Jump to content

Photo

Diskutera Årets Film 2007

• Please log in to reply
293 replies to this topic

#226 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 March 2008 - 03:00

Det jag funderade mest på var att det var inte ofta du tyckte om mig. ;) :P
Men jag tycker om dig också. :hug:

Jag tycker om dig, men kanske inte alltid dina åsikter. ;)

Och tack! :D

Iallafall, även om jag inte tycker att de är riktigt lika usla du verkar tycka att de är så tycker jag det är uppfriskande att någon annan kan se de dåliga delarna med filmerna och inte hyllar dem till skyarna som så många andra. :)

Absolut. Visserligen tycker jag DeathProof visserligen är sämre, men i övrigt håller jag med mycket av det du skriver.

Filmerna får en massa extra doser av hyllningar som de inte förtjänade eftersom Tarrantino är inblandad och lever på gamla bedrifter. :P

Att filmernas slitenhet skulle vara ett tecken på filmmakarnas slapphet är ju bara befängt. Tror ni verkligen att det ligger mindre jobb bakom att få fram den stilen än att inte göra det? Biten med saknad film är humor för mig.

Vem har något om slitenhet? Luckorna kvalitétsmässigt som finns i filmen är sådana som är billiga utvägar som Grindhouse-genren får stå som skydd för. Det gör att göra homage/tribut för det utan bygga upp en självdestruktiva kompositionen. Biten med saknad film är inte de av de sakerna jag klagar på kvalitétsmässigt egentligen. Överlag inte Planet Terror heller, utan de större problemen återfinns i DeathProof.

Och hur folk kan rösta på PotC3 över Planet Terror är för mig helt oförståeligt. Jag har inte träffat på någon som tyckte PotC3 var nämnvärt underhållande. Det är vid de här tillfällena som jag undrar om folk verkligen sett båda filmerna.

Du gör ett vanligt misstag här - du tar din egen (och dina vänners) smak och utgår ifrån det och tror att det innebär attfilmen är bra ur en kvalitétssynpunkt. Sällan är så fallet. Smak och kvalité är helt olika saker och varken Planet Terror eller PotC3 hade någon djupare kvalité i sig. Däremot finenr många att någon av filmerna faller dem i smaken. Det gäller att skilja på episteme och doxa, typ. ;)

Och du har för övrigt en person här som tyckte PotC3 var rejält underhållande. :)

Öhh... okej.. Då slutar jag rösta eftersom det gör hela "tävlingen" meningslös.

När folk i Oscarsjuryn får filmerna hemskickade till sig gratis och ändå inte bemödar sig att kolla på filmerna innan de röstar, så kan du knappast begära att en mindre omröstning på nätet där folk måste betala för att få se filmerna. Du hör ju själv hur orimligt det låter.

Sedan om du inte vill vara med är ju upp till dig.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#227 Cactus

Cactus

Lieutenant

• Members
  • 84 posts

Posted 16 March 2008 - 10:24

Öhh... okej.. Då slutar jag rösta eftersom det gör hela "tävlingen" meningslös.

När folk i Oscarsjuryn får filmerna hemskickade till sig gratis och ändå inte bemödar sig att kolla på filmerna innan de röstar, så kan du knappast begära att en mindre omröstning på nätet där folk måste betala för att få se filmerna. Du hör ju själv hur orimligt det låter.

Sedan om du inte vill vara med är ju upp till dig.

Sant. Men jag bryr mig inte mycket om Oscars heller. :D
Och det är väl orimligt, men du måste hålla med om att det är skillnad mellan "den här filmen tyckte vi var bäst" och "den här filmen ser ut att vara bäst". Personligen har jag sett alla filmer i den här omgången, och hade sett c:a 80% av förra omgången, men så är jag lite filmtokig också. :)

#228 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 March 2008 - 11:48

Sant. Men jag bryr mig inte mycket om Oscars heller. :D

Psst... Hemlis? Det bryr inte jag mig om heller. Jag förlorade respekten för den för många år sen. :P

Och det är väl orimligt, men du måste hålla med om att det är skillnad mellan "den här filmen tyckte vi var bäst" och "den här filmen ser ut att vara bäst". Personligen har jag sett alla filmer i den här omgången, och hade sett c:a 80% av förra omgången, men så är jag lite filmtokig också. :)

Jo, jag har sett alla filmer jag också. Men jag föredrar en levande tävling framför en död en. Framåt finalen så brukar de flesta sett filmerna de röstar på, så d få som inte gjort det spelar inte så stor roll för utgången av tävligen skulle jag trolGör dem et så spelar det egentligen inte en så stor roll för mig. Det hade däremot stört mig om det utgett sig för tt vara en tävling som baserade sig på filmiska kvalitéer och folk inte ens sett filmerna. :P

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#229 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 16 March 2008 - 15:27

De misslyckas med det viktiga: att vara underhållning.

Det håller jag inte riktigt med om. Vi satt poch asgarvade åt Planet Terror. Mest för att den drev såpass mycket med sig självt. Den lilla mini-biken och såna grejer.

Det är just det jag menar. Det hela blir bara en stor parodi men förlorar all annan underhållningsvärde.

Missat att du svarat på min kommentar, my bad. Skyller på ditt och SoD's kärleksgnabb ;)

Som jag ser det så var det uppenbart från första början när man såg trailers och bilder från den att det skulle vara mycket av en parodi med humorinslag och dylikt, och jag förväntade mig inget annat än splatter varvat med humor. Liksom, en brud med m4a4 som ben? :lol2:

Det var blod överallt, karatemoves och humor. Sånt gillar jag iaf, och jag förväntade mig inte något i stil med Sin City från Rodriguez med denna. Jag var nöjd, iaf :)

Edited by Hofling, 16 March 2008 - 15:27.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#230 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 March 2008 - 15:49

Kärleksgnabb... :P

I alla fal, ag förväntde mig inte heller det - men sen finns det bra parodier och dåliga parodier. :P

#231 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 16 March 2008 - 16:07

Kan inte få nog av Jack Sparrow. :D

#232 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 March 2008 - 16:44

Kärleksgnabb :lol:

Jag förväntade mig ju att det skulle vara en viss parodi men inte i den graden och inte så dåligt genomfört.
Men smaken är som baken.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#233 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 March 2008 - 17:25

Statistik från Rond 4

Duell: Vinnare: Förlorare: Blankröster:

01. ± Hot Fuzz [6+1] (Sök: IMDb) ± Bourne Ultimatum, the [6] (Sök: IMDb) Blankt [2]
02. ± Stardust [8] (Sök: IMDb) ± Pans Labyrinth/El Labyrinto del Fauno [6] (Sök: IMDb) Blankt [0]
03. ± Transformers [7] (Sök: IMDb) ± Children of Men [6] (Sök: IMDb) Blankt [0]
04. ± PoC - Vid Världens Ände/PoC - At Worlds End [9] (Sök: IMDb) ± Planet Terror/Grindhouse: Planet Terror [6] (Sök: IMDb) Blankt [1]
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#234 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 March 2008 - 17:50

PotC och Hot Fuzz tycker jag inte riktigt passar så här högt. Personligen tycker jag det ska stå mellan Transformers och Stardust.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#235 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 March 2008 - 17:59

Jinx! :(

Nu kommer det ju göra det... I semifinlen. :P

Fast är Transformers verkligen bra? :rolleyes: :P

#236 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 March 2008 - 18:01

JAAAA!!!!!! :D

Winter is Coming

#237 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 March 2008 - 18:24

JAAAA!!!!!! :D

What he said! :thumbsup:
-Sora, Kingdom Hearts

#238 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 March 2008 - 20:15

Även om man är likgiltig eller ogillade Transformers i form av serietidningar och teckande serier då man var mindre?

#239 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 March 2008 - 20:32

Även om man är likgiltig eller ogillade Transformers i form av serietidningar och teckande serier då man var mindre?

Jag tror nog tillochmed chansen är större då. Eftersom många av de inbitna fansen klagar på att filmen t ex är mer humorinriktad än TV-serien/Serietidningarna och att robotarna ser för verkliga ut och inte som de halv-magiska klossmodeller som de var förr. Att det skilljer sig förmycket.
Personligen anser jag att du ska ge filmen en chans. Speciellt om du inte gillade hur den gammla TV-serien och serierna var.
-Sora, Kingdom Hearts

#240 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 March 2008 - 20:50

Verkligen inte. Den kunde ha varit bra om dom klippt ner den till ungefär 30-45 min.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#241 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 March 2008 - 01:08

Jag kommer säkerligen se Transformers om några år då den går att köpa billigt på DVD, för vad jag har hört är att det är en okej popcorn-rulle. Inget seriös, bara massa ös. Sådant gillar jag. Sedan skiter jag i Transformers egentligen. ;)

Däremot får Hot Fuzz min röst den här gången. Har inte sett någon av dem, men jag vill helst se den jag röstade på.

(Förtydligande: Då jag skriver att jag skiter i Transformers menar jag då alltså robotorna, inte filmen. ;) )

#242 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 March 2008 - 09:23

Jag kommer säkerligen se Transformers om några år då den går att köpa billigt på DVD,

billigare än 99 kr? annars säljer discshop filmen för det just nu.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#243 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 March 2008 - 11:12

Jupp. Det är för dyrt. En butik i Örebro som hyr ut filmer brukar sälja äldre DVD-filmer (och ibland nyare) för priset 2 för 100 eller 5 för 200 kronor. De brukar dyka upp de flesta filmer och jag är säker på att Transformers gör det också.

Jupp. Det är för dyrt. En butik i Örebro som hyr ut filmer brukar sälja äldre DVD-filmer (och ibland nyare) för priset 2 för 100 eller 5 för 200 kronor. De brukar dyka upp de flesta filmer och jag är säker på att Transformers gör det också.

#244 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 March 2008 - 12:36

Är smått chockad av att El Laberinto del Fauno blev utslagen. Personligen gillar jag inte direkt filmen. Den har bitar som är bra men i sin helhet är den en stor besvikelse för mig. Men som andra har röstat på den här på SFN så trodde jag att den skulle gå till final och kanske rent av vinna. Kul att det händer saker i tävlingen, det rör om i grytan lite och blir inte så förutsägbart. Extra trevligt att den slogs ut av Stardust som IMO är en bättre film och en värdig film att slå ut El Laberinto del Fauno.

Och man är faktiskt inte tvungen att ha sett filmerna för att rösta, det är därför alla trailers finns med så att man kan välja vilken film man föredrar efter att ha tittat på dom.

Det funkar, men är inte att föredra då en trailer egentligen inte säger någonting om hur filmen är i sin helhet. :)

Alla tre filmer jag röstat på i den här omgången har åkt ut, så jag ger upp nu. Av dem som är kvar har jag bara sett PotC och den engagerar mig inte så mycket att jag bryr mig om den vinner eller inte. Jag tackar för mig.

Tack för din merdverkan. :thumbsup:

Edited by Cartman, 17 March 2008 - 14:00.

#245 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 17 March 2008 - 12:45

Är smått chockad av att El Laberinto del Fauno blev utslagen. Personligen gillar jag inte direkt filmen. Den har bitar som är bra men i sin helhet är den en stor besvikelse för mig. Men som andra har röstat på den här på SFN så trodde jag att den skulle gå till final och kanske rent av vinna. Kul att det händer saker i tävlingen, det rör om i grytan lite och blir inte så förutsägbart. Extra trevligt att den slogs ut av Stardust som IMO är en bättre film och en värdig film att slå ut El Laberinto del Fauno.

Jag trodde att El Laberinto del Fauno skulle åka ut tidigt pga. att den är på spanska, men jag är nöjd över att den fick hänga med så länge som den fick. :)

Nja, filmen är mest okej underhållning för stunden. Jag gillar serierna och de animerade tv-serierna (med undantag för ett par av tv-serierna) bättre.

#246 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 March 2008 - 12:46

Jag trodde att El Laberinto del Fauno skulle åka ut tidigt pga. att den är på spanska, men jag är nöjd över att den fick hänga med så länge som den fick. :)

Jaså? Jag visste om att det finns personer här på forumet som gärna ser film som sträcker sig bortom Hollywood och jag tycker att vi har blivit fler det senaste året. Därav trodde jag att filmen skulle ha en riktigt bra chans att slå ut många filmer, kanske rent av samtliga. Men visst är det trevligt att en icke engelskspråkig film tog sig så här långt i tävlingen. :)

#247 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 March 2008 - 13:29

Jag blev mest förvånad över att Pan's Labyrinth slogs ut av Stardust. Trodde definitivt det var kört öfr styardust där, så jag blev nödj med utfallet.

#248 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 March 2008 - 13:54

Du tycker att Stardust är bättre än Pan's Labyrinth? :)

#249 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 March 2008 - 14:39

Klasser bättre. Kan inte komm på någon film jag fö tillfället håller högre än just Stardust. :)

#250 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 March 2008 - 15:32

Samma här. Personligen anser jag att Stardust ska bli årets vinnare då jag håller med vad SoD säger, att den är en av de bästa och många gånger bättre än Pan's Labyrinth.
-Sora, Kingdom Hearts