Battlestar Galactica - Miniserien & Säsong 1
Posted 13 January 2010 - 14:12
Posted 13 January 2010 - 14:47
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 13 January 2010 - 14:49
Posted 13 January 2010 - 15:00
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 13 January 2010 - 15:04
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 13 January 2010 - 15:11
Posted 13 January 2010 - 15:23
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 13 January 2010 - 15:24
Anledningen till att TFOTE inte är med i boxen är att dom producerades efter att serien var klar. Det borde inte vara ett hinder men jag antar att det har med det att göra och att det inte hanns med in planeringen av boxarna. Det är iaf därför som The Plan inte är med.
Edited by Wylie Times, 13 January 2010 - 15:26.
-Gangstagrass
Posted 13 January 2010 - 15:25
Edited by XC, 13 January 2010 - 15:26.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 13 January 2010 - 15:25
Posted 13 January 2010 - 15:30
Edited by Synon, 13 January 2010 - 15:31.
Posted 13 January 2010 - 15:56
Extramaterial@Discshop - Säsong 3: The Resistance Webisode
Extramaterial@Discshop - Säsong 4: Razor: Minisodes
Resistance finns även att se på seriens sida hos Kanal 5. Och som redan påpekats så går det att se The Face of the Enemy på annat håll.
Jag återkommer med lite tabkar om miniserien samt avsnitt 1-3. Jag håller på att skriva det nu.
Posted 13 January 2010 - 16:01
Härligt, ska bli kul att läsa dina tankar om avsnitten du sett nu.
Edited by Synon, 13 January 2010 - 16:07.
Posted 13 January 2010 - 17:20
Jag måste passa på att säga att det som vanligt är utmärkt skrivet. Synd att du inte är anställd som krönikör någonstans för dina texter är verkligen bra och läsvärda.
Miniserien
Jag får tänka lite extra på vad jag skriver då jag redan har sett serien. Vissa saker kan man ju inte gå in på utan att man avslöjar för mycket. Det som jag skriver behöver nödvändigtvis inte vara precis så som jag känner nu i efterhand, utan mer den övergripande känslan som jag fick då jag såg serien för första gången. Speciellt gäller väl det karaktärerna, som jag i flera faller tycker annorlunda om nu.
Jag gör det enkelt för mig och skriver att jag håller med Synon i det mesta som hon skriver, för det gör jag faktiskt.
Bland karaktärerna som jag fastnade för så sticker Adama ut. Dock inte helt på egen hand till en början, utan med lite hjälp av relationen som han har till sin son Apollo. Den som inte går hem hos mig är Starbuck som känns väldigt oputsad och kantig. Det märks dock bättre på den biten redan tills serien börjar. Så det känns som att man har jobbat på den karaktären extra mycket mellan miniserien och den valiga starten. Roslin tycker jag känns väldigt känslosam, så pass mycket att det till en början stör. Men samtidigt är det en av hennes mer starka sidor. Baltar imponerar inte. ”He need to grove some balls”.
Starka scener finns det gott. Jag tänker på Number 6 och vad hon gör med barnet i barnvagnen. En annan stark scen är när Cally håller om en brännskadad och död person ur besättningen.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer som inte redan har sagts. Det finns går säkert att skriva spaltmeter kring miniserien samt hela serien i sin helhet, men jag nöjer mig där tror jag.
33
Bästa delen av avsnittet tycker jag nog är nere på Cylonockuperade Caprica, där Helo och Boomer försöker ta sig fram bäst dom kan. Men även själva handlingen kring varför och hur ofta som konvojen måste förflytta sig för att undvika Cylonernas ”basestar” (finns det ingen bra översättning?) är bra. Själva lösningen som man provar på är ganska finurlig tycker jag. Scenerna mellan Baltar och Number 6 är intressanta och som Synon mycket riktigt påpekar så är det båda bra och lite roligt att det finns en och annan som observerar hans beteende och undrar vad han håller på med.
Water
Spännande avsnitt. Kniven mot strupen nästan hela vägen från start till slut. Just Boomers roll i det hela är väl det som gör avsnittet så bra. Hennes kamp som Synon är inne på är väldigt bra gjord och väl utförd. Jag gillar att det är just vatten som krisen rör sig om. Annars brukar det vara mat eller medicin som återfinns i liknande avsnitt av andra serier.
Bastille Day
Zarek är väl det som gör hela avsnittet tycker jag. En mycket intressant karaktär, utmärkt spelad av Richard Hatch. Han ger först ett intryck att vara vilken kriminell som helst, men visar sig ha ett och annat under pannbenet. För han har ju rätt så långt att man måste hålla val i en demokrati och Apollo är inte sen att nappa på det. Sedan kanske man kan diskutera Zareks tillvägagångssätt, men i tv-seriens värld är alla knep tillåtna. Baltar utfrågas om sin ”Cylon Detector” (Återigen, var är översättningen när man som bäst behöver den?
Posted 13 January 2010 - 18:53
Kul att få läsa din reflektioner särskilt när du sett den förut. Håller med dig om det du skriver om kriget att hur det finns hopp mitt i allt elände och hur de hjälper varandra. Men nu blev jag nyfiken: du nämner att vissa karaktärer tycker du annorlunda om nu. Vem/vilka menar du? På vilket sätt, bra/dåligt? På tal om det, du får hemskt gärna ta med såna här bitar om det dyker upp fler. Alltså om du ändrat uppfattning om något jämfört med när du såg serien första gången. Intressant att höra tycker jag.
Läste om det sista jag skrev och känner att jag bara måste tydliggöra vad jag menar: alltså om det redan under aktuelllt avsnitt är något som skiljer sig mot förut när du såg den, inte jämföra med kommande avsnitt för jag vill ju inte veta vad som händer framöver innan jag själv sett det
Krönikör?!?!
Edited by Synon, 13 January 2010 - 19:56.
Posted 14 January 2010 - 01:22
Act of Contrition
Ett svagare avsnitt som handlar om hur Starbucks känslor och dåliga samvete över Zac vaknar till liv efter olyckan i hangaren då 13 piloter omkommer. Karaktären/skådespelerskan är inte tillräckligt stark för att klara av ansvaret att bära upp ett helt avsnitt. Kanske inte heller fick tillräckligt stöd från regissören eller ett manus för den delen.
Självklart så blir det allvar mitt under en övningsflygning, föga överraskande. Blev dock en aning förvånad att det inte ledde till att fokus hamnade på elverna som skulle bli tvungna att snabbt agera som proffs vilket brukar vara obligatoriskt, så det här fick de godkänt för. Fint scenerna mellan Adama och Lee/Starbuck: Fadern som bryr sig om sina barn och har ett samtal med dem, en och en.
You Can't Go Home Again
Mycket bra avsnitt trots att det är fortsättning på föregående. Skillnaden här är att fokus ej ligger helt på Starbuck utan vi får följa fler personer, då funkar det.
Stark handling med Adama och Lee som låter de personliga känslorna styra och riskerar hela flottans säkerhet i sökandet efter Starbuck. Precis när jag börjar känna att nu blir det för mycket, vad gör de egentligen?, så tågar presidenten in och på ett lugn sätt får dem att vakna till och inse att det är dags inse fakta: de har förlorat Starbuck.
Riktigt bra scen med Helo som gör frukost och sätter ett bröd i brödrosten men så kommer cylonerna...Han trycker sig mot väggen vid ett fönster och utanför fönstret ser han en cylon. Helos blick går plötsligt mot brödrosten då han inser vad som kommer att hända... Spänning till max!
Intressant att få se in i en Cylon Raider, men jag blev lite fundersam över att den var organisk: borde inte maskinerna inse att ett organiskt skepp är alldeles för sårbart? På tal om den så var det ganska uppenbart vad Starbuck skulle fly i när hon kraschade på planeten då vi såg raidern falla ner mot planeten före henne.
Jag efterlyste tidigare lite variation vad gäller Gaius och här fick vi ju åtminstone se hur han överlämnade en statusrapport till presidenten om hans arbete med en cylon detektor
Intressant är Number 6: vad är hon för något egentligen för hon hjälper ju människorna genom de kommentarer och förslag hon kommer med. Mycket intressant.
Ljussättningen kändes dock ej helt på plats i hangarscenerna: alldeles för ljus bakgrund, samma som används vid tillbakablickar.
Den första tänker du på Cylon Baseship? Den översattes direkt till Cylonernas basskepp./../.... för att undvika Cylonernas ”basestar” (finns det ingen bra översättning?) /../
/../.... ”Cylon Detector” (Återigen, var är översättningen när man som bäst behöver den?/../
Cylon Detector översattes till...Cylon detektor
Edited by Synon, 17 January 2010 - 22:24.
Posted 14 January 2010 - 16:04
Men vad bekvämt du har det då jag banar väg för dig
Självklart passar jag på när tillfälle erbjuds.
Kul att få läsa din reflektioner särskilt när du sett den förut. Men nu blev jag nyfiken: du nämner att vissa karaktärer tycker du annorlunda om nu. Vem/vilka menar du? På vilket sätt, bra/dåligt? På tal om det, du får hemskt gärna ta med såna här bitar om det dyker upp fler. Alltså om du ändrat uppfattning om något jämfört med när du såg serien första gången. Intressant att höra tycker jag.
Läste om det sista jag skrev och känner att jag bara måste tydliggöra vad jag menar: alltså om det redan under aktuellt avsnitt är något som skiljer sig mot förut när du såg den, inte jämföra med kommande avsnitt för jag vill ju inte veta vad som händer framöver innan jag själv sett det
Tack.
Angående det där med karaktärer så är det rätt svårt att gå in på utan att komma in på saker som inte har hänt än. Samt att vi just nu är så tidigt in i serien.
Men jag kan göra det lite enkelt för mig, baserat utifrån det vi hittills har sett. Sedan kommer du säkert märka allteftersom vad jag tycker och tänker i frågan. Lika intressant, om inte mer, är ju att få se vad du tycker och tänker i frågan.
Dom karaktärer som jag fastnade för direkt var: Adama (inte så mycket tack vare karaktären själv, utan mer för hans anteragering med alla runt omkring honom. Apollo, Tigh & Helo.
Dom som känns mer "so-so" är: Roslin, Baltar, Boomer & Number Six.
Dom som jag inte alls fastnade för direkt var: Starbuck, Tyrol, Gaeta & Dualla
Nu blir jag ju nyfiken på hur du ser på karaktärerna utifrån dom avsnitt som du har sett. Vad är dina "fågel-fisk-mittemellan"
Krönikör?!?!
Snällt sagt, men jag vet inte om jag kan hålla med om att mina texter är så pass bra, men tack i alla fall
Du behöver inte hålla med. Bara nicka instämmande.
Frak! Now I know
![]()
4. Act of Contrition
Ett svagare avsnitt som handlar om hur Starbucks känslor och dåliga samvete över Zac vaknar till liv efter olyckan i hangaren då 13 piloter omkommer. Karaktären/skådespelerskan är inte tillräckligt stark för att klara av ansvaret att bära upp ett helt avsnitt. Kanske inte heller fick tillräckligt stöd från regissören eller ett manus för den delen.
Självklart så blir det allvar mitt under en övningsflygning, föga överraskande. Blev dock en aning förvånad att det inte ledde till att fokus hamnade på elverna som skulle bli tvungna att snabbt agera som proffs vilket brukar vara obligatoriskt, så det här fick de godkänt för. Fint scenerna mellan Adama och Lee/Starbuck: Fadern som bryr sig om sina barn och har ett samtal med dem, en och en.
Frak indeed!
Det blev bara ett avsnitt för mig då sömnen slog till hårt igen.
Act of Contrition är ett helt okej avsnitt. Bäst av allt är relationsdramat runt Starbuck, Apollo samt Adama. Speciellt mellan Starbuck och Adama. Jag tänker på scenen då Adama konfronterar henne med att Apollo hade antytt om någonting. Vilken blick han ger Starbuck. Samt det han säger om "att hon borde lämna honom medans hon fortfarande kan gå". Med tanke på att Adama säger att han ser Starbuck lite som sin dotter så är det ju både väntat och oväntat att han reagerar som han gör när hon berättar att hon godkände Zak Adama fast han inte var reda att bli pilot. Man kan ju sätta sig in i hur dom båda känner.
Jag kan hålla med dig om att Starbuck inte är en tillräckligt stark karaktär för att bära upp större delen av det här avsnittet, samt att karaktären är ganska svagt spelad av Katee Sackhoff.
/../.... för att undvika Cylonernas ”basestar” (finns det ingen bra översättning?) /../
/../.... ”Cylon Detector” (Återigen, var är översättningen när man som bäst behöver den?/../
Den första tänker du på Cylon Baseship? Den översattes direkt till Cylonernas basskepp.
Cylon Detector översattes till...Cylon detektor
![]()
Nja, dom omnämns ju som Cylon Basestar i avsnittet har jag för mig, så översätter dom det till Cylonernas basskepp blir det väl inte helt korrekt. Tack för hälpen. Du har ju tillgång till en svensk textning så du kanske får hjälpa mig vid fler tillfällen framöver.
Posted 14 January 2010 - 16:27
Den karaktär jag fastnade direkt för är kanske uppenbart? Adama såklart
Hm..sen då? Gillar faktiskt Tigh för jag tycker han känns som en intressant person att följa. Hans alkoholmissbruk, styrkan han visar när det gäller, hans vänskap med Adama och hans duster med Starbuck.
De som känns ok just nu är Roslin, Gaeta och Lee (Apollo då). Boomer glimmade ju till i avsnittet jag nämnde, men delen där hon är på Caprica med Helo tycker jag hon är otroligt blek. Number 6 och Gaius tycker jag står still. Övriga? Well, ingen som direkt sticker ut. Vänta, efter senaste avsnittet tror jag Helo börjar arbeta sig uppåt
Cylon Baseship nämns, men du kanske tänker på något annat? Jag kanske missade det du nämnde? Får lov att ha överseende med mig för alla namn och BSG-specifika ord och termer sitter inte riktigt än
Posted 14 January 2010 - 17:02
Roslin och Six växer mycket all eftersom serien går och dom få mer att bita i.
Sackhoff håller jag med om, hon var inte bra i säsong 1 men hon blir klart bättre i nästa säsong.
Lee tror jag aldrig att jag egentligen har gillat. Gnällig mama's boy.
-Gangstagrass
Posted 14 January 2010 - 17:12
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 14 January 2010 - 17:15
Posted 14 January 2010 - 17:25
-Gangstagrass
Posted 14 January 2010 - 17:26
Posted 14 January 2010 - 18:32
Lee tror jag aldrig att jag egentligen har gillat. Gnällig mama's boy.
En av få karaktärer i hela serien som jag inte gillar.
Lee är verkligen intressant tycker jag! Han har "father issues" men är i allra högsta grad sin egen man som tar ställning flera gånger och det väldigt tidigt. Går sin egen väg trots det ok han bär på att leva i sin pappas skugga.
Posted 14 January 2010 - 21:41
En mystisk besökare tar sig ombord Galactica. Tyvärr har introt redan gett en hint om att det är Doral vilket förtar spänningen en aning. Han bär en sprängladdning på sig och när han blir avslöjad av Tigh, som känner igen honom och larmar, så utlöser han sprängladdningen.
Undrar egentligen vad cylonerna hade för plan här? För det första så skickar det ett välkänt ansikte, och risken är ju stor att någon känner igen honom innan han hinner utföra det han ska. För det andra så var det en mindre sprängladdning, visst gjorde den skada men vad uppnådde cylonerna med det? Är de så förslagna att de vill sprida misstro och skräck bland människorna för att kunna studera den känsloskalan? För fascinerade av människorna är de allt. Se bara på Number 6 och hennes intresse för Gaius och cylonerna som studerar Helo på Caprica.
En tribunal tillsätts för att ta reda på hur Doral kunde ta sig ombord och till vapenlagret utan att någon reagerade. Säkerhetschefen sergeant Hadrian håller i det.
Adama är minsann ingen lätt nöt att knäcka i ett förhör! Sergeant Hadrian har ingen chans utan Adama svarar lugnt och sakligt, orubblig. Mot slutet anser han att sergeanten gått för långt och förklarar det hela avslutat. "You've lost sight of the purpose of the law. To protect citizen, not to persecute them. What we are, whatever's left of us, we're better than that." Vilken leverans av replik - ridå. *applåderar*
Chief Tyrols och Boomers hemliga förhållande ställer till det för samtidigt som de möts i smyg så exploderar bomben. Och när utredningen sätts igång så skyddar Tyrols mannar dem genom att ge dem falska alibin. Tyvärr olika...Vilket sergeant Hadrian får reda på och i förhör med en av dem, en korpral, så erkänner han sig skyldig till försummelse för att skydda Tyrol och blir straffad för det. Tyrol får dåligt samvete för det och går till Adama för att lätta sitt hjärta. Vilken stark scen! En iskall Adama säger att även Tyrol får sitt straff: att varje dag gå till sitt jobb och möta de andra, se dem i ögonen i vetskap att en av dem offrades sig själv för honom. Bara för att han inte kunde hålla gylfen stängd. Strålande, helt enkelt strålande spel av herr Olmos!
Scenen där Tyrol gör slut är känslosamt stark - från hans sida. Mycket bra spel av Aaron Douglas som verkligen sträckt på sig i detta avsnitt. Däremot Grace Parks (Boomers) spel var riktigt dåligt faktiskt. Stel och nollställd i ansiktet, men det kanske var meningen? Hon är ju faktiskt en cylon...
Wow, Gaius för ett normalt samtal utan Number 6 inblandning! Nåja, i typ en minut i alla fall... Sen gör hon som vanligt sin entré. Alltså, det här är intressant men jag känner mer och mer att nu måste han göra lite annat också för det här börjar närma sig slentrian.
Slutligen: i det här avsnittet gick ju presidenten ut med nyheten att cylonerna kan se ut som människor. Adama ville inte gå ut med det här tidigare för att undvika att vetskapen om att vem som helst kan vara en cylon skulle utlösa panik, misstro mot varandra. Här fick vi bara en glimt av effekten av detta, men jag misstänker att det kommer mer av den varan i kommande avsnitt.
Litmus is a chemical substance used to determine whether a solution is acidic or basic. In politics a litmus test is a question posed to a candidate in order determine whether or not he or she will be nominated for a certain office, thus deciding a political career.
Edited by Synon, 17 January 2010 - 22:24.