Star Trek Next Generation
Posted 26 June 2006 - 19:41
Posted 26 June 2006 - 23:42
Alltid bra när filosofiska debatter äger rum men jag tycker premissen kändes lite ihålig. Data valde ju själv att ta värvning i Stjärnflottan, vilket visar på självmedvetenhet och egen vilja, så hur kan man resonera att han inte får göra valet att sluta?
Säg mig då. Vad är ett medvetande oavsett hur primitiv den är?
Vi tar t.ex en myra. Hur kan den avgöra om den ska gå och hämta nästa barr?
Hur kan ett så litet medvetande avgöra åt vilket håll den ska gå?
Varför skulle det inte att gå att göra ett primitivt medvetande
i ett robot som plötsligt lär sig nya saker?
Det finns schackdatorer som kan lära sig nya drag som inte existerat tidigare
i schackdatorn. Hur det nu funkar vet inte hmm.
Posted 27 June 2006 - 11:32
Picards ståndpunkt var att vi själva är biologiska maskiner, med begränsad förmåga att förstå det vi kallar verklighet (han sa inte riktigt så mycket men jag tror det var hans tankegång). Kvantfysiken är ett område där detta blir uppenbart. Protoner och elektroner lär ju inte vara de små röda och blåa sfärerna som avbildas i våra läroböcker utan något helt annat. Detta och de lagar som gäller i mikrokosmos kanske vi inte ens har möjlighet att begripa om vi inte evolverar mer utvecklade hjärnor.
Posted 28 June 2006 - 15:57
Älskar scenen när Data ska rädda Geordi (När Geordi får ström i sig) och kastar Geordi tvärs över rummet och sedan ger en "Oops" min.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 28 June 2006 - 16:26
Är det bara jag eller var dagens avsnitt väldigt roligt? jag skrattade nästan helatiden (Utom den tragiska början). Jag tror att avsnittet blev mer komiskt än det igentligen var tänkt.
![]()
Älskar scenen när Data ska rädda Geordi (När Geordi får ström i sig) och kastar Geordi tvärs över rummet och sedan ger en "Oops" min.
Jo men var inte upplösningen för snabb här också? Kunde inte datasystemet blivit ännu mer sabbat
och ingen belysning funkade. Alla går omkring i ett helt nersläckt skepp och dom får rensa datorn
via en bärbar dator.
Men så är ju det typiska i dom sista minutrarna i serier så är upplösningen så snabbt
Vad har man att förvänta sig när det är 10 minuter kvar? Jo att dom naturligtvis kommer
att klara sig. Inget tvivel om saken än att de är meningslösa retoriska minutrar
där hela spänningen blir en besvikelse hur enkel lösningen var.
Avsnittet borde skippat upplösningen så kunde spänningen få vara kvar.
Är det nödvändigt att måste veta hur det löste sig.
Posted 28 June 2006 - 18:33
Posted 28 June 2006 - 20:23
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24
Posted 28 June 2006 - 22:53
tycker det var ett väldigt bra avsnitt. Gillar när det handlar om gamla artefakter och portaler. Som sagt så får vi ju sätta in i vilken tid detta producerades och sändes, 1989, då datorer knappast var på var mans bord för att inte säga begreppet datorvirus...
Jag hade och fortfarande har en Commodore C4. Sen måste du minnas Amigatiden då
säkert många hade olika typer av Amigor och plojade med.
Första modellen Amiga 1000 kom 1985. C64 kom 1980
Atari ST kom redan 1980.
Sen finns ju dom här här andra smådatorer som Spectrum pytteliten dator.
PC-datorer var bara trista som stod och blinkade i DOS. Jättetråkigt
Vill du vara vänlig och kommentera igen hur många som hade dator hemma?
Posted 29 June 2006 - 05:13
ett bortalag haha...Ett bortalag fastnar i en okänd omgivning på ett ställe som heter 'The hotel Royal.
Posted 29 June 2006 - 08:52
Vill du vara vänlig och kommentera igen hur många som hade dator hemma?
Vad jag menade var att hemdatorer knappast hade den utbredning som den har nu vilket denna graf kan illustrera SCB som dock bara visar från 1994-95...
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"Jack Bauer"-24
Posted 30 June 2006 - 09:06
ett bortalag haha...
Så går det när man översätter bokstavligen
The Royale var bättre än jag mindes när de hittar en absurd byggnad i form av ett hotell mitt i minst sagt ogästvänlig planet.
" Det var en mörk och stormig natt"
"Jack Bauer"-24
Posted 30 June 2006 - 09:21
Picard's min när han började läsa boken" Det var en mörk och stormig natt"
Upptäckte att en av dom på hotellet även är med i DS9
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 30 June 2006 - 16:43
Om man förhindrar sig själv från framtiden att göra något så borde
ju sitt jag från framtiden vara oberoende. I och med att den fysiska
organiska verkan har sitt ursprung från en annan tid
Det skulle fungera så att jag kan hugga huvudet av mitt andra
jag men huvudet är åter tillbaks.
Posted 30 June 2006 - 21:10
Worf: "What a terrible way to die"
Dagens avsnitt hade en kuslig stämning men borde ha varit mer engagerande om det ska lämna så många frågor obesvarade. Varför var virveln ute efter Picard? Hur kunde han veta att de kunde komma undan genom att styra in i den? Och flydde de den eller släppte den dem?
jaså, vem då?Upptäckte att en av dom på hotellet även är med i DS9
Edited by Mjolnir, 30 June 2006 - 21:12.
Posted 30 June 2006 - 23:00
Upptäckte att en av dom på hotellet även är med i DS9
jaså, vem då?
Nu när jag kollade StarTrek.com så blir jag lite osäker, men han som fick alla spelmarker på slutet var/är väldigt lik han som spelar Cardassianen Damar. Plus att det lät som honom också.
Dagens avsnitt verkar ha varit riktigt intressant, måste komma ihåg att se reprisen på måndag.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 30 June 2006 - 23:31
Posted 03 July 2006 - 20:14
Ännu ett tecken på vilken tid serien är från.
Posted 04 July 2006 - 00:14
Exakt, det var bara för larvigt!Så den "ultimata kampsporten" involverar att man klär ut sig till Power Rangers.
![]()
Ännu ett tecken på vilken tid serien är från.
Sidohistorien om Worf och hans "painsticks" var mycket mer intressant.
Winter is Coming
Posted 05 July 2006 - 09:48
Vilket var den enda behållningen av det avsnittetSidohistorien om Worf och hans "painsticks" var mycket mer intressant.
Pen Pals var också ett avsnitt som var bättre än vad minnet visade först, ett avsnitt där Picard tillämpar The Prime Directive väldigt rigoröst, känns som man blandar och ger i tillämpningen av direktivet ibland.
"Jack Bauer"-24
Posted 05 July 2006 - 19:19
"Jack Bauer"-24
Posted 05 July 2006 - 19:22
Det var ju det jag ville höraFast vi fick inte höra "Resistance is futile — you will be assimilated." denna gång iallafall, och såg dom inte lite "billiga" ut
Posted 05 July 2006 - 20:21
Posted 05 July 2006 - 22:42
Skrämmande svårt att föreställa sigDe hade tydligen inte tänkt ut konceptet med assimilering än. Istället var idén att även Borg förökar sig sexuellt, vilket är svårt att föreställa sig i just deras fall.
Winter is Coming
Posted 05 July 2006 - 23:21
De hade tydligen inte tänkt ut konceptet med assimilering än. Istället var idén att även Borg förökar sig sexuellt, vilket är svårt att föreställa sig i just deras fall.
Hur bortförklarar dom det här sen? Som ett misslyckat experiment eller?
Kommer inte ihåg om det ens nämns senare.
Posted 05 July 2006 - 23:26
Äntligen lite Borg's
Det var ju det jag ville höraFast vi fick inte höra "Resistance is futile — you will be assimilated." denna gång iallafall, och såg dom inte lite "billiga" ut
och ja, dom såg riktigt billiga ut.
Jo men det är ju självklart rudimentära Borg,s
Edited by Supertreck, 05 July 2006 - 23:27.