Jump to content

Photo

StarGate SG-1 - säsong 6

• Please log in to reply
261 replies to this topic

#226 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 August 2007 - 20:43

Jag kom att tänka på en sak nu, när Sam pratade om Nebulosor på dagen(avsnitted med Ceberus och fångarna) och Jack inte verkade förstå något, anledningen till att jag tyckte det var konstigt var på grund av att Jack är intresserad av Astronomi

Jag reagerade på samma sak.

Jag älskar att hitta glitches i serier och filmer. Nu har det förekommit två stycken på två avsnitt. :P

I gårdagens avsnitt så saknade Teal'c märket i pannan när han vaknade upp i sjuksängen på SGC i en scen. Han vände bort huvudet från kameran och när man såg honom igen så fanns den där. :lol:

Jag tolkade det som medvetet för att hinta om att ingen av världarna var verkliga. Men det kanske var en miss?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#227 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 August 2007 - 21:18

Så det var inte jag som såg synvillor i gårdagens avsnitt :lol: började nästan undra...
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#228 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 02 August 2007 - 21:41

Marie: sista symbolen är Point of Origin, så de trycker bara på Jord-symbolen när de åker från Jorden, annars så är sjunde symbolen den planet de ringer ifrån, så det är endast på jorden som jord-symbolen finns, så har jag förstått det iallafall.

#229 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 02 August 2007 - 21:49

Jag älskar att hitta glitches i serier och filmer. Nu har det förekommit två stycken på två avsnitt. :P

I gårdagens avsnitt så saknade Teal'c märket i pannan när han vaknade upp i sjuksängen på SGC i en scen. Han vände bort huvudet från kameran och när man såg honom igen så fanns den där. :lol:

Jag tolkade det som medvetet för att hinta om att ingen av världarna var verkliga. Men det kanske var en miss?

Håller med. Jag tror att det var meningen att göra så, när han vaknar upp är han liksom mitt emellan de två "världarna". Så när han vaknar upp har han inte symbolen, men i nästa sekvens så är den tillbaka. Så tror jag det ligger till, men man vet ju inte svaret direkt hur dom tänkt sig. ;)

Marie: sista symbolen är Point of Origin, så de trycker bara på Jord-symbolen när de åker från Jorden, annars så är sjunde symbolen den planet de ringer ifrån, så det är endast på jorden som jord-symbolen finns, så har jag förstått det iallafall.

Tror de är så också. Det intressanta är att man ser symbolen för jorden på gaten när Jonas ska testa den, men jag ser den inte på DHDn. Jag vet inte om de har lämnat den biten också ju längre serien gått. Men i S1 när Jack och Sam är fast på Antarktis så säger ju Sam något om att hon inte känner igen den ena symbolen, att det måste vara "point of origin".

Däremot vet jag att när de ringer ut från Jorden och man ser skärmen med symbolerna, så är det nästan alltid som de är på väg till Abydos. ;)

#230 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 August 2007 - 00:00

Om sista symbolen är "point of origin" - och det köper jag - hur kan det så vara så enkelt för Sam (eller vem som nu slår in "numret") att hitta rätt symbol. I dagens avsnitt tittade hon knappt på vad hon gjorde och de hade inte varit på den planeten förut och kunde knappast vara välbekanta med deras poo-symbol.

Beträffande Teal'c märke så är jag övertygad om att det var en miss. Annars hade de gjort en större sak av scenerna när han hade märket och inte - att han skulle reagerat mera på det s a s. Särskilt som att byte av kameravinkel innebar att märket satt på plats. En typisk glitch. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#231 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 03 August 2007 - 00:32

Hjälp :o ...Kan inte StarGate vara slut nu? Jag är rädd :(

#232 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 03 August 2007 - 09:00

Om sista symbolen är "point of origin" - och det köper jag - hur kan det så vara så enkelt för Sam (eller vem som nu slår in "numret") att hitta rätt symbol. I dagens avsnitt tittade hon knappt på vad hon gjorde och de hade inte varit på den planeten förut och kunde knappast vara välbekanta med deras poo-symbol.

Förmodligen är där bara en symbol som skiljer sig, även fast alla symbolerna borde väl vara annorlunda. Men det blev nog för mycket jobb med att skapa en ny DHD för varje planet. I filmen så säger Daniel att han kan "knäcka koden" (eller vad man ska säga) för att komma hem. Stärnbilderna kan väl inte se lika ut från varje planet, eller? Men jag är inte helt säker på detta, man ser ju som sagt i avsnittet att "Å":et finns på gaten, vilken den inte borde vara egentligen om point of origin är annan, miss i serien antar jag. ;)

Beträffande Teal'c märke så är jag övertygad om att det var en miss. Annars hade de gjort en större sak av scenerna när han hade märket och inte - att han skulle reagerat mera på det s a s. Särskilt som att byte av kameravinkel innebar att märket satt på plats. En typisk glitch. :P

Jag tror fortfarande att det var meningen. :P Ifall du inte har möjlighet att kolla avsnittet igen, så kan man se på dessa screencaps:
http://www.stargatec.../6x19_0209.html
http://www.stargatec.../6x19_0211.html

I första, när han vaknar i sjukhuset (där han är brandman) har han blått på sig, och inget märke. I andra så lägger han sig ner igen i SGC sjukan. Då har han vitt på sig och märke i pannan. :)

#233 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 August 2007 - 09:35

De bilder jag tänker på sitter han i sängen på SGC, O'Neill och Fraser (?) står i bakgrunden och Teal'c är halvvänd mot dem, men vrider på huvudet mot kameran och man ser att han inte har ngt märke. Så vänder han sig mot de andra igen och det är ett klipp med byte av kameravinkel så att man inte ser ngn annan än Teal'c och då har han märket i pannan igen. Är det samma scen som screenshotsen kommer ifrån?

#234 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 03 August 2007 - 09:55

Hoppsan, jag skrev lite fel tidigare. Fick ta ock kolla upp det lite mer noga i avsnittet. Han vaknar inte i den scenen i sjukhuset, han pratar med Brae(?) (och Shauna är med i scenen) som säger till Teal'c (eller Tee) att han vet att något är fel. Teal'c säger sen "what's happening?" och man ser Janet och Jack i bakgrunden, då har Teal'c på sig blått och inget märke. Sen vänder han bort ansiktet mot dom och lägger sig ner, i nästa sekvens/kamera vinkel så har han vitt på sig och märket är tillbaka. Så bilderna är från samma scen, men jag skrev som sagt lite fel innan. :)

#235 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 August 2007 - 17:57

Pust... äntligen över. Jag var spiksäker på att Jonas skulle kolna. Jag hade samma dåliga känsla som under Daniels dödsavsnitt. Dessutom så vet jag att han kommer försvinna tillsist.
Var verkligen nervös. Skönt att han klarade sig. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#236 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 August 2007 - 18:07

Ett OK avsnitt som inte spelar i någon högre division. Dels så känner jag att "tidigare" sekvensen i början kändes ganska onödiga - Jonas "sjukdom" hade varit intressantare om man inte redan innan avsnittet kört igång fått Nirrtis namn serverat. I övrigt så är det egentligen inte mycket som händer - det intressanta sker på SGC, intrigen på den där planeten känns konstruerad bara för att få en story och bygga Jonas prekognativa förmåga på... och den storyn tar inte upp något som inte redan tagits upp i flera andra serier.

Edited by XC, 03 August 2007 - 18:08.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#237 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 August 2007 - 18:27

Såg avsnittet från första reklampausen var över och måste säga att det var ett förutsägbart och platt avsnitt på alla sätt. *gäsp*

#238 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 03 August 2007 - 18:51

Jag tyckte inte det var så pjåkigt själv. Eller så kanske jag bara får tillfredsställelse av att höra Werner Heisenberg omnämnas på TV. B)

Men varför stack de inte genom porten när den bara var några meter ifrån dem, utan försökte försvara den? Hamnar man i ett bakhåll är väl det smartaste att ta sig ur det.

#239 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 August 2007 - 19:01

Bästa i hela avsnittet var nog när dom gick igenom gaten och möttes av halva amerikanska militärstyrkan

O'NEILL: Expecting someone else, sir?
:lol:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#240 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 03 August 2007 - 21:28

Jag tyckte inte det var så pjåkigt själv. Eller så kanske jag bara får tillfredsställelse av att höra Werner Heisenberg omnämnas på TV. B)

Jag blev riktigt glad när Sam drog upp osäkerhetsprincipen. Min reaktion var något av det här slaget: "OMG! Technobabbel jag förstår! Sam pratar om saker jag har lärt mig i skolan! Wiiieee..."*

I alla fall: jag gillar när Stargate försöker lära sina tittare något. :)

*mina reaktioner är inte alltid formulerade så värst vuxet. Eller, ja, aldrig är kanske lite mer träffande...
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#241 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 03 August 2007 - 21:54

Såg avsnittet från första reklampausen var över och måste säga att det var ett förutsägbart och platt avsnitt på alla sätt. *gäsp*

Platt avsnitt hmm? Prövade du med cykelpump? :)

#242 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 04 August 2007 - 13:53

Hur många avsnitt är det kvar på säsongen nu? Det känns som att det borde vara säsongsavslutning om inte alltför lång tid...
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"

#243 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 August 2007 - 13:59

Ett avsnitt kvar. På tisdag börjar s.7

#244 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 04 August 2007 - 14:12

Oooooh, på måndag redan?? Då måste jag se till så att jag inte missar. :)

#245 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 August 2007 - 20:43

Så här i efterhand har jag svårt att tycka om avsnittet p.g.a. att de trodde Jonas hade en hjärntumör och blev opererad. En internetkompis som jag chattade med igår kväll berättade nämligen att han kanske har en tumör och kan behöva en hjärnoperation. Han är en väldigt schysst kille och det skulle vara rätt ut sagt för jävligt om något hände med honom. :(
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#246 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 August 2007 - 18:01

tråkigt att höra, SSh :(

Om dagens avsnitt;
Första tanken när Heruk kom fram till Anubis på hans moderskepp var "Star Wars".
Svart kåpa, "my lord", stort fönster med en planet (dantooine, nån?) som vy. Sen kommer Obi-Wan Daniel där och ska stoppa honom. Och en planet som förstörs av skeppet som visade sig vara ett riktigt fett vapen.
Väldigt "A new Hope" över det, imo :P

Forstfarande ett jäkligt bra avsnitt, och Anubis en Upphöjd?!? :o (Trodde nästan det skulle vara Oma där, för en riktigt "OMFG VAR DET HON???"känsla, men ack så fel jag hade :P )
Och han höll inte sitt avtal med Daniel. :rolleyes: Svårt att lista ut.
Undrar vad Oma (man kan ju anta att det var hon i alla fall, då Daniel sa att hon var där och bevakade honom) Gjorde med Daniel. Ge mig en fortsättning nuuu! :P

Edited by Hofling, 06 August 2007 - 18:14.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#247 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 August 2007 - 18:02

Ärligt talat så tycker jag de använder sig aldeles förmycket av den här upphöjelsen. Först så hände det genom lång och tuff meditasion men nu så kan alla göra det helt plötsligt bara på ett ögonblick. Jag börjar ogilla den delen nu. Det kändes förmycket redan när Daniel gjorde det men det här var verkligen aldeles förmycket.

Återigen så hade jag rätt. :P Jag gissade, redan första avsnittet som Oma var med, att hon var en Ancient och jag hade visst rätt. Hitils så har jag haft rätt om det mästa ang. Ancients. :D
Och nu börjar jackten på den förlorade staden på alvar. Något jag har väntat länge på.

Avsnittet var mycket bra till början men förlorade rätt mycket sedan. I slutet så var det väldigt mäktigt när planeten förstördes men hela den delen sabbades sedan med den här jäkla upphöjelsen. Kan de inte bara göra som med 3:e effekten av Zap pistolen och radera det här från serien?

Kul att se Daniel igen. undrar vad som hände honom nu?

Att Anubis är en Upphöjd hade jag aldrig väntat mig. Väldigt cool idee faktiskt (Om upphöjelse inte hade varit så jäkla vanligt i serien) och det ger serien lite extra med sin nya huvudskurk. Lite Star Wars över det som Hoffan sa nyss. :)

Edited by Crusader, 06 August 2007 - 18:06.

-Sora, Kingdom Hearts

#248 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 August 2007 - 18:17

Nu blir det spännande, vem kommer att hitta the Lost City först? SG-1 eller Anubis?
I morgon börjar s.7 :D

Och vad hände med Daniel där på slutet? Någon tog honom därifrån.
Någon gjorde en stor miss som hjälpte/lurades till att göra Anubis till en upphöjd.

#249 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 06 August 2007 - 18:30

Ett jättebra avsnitt, ett mycket bra slut på säsongen. Händer saker kring Daniel, som jag inte riktigt fattar varför han gjorde en deal med Anubis? Han borde väl veta vad Goa'ulds är för typer vid det här laget, och med tanke på det han sagt till Jack hela tiden om att "lägga sig i". Läckert när pyramiden sprängs. :)

Håller med Crusader här angående hela ascention grejen. Det blev lite väl överdrivet till sist. Att Skaara gjorde de, låt gå för den, men det blev ju overkill när hela befolkningen blev ascended! Jag tyckte de inte skulle vara så lätt...

#250 weavex

weavex

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 50 posts
  • Interests:Datorer, Musik

Posted 06 August 2007 - 19:06

Spännande avsnitt idag!

Skönt att man bara behöver vänta till imorgon för att se nästa säsong.

Var ju jäkligt tur för O'Neill på slutet. Det var ju inte långt ifrån att han blev splittad av irisen. :)
Major Carter - "So what didn't they go for?" Col. O'Neill - "The name I suggested." Major Carter - "Sir, we can't call it the Enterprise." Col. O'Neill -"Why Not?"