Stargate SG-1: Säsong 10
Posted 26 November 2007 - 19:46
Posted 26 November 2007 - 19:50
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 26 November 2007 - 19:51
Här är en snabb sammanafttning på dessa avsnitt.
The Shorud- Jag trodde att det skulle bli spännande men det var verklig otrolig seg. Bonus/överraskning är att återse Jack O'Neill igen (men det är alldeles för kort).
Bounty-Tråkig, tråkig. Jag hittar en typisk filmreferens (igen) till fim Trollkarlen från landet Oz, där Vala klädd sig i en blå rutig skjorta och hamnade i Kananas.
Bad Guys- en rolig avsnitt, men en lite seg då coh då
Talion- Tråkig, tråkig. jag gillar inte slagsmålsscen.
Family Ties- Jösses, en tråkig avsnitt igen.
Det känns att de senaste avsnitt (utom bad guys) handlade mest om att återknyta vänner, familjen och släkt.
Den roligaste scen är att Teal´c gömde sig i sin mössa *ROFLOL ( på allvar)*
Edited by Nettan, 26 November 2007 - 19:52.
Posted 27 November 2007 - 11:18
Talion
Får väl säga lite halvbra kanske. Brutalare än Stargate brukar vara. Men samtidigt, efter alla dessa år, inte kan jag se Teal'c vända sig mot sina vänner för en personlig hämnd. Kan förstå honom visserligen, men...nej. Det blev väl lite VÄL överdrivet på slutet med fight scenen.
Family Ties
Skrämmande hur dåligt det här blev. Detta avsnitt ligger på nivå med Irresistable och Irresponsible...uhm, ja då vet ni hur högt jag håller detta avsnitt.
Posted 27 November 2007 - 14:07
(Hade nästan rätt iaf!The Virginia Dialogues
This play parodies The Vagina Monologues, by Eve Ensler, where speak on stage about various issues relating to their vaginas. The play opened in 1996 and has been updated occasionally by Ensler. (Källa)
Ett mellanavsnitt som tyngs av den fullständigt klichéartade och genomskinliga intrigen mellan Vala och Jacek. Höjdpunkten nåddes ungefär vid:
.Jacek: Vala is that you?
Vala: Yes it is.
Jacek: Sweetheart, how is life treating you?
Vala: Certainly better than you ever did.
Jacek: I suppose for the benefit of your friends there, you're going to want to list all the reasons I was such a bad father?
Vala: Oh I wish I could, but a wormhole can only be maintained for thirty-eight minutes (Källa)
Edit: Tillägg.
Edited by XC, 27 November 2007 - 14:14.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 27 November 2007 - 19:23
För varje gång jag sett Morena som Adria har jag ångrat mer och mer att jag inte mötte henne på konventet i London. Hade jag sett de två sista säsongerna innan dess hade jag med största sannolikhet tagit en bild med henne, fixat hennes autograf eller åtminstone ställt henne en fråga på nån Q&A. Får väl hoppas att hon dyker upp på nåt annat konvent jag åker till i framtiden.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 27 November 2007 - 19:27
bara 1 avsnitt kvar nu.
Edited by GaterGirl, 27 November 2007 - 19:27.
Posted 27 November 2007 - 19:33

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 27 November 2007 - 19:42
Och min favorit systemlord Baal är död
Bara ett avsnitt kvar, hur ska det här gå?
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 27 November 2007 - 19:57
att invänta det trista. Sista avsnittet
Posted 27 November 2007 - 19:58
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 27 November 2007 - 20:07
Lagar middag så att det är färdigt strax före 18 och sen bänka sig framför TVn. I första reklampausen (om man ätit färdigt) går man och hämtar en kopp kaffe som bryggts samtidigt som man lagar maten.
Nu måste jag ju börja bete mig som en normal människa igen
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 27 November 2007 - 20:10
Det kommer ju iaf (minst) 2 TV-filmer framöver och dessutom SG: Atlantis säsong 4, så helt dött är det ju inte.
Finns det verkligen folk här som kan snacka om ett avsnitt i en hel vecka?
Posted 28 November 2007 - 15:19
Det är väldigt många som missförstått saker och ting och fått för sig att Stargate SG-1 filmer är TV-filmer. Men de är inte det. De är Direct-to-DVD filmer som kanske ske visas på TV.Man har ju fått in en rutin på vardagarna.
Lagar middag så att det är färdigt strax före 18 och sen bänka sig framför TVn. I första reklampausen (om man ätit färdigt) går man och hämtar en kopp kaffe som bryggts samtidigt som man lagar maten.
Nu måste jag ju börja bete mig som en normal människa igenoch börja äta vid matbordet i köket.
Det är stora skillnader på Direct-to-DVD och TV-filmer, bl.a. t.ex. vilka och hur filmerna finansieras, budgetstorleken, etc.
Anyway, angående 10x20 Unending, bara ett par timmar kvar nu. Ska inte spoila något men personligen hatade jag avsnittet. När ni sett det kommer ni förstå varför. Hela avsnittet var ju bra och kul men så var de bara tvugna att slänga in det där som jag visste de skulle slänga in! Som en slags hat-i-repris från "Moebius". Gah!
Det förstörde hela avsnittet för mig och jag har därför bara sett det en gång. Återvänder imorgon för att diskutera avsnittet med er andra.
Posted 28 November 2007 - 16:47
Och i avdelningen alternativa sinnesstämningar...
Sista avsnittet idag! Tjooo-hoo! Äntligen får man tillbaka den där timmen mellan sex och sju!
Posted 28 November 2007 - 16:51
Man har ju fått in en rutin på vardagarna.
Nu måste jag ju börja bete mig som en normal människa igenoch börja äta vid matbordet i köket.
Bor man själv så avgör man väl själv vad som är normalt? Att sitta och blänga i en vägg i köket är väl inte så kul?
Men visst inga problemo
hållas efter föreskrifter vad som är normalt att äta nånstans.
Men nu är ju det mesta i bredbild så jag måste nog skaffa en liten bredbilds-tv i köket i så fall-
Måste jag det för att du ska bli nöjd?
Därför sitter jag i vardagsrummet trots allt.
Posted 28 November 2007 - 18:59
Inget bra avslut på en tio år lång serie, imho.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 28 November 2007 - 19:08
Jag vet inte riktigt varför, jag bara gör det.
Oh! Och Vala/Daniel.
Edited by Restless, 28 November 2007 - 19:08.
Sheldon, The Big Bang Theory
Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.
Posted 28 November 2007 - 19:10
För att inte tala om vad de var för något korkat de gjorde med favoriten Thor...vi har knappt sett honom på senare tider och nu gör de slut på hela rasen bara så där!?!
Posted 28 November 2007 - 19:16
och plötsligt kom hon på lösningen i sista minutrar på avsnittet.
Posted 28 November 2007 - 19:19
Gillar också det här avsnittet
Äntligen har de blivit kvalificerade att bli den femte rasen
Men det under så sorgliga förhållanden
Teal'c 50 år äldre än normalt, med lite grått hår och allt, samt att minnas allt som hänt på skeppet.
Kan förstå till 100% att Vala försökte förhöra honom och få honom att avslöja vad som hänt.
Vala och Daniel fick nog en liten dejá-vù där vid gaten innan dom skulle iväg på nytt uppdrag.
Posted 28 November 2007 - 19:37
Posted 28 November 2007 - 19:45
Det är ju nästan 10 månader (minus någon vecka eller så)
Posted 28 November 2007 - 19:45
Då har jag mer problem med säsongen i sin helhet. Hela året har Vintergatankoalitionen fått massvis med spö och så har de producerat en massa utfyllnadsavsnitt, för att i slutändan lämna Ori-arcen hängande i luften så här. Nej, det var inte optimalt.
Posted 28 November 2007 - 20:08
Säger som Restless.
Gillar också det här avsnittet
Hmm, jag tror att jag också gillar avsnitt .
Instämmer. Jag har följat serie nästan slaviskt under de tio månader men jag anser att det har hänt mig bäst.StarGate nonstop från den 5 februari (ej helger) fram tills i dag
![]()
Det är ju nästan 10 månader (minus någon vecka eller så)
Jag kommer ställa en eller två riktigt dum fråga/or men jag måste veta nu!
Vad kommer att hända med vår lilla Hermiond som numera tjänstgör på skeppet Daedelus? ( STG Atlantis) Är han/hon enda sista asgarden??? PM mig, tack på föhand!
Lyckades det att de behåller alla asgarden-tekknikologi? Eftersom Carter sa ngt att koppla bort asgarden-teknikologi i slutet av avsnitt.
Till slut men det viktigaste... Tack för att jag fick ta en del refleaktioner, funedringar och åsikter kring stargate tv-serien, kära medlemmarna. Tack för att jag fick titta med er tillsammans. Nu ska jag sticka till diskussiontrådet stargate unverisen som jag undviker under hela tio månader och läsa många inläggen
Edited by Nettan, 28 November 2007 - 20:19.