Jump to content

Photo

Lost Säsong 2

• Please log in to reply
397 replies to this topic

#226 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 09 March 2006 - 07:50

Gårdagens avsnitt var bra på alla sätt och vis. Spännande och underhållande...men varför måste de lägga ut nya trådar hela tiden innan vi får veta nåt om det som hänt tidigare...var tog Michael vägen, vad var det för skumt svart "moln" Mr Eko såg i skogen, var tog den där killen Desmond vägen o.s.v. ?!? När vi får svar på det (förmodligen om 10+ år ;) ) är ingen intresserad längre, kan de aldrig följa upp något ordentligt?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#227 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 09 March 2006 - 15:38

känns bra och rätt självklart på ett sätt att serien går framåt så efter några sega avsnitt där alla klagar på det långsama tempot.

tror att charlies "hat" mot locke kommer bli ödesdigert senare i serien.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#228 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 March 2006 - 18:51

Hade förträngt den stora glitchen som fick mig att baxna igår, men Blue Moon på TVL hade vänligheten att påminna mig. :D

Var det ingen annan som tappade hakan när Ana-Lucia inte kunde skilja på Scott och Steve, när hon inte var med från början i den gruppen och skämtet med att blanda ihop dem knappast kunde beröra henne, då hon aldrig träffat dem tillsammans? :P

Det är sådana tillfällen som får Marie att hånskratta och hojta "Glitch!" åt tv:n. :lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#229 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 March 2006 - 20:47

Jag håller med dig om att ingen är genomgod eller -elak och så är det ju irl också. Ett positivt drag i karaktärsteckningarna. Man slipper se ultraklichéerna med skurken som blänger under lugg eller den lilla ängeln som inte kan säga eller göra en enda sak fel. Så jag håller nog inte med om att unvikandet är en kliché i sig. :)

Till en början var det naturligt. Men nu verkar det nästan ansträngt och då känns det till slut förutsägbart.
Generellt är det ett bra drag, dvs att inte utmåla karaktärer i svart-vit skala, för det känns rätt trist.

Jag hoppas att de inte bara tänker pengar men jag är rädd för att det är där vi har hamnat. Pengar brukar i regel gå före konstnärliga ambitioner.

#230 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 16 March 2006 - 07:54

Gårdagens avsnitt var rätt så obehagligt, men ganska spännande...Flera av karaktärerna fick visa upp sina lite mer obehagliga sidor, speciellt Sayid då...Helt okej avsnitt som sagt, men det blir bara fler frågor och inga svar...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#231 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 16 March 2006 - 08:28

Väldigt bra avsnitt faktisk :)

helt klart att den fångna typen er en av The Others, han ser skum ut och hans story er för välgjort att vara sann.

Och Sayid har rätt , de andra värker ha glömt vad som hände Charlie och Claire !! kanske dags de minns det ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#232 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 March 2006 - 10:00

Inte lika bra avsnitt som de två senaste, men helt okej. Jag gillar Sayid. :)

Så han har träffat Kates pappa i Irak? :o Och där i slutet när denne avslöjade att han inte alls behövde någon tolk för att kommunicera med Tariq ...

Den där "ballongflygaren" var en hal typ, jag tror inte heller att han är något annat än en av The Others. Det hela ger mig iaf en del att fundera över vad och vilka The Others egentligen är. Och om ön och hela scenariot bara är ett psykologiskt experiment. Men då kommer ju frågan hur långtgående det egentligen är, med tanke på de olika personernas kopplingspunkter långt i förväg ... Scary. :ph34r:

Apropå de båda tortyrscenerna i det här avsnittet: Ska det vara någon sorts legitimisering av USA:s behandling av fångarna på Guantanamo och andra hemliga läger? :P

#233 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 March 2006 - 10:37

ja, det var väl ett Ok avsnitt, Sayid sparar ju inte på krutet direkt. Tror han att det är en av de andra, tja då tror jag nog det också. Sawyer fick återigen visa upp sig från sin känsligaste sida och Doktorn kan komma visar prov på helylle ännu en gång. Undrar fortfarande vad som är poängen med alla tillbakablickar, att det är karaktärsbyggande är ju självklart men någon mer mening måste det väl finnas?

#234 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 16 March 2006 - 10:56

Sawyer fick återigen visa upp sig från sin känsligaste sida

:blink: :lol: du menar när han kvadrade stackars grodan ? :lol:

Jaså det var Kates pappa !! det fattade min son , men inte jag :blush:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#235 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 16 March 2006 - 11:55

Missade förra veckans avsnitt så jag fick se reprisen i tisdags. Ett riktigt höjdaravsnitt där vi fick se Sawyer i högform på ön och i tillbakablickar. Vilken fantastiskt blåsning han gjorde, motivet var väl sådär men en lysande genomförd plan. Den hemliga alliansen mellan Sawyer & Charlie verkar lovande för kommande intriger. Har tröttnat på öns självutnämnda ledare präktige Doc & mystiske Locke

Gårdagens var inte lika underhållande men en hel del hände, en ny skum typ dök upp som kanske är "the others" eller inte. Men har de inte redan haft en tillbakablick som visar att Sayid behärskar tortyr etc.
Hann verkligen Locke slå in koden eller gick han inte över tiden någon sekund? Och vad var det för mystiska symboler som dök upp istället för siffror?? Hann uppfatta något fågelliknande, påminde lite om egyptiska hieroglyfer.

Edited by Walker, 16 March 2006 - 11:56.

#236 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 16 March 2006 - 14:36

jo, han gick över några sekunder och slog sen in de sista siffrorna när han såg de nya tecknen.

trodde sayid skulle göra lite schysstare saker, med tanke på hans tortyr av sayid med grejorna under naglarna. usch usch

låter väldigt otroligt att den nya snubben inte skulle vara others, men sayid var ju inte helt opartisk med tanke på att han förlorat shannon vilket märktes tydligt.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#237 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 March 2006 - 15:13

Jag tror att Sayids återblickar endast syftade till att vi skulle få en tidig koppling mellan honom och Kate. ;) Eller Kates pappa snarare. Han kanske ligger bakom alltihop? :o

Sawyer och grodan ja ... *suck* Fjantig storyline och varken han eller Hurley spelade den med någon som helst övertygelse. Vad man gör för att synas på tv ... :P Grodor lär inte kväka när de sitter fångade i en människorhand heller, som den här gjorde flera gånger. Men det var väl en magisk groda, som så många andra djur på ön. :P

Förresten var den där lövgrodan av samma skarpt färgade typ som indianerna i Amazonas använder för att förgifta sina pilar. Slemmet de har på ryggen innehåller ett gift som förlamar den som tar i det. Även människor. Curare heter det i sin giftform. ;)

Edited by Marie Morot, 16 March 2006 - 15:14.

#238 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 23 March 2006 - 09:33

>missade förra avsnittet, men läst recap>
Spännande avsnitt :) där vi fick veta mer vad som hänt Claire på ön. Aaron blev sjuk och Claire, Kate och Rousseau gick på jakt efter vaccin och hittade bunkern där Claire i sina flashbacks minns mer av vad som hände henne där. Tatersmink och peruker :o vilket visar att The Others kanske är några av de ursprungliga Dharmapersonalen egentligen:unsure: Claire minns också Ethan som läkaren som gav henne en spruta med vaccin , och att Rousseau har en dotter som kanske fortfarande lever och som hjälpte Claire ut...
Undar vad det med barnet egentligen som är så viktigt, tänker på Charlies beteende för några avsnitt sen då han skrek om man måste skydda barnet.
Locke flippar lite på slutet då Henry försöker slå split mellan Jack och Locke...
Tight och bra :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#239 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 23 March 2006 - 10:17

såhär ska det vara! nu kan ju ingen klaga på att det går segt!

de här flashbacksen är ju klart mer spännande än de vanliga :D det där ljudet vid varje flashback var läskigt! jag var övertygad om att mannen ethan pratade med var han som stal walt och träffade jack. sen såg man hans ansikte och då var det ju inte han. men sen visades lösskägg och teaterlim, jag tror att det är han! undrar vart all personal i bunkern tagit vägen? och henry är ju men största sannolikhet other, eftersom han försöker dela på jack och locke. kanske har han bättre hörsel än vanliga människor?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#240 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 23 March 2006 - 10:47

Gårdagens avsnitt var spännande och bra...Många nya frågor, men den här gången fick vi lite svar också :D Hur länge sen var det Claire var där egentligen? Bunkern hade hur som helst tömts väldigt effektivt och snabbt...Skumt...Nästa vecka är det inget LOST (Medium på samma tid)...jag hoppas verkligen inte att TV4 gör ett till onödigt och fejkat säsongsuppehåll...jag blir så trött...

last.fm Filmtipset

#241 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 March 2006 - 11:24

Problemet för fyran är att de har kommit ifatt USA. Så de är nog tvungna att ta ett uppehåll nu. Avsnittet efter det vi såg i går på fyran gick i USA samma dag.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#242 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 23 March 2006 - 11:46

Ack, ack, ack, säg inte att Locke är så lättlurad att han går på det där gamla tricket. Det luktar ju Other lång väg, ´nuff said.
Undrar hur det går med Hurley och den där tjejen vad-hon-nu-heter, de verkar ha blivit rätt så bundis.

Nån som förstår vad det där med skäggtofsen Eko klippte av handlade om? Ännu en religiös pryl?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#243 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2006 - 12:18

"Skäggtofsen" var två små flätor som Echo haft under hakan länge. De kanske symboliserade de där två Others han sa att han slog ihjäl? Så uppfattade jag det iaf.

Apropå Lockes utbrott i bunkern - när Echo kommer för att prata med Henry varnar de honom för att Henry är smart. Han avslöjar också för Locke att han hör mycket av det som sägs utanför hans dörr. Och ändå låter sig Locke manipuleras så enkelt ... :blink:

Iofs så har de varit under stark press på ön nu i många dagar. Hur lång tid är det nu? 50-60 dagar? (Att Aaron är 5-6 månader får vi bortse ifrån. :P ) Det är inte konstigt om nerver börjar bli överspända och vissa blir lättretliga. Locke har ju haft en period av flummigt trams som kanske behöver vara över nu för att hans karaktär ska kunna ta en annan riktning och det händer något. Han ska nog inte försöka liera sig med Sawyer iaf, den mannen vill inte ha fler medlemmar i sitt lag. ;)

#244 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 23 March 2006 - 12:45

Problemet för fyran är att de har kommit ifatt USA. Så de är nog tvungna att ta ett uppehåll nu. Avsnittet efter det vi såg i går på fyran gick i USA samma dag.

OK...jag var inne och kollade på http://www.epguides.com/ (en grymt bra och användbar sida, lite ful dock ;) ) och såg att de kommande och föregående avsnitten av LOST i USA har visats/kommer att visas ganska oregelbundet...det är många TV-serier där det är så där...nån insatt som kan svara på varför?

last.fm Filmtipset

#245 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 March 2006 - 13:07

En serie görs normalt i 22 - 24 avsnitt för en hel säsong. Dessa ska räcka från september till maj. Då gör de uppehåll, visar repriser eller t ex sport med jämna och ojämna mellanrum.

#246 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 05 April 2006 - 21:26

nytt avsnitt idag. inte så spännande ärligt talat, lite kul twist med en ny gravid, men inte särskillt spännande. sökandet efter ballongen var inte heller så intressant, sista scenen kändes väldigt tillgjord för att man skulle tro att det är precis som (han vad han nu heter) sa om ifall han varit en other. därför tror jag att det är precis tvärtom :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#247 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 05 April 2006 - 21:37

Två saker jag störde mig på: Jin utropar "Mirakel" när hans fru får en "jungfrufödsel" he he, det är ju världens äldsta ursäkt för otrogenhet, fråga jesus mamma! Kändes bara fånigt, fast man kanske blir lite konstig efter några veckor på en mysko ö skildt från gamla vardagslivet.

Nummer 2: som den kidnappade säger: OM han nu är en av The Others... så skulle han ju naturligtvis försöka lura de andra i en fälla... va faan tänkte den annars så klipske sayid med??? Eller har han också ett par ess i rockärmen (t-shirten)??
I love the smell of napalm in the morning

#248 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 05 April 2006 - 21:51

Skapligt avsnitt, men det känns inte som att vi kommer nånstans...Lite sockersöt och mystisk (vem är farsan egentligen ;) ?) romantik...klart den där skumme balong-mannen är en av "The others", annars är han bara grymt obehaglig...Ska bli kul att se nästa vecka avsnitt! :D

last.fm Filmtipset

#249 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 05 April 2006 - 22:12

Och vad var det för mystiska symboler som dök upp istället för siffror?? Hann uppfatta något fågelliknande, påminde lite om egyptiska hieroglyfer.

Det var hieroglyfer och om man jämför med dem för att få en översättning blir budskapet troligtvis följande:

"Cause to die"

Go figure. Tror inte det är något positivt. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#250 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 05 April 2006 - 22:48

Lite stillsamt drama med fokus på Jin och Sun i kvällens avsnitt , tycker jag enda fram till slutscenen där Henry visar obehagliga takter när han vill påskina att han lurade ut Ana Lucia, Charlie och Sayid att bli offer för ett överfall.
liten gäspning ändå...
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24