Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 2

• Please log in to reply
325 replies to this topic

#226 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 March 2007 - 19:29

Hmm, lite underligt. Jag vill minnas att de någon gång har gått genom porten när den blivit uppringd från Jorden men jag kan ju ha fel. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#227 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 March 2007 - 20:57

Jajaja ;) Man kan inte komma i håg allt :P det har i alla fall förklarats i något avsnitt. Men det blir nog samma effekt om du försöker gå igenom från motsatt håll.

Då måste dom hämta sonden dom skickar ut och ringa tillbaks.
Men det kanske bara gäller livsformer som förintas?

#228 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 26 March 2007 - 21:12

Idag visas mitt favorit avsnitt i säsong 2. :thumbsup:

Jaa, jätetbra avsnitt! Jack och Daniel är helroliga när de tjafsar med varandra. Jag gillar sån komedi. :D
Teal'c är också rolig när han slår Jack på näsan!!
Och Jack...han är bara underbar. RDA's minspel... Jag sitter och kacklar av skratt! :D

"The words pop right into my fron!"

"There's nothing cruvus with me."
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#229 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 26 March 2007 - 21:45

Jag tyckte också det var underligt att de inte kunde gå igenom porten i båda riktningar(Jag kan inte komma ihåg något avsnitt där de sägs att man inte kan gå igenom i båda riktningar men jag har inte sett filmen), särskilt eftersom det fungerade med radiosignaler, ifall inte de kan gå tillbak genom porten så borde ju inte signalerna heller göra det.

Att man bara använder 10% av hjärnan är en myt. Man använder ju de olika centra i hjränan till olika saker och inte samtidigt, som syncentra, hörselcentra bland annat.

10=8 Jag tyckte det dröjde innan Carter kom på att det var bas 8, jag är glad över att jag kom på det snabbare än henne när O'Neil skrev 10=8 ^^ Jag drar slutsatsen av det här att "The Ancients" hade 8 fingrar, "The Asgards" såg iallfall ut att ha 8 stycken.

Jag tycke att en av de Asgards såg ut som befälhavaren Thor som de mötte via videolänk en gång innan. Men jag kanske inbillar mig.

Angående översättningar, idag så översatte de chevron till chevron och så hade de råkat skriva måna istället för många.

Hursomhelst gillade jag avsnittet, jag har alltid gillat avsnitt med Nox och Asgards, nu får vi se vad furlings är för några jag undrar verkligen men det låter som om de har mycket päls.

Blev lite förvånad över att Människan var 5:e rasen.

#230 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 March 2007 - 22:23

Nja, myt är det inte. Men 10% stämmer inte. Det är närmare 5%. Men det är uppdelat över hjärnan. Det är inte 5% på ett ställe av hjärnan uttan spridda celler över hela.
De andra, lite mer än 90%, är avstängda och används aldrig.

En av Asgards var säkerligen samma puppet som de använde som Thor. Lite synd att de återanvände den för det är roligare när man kan se skillnad på dem.

Måste säga att Jack var verkligen diplomatisk i det här avsnittet. När han sa "Jag vill inte verkar otacksam och ni får ursäckta men..." så väntade jag mig en massa skällande eller ett "Can you get me the hell out of her?" och blev väldigt paff när han faktiskt sa nåt riktigt intelligent, lugnt och diplomatiskt. Han växer.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#231 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 27 March 2007 - 01:24

Jag tycke att en av de Asgards såg ut som befälhavaren Thor som de mötte via videolänk en gång innan. Men jag kanske inbillar mig.

en av dem? Jag tyckte alla såg likadana ut :lol2:

Blev lite förvånad över att Människan var 5:e rasen.

Nja, de sa att de/vi visat sig vara värdiga att kanske bli den femte rasen. Inte att människan garanterat skulle bli det.

Edited by Hofling, 27 March 2007 - 01:28.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#232 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 27 March 2007 - 10:50

Ok, huvudsaken var att jag först antog att 5:e rasen var en ny sorts utomjordingar de skulle stöta på så därför blev jag förvånad över när de sa att människan var på väg att bli 5:e rasen.

Jag tyckte även att just den Asgard som såg ut som Thor pratade likadant som Thor.

En sak jag funderat över, kom Jack till en planet eller ett Skepp och nu när de har det här nya nätverket av portaler så undrar man vad de kommer att hitta där. Ifall det hade varit ett skepp så gör det inte så mycket ifall man återanvände de eftersom Thor var befälhavare för en flotta.

Här är en artikel om det faktumet att vi bara använder 10% av hjärnan är en myt; http://www.snopes.co...ts/10percnt.htm

#233 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 27 March 2007 - 10:54

Jo, det här avsnittet är rätt bra för att vara ett säsong 2-avsnitt (som tidigare nämnt så tycker jag inte att SG blir riktigt, riktigt bra förrän i säsong 4). Mycket info om den gamla alliansen och sånt.

Så mycket info var det väl inte.

Lite om Asgardarna och "The Ancients moved from our corner of the universe a long time ago", typ.

Men en sak fattar jag inte. Hur kan de öppna en port från Jorden till det stället och skicka dit grejor men Sam och Teal'c kan inte gå genom porten från det hållet? Eller måste man ringa tillbaka för att kunna gå genom? För så har det inte varit innan.

Nu vet vi också vilka de 4 var. Nox var en av dem liksom Asgards och rasen som byggde portarna men som har flyttat bort nu. och om jag fattat det rätt så är Asgards ynglingar i jämförelse med dem.
Men en sak fick mig att fundera, om nu det ska bildas en ny allians och dessa mäktiga raser ska ingå betyder det att det kommer visa sig finnas ett större hot än de vanliga parasiterna? För ärligt talat, i jämförelse med Asgards, Nox och StarGatebyggarna så är Goa'uld svaga och patetiska. Känns lite som om Flugor skulle alliera sig med Elefanter mot Spindlar.

Iallafall, jag gillar vad det här avsnittet sätter upp för framtiden.

1) (om portalen) Se nedan
2) Vi har faktiskt inte fått veta om den 4:e rasen än (tror jag)
3) Nej, en ny allians bildas inte. Det hela är bildligt talat.

Man kan inte gå igenom StarGaten från motsatt håll, då 'pulviseras' du. Det visades i avsnittet när dom åkte i fängelset och hamnade i underjorden på en död? planet, där dom mötte Dr. Mengeler? i feminin form.

Det där är Kawooshen. Det spelar ingen roll vilken ände av ett maskhål man står på. Kawooshen är instabil och pulveriserar allt den rör vid.

Man kan inte gå in i portalen från en port som någon ringt till. Man måste stänga av den först innan man går igenom igen.

Jag tyckte också det var underligt att de inte kunde gå igenom porten i båda riktningar(Jag kan inte komma ihåg något avsnitt där de sägs att man inte kan gå igenom i båda riktningar men jag har inte sett filmen), särskilt eftersom det fungerade med radiosignaler, ifall inte de kan gå tillbak genom porten så borde ju inte signalerna heller göra det.

Vet inte om de adresserat signalerna i något avsnitt, men radiosignaler är vågor. Materia däremot kan inte färdas två-väga igenom portalen.

Edited by Marie Morot, 27 March 2007 - 14:09.
Sluta skriva ut spoilers!

#234 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 March 2007 - 13:44

Nu är det ju så att jag pratade inte bildandet av en ny allians för att få ett svar på det utan ville sätta igång en diskution med alla andra som ser serien för första gångenn och jag såg fram mot att få se det själv. Men nu vet jag ju det så jag antar att jag inte behöver bry mig om det längre. <_<
-Sora, Kingdom Hearts

#235 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 March 2007 - 14:08

Jag håller med dig Crusader och gillar inte heller att bli spoilad, ens om de mest övergripande och luddiga referenser om seriens framtid. Du är inte snäll mot oss som inte har sett serien tidigare FAII! :angry:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#236 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 27 March 2007 - 15:14

Det är knappast en stor spoiler att säga något som inte händer. Om någon undrar om X karaktär blir gravid och ska barn någon gång senare och jag säger "Nej" är det väl knappast en spoiler. Samma sak med att säga att det hela var bildligt talat .

Tja, jag kan avslöja att Sam inte rider en häst (vad vi får se), Teal'c aldrig dör, Jack aldrig gifter om sig och Daniel aldrig skjuter en björn. Spoilers!

#237 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 March 2007 - 15:22

En sak jag funderat över, kom Jack till en planet eller ett Skepp och nu när de har det här nya nätverket av portaler så undrar man vad de kommer att hitta där. Ifall det hade varit ett skepp så gör det inte så mycket ifall man återanvände de eftersom Thor var befälhavare för en flotta.

Det var en planet Jack kom till, Othala. Asgards hemplanet i galaxen Ida.

Jag tyckte även att just den Asgard som såg ut som Thor pratade likadant som Thor.

Det är dockan de använde som Thor men om rösten var likadan har jag ingen aning om.

Chris som spelar Teal'c slog faktiskt till Rick (Jack) på riktigt, vid boxningsmatchen. :lol: Därför frågar han om han näsa blöder varpå Teal'c svarar du är ok. :P I ritningen till DHD, som Jack skickar till Sam, så står det längst ner, "If this all fails, well see ya!" :P

Edited by GaterGirl, 27 March 2007 - 15:23.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#238 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 March 2007 - 15:23

FAII: Det är allvarligt när folk tar illa upp eller blir upprörda. Respektera dina medpostare genom att ge dem valmöjligheten att slippa spoilers genom att antingen använda spoiler-taggen, svara personen i fråga via PM eller förflytta diskussionen till spoiler-forumet.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#239 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 March 2007 - 16:21

Det är knappast en stor spoiler att säga något som inte händer. Om någon undrar om X karaktär blir gravid och ska barn någon gång senare och jag säger "Nej" är det väl knappast en spoiler. Samma sak med att säga att det hela var bildligt talat .

Tja, jag kan avslöja att Sam inte rider en häst (vad vi får se), Teal'c aldrig dör, Jack aldrig gifter om sig och Daniel aldrig skjuter en björn. Spoilers!

Men vad som inte händer kan vara en spoiler i sig. Och detta var ju inte precis i samma anda som om Sam rider på en häst eller inte.
Men hade det i avsnittet diskuterats att Sam är rädd för hästar sedan hon ramlade av en som barn och hon aldrig vågar rida på en och Jack säger att en dag tänker han få henne att rida på en häst igen, då hade det varit en annan sak.
Det är mer som att säga "J.R dör aldrig" till någon som inte har sett Dallas innan. Hur spännande blir det för den varända gång han blir skjuten? I det här fallet så hintade de om en allians mellan människorna och de andra 4 raserna och då säger du att det inte kommer bli någon allians. Det är ju inte som att jag bara tog någon grej och hittade på ett senario utan jag diskuterade något som faktiskt hade med avsnittet att göra.
Då kan man ju lika gått säga att de aldrig kommer träffa StarGate byggarna för om det aldrig händer så händer det ju inte. Så hur kan det vara en spoiler att de aldrig träffar dem? Eller att Daniel aldrig träffar sin fru igen. Händer det inte så händer det inte (Nu vet jag ju inte utan det var vara ett exempel)
Jag hoppas du förstår vad jag menar.
-Sora, Kingdom Hearts

#240 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 March 2007 - 16:37

Det spelar väl ingen roll om det är stor eller en liten spoiler. En spoiler är en spoiler är en spoiler och får inte skrivas öppet i den här tråden.

Vi förstår alla att du har sett hela serien flera gånger (och det är du knappast ensam om), men varför du behöver skriva oss på näsan med denna kunskap när vi som inte har gjort det roas av att diskutera och spekulera i händelser som kanske kommer i framtiden förstår jag inte poängen med. Vill vi veta så frågar vi rakt ut och då är det okej att svara på just den saken inom spoilertaggar eller via PM. Övriga fakta om seriens framtid föreslår jag att du antingen sparar tills vi är där i serien eller tar i spoilerforumet.

Jag har försökt att få dig att förstå detta tidigare här i tråden och vill du svara mig - tryck på PM-länken vid mitt namn så tar vi det där, för jag ser ogärna ett gräl bryta ut i den här tråden och jag är inte glad just nu kan jag säga. -_-

#241 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 27 March 2007 - 16:39

De hintade inte alls på en allians. De sa "Ni har tagit de första stegen fö att bli Den Femte Rasen. Vi är fortfarande väldigt unga. Och Noxarna anser oss också väldigt unga. Om man tänker efter vore det otänkbart med en allians. Säsong 2... vår nuvarande teknologiska status. Jämför med Noxarna och Asgardarna och tänk efter. Tror ni allvarligt att vi kommer komma i närheten av någon av deras nivåer inom 100 år?

Men nåväl, jag får väl spoilertagga varenda liten sak från och med nu då.

Edited by FAII, 27 March 2007 - 16:40.

#242 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 March 2007 - 17:09

Nu står det Sparre igen :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#243 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 27 March 2007 - 17:57

Om du redan vet vad som ska hända så spelar det ju ingen roll
vad som ska ske eller inte ske. Antingen har du avslöjat att något ska ske
eller avslöjat att något inte kommer att ske

Oavsett vilket så berör du spänningen av folks förväntan när du
släcker andras iver av den brinnande lågan med längtan att se följande avsnitt och så vidare

Det kan ju t.ex vara en personlig småbagatell och du av misstag av nyfikenhet
tittar på någons spoiler. (Nisse börjar med skägg i avsnitt 19)
Så kommer du att minnas detta varenda gång skägg nämns i olika sammanhang.
- Hej Nisse har du tänkt skaffa skägg? Nisse svarar, nej aldrig)

Du kanske t.ex funderar över om någon tänkt byta klädstil och hur det skulle se ut.
Skulle du bli nöjd att någon släcker din låga av undran och nyfikenhet
oavsett hur liten den är?

#244 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 March 2007 - 18:03

Men nåväl, jag får väl spoilertagga varenda liten sak från och med nu då.

Ja, precis så. Om du nu nödvändigtvis måste skriva om sådant som händer längre fram i serien. Det är så det fungerar i en spoilerfri tråd. Duh.

#245 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 March 2007 - 18:04

Oj oj, här hände det saker. Väldigt spännande i slutet även om jag inte fattar meningen med Jacks kompis grejen och sedan döda honom. Men SG-1 verkar gilla att döda tillsynes viktiga karaktärer lite sådär plötsligt. :P
-Sora, Kingdom Hearts

#246 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 March 2007 - 18:19

Jacks kompis-grejen handlade om förlåtelse och reciprocation (vad 17 heter det på svenska?) Kompisen hade lämnat Jack och räddat resten av manskapet och Jack tyckte att kompisen skulle ha ansträngt sig mera och iaf försökt rädda honom också. Nu blev det den omvända situationen och Jack försökte rädda kompisen - men försökte han egentligen tillräckligt mycket?

Jag såg givetvis inte ända från start. Kom in ett par minuter innan reklampausen och fattar inte varför SG-teamet öht sändes till en planet på kanten av ett svart hål? Jag undrar också om Jacks kompis hamnade på samma planet som de andra eller om han sögs in i det svarta hålet direkt? Hur funkar det där egentligen?

Fick mig ett gott skratt över "bomben" där i slutet! Den var konstruerad av en vanlig högtalare med några mindre modifikationer. :lol:

Det var iaf neat med tidsförskjutningen mellan bergrummet och ytan. :D

#247 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 27 March 2007 - 18:21

Gillade det här avsnittet alltid roligt med svarta hål och relativitetsteorier ;-)

Jacks kod: 81452667

Jacks kompis kod: 10432772

Angående översättningarna, De gör på tre olika sätt när de översätter chevron, antingen är det chevron, symbol eller sparre.
Jag föredrar chevron och symbol framför sparre.
De verkar inte ha någon korrekturläsare på översättningen, de hade råkat skriva kapen istället för kapten.

#248 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 March 2007 - 18:28

Jag såg givetvis inte ända från start. Kom in ett par minuter innan reklampausen och fattar inte varför SG-teamet öht sändes till en planet på kanten av ett svart hål?

Dom visste inte om att det fanns ett svart hål där (eller höll på att bildas) när dom blev dit skickade, så när teamet sprang till porten fick man se att det gick långsammare och långsammare. När de ringde hem, så gick inte signalen fram som den skulle, utan i slowmotion, så SGC testade med att speeda upp signalen och öppnade då irisen, då stängdes porten ner. Dom skickade då dit en MALP för att kolla och upptäckte att det fanns ett svart hål där.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#249 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 March 2007 - 19:23

Okej, då förstår jag bätre. Tack Georgia! :)

#250 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 27 March 2007 - 21:00

Ännu ett mycket bra avsnitt idag. Alltid intressant med dessa typ av avsnitt lite då och då. Man blir nog själv lika snurrig som Jack när Carter börjar snacka om relativa tider och allt vad det heter. :) Liksom scenen i början med dom, gillade den, han fick väl huvudvärk där tillslut av all information han inte kunde förstå. :P