Jump to content

Photo

Elitserien 07/08 och hockey i allmänhet.

• Please log in to reply
463 replies to this topic

#226 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 24 March 2008 - 07:24

Det var nog ganska många som tippade fel om Brynäs, klart årets överraskning/besvikelse att de hamnade så långt ner.
Själv tippar jag att Linköping med nöd och näppe slår ut Färjestad och att Timrå tar hem det mot HV 71. Linköping och Timrå i final alltså. Väl där tror jag Linköping tar hem Guldet.

#227 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 March 2008 - 22:32

Jag hoppas att något av lagen Timrå eller HV vinner guldet, för jag är inte så förtjust i varken Färjestad eller Linköping faktiskt. Men Linköping gillar jag i alla fall mycket mer än Färjestad, så det var gött att de körde över de där irriterande värmlänningarna med 7-3 idag. Hade aldrig möjlighet att se någon match, eftersom jag är hemma hos mina föräldrar, men tydligen har Färjestad problem med försvaret och målvakterna, och det är frustrerande att Frölunda inte lyckades utnyttja det...fast VF föll i alla fall med flaggan i topp och just där var nog FBK bättre tyvärr.

Kvalserien då...Malmö och Leksand spetsade ju till kampen med sina segrar mot Mora och Västerås...fast Leksand är ändå en besvikelse för mig, såg dem mot Brynäs, och de såg helt enkelt inte tillräckligt starka ut. Att slå Västerås, som verkar få nöja sig med att vara med i kvalserien för att se och lära, är inget som får Leksand att kännas som favoriter att gå upp i alla fall. Kanske har de svårare att bita ihop när det går lite emot dem men lättare att spela ut om resultaten går deras väg? Jämför det med Brynäs som lyckades knipa segern borta mot just Leksand trots att de var tillbakapressade i andra perioden och släppte till nitton skott...
*Hockey och superhjältar*

#228 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 25 March 2008 - 03:02

Jo, fast det tar emot så var nog FBK något starkare än Frölunda, men de sålde sig dyrt i alla fall.
Härligt att Linköping satte dit Färjestad med så klara siffror hemma i Karlstad.
HV 71 ligger nästan lika högt på ”hatlistan” som Färjestad hos mig, framförallt Jämtin som man kan reta sig fördärvad på :) Så jag hoppas själv på Timrå eller Linköping.
Leksand har sett mer och mer darriga ut, kanske litar de för mycket på sina nyförvärv som de gjorde under säsongens gång, Ed Belfour mest kanske.
Malmö har sett bra ut som ren lagmaskin och det är glädjande, fast det är otroligt vad vi har svårt för rivalen Rögle. Det sved lite att tappa en 3 – 1 ledning så där mot dom. Skönt att Brynäs slog dom direkt i nästa match med 6 – 1. :cool2:
Ska bli intressant att se hur Malmö kan stå upp mot Brynäs i nästa hemmamatch, för de har sett riktigt starka ut inledningsvis.

Edited by Spacer, 25 March 2008 - 10:35.

#229 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2008 - 13:34

Wohoo!!!! Vilken smakstart med 3-7 vinst mot FBK i första matchen. :)

#230 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 March 2008 - 13:50

Ja, Frölunda ska absolut inte skämmas över sin insats i kvartsfinalen, och kan de bara bygga vidare på sina ungdomar som Fredrik Pettersson, Mikael Johansson, Johan Andersson, Lars Eller, Philip Larsen och Joakim Andersson ska det nog bli en lite roligare säsong nästa år. De borde satsa lite mer på antingen Joel Gistedt eller Robin Rahm också, även om Ahonen inte är en dålig målvakt på något sätt.

Heh, ja, Rögle tar i så det sprutar när de möter Malmö, nästan så man tror att de hellre slår Malmö och saboterar deras chanser att gå upp än att ta sig upp till elitserien själva. MIF har tagit några tunga skalper hemma, men nu måste det fungera borta också, kan de slå Mora, Leksand och Västerås borta? Kan de slå Rögle hemma? Brynäs är nog för starka i den här kvalserien. Hoppas verkligen att Malmö klarar det i alla fall. :)

Fast måste tillägga att jag inte ogillar Rögle heller. Det är imponerande vilket hjärta för laget en sån som Kenny Jönsson har, (har svårt att tänka mig att typ Kim Johnsson skulle göra samma sak) och en sån som Mikael Gath verkar ju beredd att göra precis vad som helst för att göra mål.

#231 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2008 - 13:57

För mig får mer eller mindre vilket lag som helst gå upp från kvalserien bara det inte blir Lek Sand (sorry alla leksingar) :P

Brynäs ser ju riktigt starka ut och är väl dom som har imponerat mest hittills. Sedan är det mer öppet om den andra platsen.

#232 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 March 2008 - 17:23

Tror det blir LHC - HV71(fast jag hoppas på timrå) i finalen. Smakstart för LHC.

Luleås tränare Roger Rönnberg blir assisterade förbundskapten i kanada-vm. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#233 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2008 - 17:31

LHC - HV71 vore en helt underbar finalserie. Derby och allt. :D Samt att LHC givetvis bör vinna också... :lol:

Fast LHC - Timrå är inte helt fel heller.

I värsta fall går det bra med HV71 - Timrå också förutsatt att Timrå då vinner. FBK ser jag helst inte alls i finalserien och absolut inte som vinnare.

Edited by Cartman, 25 March 2008 - 17:32.

#234 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 26 March 2008 - 13:42

Fast måste tillägga att jag inte ogillar Rögle heller. Det är imponerande vilket hjärta för laget en sån som Kenny Jönsson har, (har svårt att tänka mig att typ Kim Johnsson skulle göra samma sak) och en sån som Mikael Gath verkar ju beredd att göra precis vad som helst för att göra mål.

Även som Malmöfan får man ju erkänna att Rögle har gjort det grymt bra som lag efter sina förutsättningar. Det är stort av Kenny Jönsson att ha spenderat ett par säsonger där, i allsvenskan och allt, trodde själv han kanske skulle välja en annan klubb efter att de missade elitserieplatsen förra kvalet, bara lyfta på hatten för Kenny. Blir intressant att se vad Ulf Dahlén kan göra i Frölunda nästa säsong föresten, även om det kändes som Roger Melin passade bra in där, nog bra om de kan bygga på det ett tag och få lite kontinuitet. Janne Karlsson tillbaka är nog bara positivt också. Alltid bra om de kan få upp ungdomarna mer, ni verkar ju ha lovande juniorer som Malmös J20 lag nog får tufft att slå i semin där är jag rädd. Torskade hemma mot er igår visst.

#235 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 March 2008 - 11:21

LHC verkar lätt gå mot final. krossade fbk i andra semifinalen också. :evil: hv-timrå verkar bli en hård kamp. :D

Edited by GaterGirl, 27 March 2008 - 11:22.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#236 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 27 March 2008 - 11:53

Ser onekligen ut att kunna bli en repris på fjolårets utskåpning av LHC. Kanske rent av blir 4 - 0 i matcher denna gången. :evil: :evil:
Lite förvånad är jag faktiskt trodde inte de skulle spela ut FBK så klart på bortaplan som de gjorde. Tydligen har FBK's backar svårt att hänga med och LHC's Weinhandl och Mårtensson verkar dominera. Kan bli en tillgång till VM.

#237 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 March 2008 - 11:59

Tony Mårtensson's 3-1 mål var ju en uppvisning utan dess like. WOW! säger jag bara.

Jäkligt skönt med en till seger i bagaget. Jag tänker inte ta ut någonting i förskott för i hockey kan det vända hur enkelt som helst, men man kan ju lätt konstantera att LHC har fått en smakstart.

#238 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 28 March 2008 - 13:32

Även som Malmöfan får man ju erkänna att Rögle har gjort det grymt bra som lag efter sina förutsättningar. Det är stort av Kenny Jönsson att ha spenderat ett par säsonger där, i allsvenskan och allt, trodde själv han kanske skulle välja en annan klubb efter att de missade elitserieplatsen förra kvalet, bara lyfta på hatten för Kenny. Blir intressant att se vad Ulf Dahlén kan göra i Frölunda nästa säsong föresten, även om det kändes som Roger Melin passade bra in där, nog bra om de kan bygga på det ett tag och få lite kontinuitet. Janne Karlsson tillbaka är nog bara positivt också. Alltid bra om de kan få upp ungdomarna mer, ni verkar ju ha lovande juniorer som Malmös J20 lag nog får tufft att slå i semin där är jag rädd. Torskade hemma mot er igår visst.

Här har vi i alla fall en till som hoppas på att Malmö går upp i elitserien, tror verkligen de behövs där uppe. Det satt hårt åt med segern mot Västerås igår även om MIF tydligen vann skottstatistiken grovt.

Nyförvärv för Frölunda, Oscar Hedman från Modo som nosat en del på landslaget. Hoppas han blir mer lyckad än Andreas Holmqvis t ex...

#239 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 30 March 2008 - 16:03

Tack Kermit, härligt! :) Man är helt inne i det nu, får hoppas det går vägen. Halva kvalserien spelad och det ser bättre ut än man vågat hoppas. Vinsten borta mot Brynäs satt riktigt fint, en krigarinsats och bra spel av målvakten Janni Hurme som känns stabil. Skönt att leda tabellen när halva kvalserien är spelad hade Brynäs vunnit hade de nog parkerat på förstaplatsen och de andra lagen fått fightas om andra, så den vinsten kändes mycket viktig. Nu gäller det bara att hålla detta. Vinner man sina hemmamatcher ska detta gå vägen.

#240 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 March 2008 - 16:59

Snart, snart över. Äntligen! :wub:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#241 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 31 March 2008 - 10:20

Idag kan LHC nå final och det går att se på det på kanal 5. :)

Edited by GaterGirl, 31 March 2008 - 10:23.

#242 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 31 March 2008 - 10:52

Då börjar Hockey VM :cool2:
Tror LHC tar det ikväll. Inget tyder på att Färjestad ska vända detta om man inte ändrar taktik. Tror man spelar överoptimistiskt mot ett grymt bra Linköping.
Kvalet kommer bli stenhårt ända in på mållinjen. Malmö ligger i topp men det gjorde vi förra året också för att sedan inte vinna en match och åka ur. Så det gäller att man håller spelet uppe nu. Brynäs kommer säkert vara revanschsugna och på bettet direkt i nästa match. Leksand och Mora jagar också och kommer säkerligen vara ättriga att möta. Rögle har ju en teoretisk chans också även om den är liten, så som sagt tufft ända till slutet. Men det är skönt att se ett Malmö som spelar som ett riktigt lag, visade stort hjärta mot Brynäs borta.

Edited by Spacer, 31 March 2008 - 10:54.

#243 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 31 March 2008 - 11:15

Heja Färjestad! :D

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#244 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 March 2008 - 11:53

Då börjar Hockey VM :cool2:
Tror LHC tar det ikväll. Inget tyder på att Färjestad ska vända detta om man inte ändrar taktik. Tror man spelar överoptimistiskt mot ett grymt bra Linköping.
Kvalet kommer bli stenhårt ända in på mållinjen. Malmö ligger i topp men det gjorde vi förra året också för att sedan inte vinna en match och åka ur. Så det gäller att man håller spelet uppe nu. Brynäs kommer säkert vara revanschsugna och på bettet direkt i nästa match. Leksand och Mora jagar också och kommer säkerligen vara ättriga att möta. Rögle har ju en teoretisk chans också även om den är liten, så som sagt tufft ända till slutet. Men det är skönt att se ett Malmö som spelar som ett riktigt lag, visade stort hjärta mot Brynäs borta.

Ja, jag tror du har rätt om att Färjestad är överoptimistiska. De tror alltid att de är bäst, och den här gången har de inte ett tillräckligt bra lag. Inte på långa vägar. Jag hoppas de åker ut så det sjunger om det idag. :evil:

Kvalserien är riktigt dramatiskt nu när serien "vänder". Kan Mora och Brynäs vinna ser det helt plötsligt annorlunda ut igen. Fy fan vad spännande det är rent ut sagt! Men Malmö har en bra chans i alla fall. :)

#245 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 31 March 2008 - 21:22

Grattis, Cartman. :D LHC var klasser bättre än fbk i sista matchen.

#246 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 31 March 2008 - 21:53

Tacka fan för det så som de busar och råskinn de är. :rolleyes:

Jag hoppas det blir polisanmälan och rättsfall av det som skedde i förra matchen.

#247 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 March 2008 - 22:42

Det var inte snyggt alls av Pihl, och Linköping har gjort många fula saker på senare år, men faktum kvarstår fortfarande att Färjestad blev utspelat. Tre förluster med fyra mål, en med tre, Färjestad hade inte en chans helt enkelt.

#248 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 31 March 2008 - 23:05

Jag ska inte äga att jag har stor koll. Jag vet att LHC dominerade i två matcher, sen tog Färjestad en match. Därefter förlorade de nästa match efter en olaglig och kriminell handling utförs. Jag menar, sparkar man ned den som reser på sig blir det svårt att resa sig igen.

Som sagt var, detgör mig inget egentligen att Färjestad åker ut. Hockey är såååå ute. (Iofs. sysslar ju uppenbarligen inte LHC med hockey, men... ;) )

Kriminella handlingar tycker jag dock per definition ska bestraffas. Hårt.

#249 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 March 2008 - 23:54

Färjestad hade förlorat även utan Pihls sving med klubban, LHC dominerade den matchen också. Och hockey är inte ute, det är grymt och den bästa sporten. ;)

#250 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 April 2008 - 00:21

Som sagt var, såg inte matchen - bara det möärkliga sambandet.

Varöfr ta till övervåld och olagligheter om man är så överlägsen? :rolleyes: