Hur menar du då?
Om jag vill skriva en berättelse om Otroliga mannens bävan inför sin 40-årsdag är det en dålig idé?
Ja, ganska. Om du inte kan skriva det på ett tämligen "löst" och ospecifikt sätt.
Men då är du alltså med på att det faktiskt är en skillnad i tid (och därmed i personernas ålder) mellan de olika erorna? Jag fattade det som att du var emot det. Att årtalen helst inte ska nämnas i serierna verkar vi ju vara överens om. (Fast jag har för mig att den riktlinjen redan har brutits i någon av de publicerade serierna.) Årtalens funktion är främst att författarna ska ha koll på hur lång tid det går mellan olika händelser.
Och under de tre första erorna kan man verkligen visa att tiden går framåt utan negativ effekt eftersom årtalen redan är etablerade, som Orientens pärlas resa från högskoleelev, till gymnasiestudent, till nu vuxen och student.
Vi förstår ju att tiden går utan att se årtal.
Saken är ju att de inte ska åldras en massa årtionden, eftersom tiden är ihoptryckt som den är. Den moderna eran börjar 1988 och sträcker sig på sin höjd till ett par år efter det. Det kan finnas anledning att inte nämna i serien att det är 1988 eftersom det nog mest blir förvirrande, och man bör absolut inte skriva att det är 2011... eftersom det är 1988. Om man faktiskt vill skriva om Nordens Stjärnor när de är ännu äldre kan man placera en berättelse vid ett senare årtal. Det har ju pratats om en framtids-era. (Så här tänker mig jag det i alla fall.)Vill man ha årtal som folk är födda, visst, det går väl an. Men om man vill att figurerna som inte är robotar, zombier eller nästan odödliga skall förbli brukbara för serier i modern tid som andra skrivare eller så får man lov att förklara detta genom åldringsneddragande droger eller vadsomhelst.
För att inte tala om hur mycket energi man sparar på att inte rita referenser för karaktärerna för varje årtionde som de åldras.