Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Razor + Säsong 4

• Please log in to reply
393 replies to this topic

#226 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 25 April 2009 - 16:01

Jag kan förstå "Harbinger of Death" som döden tolkas metaforiskt, eller möjligen som slutet för cylonerna, med andra Starbuck som den som gav cylonerna döden, men det är inte direkt självklart och blir lite luddigt. Men å andra sidan, tvetydighet är seriens signum. Eller var. ;)

Vad gäller Starbucks avslutning var det väl en blandning av sorg för att man måste skiljas från karaktären och att man ville att hon skulle på något sätt finna sin plats och när hon då plötsligt försvinner upp i tomma intet blev det lite snopet och brådstörtat.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att Starbuck var katalysatorn som stoppade "kriget", det hon gjorde var ju bara att lyfta bort det ena parten från spelplanen. Återigen deus ex machina, ett enkelt sätt att avsluta genom att helt enkelt ändra spelplanen.

(Slutet på kriget, eller snarare slaget, kriget är ju evigt, kom nog snarare när Galen dödade Tory och omöjliggjorde återfödelse och därigenom gjorde cylonerna "mortal" (varpå Cavil begår självmord antagligen för att få komma till Gud och stoppa sitt "lidande" eller nåt).)

Sen, nota bene, Starbuck förde dem inte till Jorden utan till Nya Jorden, eller Jorden II om man så vill då den första Jorden var förstörd. Det är lite antropocentriskt att förutsätta att våran Jorden är den första, alltså Jorden med stort J. Eller Guds Jorden om man så vill... :) Våran Jorden är ju bara en i lång rad av Jordar, där det ständiga kriget utspelas, allt orkestrerat av Jahve himself. Tills vi lärt oss läxan och blir amish hela bunten. :) Eller så är det bara en evig rundgång, tills universum självt kollapsar och Jahve får börja om från början. :)

Jag tror inte blodspillan upphör, som hintas i finalen kommer kriget fortsätta. Jag gillar iofs lite den fatalistiska, deterministiska rundgången och tanken på hur människan ständigt skapar sin egen undergång och "återföds" för att göra samma misstag igen. Problemet är väl bara att det blir lite trångt i himlen efter ett tag. :)

Edited by dukeofnewyork, 25 April 2009 - 16:02.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#227 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 May 2009 - 23:00

Kanal 5 visar Razor (del1) den 29 Maj kl. 03.40 (bara tiden gör ju att man blir så trött på dom) enl. DagensTV.com.

Att jag slår ihop s.4 med Razor är pga att vi gjort det i Spoilerforumet också :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#228 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 17 May 2009 - 23:05

Jag förstår mig verkligen inte på kanal5. Är serien verkligen så opopulär i Sverige att det förtjänar en så sen tid? De kan väl knappast ha så många tittare på en sådan tid (och därmed i princip inga reklamintäkter) så det kan väl knappast gå med vinst? Hade varit bra om de kunde sälja rättigheterna till sexan istället.

Edited by Noveau, 17 May 2009 - 23:18.

#229 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 May 2009 - 23:15

Kan bara hålla med. För de har sjabblat bort hela serien.

Jag glömmer hela tiden bort att det går mitt i natten och missar att spela in. Nu har jag ju förstås sett de avsnitten som gått på femman redan, men ändå.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#230 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 May 2009 - 05:14

Är det bara Razor de kommer sända eller säsong 4 också? Blir väl olika tider varje gång också. Så jag ska behöva ändra hela tiden vid inspelning. :angry: Eller kanske lika bra att köpa DVDn istället. Har inte bestämt.

Håller med er, sexan borde få rättigheterna.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#231 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 May 2009 - 17:26

Kanal 5 borde förbjudas att visa sci-fi! De kan hålla på med sina 47 csi serier istället B)

Winter is Coming

#232 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 August 2009 - 19:22

Attans vad bra sista avsnitten var. Satt som klistrad varje avsnitt. Inledningsvis gillade jag inte revolten som byggdes upp - men samtidigt så kändes den väldigt logisk. (Med en byggande fred med iaf hälften av Cylonerna så uppstår givetvis en hel del spänning). Raserandet av regeringen som vi känt den och uppbyggandet av en ny. Att Roslins cancer gör comeback tycker jag är lite synd, men hon fick ju uppleva Jorden som den dröm som uppfylldes .

Slutet då? Delade känslor. Å ena sidan så är det delvis en besvikelse och andra sidan så var slutet verkligen emotionellt starkt och man har låtit det byggas upp väldigt bra. De religiösa övertoningarna har jag varit medveten om, men mycket av det har också gått mig förbi. Kanske för att hur fascinerande en robots guda-tro än är så intresserar religion inte mig i den utsträckningen. Men jag tror jag blivit mer besviken om Caprica och Baltar haft vanföreställningar "på riktigt", utan jag gillar att man här lämnat det öppet på ett rent spirituellt plan. Jag gillar faktiskt det historiska perspektivet dessutom.

Nu kan man inte annat än längta till the Plan. Enda smolket i bägaren är att jag vet att Lucy inte är där . (Men det kan man ju ta sig runt på flera sätt skulle jag tippa).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#233 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 19 August 2009 - 17:24

Men jag tror jag blivit mer besviken om Caprica och Baltar haft vanföreställningar "på riktigt", utan jag gillar att man här lämnat det öppet på ett rent spirituellt plan.

Det är väl snarare så att detta är något som får sin definitiva förklaring i finalen. headBaltar och headSix är ju änglar, på uppdrag av Gud att influera och påverka skeenden.
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#234 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2009 - 07:32

Eller Baltars och Capricas spöken... det finns en omväg runt allt. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#235 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 23 November 2009 - 16:36

Eller Baltars och Capricas spöken... det finns en omväg runt allt. :)

Det finns ju oftast utrymme för tolkning, men detta tyckte jag faktiskt fick sin entydiga förklaring i finalen. Hur ser spökresonemanget ut?

#236 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 November 2009 - 16:42

Är det någon som har slagit ihop spoilertråden med den vanliga tråden för säsong 4?

För hela säsong 4 har inte visats på Kanal 5 än. Säsongsuppehåll just nu. Tror man kom runt 10 avsnitt eller så. Lite synd om någon skulle blir spoilad.

#237 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 November 2009 - 16:43

Jag tror vad jag avsåg då (minns inte riktigt) var att man kunde tolka slutscenen med Baltar och Six som de ursprungliga Baltar/Six (dvs inte de som levde i huvudet på varandra) och dröjt kvar. :)

fqq5BYam.jpg

#238 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 23 November 2009 - 17:03

Jag tror vad jag avsåg då (minns inte riktigt) var att man kunde tolka slutscenen med Baltar och Six som de ursprungliga Baltar/Six (dvs inte de som levde i huvudet på varandra) och dröjt kvar. :)

Ok, jag förstår. Jag tycker inte att det finns något underlag till att göra en sådan tolkning, men du kanske kan övertyga mig om motsatsen.

#239 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 November 2009 - 17:08

Känns inte så viktigt - var mest ett alternativ till ängla-plotten. :) Som du säger så är ju annars avsikten rätt uppenbar i den scenen.

fqq5BYam.jpg

#240 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 26 November 2009 - 21:21

Ok, trodde att jag kanske hade missat något, blev nyfiken :)

#241 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 30 December 2009 - 13:32

Har nu sett Razor, och jag blev rätt besviken. Hade mina farhågor när jag läste att rätt mycket bestod bortklippta delar från tidigare rå-kopior av avsnitt, och det är ungefär så det hela känns. Lite rester man piffat upp med några extra köttbitar och kryddor. För en BSG-junkie som mig är det alltid sevärt, men så mycket mer tillför det inte och man får inte nämnvärt mycket mer fördjupning för någon av karaktärerna; Cain känns t ex fortfarande lika ensidig. Och hela nr 6 roll på skeppet känns rätt svag. Varför placera en cylon för att nästla sig in på ett skepp som var planerat att sprängas vid överraskningsanfallet över huvud taget? Och sättet hon avslöjas på är som sagt ganska taffligt. Möjligen gör det Bill Adamas roll i det hela lite djupare eftersom han uppenbarligen visste en hel del om cylonerna innan anfallet, men jag är tveksam; känns mer som om manusförfattarna spunnit ihop trådar till ett nät som inte riktigt håller.

Nä, hade det här varit ett vanligt avsnitt hade det varit ett typiskt mellanavsnitt. Blir varken sämre eller bättre av att förlängas.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#242 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 30 December 2009 - 18:41

Jag minns att jag tyckte den var ganska bra, att den bidrog till en viss fördjupning, men jag kan dock inte komma ihåg exakt vad det var som var bra eller fördjupande :D , så det är väl ett omdöme som jag inte har någon täckning för idag. BSG-abstinensen bidrog med största sannolikhet, då jag såg filmen då den kom i luckan mellan säsong 3 och 4 - ett uppehåll på ett år om jag inte minns fel!

#243 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 January 2010 - 11:27

Å andra sidan har starten på s4 (har sett fyra avsnitt nu) varit rent ut sagt jäkligt bra. Känns som om hela serien är "back on track", allt i avsnitten har koppling till huvudtemat och ingenting känns överflödigt (nåja: Demitrius-sidotråden har inte gett mycket än, men det kommer den helt säkert att göra).

Själv misströstade jag lite under s3 (även om det fortfarande var sevärt), men nu är tron återställd! :)

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#244 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 January 2010 - 11:53

Fick ungefär samma känsla av Razor som du, Fiskrens. Eller jag tyckte inte den var så fantastisk som många verkade tycka här på forumet, man kunde ju fråga sig lite vad den tillförde? I så fall hade det varit roligare med ännu lite för tillbakablickar på en ung Adama. Fast samtidigt så håller BSG enligt mig genomgående en förbannat hög kvalitet, så klagar man är det mest på småsaker. :)
*Hockey och superhjältar*

#245 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 January 2010 - 15:04

Jag tyckte Razor var okej - den gav lite nya saker i alla fall. The Plan var däremot en ren och skär katastrof. Det beskrevs som en "väldigt dyr clipshow " i en recension och jag håller med om det. Filmen tillför ingenting nytt, utan målar ut lite nyanser på vissa karaktärer. Absolut ingenting man behöver se. Besviken som sjutton där.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#246 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 04 January 2010 - 19:21

Har sett Razor nu den långa versionen.

Kul med de två parallella handlingarna i olika tider men jag tyckte att besluten som Cain had tagit som att döda XOn och civila hände alldeles för snabbt hade gärna sett lite mer förklaring men i det stora hela gillade jag filmen.
Roligt att se en gammal cylon-centurionmodell, såg de ut så i gamla serien?
Väldigt intressant vad hybriden mumlar om, speciellt att Kara Thrace inte är deras räddning utan harbinger of death.
Filmen fick väl mig tyvärr inte att ändra känslor om Cain men jag gillade Kendra Shaw iallafall, var bra att se den här i väntan på säsong 4.
Förresten så är det intressant att Cain heter Cain med tanke på Abel och Kain i bibeln, där Kain dödade sin broder.

#247 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 02 February 2010 - 19:06

Såg just Revelations, bra tvist må jag säga (vill inte avslöja något för de här som håller på med serien första gången). Man kanske borde ha anat något sådant, men jag gjorde det i alla fall inte.

Men ändå... Det som hela tiden drar ned serien är hur de hastar förbi och förenklar hela skeenden. Den här gången är det attacken mot Base Star/räddningen av D'Anna som är över på ett grisblink, samt när plötsligt Starbucks skepp får för sig att visa koordinaterna till jorden - fast inte ens de sista cylonerna var samlade där! "Something has changed", yeah right: manustorka kallas det. <_<

Men i slutändan ska det givetvis bli riktigt jäkla kul att se hur de syr ihop alltsammans nu :) .

#248 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 25 February 2010 - 22:06

Så har man sett klart serien, med förlängda dubbelavsnittet Daybreak. Ska försöka sammmanfatta utan för mycket spoilers:

Både bra och lite typisk avslutning, kanske extra förstärkt av de förlängda bitarna (som jag räknar med till 90% är återblickarna). Schysst action och riktigt spännande - även om jag tycker att det verkar väldigt lätt att hitta fram i gigantiska cylonskepp även om man är där första gången (gäller hela serien). Jäkligt snygg och skickligt gjord förklaring till "operascenerna" från tidigare. Men som sagt, mycket av återblickarna är egentligen rätt meningslösa och drar bara ned tempot. Så Kara och Lee fattade tycke för varandra från första början? Knappast någon kioskvältare... Och ibland känns problemlösningarna rätt krystade: hur 17 skulle de fem ursprungliga cylonerna kunna "ge" tillbaka återfödsel? Bygga ett nytt sånt skepp genom att stoppa händerna i guck? Men jag gillar helt klart att man inte får riktigt alla svar: kudos till manusförfattarna där.

På det hela taget en riktigt, riktigt bra serie. Som med bra böcker får man lust att direkt börja om från början :).

#249 Glima

Glima

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 26 February 2010 - 13:21

Jag är fortfarande kluven till slutet. Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska tycka. Fast jag tycker att det är en styrka precis som du är inne på. Att det trots allt känns bra att inte få svar på precis allting. Inte just nu i vilket fall som helst. För Battlestar Galactica känns som en serier som fortfarande växer trots att jag slutade att se den i samma veva som det sista avsnittet hade sänts. Så vissa svar kanske kommer när man får fundera vidare och se om serien framöver. Men i det stora hela tycker jag mycket om serien, bortsett från lite mindre bra delar av den. Men så är det ju alltid. Det finns ingenting som heter "en perfekt" serie. :)

#250 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 February 2010 - 13:54

Jag är också fortfarande kluven till slutet som delande dom flesta BSG fansen i olika läger. En del hatade det verkligen och tyckte att det retroaktivt förstörde hela serien medan andra älskade det. Själv gillade jag det men jag hade svårt för vissa delar. T.ex. hur dom hanterade Starbuck eller inte hanterade henne och Times Square scenen som verkligen inte borde ha varit med. Jag har fortfarande aldrig sett om säsong 3 och 4 men jag ska göra det någon dag. Det ska bli intressant om jag känner likadant efter det.

Det finns ingenting som heter "en perfekt" serie. :)

The Wire kommer farligt nära.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter