Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 1

• Please log in to reply
327 replies to this topic

#226 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 01 May 2007 - 11:18

Det är absurda scenarion du ställer upp som börjar bli mera spaceade än serien som det är meningen att vi ska prata om här. Jag har svarat på din fråga. Flera gånger. End of conversation.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#227 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 01 May 2007 - 12:42

De scenarionerna kan jämföras med:
* Uråldriga skapar människan
* Uråldriga sätter människan på en planet
* På samma planet finns nåt random djur
* Random djuret sätter i sig människor och får på så vis människo-DNA
* Random djuret utvecklas till Wraith

* Alla beskyller de Uråldriga för Wraiths uppkomst

Jag försöker bara visa hur absurdt det är att beskylla de Uråldriga för Wraiths uppkomst (de är delvis ansvariga, men knappast på ett "Hur kunde ni?! Allt är ert fel! Vi hatar ert!"-sätt som vissa klandrar dem på).

#228 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 01 May 2007 - 13:37

De scenarionerna kan jämföras med:
* Uråldriga skapar människan
* Uråldriga sätter människan på en planet
* På samma planet finns nåt random djur
* Random djuret sätter i sig människor och får på så vis människo-DNA
* Random djuret utvecklas till Wraith

* Alla beskyller de Uråldriga för Wraiths uppkomst

Jag försöker bara visa hur absurdt det är att beskylla de Uråldriga för Wraiths uppkomst (de är delvis ansvariga, men knappast på ett "Hur kunde ni?! Allt är ert fel! Vi hatar ert!"-sätt som vissa klandrar dem på).

De är ju precis så dom säger det i serien och som jag läst här på forumet. The Ancients är delvis ansvariga, men det som hände var inte medvetet...alltså kom Wraith fram via Ancients av misstag. Ingen som säger att dom skapade Wraith rakt av.

#229 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 01 May 2007 - 14:40

Men det var inte the Ancients misstag. Wraith kom till genom att ett djur livnärde sig på deras "avkomma". Vilket var misstaget här? Att placera avkomman på planeten? Att skapa avkomman? Att inte kolla hela Pegasusgalaxen så att inget hemskt skulle hända?

#230 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 01 May 2007 - 14:59

Men förvräng inte vad jag menade. Jag sa aldrig att det var deras misstag. Wraith skapades av misstag. Du sa det själv, Ancients är delvis ansvariga, men det var ju inte direkt deras skapelse. Alltså Ancients skapde människan, satte dom på en planet utan vetskapen av vad som redan fanns där (förmodar jag)...människan och djuret blandas och en ny varelse skapas...Ancients har inte gjort något fel egentligen, men pga att dom satte människan på samma planet så har en ny varelse skapats av misstag.

#231 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 01 May 2007 - 15:09

Sorry, läste fel. Trodde det stod "Ancients misstag". Och det är det som är grejen, vissa tycker att Ancients har gjort fel och att det är deras fel att Wraith kom till, både i serien och i verkliga livet.

John tycker uppenbart det i "The Return (part II)", t.ex.

Dessutom skulle jag inte kalla det ett misstag. Det är evolution. Något muteras och blir en ny ras. Denna ras råkar faktiskt vara mycket bättre än båda de tidigare raserna med den enda nackdelen att de är beroende av just en viss sorts "mat" (de kan alltså inte välja vad de ska äta för att överleva).

De är snabbare, starkare, har starkare psyke och lever oändligt mycket längre. Deras enda matvara råkar vara människor. Hade de endast kunnat äta kor tror jag knappast folk skulle säga "Misstag!".

Edited by FAII, 01 May 2007 - 15:10.

#232 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 May 2007 - 15:47

Klart det är Ancients fel - och jag menar det som jag säger. Som Rodney sa "neglience". Skaffar jag ett barn tar jag inte slänger ut det i skogen, utan att kolla det är säkert först. Hade de skött sig från början, så hade inte wraiths existerat. Svårare än så är det inte. Allt annat är bara bortförklaringar.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#233 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 01 May 2007 - 18:55

Vilka "vissa" är det som skriker på det viset? Inte i det här forumet iaf.

Klart det är Ancients fel. Som Rodney sa "neglience". Hade de skött sig från början, så hade inte wraiths existerat. Svårare än så är det inte.

Exakt. Jag kunde inte ha uttryckt det klarare själv.

#234 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 02 May 2007 - 10:00

Vilka "vissa" är det som skriker på det viset? Inte i det här forumet iaf.

Nej, rent allmänt, som på Gateworld. Man vet aldrig var lurkersarna tycker.

#235 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 May 2007 - 10:09

Då antar jag att vi kan betrakta denna diskussion som slut då?

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#236 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 May 2007 - 12:44

Nej, rent allmänt, som på Gateworld.

Du är här inne för att "bevisa" en sak i en diskussion som förekommer på ett annat forum? Så absurt.

Då antar jag att vi kan betrakta denna diskussion som slut då?

Den är definitivt slut.

#237 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 02 May 2007 - 14:10

Marie Morot:
[quote name='GaterGirl' post='124812' date='28 Apr 2007, 13:44']The Gift: The Ancients skapade Wraith av misstag och Teyla har Wraith DNA. :o Såg bara delar av detta avsnitt denna gång, somnade till ibland. -_- [/quote]

[quote name='GaterGirl' post='125078' date='30 Apr 2007, 15:24'][quote name='FAII' post='125045' date='30 Apr 2007, 11:12']Var kom denna idé från? Det gjorde de inte alls.[/quote]
[/quote]jag drog iaf den slutsatsen från avsnittet.[/quote]
Åtminstone en person formulera sig så att det lät som om de trodde att the Ancients skapade Wraith (istället för att delvist ha varit skyldiga till deras uppkomst).

Det var för övrigt från denna post som min diskussion om Wraiths uppkomst härstammar.

Edited by FAII, 02 May 2007 - 14:10.

#238 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 02 May 2007 - 16:41

Se ovan. Diskussionen är redan färdig.

#239 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 May 2007 - 22:24

Men vad är detta? Det kommer en trupp med marinsoldater?!?? :o Jag trodde inte att de kunde kliva genom portalen mellan jorden och Atlantis? :unsure: Och så typiskt och bombastiskt och rent ut sagt tråkigt med en sådan lösning. Send in the Marines! Pah. :angry:

Och Rodney och Zelenka (honom gillar jag mer och mer) hittar på saker gång på gång för att slå till mot moderskeppen, men det hjälper bara lite för tekniken fallerar eller energiflödet är otillräckligt etc. Spänningen byggdes upp på ett bra sätt genom avsnitten och pricken över i var ju snyftscenen mellan Weir och Sheppard när han beslutar sig för att ta puddle jumpern med bomben och ge sig iväg (för att aldrig komma tillbaka?)...

Btw, scenen mellan Weir och överste Everett när han säger att fixar hon bomben från Genii så ska han bjuda henne på en drink fick mig att se ut så här: :rolleyes: - och samma sak en andra gång när hon kom med bomberna och han upprepade repliken. Usch. <_<

Översättaren var på gott humör idag igen. Dart-skeppen översattes med "pilar" - vilket iofs funkar, men kanske med stor bokstav eller nåt för att man inte ska tro att det är en skur med pilar som kommer susande genom luften. :P

#240 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 May 2007 - 22:43

Översättaren var på gott humör idag igen. Dart-skeppen översattes med "pilar" - vilket iofs funkar, men kanske med stor bokstav eller nåt för att man inte ska tro att det är en skur med pilar som kommer susande genom luften.

:lol2:
*Ser framför mig en svärm med små pilar komma vinandes*

Peter är död :upset: jag gillade ju honom :(
(och så upptäckte jag att det var ju han som spelade Emmanuel i Blood Ties :lol: )
Dom fick i alla fall i gång satelliten och kunde förstöra ett Hive skepp åtminstone.

Jag trodde inte att de kunde kliva genom portalen mellan jorden och Atlantis?

Dom fick säkert lite hjälp med ström där borta på SGC för att sända trupperna (kommer faktiskt inte i håg om det nämndes i SG-1)
Men vilken irriterande överste, bara komma och ta över när han inte har en aning om vad som väntar om the Wraith dyker upp.

Skrattade när dom satte Beckett i stolen och han protesterade, med tanke på vad som hänt, om han skulle tänka på fel saker. Han fick i gång den i alla fall.
Bara längtar att Daedalus ska komma fram till Atlantis.

En vecka kvar till s.2 och upplösningen :thumbsup:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#241 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 May 2007 - 23:13

Förklaring. Liten spoiler, läs på egen risk.
Det får sin förklaring i säsongsavslutningen i SG-1s åttonde säsong då SG-1 finner en ZPM i Egypten

Winter is Coming

#242 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 May 2007 - 23:33

Så de hittade en ZPM just när de behövde en som mest? Posted Image
Och byggde ett rymdskepp som kan susa mellan galaxer på några dagar? Posted Image
Förresten, vad åstadkommer man genom att "injicera" en gen? Arvsmassan är inte Lego, som man kan bygga på lite varhelst man vill. Posted Image

Inga tråkiga ögonblick i något av avsnitten men det känns som om de drog fram lite för många kaniner ur hatten i det andra.

#243 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 May 2007 - 23:40

Så de hittade en ZPM just när de behövde en som mest?

SG-1-avsnittet är rätt bra iaf.. :P

Och byggde ett rymdskepp som kan susa mellan galaxer på några dagar?

Mja, det tar några säsonger av SG-1 innan de där rymdskeppen är klara, men.. :P

Prometheus blir väl klar under säsong 6, tror jag

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#244 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 04 May 2007 - 23:45

Förklaring. Liten spoiler, läs på egen risk.
Det får sin förklaring i säsongsavslutningen i SG-1s åttonde säsong då SG-1 finner en ZPM i Egypten

Precis den hittade SG-1 i Egypten. Först använde SGC den för att kunna etablera ett maskhål mellan Jorden och Atlantis så Everett och hans marinsoldater kan hjälpa Atlantis försvara sig mot Wraith Sen sa väl översten att samma ZPM skulle komma med Deadleus? Edit: Just ja den skulle användas för att boosta Deadleus motorer så den kommer fortare till Atlantis. :unsure: Det här sas ju i Atlantis avsnittet, så det behöver inte vara spoilermarkering eller??

De som inte följer SG-1 kan det te sig underligt att helt plötsligt öppnas maskhålet från SGC. Men de försöker iaf ta med info i avsnittet om vad som skett i SG-1. Både i detta avsnitt och i framtida avsnitt.

Edited by GaterGirl, 05 May 2007 - 09:15.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#245 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 May 2007 - 23:47

Första avsnittet var en enda stor gäsponing - spretigt, ospännande och inte säsrskilt bra. Snubben som dog på satelliten - var inte han med i Sunshine? Någonting väldigt med bekant med honom var det - och i så fall är det andra dagen i rad han dör i rymden för mig (den här gången något mer heoriskt).

Andra avsnittet var mycket bättre - även om det här led av att inte serierna gick i samklang med varandra...

#246 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 05 May 2007 - 00:12

Så de hittade en ZPM just när de behövde en som mest? Posted Image
Och byggde ett rymdskepp som kan susa mellan galaxer på några dagar? Posted Image

Det är nu det skulle varit bra om TV6 kört båda serierna i rätt ordning, så att säga. Vad beträffar skeppet så byggs inte den ihop på några dagar. Först utvecklades Prometheus under flera år och sedan har man utvecklat Deadalus under något år också, eller 1 år om inget annat. Dessutom med hjälp av Asgard, om jag inte minns fel. Tänkte också på att McKay visste ju redan om Deadalus, så det innebär ju att skeppet måste ha varit på gång innan han kom till Atlantis. ;)

Samma sak gäller ZPM som de använt för att ta sig från SGC till Atlantis, och som nu är ombord Deadalus för att ge skeppet mer kraft. Allt förklaras hur och var de hittar ZPM i sista delen i SG1 säsong 8. ;)

Personligen gillar jag båda avsnitten. De är annorlunda men bra båda två, 1a mer lung om man säger så. Inte så mycket action som de 2a avsnittet kanske. McKay, Zelenka och Carson är underhållande. :popcorn:

Edited by SaberBlade83, 05 May 2007 - 10:05.

#247 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 05 May 2007 - 14:57

angående översättningar, i det första av de två avsnitten i fredags så översattes "puddlejumper" till "pölhoppare"
Vad tycker ni om det?
och i andra så översattes jumpers, till hoppare så de hade iallafalla samma översättning i både första och andra avsnittet.

Gillade avsnitten iallafall.

Var det här en säsongsavslutning? Så börjar säsong 3 nästa fredag?

#248 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 May 2007 - 15:04

Var det här en säsongsavslutning? Så börjar säsong 3 nästa fredag?

Jepp, men det är s.2 som börjar på fredag ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#249 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 05 May 2007 - 17:16

ok, säsong 2, blandade ihop det litegrann med SG-1 antar jag.
Jag gillar sexan sätt att visa serier med dubbelavsnitt varje fredag istället för bara ett avsnitt.

#250 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 06 May 2007 - 15:21

Jag vet att det var av budgetskäl men lite lamt är det att Sheppard & Co tampades med en "Tyrannosaurus Rex" utan att man fick se den. Känner de inte till fiktionens viktigaste regel: "Show, don't tell"?