Jump to content

Photo

Star Trek (2009)

• Please log in to reply
246 replies to this topic

#226 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 May 2009 - 22:53

ShowBizData reports that J.J. Abrams' Star Trek became the highest-grossing movie of 2009 on Wednesday, surpassing previous champ Monsters vs. Aliens.

As of May 27, Trek had racked up ticket sales of $194.8 million, compared with Monsters vs. Aliens' $194 million.

X-Men Origins: Wolverine came in third place, with $166.4 million, the site reported.

http://scifiwire.com...ow-2009s-to.php

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#227 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 June 2009 - 22:05

Precis sett Star Trek. Jösses, helnöjd. Mer åsikter kanske kommer imorgon. :)
*Hockey och superhjältar*

#228 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 June 2009 - 22:30

Told ya! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#229 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 June 2009 - 21:46

Oväntat gästspel i nya Star Trek filmen. :lol:

Läs på egen risk

R2-D2 Spotted Hiding in "Star Trek" Movie
This is the droid you're looking for. Congrats to the eagle-eyed fan who won the Star Trek Easter Egg Sweepstakes by spotting rival franchise robot star R2-D2 in a blink-and-you'll-miss-it moment in the new Trek movie.

The contest, announced with some fanfare on Star Trek's Facebook page last month, has a winner: Scott H. of Erie, Colo. who writes:

During the Drill Machine sequence as the Enterprise comes out of its barrel role amidst destruction of the other Federation ships above Vulcan, we cut to an interior Enterprise bridge over the shoulder of Kirk that is looking out through the front viewscreen. In space, R2-D2 is floating in the debris from about the top middle of the screen to the bottom right.

For his prowess at spotting Star Wars droids infiltrating enemy territory by disguising themselves as garbage, Scott H. wins a prop phaser from the movie (retail value: $100, unless Scott puts it up on eBay). No prize for spotting any of the film's other Easter eggs, in-jokes, stunt-casting cameos, or references to other works, but TrekMovie.com has a pretty comprehensive list of them.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#230 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 26 June 2009 - 20:58

Jag har nog varit rätt tydlig över att jag tycker att Star Trek XI är alldeles för mycket av en vanlig rymdactionfilm, vilket jag tror i stort beror på att det är sådant som tilltalar dagens biopublik. Jag menar, kolla bara på alla superhjältefilmer etc (nu kanske jag är ute på hal is). Min överdrift syftade till att klargöra denna min fruktade "nerdumning" av ST som franchise för att tillmötesgå den moderna actionglada publiken snarare än oss som tycker om "budskapet" med Star Trek mer än action/effekter.

Du har helt rätt. Energin i den här filmen gör att man sveps med först men även om Kurtzman & Orci kan skriva genomkorkade actionspektakel så har de svårt för mer djuplodande material. De klämmer in opassande teman som sitt "destiny"-crap och Kirk görs till en osympatisk skitstövel som blir BFF med Spock inte som någon naturlig utveckling utan för att det står i manuset, som känns lika ogenomtänkt som... ja, som Transformers. Det är största problemet här - manusförfattarna har samma inställning till ett 40 år gammalt SF-fenomen som genom åren har inspirerat miljontals som de har till en franchise baserad på leksaksrobotar... och det märks. Gud, vad det märks.

Ett tips till nästa gång, K & O: istället för att trycka in fler hurtfriska referenser till sitt mytos än Superman Returns hade, vad sägs om att polera manuset mer och göra heder åt Star Treks anda? Ni vet, den där humanismen enligt vilken folk inte har "destinies" och fredliga relationer är något som inte skämtas bort innan det stora actionklimaxet. Besök gärna Wikipedia och läs på lite om hur svarta hål och supernovor fungerar också. Eller är ni för underbetalda för det?

Och inget jävla "Return of the Wrath of Khan", tack! Kom på originellt material istället för att mjölka andras.

För några månader anade jag aldrig att jag skulle gilla en film av "McG" mer än denna... men det har väl med olika förväntningar att göra. Kan inte föreställa mig vad det annars skulle vara för kognitiv dissonans som får alla att spy galla över Terminator: Salvation och lovorda J.J. Abrams Star Wars in Everything but Name.

#231 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 July 2009 - 18:45

Men hos Discshop står det 7 oktober preliminärt
Star Trek - Dvd2 - Discshop.se
Star Trek (2-disc Blu-ray) - Bluray - Discshop.se
Star Trek - Special Collector's Limited Edition (2-disc) - Dvd2 - Discshop.se

J.J. Abrams' Star Trek Comes To DVD & Blu Ray On 11/17/09 - - ENewsI.com

This year audiences thrilled at the triumphant voyage of the Starship Enterprise and her young and vibrant crew in movie theaters across the planet—and on November 17, 2009, the world will go where no one has gone before when STAR TREK debuts as a three-disc Blu-ray with digital copy, two-disc DVD with digital copy and a single-disc DVD from Paramount Home Entertainment. Bursting with “spectacular action” (Hollywood Reporter) and “pure filmmaking exhilaration” (Rolling Stone) director J.J. Abrams’ sensational reinvention of the “Star Trek” franchise was hailed by critics and embraced by long-time and new fans alike, earning over $375 million at the worldwide box office. Starring a hot young cast including Chris Pine (Carriers), Zachary Quinto (”Heroes”), Zoe Saldana (Avatar), Karl Urban (The Bourne Supremacy), John Cho (Harold & Kumar Go To White Castle), Anton Yelchin (Terminator Salvation) and Simon Pegg (Shaun of the Dead), the global smash hit also features seasoned actors such as Eric Bana (Munich), Bruce Greenwood (National Treasure: Book of Secrets), Winona Ryder (Girl, Interrupted) and the original Spock himself, Leonard Nimoy.

“I cannot wait for fans of Star Trek to check out the home entertainment release of the film. The behind-the-scenes features on the DVD -- and especially the Blu-ray -- give a wonderful look at the crazy hard work and incredible fun that went into making this movie,” said J.J. Abrams. “The cast and crew were truly extraordinary to work with -- watching these special features, you'll see why. And for people who didn't catch Star Trek in the theater, I hope they do now, as Paramount has done an exceptional job with this release; the picture and sound quality are both excellent.”

The STAR TREK DVD and Blu-ray will boast out-of-this-world special features to take viewers even further into the new universe of the rousing space adventure. The two-disc DVD and three-disc Blu-ray include in-depth explorations of the reimagining of the franchise, the phenomenal cast, the spectacularly real action sequences, the powerful score and the captivating aliens, commentary by J.J. Abrams, the writers and producers, a gag reel and a digital copy of the film. Additionally, the discs feature compelling deleted scenes that reveal a side story involving Nero with a first-ever look at Abrams’ version of the infamous warrior Klingons.

The STAR TREK Blu-ray boldly ventures beyond the final frontier with over three hours of sensational bonus footage including branching pods that allow for enhanced exploration, more fascinating features on the starships, planets, props, costumes and sound of STAR TREK, as well as a Starfleet Vessel Simulator and access to the latest NASA news about real-life space exploration via BD-Live.

The two-disc DVD and three-disc Blu-ray will also offer a home entertainment first: groundbreaking augmented reality technology. Using a webcam, a Star Trek visual cue will morph into a 3D holographic tour of the U.S.S. Enterprise on the screen, providing a unique immersive and interactive experience.

DVD:
The STAR TREK two-disc DVD is presented in widescreen enhanced for 16:9 televisions with Dolby Digital English 5.1 Surround, French 5.1 Surround and Spanish 5.1 Surround with English, French and Spanish subtitles. Special features are as follows:
Disc 1:
• Commentary—By director J.J. Abrams, writers Robert Orci and Alex Kurtzman, producer Damon Lindelof and executive producer Bryan Burk.
• A New Vision— J.J. Abrams’ vision was not only to create a Star Trek that was a bigger, more action-packed spectacle, but also to make the spectacle feel real. Every aspect of production—from unique locations to the use of classic Hollywood camera tricks—was guided by this overall objective.
• Gag Reel—Bloopers featuring the entire principal cast.

Disc 2:
• Digital Copy
• Deleted Scenes with Optional Commentary

o Spock Birth
o Klingons Take Over Narada
o Young Kirk, Johnny and Uncle Frank
o Amanda and Sarek Argue After Spock Fights
o Prison Interrogation and Breakout
o Sarek Gets Amanda
o Dorm Room and Kobayashi Maru (original version)
o Kirk Apologizes to the Green Girl
o Sarek Sees Spock
• To Boldly Go— Taking on the world’s most beloved science fiction franchise was no small mission. Director J.J. Abrams, writers Roberto Orci and Alex Kurtzman, producer Damon Lindelof, and executive producer Bryan Burk talk about the many challenges they faced and their strategy for success.
• Casting— The producers knew their greatest task was finding the right cast to reprise these epic roles. The cast, for their part, talk about the experience of trying to capture the essence of these mythic characters. The piece concludes with a moving tribute to Leonard Nimoy.
• Aliens— Designers Neville Page and Joel Harlow talk about the hurdles they faced creating new alien species, recreating the Romulans and Vulcans, and designing the terrifying creatures on Delta Vega for the new Star Trek.
• Score— As a fan of the original series, composer Michael Giacchino embraced the challenge of creating new music for Star Trek while preserving the spirit of Alexander Courage’s celebrated theme.
• DVD-Rom:
o STAR TREK D-A-C Free Trial Game for XBOX 360®
o Weblink to the STAR TREK® D-A-C Free Trial Game for PC
o Weblink to the STAR TREK® D-A-C Free Trial Game for PlayStation Network

Blu-ray
The STAR TREK three-disc Blu-ray is presented in 1080p High Definition with English 5.1 Dolby TrueHD, French 5.1 Dolby Digital and Spanish 5.1 Dolby Digital with English, English SDH, French, Spanish and Portuguese subtitles. Special features are as follows:
Disc 1:
• Commentary—By director J.J. Abrams, writers Robert Orci and Alex Kurtzman, producer Damon Lindelof and executive producer Bryan Burk.
• NASA News— This BD-Live feature gives viewers access to the latest NASA news about real space exploration. Learn about new mission developments and check out featured imagery from around the universe.
Disc 2:
• To Boldly Go—See description above.
o Branching Pods:
• The Shatner Conundrum
• Red Shirt Guy
• The Green Girl
• Trekker Alert!

• Casting—See description above.
• A New Vision—See description above.
o Branching Pods:
• Savage Pressure
• Starships—Abrams and production designer Scott Chambliss were careful to pay tribute to the design of the original Enterprise, but they also wanted to make it futuristic and cool for a modern audience. This chapter focuses on the unique stories behind the creation of the film’s starships.
o Branching Pods:
• Warp Explained
• Paint Job
• Bridge Construction Accelerated
• The Captain’s Chair
• Button Acting 101
• Shuttle Shuffle
• Narada Construction Accelerated

• Aliens—See description above.
o Branching Pods:
• The Alien Paradox
• Big-Eyed Girl
• Big Bro Quinto
• Klingons
• Drakoulias Anatomy 101

• Planets— >From the frozen landscape of Delta Vega to the desert plains of Vulcan, Scott Chambliss and the art department had a number of radically different planets to create. Abrams’ desire to shoot on real locations whenever possible led the production team to a number of strange and surprising locations.
o Branching Pods:
• Extra Business
• Confidentiality

• Props and Costumes— Property master Russell Bobbitt had the unique challenge of designing props that were both true to the original series and pertinent to today’s technology. Likewise, costume designer Michael Kaplan talks about how he designed costumes that paid homage to what came before yet were relevant and timeless.
o Branching Pods:
• Klingon Wardrobe
• Ben Burtt and the Sounds of Star Trek— When famed sound designer Ben Burtt was hired to create sounds for the first Star Wars film, he took his inspiration from the original “Star Trek” series. Burtt jumped at the opportunity to pay tribute to the sounds that sparked his career with the sounds he created for the new Star Trek.
• Score—See description above.
• Gene Roddenberry’s Vision— J.J. Abrams, Leonard Nimoy, previous Star Trek writers and producers, and scientific consultant Carolyn Porco describe and commend the optimistic and enduring vision of Gene Roddenberry.
• Deleted Scenes with Optional Commentary—See details above.
• Starfleet Vessel Simulator—Explore extensive data on the U.S.S. Enterprise and the Romulan ship, the Narada. Submerse yourself in breathtaking 360° views and close-ups and review detailed tech information.
• Gag Reel—See description above.
Disc 3:
• Digital Copy
• STAR TREK® D-A-C Free Trial Game for XBOX 360®
• Weblink to the STAR TREK® D-A-C Free Trial Game for PC
• Weblink to the STAR TREK® D-A-C Free Trial Game for PlayStation Network

The STAR TREK single-disc DVD is presented in widescreen enhanced for 16:9 televisions with Dolby Digital English 5.1 Surround, French 5.1 Surround and Spanish 5.1 Surround with English, French and Spanish subtitles. The single-disc DVD includes the commentary, “A New Vision” and the gag reel.

STAR TREK
Street date: November 17, 2009
Runtime: 127 minutes
U.S. Rating: PG-13 for some intense sequences of sci-fi action and violence and brief suggestive content
Canadian Rating:PG for violence

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#232 Loch Lomond

Loch Lomond

Lieutenant

• Members
  • 88 posts

Posted 18 July 2009 - 08:47

Så där ska en en DVD-skiva vara, fullmatad med extramaterial.

Fler gag reels till folket!

#233 Meehra

Meehra

Cadet First Year

• Members
  • 7 posts

Posted 22 July 2009 - 13:14

.

Edited by Meehra, 25 May 2010 - 11:23.

#234 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 22 July 2009 - 14:34

För mig känns det som om man tagit Star Trek-konceptet och inte bara lyckats återuppväcka det utan även gjort det till något unikt.

"Gjort det"? Jag upplever det som tvärtom. Star Trek var unikt dessförinnan - det har utgjort dess popularitet under 40 år medan andra SF-serier från samma tid har förpassats till obskyritet. Med den senaste filmen har Star Trek snarare blivit ännu en i raden av utbytbara actionfranchiser, i vilken det humanistiska budskapet som var dess ideologiska kärna inte får mer än en läpparnas bekännelse.

Många nya fans står på kö att skapa en egen relation till Star Trek, dess värld och karaktärer och jag ser inget fel i att deras grogrund blir detta JJ Abrams mästerverk.

Absolut inte men det är heller inte det enda som räknas. Man kan glädjas åt tillströmningen av nya fans samtidigt som man beklagar sig över själva filmens (brist på) meriter. Finns inget motsägelsefullt däri.

#235 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 December 2009 - 00:42

Kopierat från Senast sedda film v.2

Riktigt bra tycker jag.

Karl Urban :wub: som Bones McCoy var en fullträff :lol:
Måste nog säga att scenerna när han gör Kirk sjuk för att få med honom på Enterprise och reaktionerna som följde på det var riktigt kul att se :lol:

Retade mig lite på scenen när man får se Kirk som ung köra bilen utför stupet. Varför? men vi kollade in extra materialet och där fanns ju förklaringen i en borttagen scen. Tycker nog att de kunde haft med den, för så lång var den inte.
Tur att dom klippte bort rätt mycket från 'sängkammar' scenen med Kirk och Oriongirl (Gina?) men samtidigt så kanske det hade varit bra om de behållit scenen som visar hur Kirk 'fuskade' sig till en seger i simulatorscenen mot Klingon skeppen.
Sen var det ju synd att de plockade bort Klingon scenerna, för var man uppmärksam så har Nero båda sina öron när de dyker upp första gången och nästa gång, 25 år senare, så är ju halva hans ena öra borta. Nu fick man ju inte se hur det blev 'skadat' i Klingon scenerna, men man hade ju kunnat ana, plus att man får reda på var de höll till i 25år.

Första scenen med Spock och Uhura i hissen kunde de ha tagit bort helt, men andra scenen när Spock och Kirk står och väntar på transport till Neros skepp när Uhura kommer kan vara kvar.

Jag blev i alla fall riktigt sugen på att se om Star Trek TOS efter att ha sett den här filmen.

Betyg: 4.5/5

#236 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 29 December 2009 - 13:54

Den senaste delen i Star Trek. Eller man kanske ska säga att det är den första? Detta är ju trots allt ingen uppföljare utan en, för många, efterlängtad nystart på Star Treks långfilmshistoria. Själv tycker jag att dom senaste långfilmerna med Star Trek har gått lite på sparlåga och mest varit för att glädja fansen, snarare än att både göra det samt locka nya fans till sig. Det har funnits ljuspunkter i flera av dom senare filmerna, men helheten har det varit sämre med. Det är väl bara Star Trek: First Contact som verkligen varit bra rakt igenom av dom senaste årens långfilmer.

Därför var det med skräckblandad förtjusning som jag tog emot nyheterna att Star Trek skulle återkomma i långfilmsformat. Det blev genast mer känsligt när man började prata om att göra en nytolkning. Jag hade mer hoppats på en total reboot där man inte tar hänsyn till något mer än själva grundidéerna som utgör Star Treks kärna. Så det var svårt att vänja sig vid tanken att återse besättningen på U.S.S. Enterprise 1701 som unga, när man redan har lärt känna dom i 3 säsonger av Star Trek: The Original Series samt 6 (7 med Star Trek: Generations) långfilmer.

Det blev ju inte direkt bättre när man började prata om att J.J. Abrams skulle stå för regi. Visst, han är ju erkänt duktig, men jag har aldrig riktigt köpt all den hajp som finns runt omkring honom och hans kreationer. Denna känsla förljde med mig i stort sätt genom hela produktionen. I allt från vilka som skrev manus, till den som gjorde filmmusiken, vilka skådespelare som tillsattes, tills när posters och teasers/trailers började leta sig ut på Internet och så vidare. Jag kan väl mer eller mindre säga att jag har varit skeptisk till hela filmen fram tills att jag satte mig ner för att se den.

Jag måste säga att filmen är en positiv överraskning. Jag är inte helt såld men den är långt ifrån så dålig som jag befarande att den skulle vara.

Vi kan ju gå in på dom mer negativa bitarna först. Den visuella biten är förvisso fin, men det blir lite väl många actionscener och datoreffekter efter ett tag. Många andra har jämfört den med bitar av George Lucas CGI-hysteri som återfinns i hans prequeltrilogi och den jämförelsen är inte så dum. Just den empatiska kärnan och biten i Star Trek har gått förlorad lite i denna film.

En del skådespelare är inte så bra och således är karaktärerna dom spelar inte heller bra. Jag tänker främst på Zoe Saldana som spelar Uhura. Dels känns hon inte ens rätt för rollen och sedan gör hon inte alls någon bra rolltolkning heller. Det fungerar när det är som bäst och är riktigt hemskt när det inte alls fungerar som det ska. När dom sedan dessutom målar upp en romans mellan henne och Spock den yngre blir det bara för mycket för mig. Jag tycker även att det är lite "hit-n'-miss" med Anton Yelchin som Chekov. Främst på grund av den överdrivna artikulering som han använder sig av i sin ryska brytning. Visst, i orginalserien var det lite av samma sak men inte så här övertydligt och överdrivet.

Det är väl dom två sämsta prestationerna. Sedan hamnar vi i ett mellanläge. Där skådespelarna är okej men saknar det där lilla extra för att få liv i sin karaktär. Främst tänker jag på John Cho som spelar en ung Sulu. Känns inte helt rätt men kan kanske bli bättre i eventuella uppföljare. Samma sak för Simon Pegg som spelar Scotty. Sedan vill jag tillägga att filmens antagonist, Nero (spelad av Eric Bana) är riktigt trist. Dels för man inget grepp om karaktären och dess handlingar men sedan är hela prestationen riktigt träig.

Dom bättre sakerna med skådespelarna är Chris Pine som är en fenomenal Kirk. Jäklar så bra han är! Det finns vissa scener då man nästan tar sig för pannan och utbryter; wow, så jäkla bra han är! En sådan scen är när Kirk tillsammans med sin tilltänkta besättning ska genomföra det legendariska Kobayashi Maru-testet. Då kan man nästan se en ung William Shatner spela Krik och inte Chris Pine. Det får anses vara ett bra betyg. Liknande scener återkommer även flera gånger under filmens gång. Så hatten av för en riktigt bra prestation av Chris Pine som en ung Kirk.

Karl Urban har alltid varit lite av en favorit hos mig enda sedan jag upptäckte honom i tv-serien Xena: Warrior Princess mot slutet av 1990-talet. Här gör en en bra, men inte felfri, tolkning av Bones. Att han inte lyckas beror nog inte på att hans prestation är dålig eller att manuset är lite svagt i persongallerierna, utan det beror nog snarare på att det är nästintill omöjligt att efterlikna DeForest Kelley som ÄR Bones.

Zachary Quinto har jag bara sett i Heroes tidigare och där tycker jag han var riktigt dålig. Men som den yngre Spock fungerar han bra. Tyvärr får han ju stå lite i skuggan av det faktum att Leonard Nimoy är med som Spock den äldre, även han gör en bra insats, återigen. Så det förtar väl lite av Zacharys prestation. Sedan får vi även se en del andra välbekanta karaktärer i mindre roller, mest överraskande är väl Winona Ryder i rollen som Spocks mänskliga mamma. Men det är så små och nästan obefintliga roller att det inte finns så mycket att säga om dom egentligen.

Handlingen i sig är ganska förutsägbar och stundtals hafsigt genomförd. Men i det stora hela lyckas man bra med sin nytolkning av Star Trek och det ser lovande ut inför framtiden då det redan har utannonserats att uppföljare är i stargropen. Så om man i kommande filmer lägger lite mer fokus på handlingen och dess karaktärer, så kan man rätta till det som inte blev så bra denna gång och se till att göra en kommande film ännu bättre. För visst är vi mer intresserade av en bra handling med djupa och intressanta karaktärer än en massa datorgjorda stridsscener i rymden?

BRA

#237 Dengar

Dengar

Cadet Second Year

• Members
  • 11 posts
  • Interests:Star Wars, Stargate, Bounty Hunters, SWTOR

Posted 30 December 2009 - 01:53

Vad kan jag säga om Star Trek 2009....hmm...Jag skulle vilja kalla den här filmen för årets bästa, men jag kan inte, mitt hjärna säger Avatar. Men Star Trek förvånade mig rejält, det var som tiden stod still och som om världen inte var likadan när jag gick ut ur Bergakugen den kvällen. Jag köpte den på dv, såg den igen, lika bra. Så eftersom jag har en poster hängandes på min vägg föreställande just Zachary Quintos tolkning av Spock så antar jag älskade filmen för jag sätter inte upp posters ifall jag inte vill. :lol:

Edited by Dengar, 30 December 2009 - 01:53.

"You can imagine that someone as famous as me gets more bounties than he can accept."
―Dengar

#238 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 December 2009 - 13:14

Som sagt. Det enda ni betygsätter är troligen bara den nya CGI-tekniken och att man bara hottat upp det hela så det blir mera livligt.
Skulle ni tyckt att filmen var lika bra gjord med samma CGI som i filmen Nemesis eller ännu äldre CGI?

Beklagligtvis så är jag inte lättlurad att rakt av acceptera en film för sin stil och utseende. För mig är handlingen viktig och då kvittar det hur häftig snyggt
filmen verkar må vara. Förstår inte heller hur det kan bli så stor reaktion över denna film. Hur stor var reaktionen efter filmen Nemesis och äldre?
Enligt en snabbtitt i sökningen så verkar det inte vara så stor rörelse om tidigare Star Trek-filmer.

Frågan är om den nya CGI-tekniken smeker era ögon så stimulerande så ni inte kan granska handlingen.

#239 Dengar

Dengar

Cadet Second Year

• Members
  • 11 posts
  • Interests:Star Wars, Stargate, Bounty Hunters, SWTOR

Posted 30 December 2009 - 21:22

Som sagt. Det enda ni betygsätter är troligen bara den nya CGI-tekniken och att man bara hottat upp det hela så det blir mera livligt.
Skulle ni tyckt att filmen var lika bra gjord med samma CGI som i filmen Nemesis eller ännu äldre CGI?

Beklagligtvis så är jag inte lättlurad att rakt av acceptera en film för sin stil och utseende. För mig är handlingen viktig och då kvittar det hur häftig snyggt
filmen verkar må vara. Förstår inte heller hur det kan bli så stor reaktion över denna film. Hur stor var reaktionen efter filmen Nemesis och äldre?
Enligt en snabbtitt i sökningen så verkar det inte vara så stor rörelse om tidigare Star Trek-filmer.

Frågan är om den nya CGI-tekniken smeker era ögon så stimulerande så ni inte kan granska handlingen.

Nej. Det tror jag inte, så är det inte för mig iallafall. Också kan jag nu påstå att storyn var bristande på vissa ställen. Men det mesta hängde ihop. Och blev bra tycker jag.:D
"You can imagine that someone as famous as me gets more bounties than he can accept."
―Dengar

#240 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 31 December 2009 - 01:39

Ja tänk vad folk hyllar denna Star Trek. I snygg kostym kan vilken skurk som helst se förnäm ut.
Det vill säga att en effektiv häftig CGI-teknik ger lätt en manipulerad falsk karaktär på en dålig handling att se bra ut.

Om filmen var dålig? Inga kommentarer. Håller mig neutral tills folk vågar uttala sig om vissa dåliga saker.
För varför talar inte folk så mycket om det dåliga.

Att slänga ihop en handling för en Star Trek-film borde väl inte vara så svårt och sen anstränga sig rejält att se snygg ut?
Så bortser vi CGI-tekniken så har vi redan genomskådat filmen. Handlingen kanske inte var så värst fascinerande än att man bytt riktlinje jämfört med det vanliga
som vi är vana vid.

Att kolla hur god Kalles ärtsoppa är på andra planeter har blivit inaktuellt.

#241 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2010 - 18:59

Star Trek (2009)
Mitt förhållande till Star Trek är förhållandevis svalt, jag har sett lite av TOS och NG, och även om jag gillade den senare som yngre (fortfarande kanske, men inte som då) så har fascinationen för franchisen varit för mig främmande.
Jag kan använda många ursäkter, men väjer att vara ärlig - jag fick tillfälle att se den gratis. Plus att Karl Urban är en gammal Xena skådis. Sedan lovade Carty att jag skulle gilla den.
Bra story, uppskattar 'prequel delen', musiken är bra. Genomgående bra skådespel och produktion. Här märks et att man förskt ta till vara på så mycket som möjligt av det gedigna hantverk som en gång gjorde Star Trek störst. Samtidigt är det en av filmens kvarnstenar. Eftersom jag sett så lite av Star Trek så har jag heller inte någon förutfattad förhoppning, kanske är det därför som jag gillar den här uppsättningen av karaktärerna. Lika mycket som dess styrka hämtas ur sina syskon, lider filmen av det - för att den heter just Star Trek. -- BRA.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#242 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 February 2010 - 13:28

Härligt XC. Du är ju den perfekta målgruppen egentligen. Du har viss erfarenhet av Star Trek, men inte så pass mycket att det stör en nytolkning som den här filmen. Så där jag sitter och hakar upp mig på detaljer så kan du mer ta dom till dig och ha ett öppet sinne. Det försöker jag oftast ha, men det är svårt att bortse från en del saker har jag märkt.

#243 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 February 2010 - 19:34

Fast... Jag skulle nog klassa mig själv som "en XC" här (men bara när det gäller Star Trek ;)). Hyfsat kunnig, har sett en del TOS och mycket TNG (det var på det här forumet jag lärde mig förkortningarna :)), några av filmerna men inte mycket annat. Så jag skulle nog vilja säga att jag kan ta till mig filmen "med öppet sinne" - eller snarare att jag har tillräckligt avstånd till till det hela. För mig är filmen typisk Star Trek, med ungefär samma brister som serierna/de äldre filmerna: lite väl mycket blandning av SciFi, action, humor och intellekt för att det ska bli riktigt bra - och allt ganska B-betonat. Så det hjälper inte alltid att vara "den perfekta målgruppen". Eller så tillhör inte jag den, fast av andra skäl.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#244 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 February 2010 - 19:34

Men börjar inte den här nya Star Trek se ut som en film för sig om man byter ut dom avgörande karaktärer?
Man fick inte så precis någon rundvisning över olika kulturer. Detta är ju en alternativ verklighet.

Inte heller någon visning hur stjärnflottan reagerar när dom inte får någon kontakt med besättningen.
Som att författaren valt att inte ha nåt att göra med den ursprungliga verklighet. Allt ska tydligen handla om den alternativa verklighet.

Inte ens någon är medveten att ha hamnat nån annanstans vad den inte borde.

Det typisk vanliga när nåt konstigt händer så brukar någon upptäcka något som t.ex kan vara en eftereffekt
av nåt som har hänt. (Oj sensorerna får in en svag dimensionsstörning) Inte ens det. Det var ju inga återblickar var dom gjorde
i den ursprungliga verklighet.

Detta meningslösförklarar det hela något när alla går omkring som att ingenting har hänt. Jaaa just det
Det är bara en alternativ verklighet.

Katastrofen att de hamnat i en alternativ verklighet kan man lika gärna ta bort. Man får ju inte se från båda verkligheterna.
En usel ursäkt för att filmen ska ha nåt samröre med tidigare filmer.

Men. Filmen var bra för att vara något eget.

#245 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 September 2010 - 15:39

Mr. Plinkett recenserar filmen:

http://redlettermedi...v/file/4069271/

Som tidigare, pretty much mitt i prick, imho.

//Peak

sixty six."

#246 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 02 September 2010 - 18:49

Ja, JJ Abrams Star Trek är den bästa Star Wars-filmen på väldigt länge.

#247 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 September 2010 - 20:14

Japp, tänk om Lucas kunde göra coola rymdäventyr igen.. ;)

//Peak

sixty six."