Elitserien 05/06
Posted 18 April 2006 - 21:24
Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!
"I caught a glimpse now it haunts me"
Posted 18 April 2006 - 21:29
Posted 19 April 2006 - 10:19
Och LHC möter vår nemesis Frölunda hemma den 18/9Spelschemat för nästa säsong har släppts, Luleå spelar första matchen mot de regerande mästarna.
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24
Posted 19 April 2006 - 12:09
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 19 April 2006 - 13:01
Rätt lag. 'Nuff said!
Word!
Instämmer med 110 %
Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!
"I caught a glimpse now it haunts me"
Posted 19 April 2006 - 15:49
Kan ju inte påstå något annat än att det på sätt och vis var välförtjänt - Färjestad var helt enkelt klart bättre. Att Frölunda ens tog sig till final berodde väldigt mycket på Tommy Salo. Men att unna dem guldet är en helt annan sak - skulle hellre se vilket lag som helst som slutsegrare än just Färjestad.
Och den största anledningen till det stavas Per Ledin.
Posted 19 April 2006 - 16:40
Och den största anledningen till det stavas Per Ledin.
Äh, gnällfis.
Han är inte mycket värre än någon annan - enda skillnaden är att han gör det inför kamerorna och det skall han ha all cred för. IStället för alla andra som försöker framstå som småänglar, när de snarare är precis som honom - smådjälvar hela bunten.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 19 April 2006 - 16:46
Posted 19 April 2006 - 17:28
Posted 19 April 2006 - 19:49
Posted 19 April 2006 - 20:14
Däremot tycker jag att tacklingen av Salo var mindre lyckad. Men... Shit happens.
Posted 19 April 2006 - 20:23
Sen går det inte att komma ifrån att pååkningen av Salo var riktigt ful och att Ledin har sagt saker framför en tv-kamera som man inte borde göra. T. om klubbledningen och hans lagkamrater tyckte flera gånger att han gick för långt, och psykningen av Tommy Salo, som har pågått i flera år nu, är fruktansvärt respektlös. Det här är en av de absolut bästa målvakterna Sverige någonsin har haft, och han förtjänar mer respekt än vad han har fått de senaste åren i alla fall.
Och för att återgå till tacklingen av Salo...det är inte direkt så att det var en olycka. Man såg tydligt att Ledin visste mycket väl vad han gjorde och tog lång sats. Beslutsamheten sågs i skridskoskären. Ishockeyn har nog av hjärnlösa överfall och det borde tas åtgärder för att stävja dylika saker. Todd Bertuzzi i NHL är en annan spelare som betedde sig korkat på det viset, och han fick en lång avstängning för det.
Posted 19 April 2006 - 20:52
Det är möjligt att Ledin spelar skitfult. Jag saknar alldeles för dålig koll för att säga bu eller bä om det. Just skitsnacket däremot, det kan jag säga mycket om. Ledin är knappast unik - det finns gott om sådant här i alla lag. Däremot är det bara Ledin som är dum nog (eller ärlig/renhårig) att säga det som alla andra säger direkt till kamerorna. Det däremot, är hedervärt, om man jjämför med alla andra hycklare inom hockyekåren.
Posted 19 April 2006 - 21:04
Och i sig är det aldrig okej att tackla någon med så lång sats som Ledin tog. Det är aldrig okej, och det hade kunnat leda till en allvarlig skada.
Posted 19 April 2006 - 21:21
Jag ser inget hedervärt med Ledin. Jag ser bara en simpel, feg mobbare som tagen direkt från någon skolgård.
Det är alltid fegare att vara en hycklare än en mobbare. Det står längst ned på skalan av låga beteende. Precis över pedofili och strax under mord. Finns få saker som jag avskyr som hyckleri.
Men då tycker du ungefär likadant om de flesta andra hockeyspelare eftersom de gör precis likadant, i samma tonläge. Enda skillnaden är att de döljer det för kameran. Ledin är långt ifrån den enda (eller säkerligen den värsta).
Och i sig är det aldrig okej att tackla någon med så lång sats som Ledin tog. Det är aldrig okej, och det hade kunnat leda till en allvarlig skada.
Då kunde Salo hållit sig i målet då
Som Salo sa själv - det var inte särskilt allvarligt. Ledin visste vad han gjorde, så det såg värre ut än vad det är. Jag är benägen att hålla med Salo där - Ledin är hockeyspelare och en rätt hyffsad sådan. Jag antar att han vet hur man tacklar bra utan att skada folk.
Posted 19 April 2006 - 21:39
Och mobbare har jag väldigt svårt för utan att ha varit något offer för det på något sätt. Och nej, det är knappast så att andra beter sig på samma sätt som Ledin. Liknande beteende, ja. Men Ledin är en spelare som har en funktion i ett lag; få motståndarna att "hata" honom. Det finns minst en sådan spelare i varje lag, men de brukar oftast vara betydligt mer renhåriga än Ledin. Emil Kåberg är en annan hård retsticka i Färjestad, men han står upp och spelar betydligt mer ärligt.
Ja, det är ju en bra förklaring. Alla spelare som blir fult tacklade borde helt enkelt inte ha varit där. Alla misshandelsoffer borde inte vara där de var när de blev nedslagna om man ska dra det till sin spets. Det var en...annorlunda bortförklaring från din sida!
Såg värre ut än vad det var? Man såg så tydligt hur Per Ledin tog sats och beslutsamma skär. Han visste precis vad han skulle göra och anledningen till att det inte gick värre var knappast Ledins skicklighet som spelare, snarare tur.
Posted 19 April 2006 - 21:49
Lite skillnad på värderingar för oss då, för mord tycker jag inte går att jämföra med det där på något sätt.
Det är principen hyckleri som jag syftar på. Alltså de spelare som säger att det aldrig skulle vara okej att göra så där, men då det väl kommer kritan gör exakt samma sak. Det finns få former av lägre beteende. Att säga en sak och sedan göra en annan är värre än det mesta.
Och mobbare har jag väldigt svårt för utan att ha varit något offer för det på något sätt.
Det är tydligt att du inte varit mobbad, för du vet inte alls vad du talar om. Om du varit det skulle du aldrig använda mobbning i det här sammanhanget (Ja, jag har varit mobbad.)
Det finns minst en sådan spelare i varje lag, men de brukar oftast vara betydligt mer renhåriga än Ledin.
Håller med om det där en i varje lag, men jag har för dålig hockeyexpertis för att jämföra med andra hockeyspelare. Vad jag tror dock mycket rör sig om är att vi får en syn genom medierna där det "fula" överexponeras där många andra troligen är i stort sett samma kålsupare.
Var är den sida av Ledin som vi fått läsa om av Ledin utöver "retstickan"? Alltså, den där skickliga spelaren som var mycket viktig för att Färjestad kom till vinst av Elitserien? Han är knappast en endimensionell skurkroll.
Ja, det är ju en bra förklaring. Alla spelare som blir fult tacklade borde helt enkelt inte ha varit där. Alla misshandelsoffer borde inte vara där de var när de blev nedslagna om man ska dra det till sin spets. Det var en...annorlunda bortförklaring från din sida!
Sense the smiley
Såg värre ut än vad det var? Man såg så tydligt hur
Som sagt var. Det där är vad du som amatör säger och det ger jag inte mycket för då jag har ord från en av de inblandade som säger något helt annat. Ursäkta, men jag litar bra mycket mer på Salo då det gäller hockey än vad jag litar på dig.
Posted 19 April 2006 - 22:08
Använda mobbing i vilket sammanhang? Att säga att jag har väldigt svårt för sådana? Att jag tycker att hyckla personer i direktsänd tv påminner om vad jag och framförallt andra fick höra på skolgården?
Jag hade mycket hellre hört mer om de duktiga spelare som faktiskt finns i Färjestad. Per Hållberg som har förlorat sex raka SM-finaler. Jörgen Jönsson som var helt otroligt duktig. Peter Nordström. Exemplen är otaliga. Istället ser man mest en idiot som Ledin. Visst har han väl en del kvaliteter, men vad tror du han mest spelar för roll? Jo, det som Ledin själv sa i en intervju inför den här säsongen; "Jag ska vara ett svin där ute".
Tommy Salo har en tendens att tona ner saker, och mitt under en pågående finalserie tror jag knappast någon vill erkänna just hur illa påhopp tar på en. Överfall är överfall oavsett om det sker på en hockeyrink eller utanför.
Fast att du litar mer på Tommy Salo än mig vad gäller hockey är helt rätt.
Posted 19 April 2006 - 22:15
Går man t. ex efter en intervju med Stephan Lund, tränare i Frölunda, så är Per Ledin inte en spelare han vill ha i sitt lag.
Precis som du skriver ovan, jag tror knappast han skulle gå ut så här i slutspelet och säga "Ja, Per Ledin är en viktig kugge. Låt oss ta hand om honom."
Men dålig PR vill ju alla undvika, så det förstår jag. Men jag tror nog många vill ha en sådan spelare av just de skäl som gjort Per Ledin så pass bra och viktig.
Använda mobbing i vilket sammanhang? Att säga att jag har väldigt svårt för sådana? Att jag tycker att hyckla personer i direktsänd tv påminner om vad jag och framförallt andra fick höra på skolgården?
Ja, för det har inget med mopbbning att göra. Mobbning är något helt annat. Så länge inte Ledin skriker det åt sina egna lagkamrater kan det knappast räknas som mobbning. Idag gör många likhetstecken mellan reta/provocera och mobba, där det inte är befogat. Som i det här fallet. Mobbning och retning är två skilda begrepp. Och bara för att det är det, betyder det inte att det är okej att reta folk. Tvärtom. Använd rätt ord helt enkelt. Jag tror du tänker rätt, men säger fel ord.
Jag hade mycket hellre hört mer om de duktiga spelare som faktiskt finns i Färjestad.
Det fick du. Det är inte mycket om Ledin nu när Färjestad vann. Det här var innan - mitt under den värsta Ledin-stormen efter Salo knockades (har jag för mig).
Fast att du litar mer på Tommy Salo än mig vad gäller hockey är helt rätt.
Absolut, men givetvis har du en poäng i det du säger också. Vilket för oss tillbaka till början av det här inlägget
Posted 19 April 2006 - 22:40
Mobbning som jag ser det är att systematiskt och grymt reta en och samma person med fysiska och psykiska påhopp. Om det är en lagkamrat eller en motståndare ser jag inte som särskilt relevant i frågan.
Tycker fortfarande man här mer om Per Ledin än andra spelare. Fast å andra sidan så vill jag helst inte höra särskilt mycket alls och ännu hellre vill jag spola tillbaka tiden och få en annan utgång på matcherna.
Posted 19 April 2006 - 22:52
Tycker själv att spelet ishockey borde premieras.
Äh. Tråkmåns. Du är säkert en sådan som föredrar svensk hockey framför NHL också
Jag bryr mig inte alls om hockey, så jag föredrar lite mer "dramatik" och action.
Mobbning som jag ser det är att systematiskt och grymt reta en och samma person med fysiska och psykiska påhopp. Om det är en lagkamrat eller en motståndare ser jag inte som särskilt relevant i frågan.
Ja, du har rätt i systematiskt trakassera. MEN det måste också ske under längre tid för att vara systematiskt och därmed mobbning. En slutsspelsomgång räcker inte alls. Vad jag menade med lagkamrater var för att då kan det pågå kontinuerligt under en längre tid. Du får aldrig till den tiden för att det skall hinna bli mobbningen med en motståndare. Då är det istället psykning, retning, provecering... Inte mobbning.
Tycker fortfarande man här mer om Per Ledin än andra spelare.
Hade inte hört talas om Per Ledin alls innan slutspelet.
Emil Kåberg & Jörgen Jönsson däremot...
Posted 19 April 2006 - 22:58
Där har du en hel del poänger. Jag har väl dock aldrig uttryckligen sagt att Per Ledin rakt på sak mobbade Tommy Salo, mer att jag känner igen hans beteendemönster ifrån skolgårdar. Attityden och fegheten.
Du, Per Ledin spelade i Luleå förra året. Kåberg och Jönsson har spelar längre tid i Färjestad. Jönsson i många år och Kåberg är väl från Närke, så inte så konstigt att han är omtalad här.
Per Ledin är en sådan spelare som gör mest "nytta" under ett slutspel, där lag som Färjestad ibland faktiskt lyckas skrämma sig till framgång.
Posted 19 April 2006 - 23:35
Föredrar faktiskt NHL framför svensk hockey, men tycker det är bra med regeländringarna där borta, så att det kan bli mer öppet spel och följaktligen mer utrymme för lirarna. Och jag föredrar [...] framför Kanadas tandlösa busar.
Hockey och våld = a good time
Som jag sa, jag är inget hockeyfan så det är de här stunderna som får mig att faktiskt titta - inte bara läsa om det.
Där har du en hel del poänger. Jag har väl dock aldrig uttryckligen sagt att Per Ledin rakt på sak mobbade Tommy Salo, mer att jag känner igen hans beteendemönster ifrån skolgårdar. Attityden och fegheten.
Okej, jag reagerar för jag tycker för många utarmar ordet mobbing, vilket gör det meningslöst och svagt i slutänden. Men vi menar ungefär samma sak i alla fall
Du, Per Ledin spelade i Luleå förra året. Kåberg och Jönsson har spelar längre tid i Färjestad. Jönsson i många år och Kåberg är väl från Närke, så inte så konstigt att han är omtalad här.
Se där. Jag visste inget av det. Se vad jag kan hockey
Fast mesta min kunskap kommer från Sport Expressen, vilket inte är från Örebro. Där läser jag mest sport. Finns inte så mycket om Färjestad i Nerikes Allehanda. Så tji fick du
Per Ledin är en sådan spelare som gör mest "nytta" under ett slutspel, där lag som Färjestad ibland faktiskt lyckas skrämma sig till framgång.
Köper det - helt klart.
Posted 20 April 2006 - 19:19
Posted 21 April 2006 - 22:32
Inte en till, grrr.
iof han var lite av en säkerhetsrisk förra säsongen, -10 i plus/minus statistiken (sämst i Luleå). i de matcherna jag såg live verkade han osäker. Hoppas Nicklas Wallin bestämmer sig att återvända till Luleå om Fransson flyttar.