Storymässigt tycker jag att Mjolnir sammanfattade avsnittets kvalitet alldeles utmärkt.
Dessutom slemmiga, äckliga gummilarver överallt!
Visst är det så att Daniel blev våldtagen. När förtrollningen bröts försvann ju alla minnen av vad som hänt dock, så han klarade sig tämligen oskadd ur den erfarenheten. Tänk om det vore så enkelt irl också...
Det är några år sedan jag senast såg "Hathor", men jag minns inte att alla minnen av vad som hände under förtrollningen försvann. Om du baserar det på vad Jack sa så ljög han för han tillade att Sam borde ha på sig "det där söta linnet" oftare.
Snarare sexuellt utnyttjad. Det skedde ju med hans goda vilja, även om den var påverkad. Jag menar, det var ju inte så att Hathor mot Daniels uttalade önskningar lekte med hans köttstav. Hans fjong. Hans dingeling. Hans... okej, jag slutar nu.
Och han hade nog klarat sig fint ändå, Marie. Jag tror inte att en våldtäkt är lika traumatisk för en man som för en kvinna. Inte på långa vägar.
Jag tyckte avsnittet var skit därför att det tycks så otidsenligt och sexistiskt med en skönhetsprimadonna som tvinner alla män kring sitt finger med sin 'sex appeal'. Det känns som ett uttryck för en puritansk moral där kvinnors sexualitet är något farligt som måste tyglas. Att de "goda" damerna tar sig ur sin knipa med precis samma medel är liksom att strö salt i såren.
Jaså? Det skedde met hans goda vilja? Det är inte riktig våldtäkt om man bara blivit drogad mot sin vilja så att man gör allt våldtäksmannen vill?
Bara så du vet så är det i lagens ögon våldtäkt att droga ner folk så att de går med på vadsomhelst. Detsamma om man lyckas hypnotisera någon till det. Vadsomhelst som påverkar folks förmåga att tänka klart räknas som våldtäkt om förövaren försatte personen i det tillståndet.
Det är t.ex. våldtäkt att ge alkohol till någon så att denne supes ner redlöst och sedan ha sex mot denne. Det är inte våldtäkt att ha sex mot en redlöst berusad person som inte kan säga nej. Då är det oftast sexuellt utnyttjande. Men har man själv försatt denna person i det tillståndet (mot deras vilja t.o.m.) så är det våldtäkt.
"Absense of proof does not equal proof" = "Absense of 'No' does not equal 'Yes'". Om jag binder dig och gör så att du inte kan tala, betyder det då att det är okej att ha sex med dig så länge jag aldrig hör ett "Nej"? Eller om jag drogar ner dig med rohypnol? Sexuellt utnyttjande för du sa aldrig nej!
Och vad var det som var annorlunda med Daniel än med redlöst berusade personer eller drogpåverkade? Han var apatiskt, sa inget, gjorde inget, hade en tom blick och var bara där när Hathor utnyttjade honom. Att säga att han "samtyckte" är, tja, dumt.
Jag undrar jag vad du hade tyckt om det var Sam som blivit våldförd på av en tjock och ful manlig Goa'uld istället. Är det mindre dåligt därför att Hathor faktiskt är sexig? Eller för att hon är kvinna?
För övrigt var det inte Hathors sex appeal. Det var hennes lilla drog som gör att alla lyder henne. Vänta bara tills du får se "Irresistible" i säsong 3 av "Stargate Atlantis", förresten.