Det är svårt att välja faktiskt. Totalt olika miljöer. Först en arena spelning och sen en spelning på en grusplan mitt i skogen
Jag såg bättre på Parken eftersom vi satt på läktare och ibland kändes det som om Dave inte fick med publiken riktigt. Speciellt under Peace, deras senaste singel (och inte en av de bästa låtarna från nya skivan enligt mitt tycke). Sen så kom inte scenshowen riktigt till rätta, det var för ljust ute eftersom taket var öppet. Jag tror nog att både ljusshow och ljud hade varit mycket bättre om de stängt taket på Parken, för ljudet försvinner ju en aning.
Sen var det ju riktigt irriterande att folk sprang fram och tillbaka för att köpa öl hela tiden. Biljetterna var inte billiga, ca. 900 SEK styck och då tycker jag att det bortkastade pengar om man inte ser hela konserten från början till slut.
I Arvika började de en timme senare, kl. 22 så det hade börjat mörkna, och det var bra. Den här gången fick Dave med publiken under Peace. Bra mycket bättre än i Köpenhamn, kändes det som i alla fall. Eftersom alla hade ståplats så var det lite svårt att se vad som hände på scenen ibland, speciellt när någon som är 2 meter lång prompt ska tränga sig förbi och ställer sig framför en

plus att många här inte var DM fans. Men det märktes knappt, kanske lite grann när de spelade låtarna från nya skivan.
Tur att de hade skärmar uppsatta på var sin sida av scenen och en jätteskärm bakom dom på scenen. De hade lite strul med ljudet ibland och ena skärmen slocknade helt plötsligt i slutet på en låt, men kom igång igen rätt fort. Det saknades ju även lite av scenen i Arvika. Den stora kulan/skärmen som dom har hängandes i taket, ett par strålkastar ramper som gick upp och ner/fram och tillbaka och så rampen ut i publikhavet. De hade faktiskt byggt upp den kvällen innan, så den fanns med från början, men efter det att bob hund hade spelat så monterade de ner den igen. Vet inte varför faktiskt, men jag antar att det var frågan om säkerhets risk, kanske de märkte att de inte skulle klara av trängseln/kläm risken om de hade den kvar.
Fast låtlistan var kortare med 5 låtar så var Arvika bra, men det har väl också med att de spelade på svensk mark

fast det var ute i ingenstans mitt ute i skogen på en grusplan precis utanför en folkpark
Det är något man aldrig kunnat tro om man inte sett det med egna ögon.
Så, båda konserterna var bra, men på olika sätt. Fast jag föredrar nog inomhuskonserter för att scenshowen och ljudet ska komma mer tillrätta.
Nu är det bara att vänta tills de (hoppas jag) kommer och spelar på Globen.
Festivalspelningar är väl nästan alltid kortare än "riktiga", så det var ju bra att du såg dem i Köpenhamn först
Det var verkligen tur att jag såg dom i Köpenhamn först
Och visst är festivalspelningar kortare, det märktes på alla andra artister som spelade, de hade bara ca. en timmas speltid. Men de som spelade på stora scenen Vintergatan hade längre speltid. Men jag tror faktiskt att det var meningen att de skulle köra full konsert eftersom det stod 2 timmar på spelschemat och att de faktiskt var deras headline. Så inte vet jag... kan ju vara pga strulet med ljud och så som gjorde att de drog ner på det.
Men som sagt. Nu har jag ju sett två varianter av deras konserter på denna turné och jag är i alla fall nöjd