Män Som Hatar KvinnorMikael 'Kalle' Blomkvist åker till Hedeby för att gräva i den mäktiga familjen Vangers mörka förflutna och lösa ett 40 år gammalt mord.
Samtidigt börjar den pircade och tatuerade hackern Lisbeth Salander, en flicka med psykiska problem och ett mörkt förflutet, att undersöka samma fall genom att ta sig in på Blomkvist's dator men hindras av hennes nya sadistiska förmyndare.
Fimatiseringen av första boken i
Stieg Larssons Millennium-serie.
Först tänkt som TV-serie men blev biofilm istället (möjligen kanske de slipper den till TV-serie senare).
Jag var inte alls intreserad av filmen till en början (vilket är varför jag inte sett den tidigare) då jag för någon anledning fick en felaktig bild av den som något sjukt psykologiskt drama. Men efter mycket possitiv kritik samt kjag fick veta vad den handlade om så började jag bli mer intreserad. När jag fick veta att den var världens näst mäst sedda icke-engelskspråkiga film så blev jag riktigt sugen.
Så med tanke på att se
Flickan Som Lekte Med Elden imorgon på bio så blev det att jag köpte den och såg den.
Och jag ångrar mig verkligen inte. Det här var nog en av de bästa Svenska filmer jag har sett. Jag gillar vanligtvis inte Svensk film utöver polisfilmer och vissa komedier (typ Jönssonligan, Göta Kanal, Sällskapsresan) men den här var riktigt riktigt bra.
En blandning av klassisk deckare, intresanta karaktärer och spännande handling samt bra drama.
Mikael 'Kalle' Blomkvist är någon man genast gillar som en typisk modern osjälvisk hjälte. Lisbeth Salander blir man genast fasinerad över och får stark förståelse över att hon är som hon är. Sättet hon beter sig på känns så uppenbart på ett hemskt liv och det gör det svårt att bestämma om vissa scener med henne är komiska eller sorgliga. Dessutom är hon väldigt cool. Hon beter sig
som en seriemördare bara det att hon inte är har blivit "ond" eller mördar.
Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist är ett väldigt intresant par och det är
när de börjar jobba tillsammans som filmen blir som bäst.
En hel den överaskande twister i filmen. Jag blev överaskad att
Martin Beck Vanger var mördaren och att Harriet levde.
Jag ser mycket fram mot att se
Flickan Som Lekte Med Elden imorgon samt
Luftslåttet Som Sprängdes 27 November.
Dessutom hoppas jag att de tar beslutet att göra färdigt, och släppa samt filmnatisera, den 4:e och sista boken som Stieg Larsson skrev på när han dog och som nästan var färdig för efter vad jag hört så var det inte mycket som saknades.
Men tvisten om rättigheterna har ju satt käppar i hjulet för det så vem vet.
Jag undrar lite vad för typ av avslutning det blir på serien då det var igentligen menat att bli 10 böcker om Mikael 'Kalle' Blomkvist.
Gillar ni Svenska thrillers och deckare så kommer ni att älska den här. Faktum är att det här troligen är första gången jag ger full pott på en Svensk film.
10/10
Edited by Crusader, 18 September 2009 - 01:13.