Jump to content

Photo

Fildelning

• Please log in to reply
466 replies to this topic

#251 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 April 2009 - 08:41

Det här gäller väl endast InterNet? I en stad kan ju folk köra ett lokalt trådlös bittorrent
som kan sträcka sig långt. Det innebär ju att ingen internetoperatör står bakom.

Ju närmare kärnpunkten man bor desto större chans har man att nå dem som är uppkopplade.

bittorrent = fildelningsprotokoll via internet... :)

Men jag antar att du menar att man använder sig av oskyddad trådlös internetuppkoppling, då stämmer det att IP-numret som kan lämnas ut är det som den trådlösa routern får, sedan kan man inte veta vilken dator bakom som gort själva fildelningen. Å andra sidan lämnar du din dators innehåll helt öppet för alla som vill komma åt det. Du väljer själv vart du tar risken...

Man kan ju försöka köra bittorrent via elnätet och se hur långt det sträcker sig.

:huh: Det där fattar jag inte vad du menar med. Fast uppkoppling? Om du menar nätverk via elnätet så funkar det som fast, dvs. en mottagare/dator. Men alla länkar jag hittar är ~2 år gamla, så det hela verkar rätt dött :unsure: .
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#252 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 April 2009 - 08:10

Idag offentliggörs domen i Pirate Bay-rättegången.

Watch this space...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#253 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 April 2009 - 10:14

Otroligt... :ph34r:

Det blev en fällande dom mot männen bakom The Pirate Bay. Beskedet kom nyss från Stockholms tingsrätt.

Alla de fyra åtalade fälldes till medhjälp för brott mot upphovsrättslagen och påföljden blir ett års fängelse vardera.
Skadeståndet uppgår till drygt 30 miljoner kronor sammanlagt.

#254 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 April 2009 - 10:17

Oh no, not good :( Men de går vidare med det ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#255 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 April 2009 - 10:18

Jag var mer eller mindre inställd på det tyvärr. Jag skulle tippa på att det var en hel del press från internationella aktörer som tyvärr spelade större roll än vad som egentligen borde vara lagligt.

Edited by XC, 17 April 2009 - 10:19.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#256 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 April 2009 - 10:20

Jag hade också väntat mig det. Men dom lär väl överklaga.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#257 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 April 2009 - 10:22

Det var ju inte bra.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#258 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 17 April 2009 - 10:22

@FX: De ska överklaga, ja. Självklart. Det här ska drivas så långt det bara går om nödvändigt. Idioti. <_<

@XC: Jodå, storfinansen bestämmer över våra lagstiftare, så varför inte domstolarna också. Man blir ju mörkrädd.

#259 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 April 2009 - 10:30

@FX: De ska överklaga, ja. Självklart. Det här ska drivas så långt det bara går om nödvändigt. Idioti.

Ja det hoppas jag verkeligen :)

Sikke noget lort ( som vi säger i Danmark ) , en riktig dårlig dom.

Edited by Forever Xena, 17 April 2009 - 10:31.

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#260 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 April 2009 - 10:34

Läste någonstans att en amerikansk tidning uttryckt det hela som "USA har länge försökt få Sverige och ta upphovsrätten på allvar". Jag hade föredragit om Sverige "släpat in musikbranschen in i det nya millenniet". Jag säger inte att det är rätt och inte betala för sig, jag säger att man kunde ju ha försökt ge kunderna det som de vill ha. (Och nej överkomplicerade siter, drm och plattformar som bara funkar med vissa spelare räknas inte dit).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#261 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 April 2009 - 10:38

Det kommer antagligen ta ett par år innan en slutgiltig dom har fällts och vem vet hur fildelningen ser ut då? Nya tekniska lösningar kommer ju hela tiden.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#262 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 April 2009 - 10:49

Fängelse för Pirate Bay-åtalade - branschen firar med gratis film

Pirate Bay-gänget dömdes till ett års fängelse och svindlande skadestånd alldeles nyss. Något som uthyrningssajten Film2home firar med gratis nedladdning under hela helgen.

De fyra åtalade - Peter Sunde Kolmisoppi, Carl Lundström, Fredrik Neij, och Gottfrid Svartholm Warg - fälls för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Straffet blir ett års fängelse och sammanlagt 30 miljoner kronor i skadestånd, skriver Svenska Dagbladet.

Domen förkunnades klockan elva av Stockholms tingsrätt. Exakt fem minuter senare skickade uthyrningssajten Film2home ut ett pressmeddelande med rubriken ”Vi firar genom att bjuda på film!”

- Det är en viktig markering att det är olagligt och oacceptabelt att inte göra rätt för sig genom att betala för den film man konsumerar. Vi tror och hoppas att folk vill göra rätt för sig och betala för den film man ser och denna dom ger oss kraft att fortsätta satsa på att göra vår tjänst ännu bättre, säger Gerre Versteegh på film2home.se.

Från och med nu och under hela helgen kan man se på alla Film2homes filmer gratis, enligt pressmeddelandet. När Prylportalen surfar in med Firefox blir det dock nobben direkt. Efter två uppdateringar av Internet Explorer kommer vi nästan hela vägen.

Men till slut vill sajten ändå ha vårt kreditkortsnummer när vill gratistitta på kvalitetsrullen 47:an Löken blåser på (normalpris 29 kr). Mja, de lagliga alternativen har tyvärr en bra bit kvar...

Står inget på siten om det, men är det sant så kommer jag och testa. :)

fqq5BYam.jpg

#263 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 April 2009 - 10:50

:ph34r:

Känns som om Sverige har gått i USAs ledband när det gäller det här och det är inte rätt.

Kommer väl ta sin tid innan domen blir verklig med överklagande och så och som Wylie säger vem vet hur fildelningen ser ut då?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#264 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 April 2009 - 10:52

Suck... blandade ihop flikarna igen... :blush: Flyttat ett inlägg hit.

fqq5BYam.jpg

#265 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 17 April 2009 - 11:01

Det ska tydligen bli pressconferens vid 13.00 enl. TPB:s hemsida.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#266 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 April 2009 - 11:19

Nu börjar nyheten komma ut på utländska sidor

Hollywoodreporter.com: Swedish file sharers get jail time
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#267 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 April 2009 - 13:46

Presskonferens med The Pirate Bay - Nyheter - Expressen.se

/.../

Jämför med Google

Sunde jämför bland annat med sökmotorn Google, där vem som helst minst lika enkelt kan hitta så kallade torrenthänvisningar – filer som genom speciella program kan ladda hem exempelvis filmer och skivor.

/.../

När ska svenskarna stänga Google? undrar en chattare under presskonferensen.
- Bra fråga. Skulle vara intressant om någon stämde Google. Så gör det, stäm Google, uppmanar Peter Sunde.
- Det är en skam att Google inte erbjöd sig att hjälpa oss i rättegångsfallet. Det kommer att komma tillbaka och bita dem i arslet.

Google är väl ännu värre eftersom allt går att hitta där om man söker.

#268 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 April 2009 - 14:03

Fast skillnaden är ju att de skapade en sajt just för torrents medans Google kan man söka allt på. Det är rätt stor skillnad. Dessutom har de egen tracker.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#269 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 17 April 2009 - 18:50

Jag blir faktisk mera och mera besviken på denna dom. Hur kan man ge ett affärsindustri så många pengar i skadestånd, när pedofiloffre, våldtägtsoffer osv får ynka max up til 100000 i skadestånd ? Är det viktigare med filmindustrien än med menniskor ?

Min avatar samling

#270 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 17 April 2009 - 18:58

Jag blir faktisk mera och mera besviken på denna dom. Hur kan man ge ett affärsindustri så många pengar i skadestånd, när pedofiloffre, våldtägtsoffer osv får ynka max up til 100000 i skadestånd ? Är det viktigare med filmindustrien än med menniskor ?

Har länge stört mig på det. Klart man ska betala men inte sjutton ska såna här brott svida mer än de brott som faktiskt trampar på människor.

#271 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 17 April 2009 - 19:12

Trodde faktiskt i min enfald att de skulle gå fria...men det är tydligen ett grövre brott att underlätta nedladdning av musik än att en 42:åring våldtar en 15:åring, driver henne till självmord (Jönköping den här veckan) och sedan går fri!! Fy fan, tappat tron på rättsamhället snart..

Klart att killarna ska betala någon form av skadestånd, och symbolisk månad i fängelse hade väl varit ok, men 30 miljoner och 1 års fängelse för det här "grova" brottet=

Edited by Walker, 17 April 2009 - 19:13.

#272 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 17 April 2009 - 21:28

Det här gäller väl endast InterNet? I en stad kan ju folk köra ett lokalt trådlös bittorrent
som kan sträcka sig långt. Det innebär ju att ingen internetoperatör står bakom.

Ju närmare kärnpunkten man bor desto större chans har man att nå dem som är uppkopplade.

bittorrent = fildelningsprotokoll via internet... :)

Men jag antar att du menar att man använder sig av oskyddad trådlös internetuppkoppling, då stämmer det att IP-numret som kan lämnas ut är det som den trådlösa routern får, sedan kan man inte veta vilken dator bakom som gort själva fildelningen. Å andra sidan lämnar du din dators innehåll helt öppet för alla som vill komma åt det. Du väljer själv vart du tar risken...

Man kan ju försöka köra bittorrent via elnätet och se hur långt det sträcker sig.

:huh: Det där fattar jag inte vad du menar med. Fast uppkoppling? Om du menar nätverk via elnätet så funkar det som fast, dvs. en mottagare/dator. Men alla länkar jag hittar är ~2 år gamla, så det hela verkar rätt dött :unsure: .

Det har inte med saken att göra. Syftet är att att sätta upp en närverk utanför InterNet som ska fungera
med en starsida med listor som folk delar med sig så det ska nå långt.

Och vad säger lagen angående illegal fildelning med egna nätverk utanför InterNet?

#273 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 April 2009 - 21:33

Illegal är fortfarande illegal. Ju större spridning, ju större skada.

fqq5BYam.jpg

#274 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 April 2009 - 21:39

Jag tror att orsaken till 39 miljoner skadestånd har med vad de har känat på tekniken att göra. Pga deras höga inkomst så blev troligen skadeståndet destu högre. Nu har de ju bara ca 110 miljoner kvar. ;)
Men visst är det galet när man jämför med t ex våldtäktsmän osv.

Fängelse straffet tycker jag var det som var att ta i. Visst är de morallösa och hänsysnlösa, jag menar de har ju själva sagt att de hade tillåtit allt inklusive bornporr om det bara inte hade varit straffbart, och de är ett globalt företag som i grund inte är mycket bättre än skivbolagen men de blev ju faktiskt bara dömda till Medhjälp till fildelning så hur kan Medhjälp till fildelning ge 1 års fängelse?
För bortsätt vad man tycker om dem som personer så har de ju faktiskt tekniskt sett inte begått något olagligt för det är inte, enligt Svensk lag, förbjudet att äga ett torrentforum så länge man inte lägger upp själva eller uppmanar till det.
Det de isåfall borde ha dömts för är att de erbjuder tracker service som hjälper folk att lägga ut men det verkar inte vara vad det här handlar om (undrar om åklagarne ens vet vad en tracker är) utan det är själva sajten de dömts för.

Nu förlorade ju Pirat Bay med 39 miljoner. Heja. IPRED är ologiskt. Vad kommer de få in på ett år, ca 50 miljoner (tror inte att de kommer få ut mycket mer än så per år)? Anonymeringstjänsterna kommer att ha en sammalagd vinst på minst 500 miljoner, upp till ca en miljard. Tänkt om folk istället hade lagt de där 50 kr på en månadsavgift för nedladdning som de först förslogs. Då hade skiv och filmbolagen fått minst 500 miljoner att dela på istället för 50 miljoner.

Edited by Crusader, 17 April 2009 - 22:07.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#275 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 17 April 2009 - 22:19

Trodde faktiskt i min enfald att de skulle gå fria...men det är tydligen ett grövre brott att underlätta nedladdning av musik än att en 42:åring våldtar en 15:åring, driver henne till självmord (Jönköping den här veckan) och sedan går fri!! Fy fan, tappat tron på rättsamhället snart..

Klart att killarna ska betala någon form av skadestånd, och symbolisk månad i fängelse hade väl varit ok, men 30 miljoner och 1 års fängelse för det här "grova" brottet=

Mmm, det är just detta som stör mig så himla mycket. Jag bryr mig inte speciellt om TPB (knappt använt siten) men domen är ganska dum måste jag säga. Förväntat att de skulle bli fällda, men ibland (kanske ofta ;) ) får jag känslan att brott som dessa får en hårdare dom än de som verkligen borde få en hårdare dom, typ mord, våldtäkter, barnporr osv. Jepp illegal fildelning är olagligt, att vara medhjälpare till detta är väl också att anse olagligt (nu är de väl de) men summan och 1års fängelse?! Löjligt! Btw, jag har inte följt rättegången något speciellt men har egentligen åklagarna kunnat bevisa att de verkligen gått miste om dessa pengar som de begär i skadestånd? Finns det inget i vårat rättssystem som säger att man måste bevisa att man förlorat si och så mycket? Jag menar 1 nerladdning är INTE alltid 1 förlorad försäljning...

Såg att film2home erbjöd gratis film för "nerladdning"...hyra var det ju och bara 5 filmer. Kunde inte ens använda Firefox så jag sket i det erbjudandet. :P Ja måtte de verkligen spotta ut något redigt bra lagligt alternativ då nu när de fått dit TPB, även om de blir överklagande x antal år framöver. Film2home är inget bra alternativ till fildelningen, ge mig något i stil med Spotify för film och tv så är vi på rätt väg. :) Men till och med skivbolagen skjuter sig själva i foten igen när de begränsar Spotify också.