Vad läser du just nu INOM Scifi, Fantasy & Skräck?
Posted 24 May 2008 - 13:39
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 24 May 2008 - 13:50
Edited by Fiskrens, 24 May 2008 - 13:50.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 29 May 2008 - 08:18
last.fm Filmtipset
Posted 29 May 2008 - 16:11
The War of the Worlds: The original Mercury Theatre on the Air adaptation of H. G. Wells' classic science fiction novel, as broadcast by CBS radio network on October 30, 1938.
Fint utgiven av Bakhåll
Edited by Cartman, 29 May 2008 - 16:12.
Posted 01 June 2008 - 17:03
Edit: Måste fortsätta hylla den här boken lite till. Det är en framtida klassiker i genren, så LÄS, LÄS, LÄS!
Edited by Spidde, 01 June 2008 - 18:29.
last.fm Filmtipset
Posted 02 June 2008 - 12:20
DAGEN-EFTER-EDIT: Stryk det. Just nu lyssnar jag på när John Ajvide Lindqvist läser sin nya bok: Människohamn.
Edited by Cartman, 03 June 2008 - 14:08.
Posted 05 June 2008 - 14:39
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 05 June 2008 - 22:32
Riktigt bra, enda "nackdelen" skulle väl vara att jag tycker en arc är så mycket intressantare än de andra vilket gör att jag blir ivrig att återvända dit
En kul grej, som jag inte visste när jag köpte den, är att den utspelar sig i samma universum som Pandoras Star/Judas Unchained fast hundratals år in i framtiden.
Även det här verkar bli en bok till.
Edited by Wowbagger, 05 June 2008 - 22:33.
Posted 09 June 2008 - 09:17
Sci-fi, pest i universium men inte på en planet täckt av gräs, så en familj fskickas som ambassadör och ja nåt är inte rätt på planeten. Deras årliga jakt verkar skum, Hittils bra och jag vill så veta vad som är på gång
Posted 09 June 2008 - 16:14
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 09 June 2008 - 16:58
Children of Húrin av J.R.R. Tolkien.
En mycket bra bok IMO.
Hoppas du tycker om den.
Posted 09 June 2008 - 17:25
Posted 09 June 2008 - 19:32
Jag har läst Silmarillion två gångerChildren of Húrin av J.R.R. Tolkien.
En mycket bra bok IMO.![]()
Hoppas du tycker om den.
Posted 10 June 2008 - 10:31
DarkGlass Mountain: Book One \ The Serpent Bride av: Sara Douglass
Det positiva: Gratis eBok nedladdad via EOS.
Det negativa: Bok 2 kostar pengar. (
Om jag inte minns fel så är boken gratis hela den här månaden ut.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 10 June 2008 - 13:17
Hoppas du tycker om den., tycker den är toppen trots (eller kanske just för) den torra stilen - tycker det passar bra till de tragiska händelserna. Och berättelsen om Túrin är ju den i särklass bästa i den boken. Har även läst den lite längre varianten som gavs ut i nån samlingsvolym. Så jag vet nästan redan vad jag kommer att tycka om den
![]()
Jag vet inte hur många gånger jag har läst The Silmarillion men jag tycker att den är bra, vissa partier är givetvis bättre än andra men överlag tycker jag att helheten är bra. Favoritstyckena är det om Beren och Lúthien, stycket om Túrin Turambar samt texten om Eärendil. Christopher Tolkien har gjort ett mycket fint, passande och bra jobb med The Children of Húrin och jag är riktigt tacksam för det, vilken bok vi har fått tack vare hans omsorg och bearbetning.
Posted 12 June 2008 - 17:57

Favvo författarens senast New Frontier lämnar ingen besviken. Ok, kanske inte den bästa i serien som nu faktiskt är massa böcker lång,(Tänk om man kunde börja läsa dem alla utan att läste dem tidigare!), men rikigt riktigt trevlig. Som vanligt tar boken vid exakt där den förra slutade och vi kastas snabbt in i en rafflande handling som utspelas på olika platser..... Rekomnderas till alla ST fans.
Star Trek: Tales From the Captain's Table

Köpte denna bok med nio kort historier från Kaptenens Bord för jag tyckte om första serien, men här måste jag lyfta ett varningens finger. Klart besviken blev jag på denna. Det är altså nio kort historier med Jonathan Archer av Louisa Swann, Chakotay av Christie Golden, David Gold av John J. Ordover, Kira Nerys av Heather Jarman, Klag, son of M'Raq av Keith R.A. DeCandido, Jean-Luc Picard av Michael Jan Friedman, William T. Riker av Michael A. Martin & Andy Mangels,
Elizabeth Shelby av Peter David och sist men inte minst Demora Sulu av David R. George III.
Den ena historien är värre än den andra. Jonathan Archers verkar vara skrive av gnågon barnboksförfattare där Archer beskriver Porhtos (stavas?) som någon 007 agent. Den enda som var någorlunda intressant var Chakotays historia om hur han blev accepterad till Starfleet accademy.
Köp orginal seriens böcker istället!
Posted 17 June 2008 - 10:44
Hoppas du tycker om den., tycker den är toppen trots (eller kanske just för) den torra stilen - tycker det passar bra till de tragiska händelserna. Och berättelsen om Túrin är ju den i särklass bästa i den boken. Har även läst den lite längre varianten som gavs ut i nån samlingsvolym. Så jag vet nästan redan vad jag kommer att tycka om den
![]()
Jag vet inte hur många gånger jag har läst The Silmarillion men jag tycker att den är bra, vissa partier är givetvis bättre än andra men överlag tycker jag att helheten är bra. Favoritstyckena är det om Beren och Lúthien, stycket om Túrin Turambar samt texten om Eärendil. Christopher Tolkien har gjort ett mycket fint, passande och bra jobb med The Children of Húrin och jag är riktigt tacksam för det, vilken bok vi har fått tack vare hans omsorg och bearbetning.![]()
Läste klart den i morse. Till och med bättre än förväntat: sånt vackert, stramt språk till sån dramatisk och sorglig handling. Bland det bästa inom fantasy jag läst.
Posted 17 June 2008 - 12:02
Jag kan inte annat än att hålla med dig. Det är en rätt stark bok och direkt efter att jag läst klart den så kände jag att det inte är en bok som man läser om kort tid efter, utan det får gå lite tid mellan varven. Så brukar jag iofs göra för det mesta men jag har hört samma kommentar även från andra som brukar läsa om en bok dom tycker om, väldigt kort tid efter första genomläsningen.
Posted 17 June 2008 - 18:47
Hal Spacejock av Simon Haynes

Gratis är alltid gott.
Det negativa är ju iofs att de övriga 3 delarna kostar pengar och bara den första finns i nedladdningsbart eboks format.
Värst är nog att man tydligen måste köpa böckerna från Australien eller USA om man vill läsa dem...
Kanon.
Edited by XC, 17 June 2008 - 18:47.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 17 June 2008 - 21:16
Percy Jackson och titanernas förbannelse av Rick riordan - tredje delen i en serie. Ungdomsfantasy. Huvudpersonen i böckerna får reda på att hans pappa är en gud och att hans ADHD i själva verket har med hans stridsreflexer att göra.
Sen komemr han till ett läger och möter andra barn som också är halvgudar. Det vimlar av sådana faktiskt. Och de flesta har adhd och dyslexi.
Jag har alltid gillad grekisk mytologi och gudar och sådant så jag tycker om de här böckerna.
Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.
Posted 17 June 2008 - 21:16
Percy Jackson och titanernas förbannelse av Rick riordan - tredje delen i en serie. Ungdomsfantasy. Huvudpersonen i böckerna får reda på att hans pappa är en gud och att hans ADHD i själva verket har med hans stridsreflexer att göra.
Sen komemr han till ett läger och möter andra barn som också är halvgudar. Det vimlar av sådana faktiskt. Och de flesta har adhd och dyslexi.
Jag har alltid gillad grekisk mytologi och gudar och sådant så jag tycker om de här böckerna.
Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.
Posted 23 June 2008 - 20:09
Där hade dom fem böcker av Ian M. Banks så jag började med den första, Consider Phlebas.
Jag gillade verkligen the Algerbraist och denna är än så länge riktigt bra den med.
Posted 23 June 2008 - 20:33
Posted 24 June 2008 - 08:13
Boken är underhållande, men har man läst American Gods innan och väntar sig en liknande tungviktare så blir man nog besviken. Men tar man boken för vad den är; en lättsam historia (eller snarare flera) med ett gäng olika karaktärer som kretsar kring de båda bröderna så är det god underhållning.Anansi Boys av Neil Gaiman. Kul och välskriven i typisk Gaiman-stil, men än så länge är jag inte direkt gripen av historien
Själv har jag lyssnat mig igenom de fyra Ringworld-böckerna av Larry Niven och håller på med Protector. Funderar på om det är lönt att också ge sig på serien som behandlar Man-Kzin Wars. Någon som läst den?
/Ville
Posted 24 June 2008 - 11:51
Anansi Boys av Neil Gaiman. Kul och välskriven i typisk Gaiman-stil, men än så länge är jag inte direkt gripen av historien
Jag tycker att den boken tillsammans med American Gods är det svagaste som Neil har skrivit. Handlingen engagerar inte, karaktärerna saknar djup och gillar inte miljön som böckerna utspelar sig i. Neil har skrivit så oerhört mycket bättre böcker än dessa två.