Välskrivet och kul.
Posted 23 March 2010 - 15:56
Välskrivet och kul.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 23 March 2010 - 16:06
Gillar din jämförelse med District 9 också.
Posted 23 March 2010 - 17:31
Och trots allt så ser jag fram emot uppföljarna. När Cameron utvecklar storyn får man hoppas att han fördjupar den lite grann, så att det inte bara blir "onda människor vs. goda Na'vi" i två omgångar till fast med annorlunda scenografi och större vapen.
Posted 23 March 2010 - 18:52
Posted 24 March 2010 - 22:23
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 25 March 2010 - 01:24
På lördag smäller det..
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 05 May 2010 - 20:42
Fick en gratischans att se en av förra årets mest hypade filmer. Jag tackade inte nej förstås. Jag vill verkligen toksåga den här filmen.
...men det går liksom inte.
Storymässigt så erbjuds vi kanske inget som känns så unikt att man behöver nya underkläder - men det visste man ju redan. Visuellt är den slående, på gränsen till onödigt slående. Och precis som med Journey to the Center of the Earth 3D så var det en del scener som kändes ämnade för 3D upplevelsen, inte filmupplevelsen. Här var det dock betydligt bättre genomfört än där. Bortsett från att jag tycker Na'vi-folket är lite småfula så är den snygg och väldesignad rakt igenom. Bra musik och ett genomgående gediget hantverk. Bra karaktärer (med undantag från General VadHetteHanNuIgen) även om jag inte fattar grejen med Zoë Seldana. Så stereotyp så han i slutet på filmen var på gränsen till fånig. Hickade till lite i början där med cigaretten, inte ofta man ser folk på "rätt sida" som tar sig en cigg. -- BRA.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 06 May 2010 - 14:34
Så trevligt att du har sett filmen och det så pass nyligen trots allt. Jag håller med dig i det mesta, även om jag själv aldrig riktigt tyckte att det fanns scener i filmen som var ämndade direkt för 3D-upplevelsen, och då har jag sett båda versionerna av filmen. Allt var riktigt nedtonat i 3D-versionen skulle jag vilja påstå och det märktes att Cameron faktiskt hade tänkt på filmen i första hand och inte "in your face"-effekter. Fast det är klart, den senaste versionen jag såg var ju just 3D-versionen, så kanske att mitt omdöme är något påverkat. Handligen är ju lite klyschig måste man ju säga. På en del saker känns det som att vi redan har sett samma sak flera gånger om, fast i andra av Camerons filmer. Jag håller med dig om att Na'vi-folket ser lite småfula ut, men man vänjer sig efter ett tag. Som sagt, kul att du har sett filmen och att du tyckte om den. Bra skrivet och kul formulering där med att du hade hoppats på att få såga filmen, men inte kunde motså den.
Posted 06 May 2010 - 14:44
En lustig detalj: Minns du scenen där de tämjer flygdinosaurer? Den scenen påminde mig en del om Dinotopia faktiskt, blev lite sugen på att införskaffa den nya längre versionen och se om den.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 06 May 2010 - 15:09
En sak jag tyckte var lite störande genom filmen (jag vet att Fiskrens också var inne på samma sak) är att Na'vi pratade med en typisk afrikansk brytning. Nu är det ju inte ovanligt att man tar till det här knepet och det lär inte vara sista gången vi ser det heller. Men jag kan tycka att det är att göra det lite enkelt för sig. Hur häftigt hade det inte varit om man hade tagit fram ett eget språk/läten istället. Det hade gjort det hela ännu mer unikt och förstärkt känslan av Na'vi som en unik ras.
Btw, generalen gillade jag riktigt mycket. Man kanske tog i så att man nästan sprack i en del scener, men jäklar så passande det trots allt var i filmen. En perfekt motpol till allt det goda och fina. En riktigt överdjävlig karaktär som man "älskar att hata".
Jag hade gärna sett mer av Sigourney Weaver. Hon är en bra skådespelerska och hennes karaktär hade gärna fått ett större djup.
Det finns många likheter mellan Avatar och andra filmer. En som jag nämnde tidigare i tråden är Hayao Miyazakis film Princess Mononoke [+]som jag hoppas du får möjlighet att se någon gång. En riktigt bra vuxenfantasy som jag tror att du skulle uppskatta. Just kopplingen till Dinotopia tänkte jag inte så mycket på, men den känns självklar nu när du nämnde det. Den är hög tid att se om känner jag.
-Ja, slå till på den utgåvan. Jag kan inte förstå hur dom kan ha släppt två olika versioner av den faktiskt. Lika bra att slå till innan den längre versionen utgår ur sortimentet. Det verkar ju Hallmarks-produktionerna göra titt som tätt känns det som.
Edited by Cartman, 06 May 2010 - 15:11.
Posted 06 May 2010 - 15:41
Jo, generalen kanske passar i sitt sammanhang, men jag tror det varit bättre om de splittrat upp honom i flera roller. Jag köper inte riktigt karaktären - den är lite för mycket over the top för min del. Jag skulle kalla det nästan omänskligt överdjävlig faktiskt.
Ahh. Jag tyckte också att Grace gärna kunde ha en större roll i filmen, lite synd att man valde att låta hennes öde vandra den stig den gjorde.
Jo, det var väl nästan en sport ett tag på filmsajterna och hitta storys som Avatar påminde om?
Jag är sugen, priset är ju rätt OK och jag behöver fylla på högen med osedda filmer snart, så den får nog följa med. Den kortare versionen kan ja ju ge bort eller något.

Posted 06 May 2010 - 18:50
Hur menar du "splittrat upp honom i flera roller"? Att det hade varit bättre med flera karaktärer som var lite mindre elaka, snarare än att man har en som är överjävligt elak?
Jag tycker det var synd att hon utgick redan nu. Jag hade gärna sett henne i nästa film också. Fast samtidigt så var det man fick i den här filmen, riktigt bra det med.
Jag tror nästan det. Jag såg ett par artiklar dyka upp i mina RSS-flöden, men försökte undvika dom så länge det gick. Sedan så slogs man av dessa kopplingar när man såg filmen. Främst såg jag den tydliga kopplingen mellan Avatar och Princess Mononoke. Men flera finns givetvis. Det kan nog vara så att du har Dinotopia mer färskt i minnet än vad jag har, men det är trevligt att bli påmind om den kopplingen och att det även är högt tid att jag friskar upp mitt minne lite.
Eller så påbörjar du härmed din resa att bli en lika stor filmnörd som mig och behåller din nuvarande utgåva och börjar samla på film!
Posted 06 May 2010 - 19:06
Jag har lite svårt och köpa konceptet att han kan bokstavligen kan massakrera först ett gigantiskt träd och sedan ursprungsbefolkningen utan en enda protest? (Med undantag för Michelle Rodriguez karaktär då).
Mmm. Iof så vet vi ju inte vad tvåan kommer bjuda på. Cameron kan säkert lista ut både två och tre sätt att klämma in både karaktären och Sigourney Weaver i uppföljaren. Hav förtröstan!
Jag undvek dem också, jag tror just "Pocahantas" är den enda som jag kommer ihåg.

Posted 06 May 2010 - 19:44
Fast lite fler än Michelle Rodriguez karaktär är det väl allt som protesterar?
Det senaste som jag läste var att nästa film ska utspela sig helt under vatten . Sedan har vi ju sett det som du skriver, att man har hittat andra sätt att få med "utskrivna" karaktärer på.
Det förslaget fanns med. Tycker kopplingen till Princess Mononoke är starkast av dom alla. Yay! Nu har jag nämnt Hayao Miyazakis film tre poster i rad. Får jag en idolträff med honom då?
Perfekt. Då har du en bra grund att stå på. "Den som har flest filmer när h*n dör vinner".
Posted 06 May 2010 - 19:55
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 06 May 2010 - 20:27
Visst är det? Jag vet inte på hur många sajter som jag läste amerikaner som uppmanade andra amerikaner och se Låt den rätte komma in - trots undertexter. (Och att det var värt det).Hahahahaha! Så bra den var.
Du har ju helt rätt. Om det är något som oroväckande många amerikaner inte kan så är det att lära sig läsa undertexter till en film på ett främmande språk.
Kanske det var, men ingen som jag minns så här på rak arm. Och det var ju inte direkt vilda protester. (Bortsett från Graces team då).Fast lite fler än Michelle Rodriguez karaktär är det väl allt som protesterar?
Det låter ju intressant.Det senaste som jag läste var att nästa film ska utspela sig helt under vatten . Sedan har vi ju sett det som du skriver, att man har hittat andra sätt att få med "utskrivna" karaktärer på.
Yay! Nu har jag nämnt Hayao Miyazakis film tre poster i rad. Får jag en idolträff med honom då?
Det finns tre versioner, dels den undermåliga 120min versionen jag har. Och dels den 248min långa nya versionen. Bägge tror jag är nedklippta versioner på den 6 timmar långa TV-serien. Har du 120min versionen så förstår jag din kommentar - för minns jag inte fel så är det uppenbart både här och där att det saknas några scener. (Och något i ljudet är rätt flynky som ströp iaf min bioljud så fort ljudet blev lite mer bulligt). (Dock så går bara 248min versionen fortfarande att köpa).Kul att du gillade den, XC
Åh, Dinotopia: där måste jag ha världens sämsta DVD-utgåva. Jag hoppas det för annars innebär det att filmen är bland det slarvigaste som någonsin gjorts

Posted 06 May 2010 - 21:03
Vad gäller undertexter och jänkare så är det ju allmänt känt att så är det. De klarar inte av sånt. Tyvärr blir det så om det bara är sånt som erbjuds och de vänjer sig vid det. Tragiskt men sant. Förhoppningsvis kan nästa generation lära sig att se filmer med undertexter. Hoppas kan man alltid.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 06 May 2010 - 21:07

Posted 07 May 2010 - 13:03
Visst är det? Jag vet inte på hur många sajter som jag läste amerikaner som uppmanade andra amerikaner och se Låt den rätte komma in - trots undertexter. (Och att det var värt det).
Hahahahaha! Så bra den var.Du har ju helt rätt. Om det är något som oroväckande många amerikaner inte kan så är det att lära sig läsa undertexter till en film på ett främmande språk.
Jag minns också det. Helt otorligt att man kände sig tvingade till att uppmana folk att se filmen trots att den var textad. Det borde inte ha någon betydelse om man är det minsta intresserad av filmen.
Kanske det var, men ingen som jag minns så här på rak arm. Och det var ju inte direkt vilda protester. (Bortsett från Graces team då).Fast lite fler än Michelle Rodriguez karaktär är det väl allt som protesterar?
Jag tänkte fel. I just den scenen så är det ju mer hennes karaktär som protesterar och som sedan tar första steget därifrån genom att ge sig av med skeppet. Jag tänkte mer i det stora hela, att dom är många som sätter ner foten och slår tillbaka.
Det låter ju intressant.Det senaste som jag läste var att nästa film ska utspela sig helt under vatten . Sedan har vi ju sett det som du skriver, att man har hittat andra sätt att få med "utskrivna" karaktärer på.
Och det finns ju många sätt och skriva tillbaka karaktärer på.
Jag tycker också att det låter intressant. Jag håller med om karaktärerna om det görs på ett bra sätt och om det är nödvändigt. Annars är det bara dumt att återinföra en karaktär som har utgått av någon anledning.
Yay! Nu har jag nämnt Hayao Miyazakis film tre poster i rad. Får jag en idolträff med honom då?
Drömma kan man ju alltid.
Jag lyckades ju med konststycket att få träffa Satoshi Kon för ett tag sedan. Fast det berodde ju inte på att jag hade skrivit hans namn 3 gånger på rad här på SFN. Men som du säger. Drömma kan man ju alltid göra.
Undrar om det var därför som de gula undertexterna i Avatar var placerade nästan i mitten och bara på en rad.
(Det blev ju två med en svenska versionen också).
Det där låter ju som det var i 3D-versionen. Då följde texten med och låg lite överallt i bilden, beroende på var 3D-effekten låg och vad som visades i bild. Jag minns inte hur det var i 2D-versionen, men det kanske var samma sak där.
Vad gäller undertexter och jänkare så är det ju allmänt känt att så är det. De klarar inte av sånt. Tyvärr blir det så om det bara är sånt som erbjuds och de vänjer sig vid det. Tragiskt men sant. Förhoppningsvis kan nästa generation lära sig att se filmer med undertexter. Hoppas kan man alltid.
Jag det får vi verkligen hoppas. För, för oss filmälskare så vore det nog bara bra om en del icke engelskspråkiga filmer kan slå sig fram även i USA så att det blir ännu större intäckter och flera filmer av den typen kan göras, vilket gynnar alla.
Edited by Cartman, 07 May 2010 - 13:08.
Posted 07 May 2010 - 18:19
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 07 May 2010 - 19:25
Jag tänkte mer att amerikanarna nog är "värst" när det gäller undertexter. Självklart har du rätt i att det är ett världsomspännande fenomen. Det finns säkert även svenskar som drar sig för att se film på ett icke svenskt/engelskt språk bara för att det är jobbigt att läsa textremsan.
Det där med dubbning är ett otyg utan dess like. Helt otroligt att det finns kvar i så stor utsträckning. Det är okej att dubba animerad film, men annars? Nej tack!
Posted 07 May 2010 - 20:10
Nej, håller med om att det är ett otyg. Och det gäller ju inte bara biofilmer. Animerat, ja men bara om originalversionen finns tillgänglig, tack.
Posted 12 May 2010 - 10:40
Posted 12 May 2010 - 13:02
Posted 12 May 2010 - 13:21