Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 3

• Please log in to reply
288 replies to this topic

#226 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 29 September 2007 - 12:50

Tyckte slutet var härligt, när de satt där och var schyssta mot Rodney genom att säga "elaka" saker om Rod. Och blicken de ger varandra när Rodney blir glad är härlig

Var hon som spelade Jennie Hewlett's syster med? Såg en hewlett i "guest starring" i början så..

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#227 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 29 September 2007 - 12:57

Rainman"-varianten men det där är en väldigt stereotyp bild Jaså?

Rainman var ju grundar ifrån en riktig person med autism som skådespelaren imiterade.
Det gick en dokumentär på tv4 om den riktiga Rainman för ett tag seb. Såg du inte den.

Kan en äkta autistisk person vara stereotyp?

Jag tycker att den riktiga Rainman var väldigt lik det som skådespelaren åstadkommit.

Edited by Supertreck, 29 September 2007 - 13:05.

#228 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 September 2007 - 13:12

Var hon som spelade Jennie Hewlett's syster med? Såg en hewlett i "guest starring" i början så..

Ja, hon som spelar Jennie McKay är Davids Hewletts syster.

"When we did 'Hot Zone,' where [McKay] confesses that he has a sister, it had originally been written as a brother. And I said, 'Look, just on the off chance, I've got a lot of sisters and one of them happens to be an actress. I'm not saying you have to cast her, but just on the off chance, can I say 'sister?'' And they said, 'Oh, that's a good idea. That's fine."

Edited by GaterGirl, 29 September 2007 - 13:17.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#229 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 29 September 2007 - 13:19

Jo, jag är medveten om att det finns många individer med lågfungerande autism som till skiljande grad påminner om Rainman-karaktären. Men vad jag ville ha fram var att långt ifrån alla med en autismspektrumstörning är sådana. Allmänhetens kunskap om psykiatriska funktionsstörningar är väl inte så värst imponerande, vilket återspeglar sig på många sätt jag inte har lust att gå in på (jag kan nämna ett: att dessa störningar av okunniga kallas "sjukdomar" när de inte är klassificerade som sådana) och därför misstänker jag att många föreställer sig en Rainman när de tänker på autism och uteslutande kopplar samman dessa två företeelser utan att inse att det finns ett helt spektrum av nyanser som omfattas av det begreppet.

Kan en äkta autistisk person vara stereotyp?

Han kan motsvara en.

#230 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 September 2007 - 20:25

03x07 - Common Ground

Tyckte det här var ett bra avsnitt.
Man får lite mer info om the Wraiths, de inte bara tar liv utan de kan ge liv också åt speciellt utvalda.

Undrar om dom kommer stöta på varandra igen? Och hur det kommer att bli då, allierade eller fienden?
Jag skulle i alla fall vilja se ett sådant avsnitt.

Och Kolya? Kommer dom få tag på honom eller inte?

Det går ju inte för sig att ha en 90årig Sheppard med rullator på Atlantis.

:lol:

03x08 - McKay and Mrs. Miller

Riktigt bra avsnitt.
Kul att se Sam också :)

CARTER: Meredith?
McKAY: It's a long story.
JEANIE: It's his name.
CARTER: Your name is Meredith McKay?!
McKAY: Meredith Rodney McKay, yes, but I prefer to go by "Rodney." Look, can we just stick to the point here? Look out the window.
Much more interesting than my name.
CARTER: Your name is Meredith?!

Meredith! :lol2: stackars McKay, en av hans största hemligheter blir avslöjad.
Parallell universum Rod var en aning creepy, lite för väl 'vänlig'.

Synd att dom inte lyckades med 'bron'. Och nu har dom tömt en ZPM t.o.m, hur ska det här gå?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#231 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 October 2007 - 20:58

03x09 - Phantoms

Slutet var bäst

MCKAY: You shot me.
SHEPPARD (O/S): Yes, Rodney…
SHEPPARD (CONT’D): I shot you, and I said I was sorry.
RONON (O/S): You shot…
RONON (CONT’D): me, too.
SHEPPARD (O/S): I'm sorry…
SHEPPARD (CONT’D): for shooting everyone.
...
MCKAY (O/S): I can't believe…
MCKAY (CONT’D): you shot me.
SHEPPARD: Get some sleep, Rodney.

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#232 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 05 October 2007 - 21:39

Håller med Georgia om att den biten var det bästa i avsnittet. :D

I övrigt tyckte jag det var lite sådär bara. Undrar om de Sheppard "ser" är något som verkligen har hänt. Vet att Weir och Jack pratade om att han gick emot order i Afghanistan, men där säger hon att han skulle rädda 3 män...i denna så är där bara 1. Men samtidigt vet vi inte om han ser det är exakt som det var då, eller om där bara är en för att han ser killen där istället för Teyla.

För den som inte sett S9 av SG1 så var där en liten spoiler i avsnittet. :P

#233 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 06 October 2007 - 17:07

John försökte rädda tre. Det faktum att han bara såg en här behöver inte betyda att någon missat någonting. Vem säger att alla dem hittades tillsammans?

#234 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 October 2007 - 15:25

from i morgon visas det repriser av fredagens avsnitt. Kl 18 imorgon, men det verkar skifta nästa vecka är det ett annat klockslag. :) dags att börja nu men bättre sent än aldrig.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#235 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 October 2007 - 21:26

3.10 Return

Carson. :wub: Försöker han säga något fint så bara förstör McKay det.

BECKETT: My turtles!
(Elizabeth and John look round at him.)
WEIR: What?
BECKETT: I just bought some wee baby turtles and no-one knows to feed them.
WEIR: Well, turtles are pretty hardy. I'm sure they'll be fine.
SHEPPARD: And they make good soup.
(Carson frowns at him in disgust.)
BECKETT: I figured I'm back for good so I might as well get a pet.
I'm allergic to cats and, well, I'm at work too long to be fair to a dog, so I went with turtles. I've probably killed them.
.....
BECKETT: Poor little buggers.

allt på härlig skotska. :D

Stargate fortsätter att återanvända skådespelare från förr. Befälhavaren för Ancient skeppet var Linea (destroyer of worlds) i SG-1.

Verkliga Ancients. :) Sen kom replikatorerna som givetvis hade, med hjälp av Mckays hjälp, kunnat skriva om sin kod, och anföll Atlantis. Undrar hur det gick för Jack och Woolsey.

Gah, cliffhangers... :( Tur att vi inte behöver vänta flera månader tills fortsättningen... .)

#236 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 12 October 2007 - 21:36

Jag glömde att det var fredag idag! :upset:
Men de skulle börja med repriser nu va?

#237 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 October 2007 - 21:41

Ja, imorgon kl 18 kan du se repris. Hur kunde du missa att det är fredag? :o Det är ju HELG!!! :D

Edited by GaterGirl, 12 October 2007 - 21:42.

#238 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 12 October 2007 - 21:56

Jag är arbetslös och studerar inte.
Jag har tur om jag vet vilken dag det är. (Somjag inte gjorde idag) :P

#239 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 October 2007 - 22:00

Hatar cliffhangers, men som GG säger, bara en vecka till nästa avsnitt.

Dom har fått gatebron att funka :thumbsup:

Vilka arroganta Ancient, kastar ut alla och tror att det ska gå så bra för dom. Visst ^_^
Replicators mot Ancient, och Jack mitt i alltihop :D då kan ju bara John och de andra lyckas med sitt räddningsuppdrag.

Fick John en nybörjar grupp där på SGC? :lol:

Kom ju på att dom nämnde the Ori i det här avsnittet. Tur att det är s.9 av SG-1 som går på vardagar, annars hade nog många undrat vilka det var.

Edited by Georgia, 12 October 2007 - 21:59.

#240 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 12 October 2007 - 22:02

Fick John en nybörjar grupp där på SGC?

Verkade så. :lol:

#241 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 October 2007 - 08:40

Jag trodde först att de ancient som man mötte vid midway var replikatorer, skall erkännas. Lite otacksamt tycker jag och bara kasta ut atlantis folket, snacka om uppfylda av sin egen betydelse.

När jumpern åket in och gaten slocknar så ser man faktiskt att Landry ler lite grann, är det så att han hoppades på att Sheppard skulle samla ihop gänget och rädda atlantis från undergången?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#242 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 October 2007 - 09:24

När jumpern åket in och gaten slocknar så ser man faktiskt att Landry ler lite grann, är det så att han hoppades på att Sheppard skulle samla ihop gänget och rädda atlantis från undergången?

Lite grann? Tyckte det såg ut som ett maskerat ;) jätte flin när jumpern flög iväg.

#243 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 13 October 2007 - 11:04

Folk säger att Ancients är arrogant si och så. Men det är deras hem. Som de rest i decennier (av deras tid) för att nå. De har just fått veta att de förlorade kriget och vill nu bara återuppbygga sitt liv som de sista av sin ras.

Meanwhile har några random människor tagit över staden och återuppväckt hela Wraithrasen och gjort sig ovän med Asurans. Hmm...

Samtidigt ville Stargate Command döda alla Unas som stod i deras väg för Nahquadan med justifikationen "Vi behöver den!". Och så ville man söva ner och förflytta Salishstammen för att ta också deras Nahquadah... hmmm...

#244 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 13 October 2007 - 20:50

Bill är en sån jäkla lögnare! level 75. Pff. Wrath of the Lich King är ju inte ens släppt än :rolleyes:
:P GArvade rejält åt den scenen, WoW-geek som jag är :lol2:

och Carson och hans sköldpadda. Jag älskar verkligen den skotska dialekten. Helt underbart :D

och jag kan verkligen förstå Ancients. som Sheppard själv sa; Skulle du gilla att du är borta ett tag och sen har någon bara flytatt in och använder din säng, äter din mat och glor på din TV.

Edited by Hofling, 13 October 2007 - 20:51.

#245 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 October 2007 - 21:02

Jag trodde det var burning crusade de pratade om... visste inte ens att ett till var på väg... Och det intrycket får jag av TV.com också...

Goof: To distract Dr. Lee from their plan, Weir seduces him with talk of World of Warcraft. Dr. Lee tells her he has a level 75 character. WoW characters have a max level of 60. Even after the expansion pack was released, the one Dr. Lee says he has, the character can only go up to level 70. (Källa)

LEE: Ah. Well, I had the beta of the expansion pack, so I sorta had a leg-up on most people. What's your race? (Källa)

Edited by XC, 13 October 2007 - 21:03.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#246 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 13 October 2007 - 21:06

Jo, men maxlevel i Burning crusade är 70, som det står i ditt quote :) därav att han är en lögnare. och det finns ingen beta av WotLK än, såvitt jag vet.
Men det är väl klart, man kanske brer på lite när en snygg tjej delar ens intresse.. :P

#247 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 13 October 2007 - 21:48

"The Return" är ett bra avsnitt. Tycker inte dessa Ancients gjorde något fel att skicka hem jordlingarna, de är ju deras hem trots allt. ;) Men sen går det åt skogen när Asurans dyker upp och Jack och Woolsey i mitten av det hela! :o När de åker iväg till mitt-stationen i Jumpern påminner mig lite om när SG1 gick emot order i sista delen i S1. :) Ska bli en intressant fortsättning.

#248 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 13 October 2007 - 21:51

När de åker iväg till mitt-stationen i Jumpern påminner mig lite om när SG1 gick emot order i sista delen i S1.

Mig med. :)

#249 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 19 October 2007 - 23:02

Rätt smart dubbelspel där i dagens avsnitt, tycker jag..

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#250 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 October 2007 - 07:01

Men väntat... jag tyckte det var lite mysko att McKay uppenbarligen blev så exalterad över att vara å Atlantis när det flög i luften. :P

Ett ganska bra avsnitt, smart att låta relikatorerna återuppbygga kontrollrummet innan man separerade dem å nanit-nivå. ;)

Edited by XC, 21 October 2007 - 07:01.

fqq5BYam.jpg