Jump to content

Photo

Doctor Who | Säsong 1/27

• Please log in to reply
489 replies to this topic

#226 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 06 April 2007 - 21:48

Mja, många av 60-talsavsnitten existerar inte längre pga att BBC brukade förstöra band för att få plats med nya. Detta bruket stoppade i början av 70-talet, man började att försöka leta rätt på redan förstörda band på andra ställen (kopior, försäljningar till utlandet).

Nu för tiden är det ungefär 100 avsnitt som saknas. En del av det tolvdelade avsnittet Dalek's Master Plan hittades för några år sedan, och skall man inte ha en otrolig tur så var det nog det sista som hittades.

Lyckligvis fanns det nördar på den tiden också. Och i brist på videobandspelare så kan man ju iaf dra fram kassettbandspelaren till TV:n och spela in ljudet. På så sätt har BBC alla saknade avsnitt i audioform. När det varit så att bara nåt avsnitt i en "serial" saknats så har BBC gjort officiella rekostruktioner med fotografier i nån slags slideshow. Dessa gjordes för VHS-releaserna då.

Annars så finns rekonstruktioner av samtliga avsnitt gjorda av fans. BBC lade sig inte i det så mycket i och med att dessa bara spelades in på VHS och därför inte kan kopieras så mycket innan bilden degraderar så mycket att det bara blir blaj. Dessa har dock inte vågat sig på att släppa något på DVD. Naturligtvis finns alla avsnitt ute på nätet vid det här laget ändå, så de är inte svåra att få tag på.

För några år sedan började BBC släppa audioCD:s med de saknade avsnitten. Då med förklarande voiceover med någon av skådespelarna så man fattar vad som händer.

Lista över vad som saknas: http://www.bbc.co.uk...ing/drwho.shtml

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#227 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 07 April 2007 - 08:33

En hel vetenskap att navigera sig igenom de första säsongerna, men det är bra att dom ändå tagit sig tid att lista upp allt tillgängligt material - tack för infon. Marco Polo verkar vara den värst drabbade tillsammans med Mission To The Unknown... Har inte kommit dit än, men det blir väl AudioCD då antar jag. Ska försöka ta det steg för steg och inte hoppa fram.

BBC brukade förstöra band för att få plats med nya

Här var det någon som tänkte till rejält, kan tänka mig att det är skottpengar på dessa nuförtiden. :lol: Om det är någon serie som har... angelägna... fans så är det Dr Who.
Climbing to the Moon...

#228 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 April 2007 - 15:21

Jag fattar inte riktigt den där listan. Vad menar de med "Missing" igentligen? För flera av dem finns att ladda ner och står inte som "rekostruktioner".

Mission to the unknown finns också att ladda ner men jag vet inte vad "lower vid & aud bitrate" betyder så det är säkert en rekostruktion.

Edited by Crusader, 09 April 2007 - 15:33.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#229 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 April 2007 - 15:43

Japp. Mission to the Unknown saknas. När det står "Clips" så betyder det att fragment av avsnitt överlevt.

Mer info:

http://en.wikipedia....issing_Episodes

Alla avsnitt finns dock att få tag på (jag har ju dem) på ett eller annat sätt i videoformat. Som reconstruction ifall videon saknas, då, naturligtvis.

//Peak

sixty six."

#230 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 April 2007 - 16:00

OK, då fattar jag. Att se igenom hela serien är nog jobbigare än jag trodde. :P Men det här de har börjat med att animera förlorade avsnitt låter som en bra idee.

Jag ska nog nöja mig med att se lite avsnitt relaterade till avsnitt i den nya serien. ;) Om det blir ett avsnitt med The Master i den nya serien så hade jag tänkt se några av de gammla avsnitten med The Master innan dess.

Och så hade jag tänkt se en av Dalek-historierna inför nästa avsnitt. Föresten, har ni någon bra att rekomendera? Nån som är riktigt bra eller som sätter bra grund till Daleks?

Edited by Crusader, 09 April 2007 - 16:19.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#231 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 April 2007 - 10:59

Whee. Lägsta tittarsiffrorna hittills...

//Peak

sixty six."

#232 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 April 2007 - 12:55

Senaste avsnittet var sådär, en okej avslutning på det föregående avsnittet men överlag en ganska så trist historia med halvfula effekter.

#233 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 April 2007 - 13:10

Jo, jag håller med. Är inte så förtjust i det här avsnittet. Skyller mer på regissören än på RTD, dock. Lyckligtvis fick inte han något mer arbete med Doctor Who.

Nu på torsdag är det dock en av säsongens bästa avsnitt (tillika en av de tre Hugo-nomineringarna förra året).

//Peak

sixty six."

#234 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 April 2007 - 16:16

Ingen som har några bra Dalek förslag alls?? Antar att jag får försöka hitta nåt själv då. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#235 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 April 2007 - 16:27

Bra första Dalek-avsnitt? 12x04 - "Genesis of the Daleks". Även en av de bästa avsnittena i gamla serien.

//Peak

sixty six."

#236 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 April 2007 - 16:33

Tack, då tar jag den. :D Och slänger in "Destiny of the Daleks" när jag ändå håller på. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#237 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 April 2007 - 16:38

Lower video and audio bitrate betyder att kvalitén är sämre än vanligt, lägre upplösning, färre färger totalt och liknande.

#238 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 10 April 2007 - 17:34

Sökte efter Dr Who på Tradera och fick upp en drös Dr Alban CD - närmaste man kommer tydligen. ^_^

5 kr för Look Who's Talking singeln är väl iofs ett kap, men jag tror jag sparar mina pengar ändå.
Climbing to the Moon...

#239 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 April 2007 - 19:25

Doctor Who är litet i Sverige. Inte ens webshopparna har mycket. SF-bokhandeln har, men inte alla (listade iaf), och de är dyra. Skall man köpa Doctor Who så bör man nog köpa direkt från England. Billigast så. Antingen Amazon.co.uk eller Play.

//Peak

sixty six."

#240 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 April 2007 - 20:32

Ja, jag funderar på att köpa säsong 28 på Amazon. (612 kr är rätt mycket men betydligt mindre än 1000 kr) ;) Men det verkar inte vara nåt extramatrial på den, tyvärr. :(
Jag får fundera på hur jag ska göra. Rätt många avsnitt kvar av säsong 1 än. :P

Jag slänger in "Resurrection Of The Daleks" också i mitt Dalek tittande. :P Läste att den skulle vara riktigt bra.
Givetvis så kommer jag inte hinna se allt det här innan avsnittet på Torsdag (Men Genesis ska jag se) men nu har jag lite att titta på när jag får min vanliga Dr Who sjuka efter veckans avsnitt. :P Så slipper jag plåga er så mycket med mina frågor. :D (Eller... antagligen inte :whistle: )

Edited by Crusader, 10 April 2007 - 20:35.

-Sora, Kingdom Hearts

#241 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 April 2007 - 20:37

De lösa DVD:erna av nya serien finns det inget extramaterial på nej. I boxarna finns det dock extramaterial.

//Peak

sixty six."

#242 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 April 2007 - 20:46

De lösa DVD:erna av nya serien finns det inget extramaterial på nej. I boxarna finns det dock extramaterial.

OK, för detta var "The Complete Series 2 Box Set" men på Amazon så skrev de inget om extramatrial.
-Sora, Kingdom Hearts

#243 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 April 2007 - 21:04

Det finns. Antar att det är ungefär som säsong 27/1-boxen.. *letar på Discshop*

» Commentaries
» Video diaries
» Confidential episodes
» Booklet

//Peak

sixty six."

#244 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 April 2007 - 12:45

Om någon blir inspirerad efter att ha sett dagens avsnitt så finns det hjälp att få för kreativa och konstruktiva personer.

Build your own Dalek

Edited by Cartman, 12 April 2007 - 12:46.

#245 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 April 2007 - 18:59

Hockey nästa vecka.. :(

//Peak

sixty six."

#246 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 April 2007 - 19:46

Exterminate!
Äntligen fick man se lite Dalek's och ett Cyberman huvud mitt i alltihop.

Hockey nästa vecka..

:(
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#247 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 April 2007 - 20:11

Sabla hockey. :upset:

Får trösta mig med Dalek-spelet som BBC har på sin hemsida nästa vecka med andra ord. :) Observera att jag inte tar ansvar för eventuellt nyfikna som leder ut från den där sidan.

Intressant avsnitt. Var det bara jag som tänkte på Krang när Daleken visade sig där på slutet? :P

Posted Image

Posted Image

Jag missade några minuter i början - vart på tidslinjen var vi? :unsure:

Iaf så gillar jag intrigen - förhållandet mellan Doktorn och Rose kan på många sätt liknas vid förhållandet mellan Xena och Gabrielle faktiskt. Det finns flera likheter i Roses tilit till doktorn (och hennes förmåga att förlåta/förstå hans handlingar) som Gabrielle visar Xena. Liksom flera likheter finns åt andra hållet. Doktorn skyr inga medel att få sin vilja igenom - utom att försätta Rose i fara. Adventurs in the Sin Trade någon? :P

Jag gillar storyn i avsnittet, alltid kul och få reda på mer om doktorns bakgrund. Att dessutom få "träffa" något som påminner om en ärkefiende gör det hela intressantare. Ett avsnitt av den allvarliga typen och jag betvivlar att den där bunkern verkligen kommer att fyllas med cement - den där tjejen hade ett allt för girigt uttryck i ansiktet för det. :P

Och av slutet att drömma så hakar Adam (var det han hette va?) med på nästa äventyr. Återstår och se huruvida doktorn gillar idén. :P

Betyg: BRA.

Edited by XC, 12 April 2007 - 20:12.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#248 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 April 2007 - 20:22

Jag missade några minuter i början - vart på tidslinjen var vi?

2012. Så inte så långt fram i tiden.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#249 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 12 April 2007 - 21:15

Jättebra avsnitt! Mycket bättre än dubbelavsnittet, tycker jag. Ser fram emot nästa, det blir det första avsnittet som jag inte sett förut. :) Och den där Diana Goddard...jag får definitivt en känsla av att man får se henne igen. HOn verkar farlig... Heja Anna Louise Plowman! :D
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#250 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 April 2007 - 13:19

Allt var bra i gårdagens avsnitt. Jag har ingenting att "klaga" på. :thumbsup: