StarGate Atlantis - Säsong 1
Posted 01 May 2007 - 11:18
Posted 01 May 2007 - 12:42
* Uråldriga skapar människan
* Uråldriga sätter människan på en planet
* På samma planet finns nåt random djur
* Random djuret sätter i sig människor och får på så vis människo-DNA
* Random djuret utvecklas till Wraith
* Alla beskyller de Uråldriga för Wraiths uppkomst
Jag försöker bara visa hur absurdt det är att beskylla de Uråldriga för Wraiths uppkomst (de är delvis ansvariga, men knappast på ett "Hur kunde ni?! Allt är ert fel! Vi hatar ert!"-sätt som vissa klandrar dem på).
Posted 01 May 2007 - 13:37
De scenarionerna kan jämföras med:
* Uråldriga skapar människan
* Uråldriga sätter människan på en planet
* På samma planet finns nåt random djur
* Random djuret sätter i sig människor och får på så vis människo-DNA
* Random djuret utvecklas till Wraith
* Alla beskyller de Uråldriga för Wraiths uppkomst
Jag försöker bara visa hur absurdt det är att beskylla de Uråldriga för Wraiths uppkomst (de är delvis ansvariga, men knappast på ett "Hur kunde ni?! Allt är ert fel! Vi hatar ert!"-sätt som vissa klandrar dem på).
De är ju precis så dom säger det i serien och som jag läst här på forumet. The Ancients är delvis ansvariga, men det som hände var inte medvetet...alltså kom Wraith fram via Ancients av misstag. Ingen som säger att dom skapade Wraith rakt av.
Posted 01 May 2007 - 14:40
Posted 01 May 2007 - 14:59
Posted 01 May 2007 - 15:09
John tycker uppenbart det i "The Return (part II)", t.ex.
Dessutom skulle jag inte kalla det ett misstag. Det är evolution. Något muteras och blir en ny ras. Denna ras råkar faktiskt vara mycket bättre än båda de tidigare raserna med den enda nackdelen att de är beroende av just en viss sorts "mat" (de kan alltså inte välja vad de ska äta för att överleva).
De är snabbare, starkare, har starkare psyke och lever oändligt mycket längre. Deras enda matvara råkar vara människor. Hade de endast kunnat äta kor tror jag knappast folk skulle säga "Misstag!".
Edited by FAII, 01 May 2007 - 15:10.
Posted 01 May 2007 - 15:47
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 May 2007 - 18:55
Vilka "vissa" är det som skriker på det viset? Inte i det här forumet iaf.Jag försöker bara visa hur absurdt det är att beskylla de Uråldriga för Wraiths uppkomst (de är delvis ansvariga, men knappast på ett "Hur kunde ni?! Allt är ert fel! Vi hatar ert!"-sätt som vissa klandrar dem på).
Exakt. Jag kunde inte ha uttryckt det klarare själv.Klart det är Ancients fel. Som Rodney sa "neglience". Hade de skött sig från början, så hade inte wraiths existerat. Svårare än så är det inte.
Posted 02 May 2007 - 10:00
Nej, rent allmänt, som på Gateworld. Man vet aldrig var lurkersarna tycker.Vilka "vissa" är det som skriker på det viset? Inte i det här forumet iaf.
Posted 02 May 2007 - 10:09
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 02 May 2007 - 12:44
Du är här inne för att "bevisa" en sak i en diskussion som förekommer på ett annat forum? Så absurt.Nej, rent allmänt, som på Gateworld.
Den är definitivt slut.Då antar jag att vi kan betrakta denna diskussion som slut då?
Posted 02 May 2007 - 14:10
[quote name='GaterGirl' post='124812' date='28 Apr 2007, 13:44']The Gift: The Ancients skapade Wraith av misstag och Teyla har Wraith DNA.
[quote name='GaterGirl' post='125078' date='30 Apr 2007, 15:24'][quote name='FAII' post='125045' date='30 Apr 2007, 11:12']Var kom denna idé från? Det gjorde de inte alls.[/quote]
[/quote]jag drog iaf den slutsatsen från avsnittet.[/quote]
Åtminstone en person formulera sig så att det lät som om de trodde att the Ancients skapade Wraith (istället för att delvist ha varit skyldiga till deras uppkomst).
Det var för övrigt från denna post som min diskussion om Wraiths uppkomst härstammar.
Edited by FAII, 02 May 2007 - 14:10.
Posted 02 May 2007 - 16:41
Posted 04 May 2007 - 22:24
Och Rodney och Zelenka (honom gillar jag mer och mer) hittar på saker gång på gång för att slå till mot moderskeppen, men det hjälper bara lite för tekniken fallerar eller energiflödet är otillräckligt etc. Spänningen byggdes upp på ett bra sätt genom avsnitten och pricken över i var ju snyftscenen mellan Weir och Sheppard när han beslutar sig för att ta puddle jumpern med bomben och ge sig iväg (för att aldrig komma tillbaka?)...
Btw, scenen mellan Weir och överste Everett när han säger att fixar hon bomben från Genii så ska han bjuda henne på en drink fick mig att se ut så här:
Översättaren var på gott humör idag igen. Dart-skeppen översattes med "pilar" - vilket iofs funkar, men kanske med stor bokstav eller nåt för att man inte ska tro att det är en skur med pilar som kommer susande genom luften.
Posted 04 May 2007 - 22:43
Översättaren var på gott humör idag igen. Dart-skeppen översattes med "pilar" - vilket iofs funkar, men kanske med stor bokstav eller nåt för att man inte ska tro att det är en skur med pilar som kommer susande genom luften.
*Ser framför mig en svärm med små pilar komma vinandes*
Peter är död
(och så upptäckte jag att det var ju han som spelade Emmanuel i Blood Ties
Dom fick i alla fall i gång satelliten och kunde förstöra ett Hive skepp åtminstone.
Dom fick säkert lite hjälp med ström där borta på SGC för att sända trupperna (kommer faktiskt inte i håg om det nämndes i SG-1)Jag trodde inte att de kunde kliva genom portalen mellan jorden och Atlantis?
Men vilken irriterande överste, bara komma och ta över när han inte har en aning om vad som väntar om the Wraith dyker upp.
Skrattade när dom satte Beckett i stolen och han protesterade, med tanke på vad som hänt, om han skulle tänka på fel saker. Han fick i gång den i alla fall.
Bara längtar att Daedalus ska komma fram till Atlantis.
En vecka kvar till s.2 och upplösningen
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 04 May 2007 - 23:13
Förklaring. Liten spoiler, läs på egen risk.Jag trodde inte att de kunde kliva genom portalen mellan jorden och Atlantis?
Det får sin förklaring i säsongsavslutningen i SG-1s åttonde säsong då SG-1 finner en ZPM i Egypten
Winter is Coming
Posted 04 May 2007 - 23:33

Och byggde ett rymdskepp som kan susa mellan galaxer på några dagar?

Förresten, vad åstadkommer man genom att "injicera" en gen? Arvsmassan är inte Lego, som man kan bygga på lite varhelst man vill.

Inga tråkiga ögonblick i något av avsnitten men det känns som om de drog fram lite för många kaniner ur hatten i det andra.
Posted 04 May 2007 - 23:40
SG-1-avsnittet är rätt bra iaf..Så de hittade en ZPM just när de behövde en som mest?
Mja, det tar några säsonger av SG-1 innan de där rymdskeppen är klara, men..
Prometheus blir väl klar under säsong 6, tror jag
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 04 May 2007 - 23:45
Precis den hittade SG-1 i Egypten. Först använde SGC den för att kunna etablera ett maskhål mellan Jorden och Atlantis så Everett och hans marinsoldater kan hjälpa Atlantis försvara sig mot Wraith Sen sa väl översten att samma ZPM skulle komma med Deadleus? Edit: Just ja den skulle användas för att boosta Deadleus motorer så den kommer fortare till Atlantis.Förklaring. Liten spoiler, läs på egen risk.Jag trodde inte att de kunde kliva genom portalen mellan jorden och Atlantis?
Det får sin förklaring i säsongsavslutningen i SG-1s åttonde säsong då SG-1 finner en ZPM i Egypten
De som inte följer SG-1 kan det te sig underligt att helt plötsligt öppnas maskhålet från SGC. Men de försöker iaf ta med info i avsnittet om vad som skett i SG-1. Både i detta avsnitt och i framtida avsnitt.
Edited by GaterGirl, 05 May 2007 - 09:15.
Posted 04 May 2007 - 23:47
Andra avsnittet var mycket bättre - även om det här led av att inte serierna gick i samklang med varandra...
Posted 05 May 2007 - 00:12
Så de hittade en ZPM just när de behövde en som mest?
Det är nu det skulle varit bra om TV6 kört båda serierna i rätt ordning, så att säga. Vad beträffar skeppet så byggs inte den ihop på några dagar. Först utvecklades Prometheus under flera år och sedan har man utvecklat Deadalus under något år också, eller 1 år om inget annat. Dessutom med hjälp av Asgard, om jag inte minns fel. Tänkte också på att McKay visste ju redan om Deadalus, så det innebär ju att skeppet måste ha varit på gång innan han kom till Atlantis.
Samma sak gäller ZPM som de använt för att ta sig från SGC till Atlantis, och som nu är ombord Deadalus för att ge skeppet mer kraft. Allt förklaras hur och var de hittar ZPM i sista delen i SG1 säsong 8.
Personligen gillar jag båda avsnitten. De är annorlunda men bra båda två, 1a mer lung om man säger så. Inte så mycket action som de 2a avsnittet kanske. McKay, Zelenka och Carson är underhållande.
Edited by SaberBlade83, 05 May 2007 - 10:05.
Posted 05 May 2007 - 14:57
Vad tycker ni om det?
och i andra så översattes jumpers, till hoppare så de hade iallafalla samma översättning i både första och andra avsnittet.
Gillade avsnitten iallafall.
Var det här en säsongsavslutning? Så börjar säsong 3 nästa fredag?
Posted 05 May 2007 - 15:04
Jepp, men det är s.2 som börjar på fredagVar det här en säsongsavslutning? Så börjar säsong 3 nästa fredag?
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 05 May 2007 - 17:16
Jag gillar sexan sätt att visa serier med dubbelavsnitt varje fredag istället för bara ett avsnitt.
Posted 06 May 2007 - 15:21