänkt så mycket på saken.