Jump to content

Photo

Senaste sedda film 2

• This topic is locked This topic is locked
540 replies to this topic

#226 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 September 2009 - 03:19

Min granne Totoro (Tonari no Totoro)

Älskar Hayao Miyazakis Spirited Away och Det levande slottet och nu - äntligen - har turen kommit till denna film som jag haft i hyllan ett tag.

Jag blev inte besviken. Fantastiskt charmig berättelse om lilla Mei och hennes syster Satsuki som lär känna grannen, Totoro, skogens väktare.
Storasyster Satsuki får ta hand om Mei då deras mamma ligger på sjukhus, men samtidigt som hon agerar vuxet i vissa situationer så är det tydligt att hon fortfarande är ett barn som älskar att utforska världen med sin lillasyster.

De har fått fram så underbart minspel hos dessa karaktärer: ta bara systrarnas när de ska kliva in i ett rum och börjar med att kika in och sedan skrika rakt ut! Och när Mei träffar en sömnig Totoro, båda deras minspel :thumbsup:

Så snyggt och charmigt gjort! I eftertexterna får vi se hur det slutar för systrarna. Kan inte annat än älska denna magiska värld!

10/10

Edited by Synon, 13 September 2009 - 10:21.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#227 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 September 2009 - 14:00

Min granne Totoro (Tonari no Totoro)

Älskar Hayao Miyazakis Spirited Away och Det levande slottet och nu - äntligen - har turen kommit till denna film som jag haft i hyllan ett tag.

Yay! Än till som älskar Miyazaki och hans filmer lika mycket som jag. :hurrah:

XC: Jag håller med dig i din recension av Baader Meinhof Komplex. En riktigt bra film. Jag gillar filmer som lämnar en del frågor osvarade, men i den här filmen hade jag gärna fått svar på några av dom om jag ska vara helt ärlig. Riktigt kull dessutom att du gillade filmen. :)

#228 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2009 - 14:40

Det var massor av detaljer som jag uppskattade i den. Som tex rökningen, som var betydligt mer vanligt 'publikt' än idag.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#229 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 September 2009 - 15:11

Jag håller med. Hela filmen är som ett tidsdokument. Som att kliva in i en tidskapsel där tiden stått precis stilla. Jag gillar att dom fått till den biten så bra.

Jag utgår att du som mig kommer att ge även den filmen en röst. :D

#230 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2009 - 15:14

Japp. Den är väl värd den. Så jag drar fram ett av mina extra namn och röster på både den och LRKI. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#231 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 September 2009 - 15:21

Agreed. Jag såg om filmen under helgen (tack XC för att du får igång Cartys filmintresse :D) och jag får se om jag kan få till en recension av filmen och posta den i tråden. Börjar få lite skrivkramp av alla andra recensioner jag lagt upp på bloggen tidigare idag. :xena:

#232 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 September 2009 - 15:24

Så lite så, du håller ju igång mitt. ;) Sådant som händer - skrivkramp alltså. Händer mig varje gång jag sett en bra film. :P :lol:

fqq5BYam.jpg

#233 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 September 2009 - 15:28

Det händer mig jämnt nuförtiden. Antingen skriver jag en mindre doktorsavhandling eller så blir det bara typ tre meningar. Det verkar inte finnas något mellanting här inte... :upset: :lol2:

#234 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 September 2009 - 15:49

Känner igen det där. :lol: Är filmen dålig så kan jag skriva spaltmeter. :)

fqq5BYam.jpg

#235 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 September 2009 - 16:04

Samma här. Lustigt att det blir så egentligen. :)

#236 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 September 2009 - 18:26

Night Watch
Den känns väldigt enkel och avskalad och med en patina som känns mer äkta än de amerikanska filmerna kan åstadkomma. (Iofs så gick jag gång lite på den uråldriga, flätade, kabel som skymtar förbi - får skylla på min skolning). Rätt bra story, även om jag känner att delar av den saknas. En anledning till och läsa boken troligen. Hade till min stora förvåning svårt med och hänga med i undertexterna här och var. Musiken påminner stundvis om soundtracket till Xena (som Joe LoDuca fick sin första Emmy för f.ö.) och låten som spelas i scenen i häxans kök satte sig som ett klister uppe i huvudet. Trots mina problem med undertexterna (måste verkligen se mer icke-englesk film) så känns hela den ryska atmosfären uppfriskande. -- BRA.

fqq5BYam.jpg

#237 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 September 2009 - 12:19

Jag gillar Night Watch. Har skrivit en recension om den och postat någonstans i våra två "Senaste sedda film"-trådar. Vet dock inte var. ;)

Tycker iaf att filmen är riktigt bra och gillar det faktum att även du gör det. Hade det på känn eftersom det är lite av en annan typ av film jämfört med det man är van vid.

Jag har även sett del två i serien, Day Watch och skrev en tämligen spoilerfri recension i tråden för den filmen. Är inte fullt lika övertygad om den filmen men egentligen borde jag se om båda två. Vet att jag hade lite ont om tid när jag såg Day Watch då jag hyrde filmen och var tvungen att lämna tillbaka den ganska omgående. Nu har jag båda på DVD så det är helt klart läge att se båda filmerna efter varandra vid något bra tillfälle. Kanske att även Day Watch kommer mer till sin rätt då.

Edited by Cartman, 16 September 2009 - 12:20.

#238 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 September 2009 - 22:41

Night Watch är en favorit!

Såg den på bio utan att veta speciellt mycket om den (inget ovanligt, brukar undvika alltför mkt avslöjande information innan jag sett filmen) och blev otroligt överraskad!
Var ju mycket diskussioner om den alls skulle upp på bio här, men SF gav med sig och fick jobba lite för att få tag på en kopia vilket resulterade i att vi fick se den med engelsk subtitle :lol:

Har Day Watch i hyllan och har faktiskt funderat på att se den i helg!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#239 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 September 2009 - 00:36

Män Som Hatar Kvinnor

Mikael 'Kalle' Blomkvist åker till Hedeby för att gräva i den mäktiga familjen Vangers mörka förflutna och lösa ett 40 år gammalt mord.
Samtidigt börjar den pircade och tatuerade hackern Lisbeth Salander, en flicka med psykiska problem och ett mörkt förflutet, att undersöka samma fall genom att ta sig in på Blomkvist's dator men hindras av hennes nya sadistiska förmyndare.

Fimatiseringen av första boken i Stieg Larssons Millennium-serie.
Först tänkt som TV-serie men blev biofilm istället (möjligen kanske de slipper den till TV-serie senare).
Jag var inte alls intreserad av filmen till en början (vilket är varför jag inte sett den tidigare) då jag för någon anledning fick en felaktig bild av den som något sjukt psykologiskt drama. Men efter mycket possitiv kritik samt kjag fick veta vad den handlade om så började jag bli mer intreserad. När jag fick veta att den var världens näst mäst sedda icke-engelskspråkiga film så blev jag riktigt sugen.
Så med tanke på att se Flickan Som Lekte Med Elden imorgon på bio så blev det att jag köpte den och såg den.
Och jag ångrar mig verkligen inte. Det här var nog en av de bästa Svenska filmer jag har sett. Jag gillar vanligtvis inte Svensk film utöver polisfilmer och vissa komedier (typ Jönssonligan, Göta Kanal, Sällskapsresan) men den här var riktigt riktigt bra.
En blandning av klassisk deckare, intresanta karaktärer och spännande handling samt bra drama.

Mikael 'Kalle' Blomkvist är någon man genast gillar som en typisk modern osjälvisk hjälte. Lisbeth Salander blir man genast fasinerad över och får stark förståelse över att hon är som hon är. Sättet hon beter sig på känns så uppenbart på ett hemskt liv och det gör det svårt att bestämma om vissa scener med henne är komiska eller sorgliga. Dessutom är hon väldigt cool. Hon beter sig som en seriemördare bara det att hon inte är har blivit "ond" eller mördar.
Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist är ett väldigt intresant par och det är när de börjar jobba tillsammans som filmen blir som bäst.
En hel den överaskande twister i filmen. Jag blev överaskad att Martin Beck Vanger var mördaren och att Harriet levde.

Jag ser mycket fram mot att se Flickan Som Lekte Med Elden imorgon samt Luftslåttet Som Sprängdes 27 November.
Dessutom hoppas jag att de tar beslutet att göra färdigt, och släppa samt filmnatisera, den 4:e och sista boken som Stieg Larsson skrev på när han dog och som nästan var färdig för efter vad jag hört så var det inte mycket som saknades.
Men tvisten om rättigheterna har ju satt käppar i hjulet för det så vem vet.
Jag undrar lite vad för typ av avslutning det blir på serien då det var igentligen menat att bli 10 böcker om Mikael 'Kalle' Blomkvist.

Gillar ni Svenska thrillers och deckare så kommer ni att älska den här. Faktum är att det här troligen är första gången jag ger full pott på en Svensk film.

10/10

Edited by Crusader, 18 September 2009 - 01:13.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#240 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 September 2009 - 21:27

En liten rättning bara, Cruz: Män som hatar kvinnor var faktiskt gjord för bio från början, det är de två efterföljande som är omgjorda från TV-serie till filmer.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#241 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 September 2009 - 22:48

En liten rättning bara, Cruz: Män som hatar kvinnor var faktiskt gjord för bio från början, det är de två efterföljande som är omgjorda från TV-serie till filmer.

Jag kan också göra en liten rättelse. Halva första boken skulle göras till en 90 min biofilm och resten som 2 TV-avsnitt och sedan skulle de andra böckerna bara bli TV-avsnitt. ;)

Flickan Som Lekte Med Elden

Den nya journalisten på Millennium-tidskriften och hans flickvän, som båda jobbar på att avslöja Trafficings smutsiga värld, hittas avrättade i sitt hem.
Lisbeth Salander, som precis flyttat tillbaka till Sverige, blir efterlyft för morden då hennes fingeravtryck hittas på mordvapnet.
De ända som tror att hon är oskylldig är Mikael Blomkvist och hennes gammla boxningstränare Paolo Roberto.

Fimatiseringen av andra boken i Stieg Larssons Millennium-serie.
Den här är också riktigt bra. Nästan lika bra som första men når inte riktigt dit då den är en aning segare och man saknar vissa saker från första filmen som t ex Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander som ett team. Mycket av filmen bygger på utvecklingen hur det hela håller ihop vilket gör att när allt är löst så känns det som att en omtitt kanske inte ger lika mycket. Dessutom så i slutet saknar jag Mikael Blomkvist's med verkan i allt action. Det kändes lite fattigt att han kommer för att hitta henne skadad och ringa ambulansen för jag hade gärna sett honom rädda hennes liv.
En annan sak är att allt känns inte uppklarat till 100% eller iallafall inte förtklarat hur det blivit uppklarat. T ex så förstår jag inte hur Lisbeth Salander blev friad och det avslöjas aldrig vem som var mördaren och Trafficing-delen känns bortglömd.
Men visst finns där en massa annat. Lisbeth Salander är, som alltid, väldigt cool.
Paolo Roberto var en trevlig tillsatts även om det känndes underligt att se honom spela sig själv som actionhjälte. Ibland började jag skratta lite trots att det inte var roligt. Men jag tycker att de hade med honom aldeles förlite då han först verkar väldigt viktigt men sedan nästan glöms bort. Jag hade t ex velat se en rematch mellan honom och det blonda muskelberget.

Nu har jag inte läst boken så vissa av de saker jag saknar kan ha varit så i boken också och isåfall förstår jag om de lät det vara.
Med det var som sagt en väldigt bra film och även den här var en av de bästa Svenska filmer jag har sett. Jag vet inte riktigt vilket betyg jag ska sätta. En del av mig vill ge den högre men efter att ha skrivit detta så inser jag att det kan jag inte.

9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#242 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 September 2009 - 03:22

The Mummy/Mumien Vaknar (1932)

En oförsiktig ung arkeolog öppnar en förbjuden skista och läser från ett gammalt pargament. Resultatet blir att mumien av översteprästen Im-Ho-Tep släpps fri, arkeologen blir galen och hans mentor Sir Joseph Whemple lämnar Egyptien.
11 år senare kommer den mystiske Egyptiske professorn Ardath Bey för att erbjuda Frank Whemple och en grupp arkeologer hjälp att hitta prinsessan Anck-es-en-Amon's grav.
Samtidigt vantrivs den unga Helen Grosvenor i det moderna samhället och dagdrömmer om det gammla Egyptien. En dag hamnar hon i en mystisk trans och börjar rabbla ett namn: Im-Ho-Tep.

Jag fortsätter mitt klassiska monsterfilmtittande med The Mummy filmerna.
Första filmen givetvis den om översteprästen Im-Ho-Tep som blev levande begravd.
En sorglig historia om en överstepräst som inte klarade av att kvinnan han älskade dog och försökte att återuppliva henne. Hans far, som var faro, dömde honom till att bli levande begravd utan att ha rätt till ett liv efter döden. Alla med känndom av var han begravdes blev dödade för att inte kunna ge honom en korrekt begravning.
Man tycker synd om Im-Ho-Tep och känner aldrig att han är ond utan bara att han kämpar för att få återse sin älskade. Och nästan 4000 år av plåga är en bra förklaring för att inte ha någon större sympati för andra och villig att döda för vad han vill ha. Men han dödar inte i onödan ändå utan bara de han måste för sitt ändamål. Men i slutändan så vill inte hans prinsessa dö med honom eller döda Helen och hans kärlek blir till besatthet istället där han ska tvinga prinsessan att dö med honom. Tillsist ber prinsessan till gudarna att förgöra Im-Ho-Tep.
Remaken från 90-talet har i grunden samma story men uppdelad i 2 filmer istället och där begår Im-Ho-Tep självmord när prinsessan vägrar att dö med honom. En mer slutgilltig avslutning men båda är väldigt passande.
Coolt med cat-gudinnan Bast som dödar en hund även om man inte fick se det.
Ovanligt gore-ig för den här tiden och ovanligt lättklädd. Och jag tror att folk blir förvånade när de ser den över hur intelligent den är och det faktum att mumien inte vandrar omkring inlindad i trasor med utsträckta händer som många säkert tror var fallet i orginalet.
Mycket bra även om den känns en aning klippt i slutet.
Och Boris Karloff är som vanligt fantastisk.

9,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#243 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 19 September 2009 - 23:23

The Flying Deuces

Ollie är kär men kvinnan han är kär i visar sig vara gift så han bestämmer sig för att gå med Främlings Legionen i hopp om att glömma henne. Och givetvis följer Stan med honom.

Ah, klassisk komedi med Helan och Halvan när den är som bäst. :D Mycket goda skratt så tårarna sprutar. De här två är komiska geni. Bäst är när de flyger flygplan i slutet. :P Eller när Ollie dör och återföds som en häst.

7/10
-Sora, Kingdom Hearts

#244 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 September 2009 - 16:39

Bigga Than Ben (2008)
Börjar som en skojarhistoria om två ryssar som kommer till London för att bli rika på diverse bedrägerier. Visar sig vara svårare än väntat, och filmen kan väl sägas gå från svart humor till bara svart. Fungerar bättre än väntat, Ben Barnes (prins Kaspian) gör helt OK ifrån sig som ryss. Tydligen baserat på en sann historia.

Betyg: OK+

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#245 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 September 2009 - 23:41

GSI Gruppen För Särskilda Insatser
Uppföljaren till den s.k Johan Falk triologin (Noll Tolerans, Livvakterna och Den Tredje Vågen). Johan Falk har efter 5 års utlandstjänst hos Europol flyttat hem till Sverige och börjat jobba hos polisen igen närmare bestämt hos speciallenheten GSI där han återförenas med flera gamla vänner. Ett flertal mycket brutala värdetransportsrån blir hans första uppdrag där informatörer inom tungt kriminella gäng spelar en stor roll för deras utredningar. GSI jobbar på verkligen på ett helt annat sätt än vad den vanliga polisen gör och på så sätt är det också en hårfin gräns till både brottsprovokation och vad som är etiskt. Spännande och ganska välspelad film, svenska actiondramas blir nog inte mycket bättre än så här.
8/10

Winter is Coming

#246 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 27 September 2009 - 00:34

Mary Shelley's Frankenstein (1994)

Jag har hört mycket bra om den här filmatiseringen men det här tycker jag var riktigt dåligt. Storyn har jag inte mot. Det stämmer rätt bra med boken och Robert De Niro gör ett aldeles utmärkt monster. Men sättet som det hela är ihopsatt är vad jag inte riktigt gillar likaså valet av skådespelare. Och jag tycker att de slösade bort Helena Bonham Carter. Ärligt talat, hon ser ut som Frankensteins brud och så rakar de huvudet på henne och gör hennes hy mörkare när hon blir ett monster?
Kenneth Branagh borde hålla sig till Shakespeare.

5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#247 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 27 September 2009 - 09:49

District 9

Betyg: OK+

#248 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 September 2009 - 19:11

Dog Soldiers (2002)
Storyn är OK, den känns inte sådär super-unik - men den funkar och är riktigt bra berättad. Den riktigt stora behållningen i filmen är den skotska dialekten. Den är - i dessa amerikaniserade tider - uppfriskande. Det känns inte som om man hade någon superbudget när man gjorde filmen. De stundtals extremt snabba klippen till/från varulvarna talar sitt tydliga språk, men det funkar riktigt bra. Ibland skall man helt enkelt inte få veta hela sanningen. Storyn är trovärdig (i den utsträckning som man kan tro på varulvar dvs) fram till twisten där på slutet. Man lyckas bra med att undvika tala om det, avslöjandet i sig är kanske inte väntat. Men heller inte chockerande. Sedan måste jag erkänna att scenen där ett gäng varulvar (det här är också på slutet) kommer intrippande i rummet som ett gäng balettdansöser kändes lite off. Bästa scen: När Ryan trycker in en kniv mellan Coopers tänder. Rös lite där. Bästa skämt: "It's that time of month". Fick mig verkligen och le. -- OK. (Bra story, bra insatser, bra berättad men når inte riktigt hela vägen fram).

Ser hur som helst fram emot Centurion av samme regissör.

fqq5BYam.jpg

#249 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 October 2009 - 08:35

Saving Grace (2000)
En av mina favoriter när det kommer till komedier. Lyckas med att faktiskt vara rolig. Bra insatser, bra karaktärer och en trevlig story. Slutet ("sista scenen") är godtagbart men aningen krystat. -- BRA.

Edited by XC, 01 October 2009 - 08:35.

fqq5BYam.jpg

#250 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 October 2009 - 13:44

@XC: Kul att du gillade Dog Soldiers. Jag gillar filmen riktigt mycket och tycker att det är en av dom bättre varulvsfilmerna. Jag gillar att den har en militärisk touch och utspelar sig i miljöer på det skotska höglandet. Varulvarna i sig är sjukt snygga och unika. Det känns fint att man valde att inte göra dom i CGI (då det är så uttjatat och oftast blir orealistiskt) och mycket riktigt som du påpekar så hade dom ingen stor budget att röra sig med. Jag har ingen direkt favoritscen men när handlingen flyttar från skogen och in i och runt omkring huset så är den bra rakt av.

Synd att uppföljaren Dog Soldiers: Fresh Meat inte blev av.

Håller med dig om att Centurion känns riktigt intressant och ska bli kul att se framöver.

Du borde ta dig en titt på The Descent (Instängd) av samma regissör. Mycket bra och riktigt skrämmande.

Edited by Cartman, 01 October 2009 - 13:45.