Mitt gillande av den här serien kan sammanfattas med två ord: Människor & Moral. Därför är det de mest komplicerade personerna som hamnar i topp hos mig. Gaius, Lee (utan att spoilra för mycket: han växer), Nr. 6. Efter dem kommer ett gäng som är lite enklare men gör det bra: Adama, Roslin, Starbuck, Thigh, "den där cylon som ser ut som Daniel Craig"Fiskrens: vilka är dina favoriter?
Battlestar Galactica - Miniserien & Säsong 1
Posted 15 January 2010 - 10:16
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 15 January 2010 - 10:57
Fiskrens:
Inte helt klar? Du menar att du inte sett allt än? Hur långt har du kommit i så fall om jag får vara lite nyfiken (vilket jag alltid är, undantag osedda filmer och serier då
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 15 January 2010 - 14:20
5. You Can't Go Home Again
Riktigt bra scen med Helo som gör frukost och sätter ett bröd i brödrosten men så kommer cylonerna.
Jag undrar om det var en sådan här brödrost som han använde.
Det jag kan fylla på med till det avsnittet är att jag tycker att Roslin tuffar till sig lite. Adama riskerar ju hela besättningen, ja stora delar av mänskligheten egentligen om Cylonerna anfaller medans han avsett så mycket mannar till att leta upp och rädda Starbuck. Han vet ju inte ens om hon är vid liv. Så jag gillar den där ständiga kampen, där han måste välja om han ska följa sina känslor eller det som är rationellt. "The needs of the many outweigh the needs of the few." osv.
Du får dricka mycket kaffe ikväll så att du håller korpgluggarna öppna
Jag somnade igår igen. Men vaknade till mitt i natten och såg klart avsnitten då istället.
Jag har kommit på en smart 3-stegs lösning.
1) börja se avsnitten betydligt tidigare.
2) inte ligga ner i sängen när jag ser avsnitten.
3) jag får väl se till att ta kaffet intravenöst om inte annat.
6. Litmus
Undrar egentligen vad cylonerna hade för plan här? För det första så skickar det ett välkänt ansikte, och risken är ju stor att någon känner igen honom innan han hinner utföra det han ska. För det andra så var det en mindre sprängladdning, visst gjorde den skada men vad uppnådde cylonerna med det? Är de så förslagna att de vill sprida misstro och skräck bland människorna för att kunna studera den känsloskalan? För fascinerade av människorna är de allt. Se bara på Number 6 och hennes intresse för Gaius och cylonerna som studerar Helo på Caprica.
Jag gillar även din tanke som du är inne på. Att dom ville plantera ett "frö" av osäkerhet bland besättningen. Att nu när en sådan här allvarlig sak händer så kan inte Adama mörka det hela längre, utan dom måste gå ut offentligt med att Cylonerna nu ser ut som vilken människa som helst. På det sättet skapar ju Cylonerna väldigt mycket oro och misstänksamhet i besättningen. Man kan ju bara ana vad en sådan sak skulle kunna göra och bidra med. Så fort någon avviker från ett givet mönster, ett normalt beteende så tror folk att den/dom är en Cylon. En modern häxjakt helt enkelt.
Men det kan även ligga lite i det som Starbuck sa till Baltar när han besökte henne på sjukavdelningen.
Baltar - Hello, Lieutenant.
Starbuck - Doctor.
Baltar - I, um, I brought you a cigar. Recovery gift. How are you?
Starbuck - I'm good. The, uh, food is good, company's better.
Baltar - Yes, well, I just happened to be absolutely nowhere near sickbay, and I thought I would, uh, see how you're doing.
Starbuck - So, doctor, you're super-secret project's on “C” deck, right?
Baltar - I'm not at liberty to divulge exactly what I am doing on “C” deck, but you're more than welcome to pop by once you're ambulatory.
Starbuck - The bomber was on “C” deck, right?
Baltar - Yes, I know, I heard the explosion. Very frightening.
Starbuck - Do you think that's where it was headed?
Baltar - I'm sorry, I don't follow you.
Starbuck - The Cylon bomber. Do you think that he was trying to blow up your project?
Number 6 - And you along with it?
Baltar - It's funny, I hadn't thought of that.
Starbuck - Kinda hits you where you live, huh?
Baltar - Yes, it does, actually. Um... you get well soon.
Jag tycker att avsnittet är riktigt bra iaf och jag räknar det som ett av dom bättre i säsong 1. Terrorism och självmordsbombare är ju någonting som man kan relatera till själv, inte personligen, men man matas ju med den typen av nyheter dagligen så det var väl ganska oundvikligt att man inte skulle ta upp ett sådant ämne även i BSG. Men jag tycker att dom lyckas riktigt bra.
Jag gillar även hela delen med tribunalen. Hur lätt det är att någonting går överstyr. Det ligger och skvalpar som i en vågskål genom hela avsnittet och man vet inte riktigt hur det kommer att gå. Jag tycker dock att utgången var oväntat lyckad och dessutom väldigt intressant.
Jag gillar även hur osäker Tyrol verkade vara mot slutet av avsnittet. Det känns som att han kanske börjar tvivla på Boomer. Var det ett misstag att inte stänga luckan, eller var det medvetet.
Den karaktär jag fastnade direkt för är kanske uppenbart? Adama såklart
Både karaktären och skådespelaren gjorde intryck på mig.
Hm..sen då? Gillar faktiskt Tigh för jag tycker han känns som en intressant person att följa. Hans alkoholmissbruk, styrkan han visar när det gäller, hans vänskap med Adama och hans duster med Starbuck.
De som känns ok just nu är Roslin, Gaeta och Lee (Apollo då). Boomer glimmade ju till i avsnittet jag nämnde, men delen där hon är på Caprica med Helo tycker jag hon är otroligt blek. Number 6 och Gaius tycker jag står still. Övriga? Well, ingen som direkt sticker ut. Vänta, efter senaste avsnittet tror jag Helo börjar arbeta sig uppåt
Den inre kärnan i besättningen ger ett familjärt intryck redan från start tycker jag. Vi vet ju trots allt inte mycket om någon av dom och att dom redan från start lyckas att få till den känslan av en "familj" är riktigt bra och ett tydligt tecken på att manusförfattarna vet vad dom gör.
Intressant att ta del av vilka karaktärer du tycker har/inte har gjort intryck på dig hittills. Det här är vad jag har kommit fram till hittills efter dessa få avsnitt. Givetvis ändras detta om en aning allteftersom serien fortlöper. Du lär märka hur och varför. Men i det stora hela så gillar jag nästan alla karaktärer rakt av, igenom serien. Vissa mer (som t.ex. Baltar) och vissa mindre (som t.ex. Dualla).
Jag håller med dig om Tigh. Där känns det som att han har varit med om mycket och han känns som en spillra av sitt forna jag, någonting måste ha hänt och format honom till den han är. Vad kan det vara? Kommer han alltid att var så, eller kommer han finna sin plats i tillvaron?
Boomer håller jag inte med om. Jag tycker att hon är bäst nere på Caprica tillsammans med Helo. Iofs är hon inte direkt dålig annars, utan det är mer en smaksak att jag gillar henne bättre nere på Caprica.
Adama gillar jag för att övriga karaktärer stärker honom. Gör honom till den självklara ledaren. En fadersfigur. Någon att se upp till. Ta bort flera av hans närmaste och jag tror inte att han blir hälften så intressant.
Apollo känns som en riktigt stark person som vet vad han vill och vad kämpar för att få och för hur det ska bli så. Samtidigt är han inte för "gåpåig" utan kan rätta in sig i ledet om han behöver. Inte så att han sväljer allt med hull och hår när han t.ex. får en order, utan mer att han är smart nog att inse sina begränsningar och gör det bästa av situationen, för att sedan ta sig an eventuella problem i efterhand. Det är den känslan som jag har fått hittills iaf.
Helo kan jag inte riktigt sätta fingret på varför jag gillar honom. Kanske att det är för att han stundtals känns som en oerfaren pojke, blandat med övertygelse om att han vill mer än vad han förmår? Jag vet inte riktigt. En intressant karaktär, men det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör honom intressant och bra.
Roslin har jag lite blandade känslor till. En känslomänniska, helt klart. Men kanske att den biten tar överhanden just nu. Inte så lustigt egentligen med tanke på situationen hon befinner sig i, men jag hade gärna sett ett bredare spektra, för det finns ju flera andra karaktärer som befinner sig i en liknande situation men trots det även klarar av sitt jobb. Iofs gör väl Roslin det med, men det känns lite som att hon har redan har grävt ner sig.
Baltar är ju en helt klart intresant karaktär. Väldigt klurig och svårt att få något grepp om efter bara några få avsnitt. Det känns ju lite som att han styrs dit man vill. Han fungerar bara som ett kärl. Någon som man kan forma till vad man vill. Men samtidigt känns han ju riktigt komplex på egen hand. Lite velig kan jag tycka efter dessa få avsnitt.
Number Six är väl mest intressant tillsammans med Baltar. Man undrar ju ständigt vad som kommer att ske härnäst och vad syftet är med hela Number Six närvaro. Där har dom lyckats bra tycker jag.
Starbuck är lite klyschig just nu tycker jag. Stark kvinna som sätter sig på tvären, gärna går sin egen väg och tar inte skit av från någon. Inget fel med det, sådana kvinnliga karaktärer gillar jag. Men här blir det inte bra utfört och dessutom lite ”in your face” rakt från start, vilket jag inte gillar. Men det blir bättre.
Tyrol känns mest anonym. Samma sak med Gaeta & Dualla. Ingen av dessa tre har direkt haft något att göra, undantaget den förstnämnde, som har fått upp mitt intresse nu i början.
Min favorit rakt igenom serien var alltid Baltar. Intressant och komplicerad karaktär och dessutom väldigt rolig. Adama är också genomgående bra.
Roslin och Six växer mycket all eftersom serien går och dom få mer att bita i.
So say we all! Eller iaf jag.
Lee är verkligen intressant tycker jag! Han har "father issues" men är i allra högsta grad sin egen man som tar ställning flera gånger och det väldigt tidigt. Går sin egen väg trots det ok han bär på att leva i sin pappas skugga.
Jag instämmer till fullo.
Posted 16 January 2010 - 01:44
Jag undrar om det var en sådan här brödrost som han använde.
Om inte annat vet du nu vad du ska uppgradera till.
![]()
Tycker jag hört den planen tidigare...Jag somnade igår igen. Men vaknade till mitt i natten och såg klart avsnitten då istället.
![]()
Jag har kommit på en smart 3-stegs lösning.![]()
1) börja se avsnitten betydligt tidigare.
2) inte ligga ner i sängen när jag ser avsnitten.
3) jag får väl se till att ta kaffet intravenöst om inte annat.
![]()
Kanske båda alternativen: två flugor i en smällMen det kan även ligga lite i det som Starbuck sa till Baltar när han besökte henne på sjukavdelningen.
Kul att du också skrev ner lite mer om karaktärerna, vad du tycker. Boomer som vi tycker mest olika om då jag tyckte att avsnitten jag sett hittills som utspelar sig på Caprica så gjorde hon ingen desto större insats. Nu är jag inne på skådespelerskan och inte karaktären, jag kanske varit otydlig där, men oftast går de ju hand i hand
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 16 January 2010 - 03:21
Ett till riktigt bra avsnitt
Så kom då äntligen det jag efterfrågat: vidareutvecklingen av Baltar. Tack. Nu förstår jag varför så många har honom som favorit för han steg verkligen ett antal steg på skalan nu. Gillar hans stirriga blick, hans tappra, famlande försök att komma tillbaka till verkligheten då situationen kräver det. Baltar lyckas göra sig ovän med Number 6 som försöker frälsa honom, men han förlöjligar hennes prat om Gud. Men som man brukar säga: Hämnden är ljuv. Shelly Godfrey (Number 6 kopia) gör entré på skeppet och anklagar Baltar för förräderi på Caprica. Beviset är en video taget från en övervakningskamera där någon som ser ut som Baltar syns med en sprängladdning i handen. Dock syns inte ansiktet så Gaeta får i uppdrag att via datorn ta fram en bättre bild. Riktigt roligt med toa-scenen där Baltar kommer smygande in och sätter sig i båset bredvid Gaeta, kameran visar utsidan av båset och endast deras fötter är synliga. Baltar ber om ursäkt om han stör, Gaeta kanske är upptagen?
Mer fokus på Gud i det här avsnittet vilket får mig att misstänka att de vill säga något med det. Men vad? Finns det någon högre upp som styr över cylonerna vilket fått dem att dyrka en Gud? Eller är det något annat kanske? Kanske bara vill efterlikna människorna på alla sätt? När Baltar sitter i cellen, allt hopp är ute, börjar han be till Gud. Gissar vem som då dyker upp? Mycket riktigt: number 6 och hon är nöjd. Intressant när Roslin kommer och hälsar på Baltar i fängelset. Hon talar om att magkänslan säger henne att han var inblandad i händelsen på det ena eller andra sättet. Man ser hur Baltar tänker så det knakar, för hon har ju rätt. Strax efteråt meddelar Gaeta att han hittat spår av att bilden från övervakningskameran är falsk. Det är inte Baltar som är där och han blir frigven.
Mycket om Baltar denna gång, men det är inte så konstigt då det övervägande handlade om honom. Här kan man jämföra med avsnittet Act of Contribution där Starbuck inte klarade av att bära huvudrollen, kontra Balter som gjorde det med bravur.
Vad gäller Starbucks tjurighet i sjukhussängen så förstod jag med en gång att det skulle bli Tigh som skulle lyckas få upp henne ur sängen där de andra gått bet. Kändes som en transportsträcka när hon krälade omkring i raidern och skulle lära sig hur den fungerade. Urtråkiga repliker hon kväker hon ur sig också (förmodar att de skulle föreställa vara lustiga).
Reagerade faktiskt i början när doktorn står och blossar i sjukstugan, inte alltför vanligt idag och visa en karaktär med en cigg i handen, och framförallt - inte i sjukhusmiljö
Flesh and Bone
Ytterligare ett bra avsnitt! Wow.
Börjar med att vi får se en märklig dröm som Roslin har vilket involverar cylonen Leoben Coboy. Vilken betydelse har drömmen?
Ett skepp rapporterar att de har en cylon ombord. Denna cylon är, just det, Leoben Coboy! Voilà! Starbuck får i uppgift att förhöra honom och går hårt tillväga för att få svaret var bomben finns som han hotar med. Hon blir lite konfunderad då han kallar henne vid sitt anropsnamn Starbuck. Hur visste han det? Då hon varit inne i Cylon Raidern funderar jag på om det var något liknande som med borgerna i Star Trek: länken som knyter samman alla i kollektivet.
Leoban: "I'm more than you can imagine. I'm God. We are all God. I see love that bind things together. I know that God loved you more than any living creature and you repaid he's divining love with sin, with hate, corruption, evil. So he decided to create the cylons." Starbuck rättar honom genom att säga att det var människorna som skapade cylonerna.
Vi tar en sväng till Caprica och ser hur det går för Helo och Boomer. Föga överraskande börjar de att kyssas och det ena leder till det andra... Vi får reda på hennes uppdrag: se till att Helo slår sig till ro i en stuga och bildar familj med henne. Nu tycker jag att Grace Park får till det lite bättre än förra gången.
Baltar är i sitt labb och jobbar med cylondetektorn. Äntligen får vi se honom i jobb
Under tiden de letar efter bomben ser Adama ingen annan utväg än att sprida ut flottan så att det blir mer utrymme dem sinsemellan. Roslin kräver att få tala med Leoben och motvilligt går Adama med på det. Leoben säger till Roslin att det fanns ingen bomb. Viskar sedan i hennes öra att Adama är en cylon. Roslin backar några steg och säger till vakterna att slänga ut honom genom en luftsluss. Starbuck blir chockerad, men Roslin säger att hon har tappat perspektivet. Förklarar att Leoben har orsakat att hela flottan är försvarlöst utspridd. Att han fyller deras hjärnor med lömska ideér. Dödligare än någon bomb. Han skapar rädsla. Kommer ni ihåg en fundering jag hade tidigare om cylonernas syfte?
"You're right. He's a machine. And you don't keep a deadly machine around when it kills your people and threatens your future. You get rid of it." Tycker Roslin var riktigt bra här. Verkar som att hennes dröm var en sanndröm då händelserna blev verklighet.
Callum Keith Rennie som spelar Leoben tycker jag gör en strålande insats och han får gärna dyka upp fler gånger.
Roslin sitter och pratar med Adama. Hon stannar upp en sekund och ser osäkert på honom. Han undrar om något är fel. Nej, svarar hon. Fröet är sått. Leobens uppdrag var kanske inte helt misslyckat...
----
Jag måste bara lägga till att jag tycker det är fruktansvärt intressant med Number 6 roll i det hela: varför hjälper hon Baltar, människorna? Vem är hon egentligen? Verkar ju inte som att hon står på cylonernas sida. Eller? Börjar fundera på om det inte är som så att cylonerna är uppdelade i två läger där ena halvan är fiender till människorna och den andra halvan vill leva sida vid sida med människorna, i fred? Hmmm...så kan det ju vara. Det senare skulle ju stämma bra in på Number 6.
Åh, vad jag gillar tv-serier/filmer som inte serverar svar på ett silverfat
Edited by Synon, 17 January 2010 - 22:24.
Posted 16 January 2010 - 13:41
Jag är halvvägs in i S4. Hade tänkt få det färdigsett till innan flytten om en vecka, men nu verkar det inte bli så, får bli som avslappning efter uppackning istället...Kul att höra vilka ni andra gillar och inte gillar i serien
![]()
Fiskrens:
Inte helt klar? Du menar att du inte sett allt än? Hur långt har du kommit i så fall om jag får vara lite nyfiken (vilket jag alltid är, undantag osedda filmer och serier då)?
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 16 January 2010 - 13:44
Posted 17 January 2010 - 22:35
Misstankarna om vem som är cylon gror. Mycket bra och underhållande scen mellan Adama och Roslin som diskuterar vem som först ska ta cylontestet
Baltars cylondetektor är redo att testas ja, men jag blir fundersam då han säger att det tar flera timmar att få resultatet till ETT prov? Med Boomer gick det ju på några sekunder, vad har hänt? Aha, han fuskar får vi snart reda på då han sett till att resultatet hela tiden blir grönt. Undrar vad han har i görningen egentligen?
Helo och Boomer fortsätter fly cylonerna på Caprica. Undrar hur länge de ska springa omkring där egentligen? Någon enstaka cylon som skjuter på dem eller jagar dem, de är övervakade, men annars händer inget mer.
Number 6 och Doral diskuterar Helo och Boomer, deras känslor för varandra. De verkar vara avundsjuka på människors känslor som gör dem levande. Är det ett utav målen de strävar efter: att bli levande som människorna?
The Hand of God
Fin scen mellan Adama och Lee kvällen innan attacken mot cylonbasen på asteroiden. Tack vare Lee blir det en en välbehövlig seger mot cylonerna, inte bara fick de tag på bränslet de så desperat behövde utan, än viktigare, en seger som stärker moralen och inger dem hopp. De behöver de efter att hela tiden varit de jagade, i underläge mot cylonerna som bestämt reglerna.
En nyhet vad gäller Helo och Boomer: hon mår illa och jag tolkar det som att hon är gravid. Är det möjligt? Helo blir chockad då han upptäcker Number 6 vid liv som han trodde att han dödat.
Två olika tolkningar av Pythias profetia:
1. Roslin, som såg ormar på podiet vid presskonferensen, får höra om profetian av prästen som förklarar att gudarna utsåg en ledare att föra karavanen till sitt nya hemland. Ledaren skulle få en uppenbarelse i form av ormar. Dock skulle ledaren dö innan de nådde de nya landet... Åh, kan det stämma in på en viss person månntro?
2. Number 6 berättar om profetian för Baltar och säger att han ingår i Guds plan. Hennes belåtna leende när Baltar eftertänksamt konstaterar att han är Guds redskap. Hon har lyckats få honom dit hon vill verkar det som. Men vad är det egentligen hon planerar? Hm...
Posted 19 January 2010 - 09:24
Kan inte låta bli att fnissa lite åt Cloud 9 lyxkryssaren då firman jag jobbar på heter detsamma, minus det sista ordet
Kolonidagen firas ombord på Cloud 9 och här får vi även möta en gammal bekant som kommit upp sig i tillvaron: terroristen Zarek från avsnittet Basille Day. Undrar vad han kommer att hitta på något nu när han även fått en insider på Galactica, Ellen Tigh. Den senare känns det som att vi kommer att få se mer av och jag kan bara tänka mig att hon kommer att ställa till med både den ena och det andra
Baltar är i sitt esse då han hamnar i rampljuset som nyvald vicepresident. Oj, hur ska detta sluta?
På Caprica har det äntligen tagit lite fart när Helo insett att det finns cyloner som ser ut som människor. Boomer och han diskuterar det och hon säger att det kanske innebär att cylonerna är kapabla till mer komplicerade känslor, som kärlek. Menar att de kanske är vilseledda? Hm, vad menar hon med det? Intressant. Hon blir ledsen över Helos reaktion när han upprört förklarar att de inte är människor. Människor skulle aldrig döda miljontals. Aj då, ser inte så lovande ut deras romans...
Jag blev lite förvånad sen när Helo fick möta hennes kopia, trodde inte det skulle ske redan i det här avsnittet. Kommer han fortfarande vilja ha henne?
---
Generell reflektion:
Gillar verkligen att det inte måste vara avslutande avsnitt, utan de håller det öppet. Serien känns mer levande då vissa saker plockas upp först senare och andra återkommer lite då och då. Ja, jag vet att det inte är något unikt, men här sköts det på ett väldigt smidigt sätt.
Posted 19 January 2010 - 15:16
Six Degrees Of Separation
Jag instämmer i det du skriver. Det jag kan tillägga är att jag gillar kommentaren som Baltar säger till Godfrey när han blir förbannade på denne på toaletten. "No more mr nice Gaius".
Flesh and Bone
Leoben är en helt klart intressant karaktär. Utan tvekan. Det som slog mig till en början är att dom valde ut just Starbuck till att förhöra denne. Inte det första valet om det hade varit mig. Men det visar sig ju vara ett smart drag och bra val. Andra intressanta saker är ju att Boomer testas för att vara en Cylon och att Baltar nu vet att så är fallet. Dessutom är ju slutet bra, att Leoben sår ett frö av osäkerhet hos Roslin när han påstår att Adama är en Cylon.
Åh, vad jag gillar tv-serier/filmer som inte serverar svar på ett silverfat
Det är en av BSGs styrkor i min mening. Det tillsammans med bra och intressant handling, samma sak gäller karaktärer, även att serien har riktigt bra kontinuitet. Med mera.
Tigh Me Up, Tigh Me Down
In kommer Ellen i handlingen. Verkligen en karaktär om man säger så. Ser till att röra om ordentligt i grytan bara under det avsnittet. Puh! Även om jag har svårt för Ellen så är det som sagt en intressant och välkommen karaktär. Vad kan jag tillägga mer? Jo, scenen då Baltar och Number Six "håller på" är rolig. Speciellt när Starbuck dyker upp och det ser ut som att Baltar gör det skönt för sig på "egen hand".
The Hand of God
Dom mer intressanta bitarna är ju mellan Roslin och prästen. Att Roslin är den utvalda, deras ledare. Man märker hur Roslin tvekar en aning men samtidigt är öppen för det som sägs samt alla omkringliggande omständigheter. Extra intressant att Number Six antyder att Baltar är guds hand. Något som man ju tänkt tidigare, att han bara är ett kärl, något som kan formas och användas efter önskemål som inte är hans egna.
Colonial Day
Intressant att Zarek dyker upp igen. Mer intressant kanske spelet bakom är, hur Baltar av alla helt plötsligt hamnar i allas blickfång och dessutom väljs ut till vicepresident. Intressant. En sak som jag har lite svårt för är hur Apollo kan bli så extremt arg på så kort tid. Tycker det ger en dålig klang mot hur man har valt att visa den karaktären i tidigare avsnitt och här lackar han ut helt och tar till övervåld ( i mitt tycke ). OCh så får Helo äntligen reda på att Boomer är en Cylon.
Generell reflektion:
Gillar verkligen att det inte måste vara avslutande avsnitt, utan de håller det öppet. Serien känns mer levande då vissa saker plockas upp först senare och andra återkommer lite då och då. Ja, jag vet att det inte är något unikt, men här sköts det på ett väldigt smidigt sätt.
Serien har verkligen bra kontinuitet och det är ju ganska sällsynt i dagens Sci-Fi tv-serier.
Posted 19 January 2010 - 23:40
Jag instämmer i det du skriver. Det jag kan tillägga är att jag gillar kommentaren som Baltar säger till Godfrey när han blir förbannade på denne på toaletten. "No more mr nice Gaius".
![]()
Instämmer till fullo.Det är en av BSGs styrkor i min mening. Det tillsammans med bra och intressant handling, samma sak gäller karaktärer, även att serien har riktigt bra kontinuitet. Med mera.
![]()
Ja, den var braJo, scenen då Baltar och Number Six "håller på" är rolig. Speciellt när Starbuck dyker upp och det ser ut som att Baltar gör det skönt för sig på "egen hand".
![]()
Mycket bra jämförelse.Extra intressant att Number Six antyder att Baltar är guds hand. Något som man ju tänkt tidigare, att han bara är ett kärl, något som kan formas och användas efter önskemål som inte är hans egna.
Nu när du säger det så var det lite märklig reaktion från honom. Klippt bort några scener som hade kommit med en förklaring?Intressant att Zarek dyker upp igen. Mer intressant kanske spelet bakom är, hur Baltar av alla helt plötsligt hamnar i allas blickfång och dessutom väljs ut till vicepresident. Intressant. En sak som jag har lite svårt för är hur Apollo kan bli så extremt arg på så kort tid. Tycker det ger en dålig klang mot hur man har valt att visa den karaktären i tidigare avsnitt och här lackar han ut helt och tar till övervåld ( i mitt tycke ).
-----------------
Oj, redan kommit till de två sista avsnitten på säsongen
Kobol´s Last Gleaming I
Tyckte det här avsnittet var lite smått rörigt av någon anledning. Vissa grejer fick mig att undra om jag missat något avsnitt?
Avsnittet handlade i alla fall mycket om känslor: Boomer som är olycklig och sitter med pistolen i handen, Starbuck som ropar Lees namn när hon älskar med Baltar (kom lite plötsligt kan jag tycka, nog för att Baltar visat intresse men jag trodde inte Starbuck var desto mer intresserad) som resulterar i att Baltar blir sur och grinig, Lees svartsjuka, Helo och Boomer, Roslin som börjar ta profetian på allvar...
Tre favorit scener:
Första mellan Chief och Boomer när hon ligger i sjukhussängen, lugnt och sakligt pratar hon med Chief och berättar vad som hänt. Här spelar hon riktigt bra.
Nästa scen är när Roslin berättar om sin cancer och om profetian till en Starbuck där tvivlet lyser i hennes ansikte. Bra. Ännu bättre är sen scenen mellan Starbuck och Adama där hon försöker få honom att berätta om hur det går med deras färd mot jorden. Hennes ansiktsuttryck när hon inser att Roslin talade sanning och att Adama har ljugit. Mycket bra.
Sista scenen är den som handlar om när de anländer till Kobol efter hoppet. Pang på så befinner de sig mitt i en attack! Härlig action som kom oväntat snabbt.
Kobol´s Last Gleaming II
Stackars Baltar är helt förvirrad och chockad efter kraschlandingen på Kobol. Number 6 leder honom mot ruiner och säger att det är dags för honom att få reda på varför Gud valde honom. Inne i ruinen förvandlas det till en oskadad byggnad, tempel?, och Number 6 säger att Baltars uppgift är att beskydda Guds nya generation barn. Sen står de framför en vagga...
Händelserna trappas upp på Caprica där Boomer tagit kommandot. Hon säger att deras förhållande var ett steg närmare Gud och verkar vara väldigt intresserad av Jorden. Cylonernas mål, är det jorden? Förutom deras önskan om att uppfylla kraven för att komma närmare Gud som de pratar om
Adama ger Boomer i uppdrag att spränga cylonernas basestar (basstjärna) så att de kan undsätta folket som är på Kobol. Väl där upptäcker Boomer sanningen om sig själv, men trots det så lämnar hon bomben där. Har hon vänt cylonerna ryggen? Nej då, tillbaka på Galactica så skjuter hon Adama! Här blev jag lite fundersam och funderade över vitsen med att hon sprängde cylonernas skepp och blev aktiverad (förmodar att det var det det handlade om) när hon var tillbaka på Galactica. Varför inte aktivera henne tidigare?
-----------------
Dessa två avsnitt tycker jag inte var bland de bästa i säsongen konstigt nog. Säsongsavslutande avsnitt brukar ju ofta vara riktigt spännande och bra. Funderat lite på varför och jag tror det började med del 1 som jag tyckte kändes lite 'hattig' och knepig att få grepp om emellanåt. Snabba växlingar mellan personer och handling spelar in.
Så härligt att äntligen få se denna omtalade serie och jag njuter för fullt! Helst hade jag velat vara ledig så att jag kunnat se alla avsnitt nonstop
Carty: nu kom det som du nämnt tidigare nämligen ordet basestar! Minns du? Här översattes det rakt av till basstjärna. Låter lite töntigare än de engelska ordet
Tillägg: kan inte låta bli att fundera om det finns något samband mellan Apollo pilen Starbuck fick i uppgift att hämta och Lee, vars anropsnamn är just Apollo...hm. Kan den sistnämnde ha något med profetian att göra eller har jag för vild fantasi nu? Jaja, jag lär väl märka det framöver
Edited by Synon, 20 January 2010 - 00:59.
Posted 19 January 2010 - 23:53
Men det är lite förvirrande att hålla reda på vilken Boomer du skriver om
För för mig är Boomer hon på Galactica och på Caprica är det Sharon.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 20 January 2010 - 00:00
Jag börjar själv bli förvirrad vad jag ska kalla personernaFör för mig är Boomer hon på Galactica och på Caprica är det Sharon.
Nu över till säsong 2! Ses i den tråden hoppas jag?
Edited by Synon, 20 January 2010 - 00:05.
Posted 20 January 2010 - 08:26
För övrigt måste jag tillägga att hela scenen i "Hand of God" där Lee ska spränga cylonernas gruvbas eller vad det var är en scen jag älskar - den som ekar mest Star Wars i hela serien på ett bra sätt.
Posted 20 January 2010 - 10:21
Sen hoppas jag få ta del av dina reflektioner den dag du tar itu med serien!
Nu när du säger det så var det ju faktiskt Star Wars vibbar i det avsnittet
Posted 20 January 2010 - 15:38
Det mest är redan nämnt. Scener som fastnade hos mig är allt strul som blev mellan Apollo och Starbuck, efter att den sistnämnde roade sig med Baltar. Även starka scener mellan Tyrol och Boomer i sjukhytten omborde på Galactica. Där Boomer iskallt berättar om hu hon känner, medans Tyrol stundtals verkar vara i upplösningstillstånd. Men även hela spelet mellan Roslin-Starbuck-Adama var bra och där Starbuck sedan följer Roslins uppmaning (och även sitt hjärta) och tar sig till Caprica för att finna Apollos pil, är intressant.
Kobol´s Last Gleaming II
Det mest är redan nämnt. Scener som fastnade extra hos mig är Boomer nere på Caprica är gravid och berättar det för Helo. Som mest ser chackad ut. Boomer ombord på Galactica beslutar sig för att hjälpa Adama med ett riskfyllt uppdrag. Väl ombord på Cylon Basestar så ser hon en massa kopior av sig själv och blir minst sagt förvirrad. Mitt i allt detta vill Adama att Roslin ska avgå, men hon vägrar. Då bordar han deras skepp, fast besluten att fängsla henne. Intressant fight mellan Starbuck och Number Six nere på Caprica. Slutet är bra tycker jag. Nu får man ju inte en lika stor chock som man kanske fick första gången som man såg avsnittet, men det tillhör ju inte vanligheterna direkt att en av dom ledande karaktärerna blir skjuten i slutscenerna.
Carty: nu kom det som du nämnt tidigare nämligen ordet basestar! Minns du? Här översattes det rakt av till basstjärna. Låter lite töntigare än de engelska ordet
Jag märkte det. Fast jag är fortfarande övertygad om att dom har nämnt det tidigare. Men jag kan givetvis ha fel.
Men jag blev glad att Carty ville haka på så då behövde jag inte känna mig så ensam
Kul att någon uppskattar det jag skriver ner iaf. Försöker fylla i lite där du inte redan skrivit samt om jag tycker annorlunda eller så. Dessutom är det trist att sitta ensam och skriva inlägg och eftersom jag varit på gång att se om serien ett bra tag så var den här gången bra som någon annan att få tummen ur och göra dig sällskap. Det är alltid roligare när man är flera.
Edited by Cartman, 20 January 2010 - 15:39.
Posted 20 January 2010 - 16:45
Inte minst kring min favorit Starbuck. Jag håller dock helt med att hon är svag i första säsongen och att hon riktigt klarar att bära hela avsnitt. It gets better är allt jag vågar säga.
Jag märker dock att jag känner igen avsnitten väldigt mycket, tror jag får avvakta lite med min egen omtittning av serien, jag kommer ihåg alldeles för mycket. Är dock glad att så många tittar på serien (igen) och skriver om sina upplevelser. Extra kul att följa Synon som förstagångstittare genom serien.
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 20 January 2010 - 23:43
Aha, så Starbuck är din favorit? Nej, i första säsongen var hon inte mycket att hänga upp i julgranen, men jag börjar ana en förändring redan nu i början på andra säsongen. Får väl se om jag kan hålla med dig
Kul att du följer det jag tåtar ihop om varje avsnitt. Jag kan se det framför mig hur du, och alla andra som sett den, sitter och flinar åt mig när jag skriver något om vad jag tror kan vara en förklaring till ditten eller datten. "Lilla gumman, du är helt ute och cyklar och handbromsen har frusit fast i kylan"
Har skrivit en väldigt kort sammanfattning om några utav karaktärerna:
Adama: stark start, men ligger mest och "småputtrar" nu. Trygg fadersgestalt och ledare.
Tigh: stabilast genom hela säsongen
Baltar: svag början som växte sig starkare. Dock lite svackor. Framförallt efter att han fick reda på att han är Guds redskap där blev det lite mer "same same".
Sharon/Boomer: Först mot slutet som hon började bli riktigt intressant. Mycket tack vare, så klart, utvecklingen av karaktären men även pga skådespelerskan börjar bli varm i kläderna. Hon var strålande i avsnittet Water för att sedan försvinna lite ur periferin.
Starbuck: svag ända in i det sista. Nästan. I näst sista avsnittet börjar hon sakta få in lite personlighet i sin karaktär.
Lee: har varit lite upp och ner, men aldrig riktigt utmärkt sig.
Roslin: trodde ett tag att hon skulle ta sig upp, men har mer stannat av nu. Tror det kom efter det här med profetian.
Helo: Lite osynlig i början, men börjar synas mer och mer för varje avsnitt.
Chief: bra. Särskilt efter att han dumpade Boomer så tog det mer fart.
Number 6: Har varit jämn hela säsongen. Godkänt.
Posted 20 January 2010 - 23:58
Winter is Coming
Posted 21 January 2010 - 00:05
Du får skynda på med de osedda filmerna/serierna så du kan se om BSG ju. Eller göra en omprioritering
Pst. Vem är din favorit? Eller har du redan sagt det och jag missat det?
Posted 21 January 2010 - 00:18
Angående min favoritkaraktär så är det definitivt Adama! Utmärkt skriven och än mer utmärkt spelad av Olmos, tror aldrig att BSG hade blivit ens hälften så bra utan honom. Starbuck gillar jag också hon blir bara bättre och bättre ju längre serien går
Winter is Coming
Posted 21 January 2010 - 01:03
Jepp, Olmos gör ett bra jobb med sin karaktär. Han känns så trygg och lugn, det gillar jag.
Aha, tack för att du inte avslöjade mer om den kommande karaktären! Annars hade jag sett ut så här:
Edited by Synon, 21 January 2010 - 01:06.
Posted 21 January 2010 - 02:14
Men men, på fredag börjar Caprica i USA.
Edited by Wylie Times, 21 January 2010 - 02:14.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 21 January 2010 - 09:23
En eloge till Cartman som kämpar på tappert med att följa mitt tempo och kommentera/recensera utan att avslöja något om vad som komma skall
Edited by Synon, 21 January 2010 - 09:23.
Posted 19 March 2010 - 15:16
Varför skriver jag det här undrar ni? Jo, det innebär att jag kommer ha TV-kväll idag för att ta paus från skrivande, spel och arbete. Jag lovar att återkomma med en recension här senare, men jag vet inte om den når upp till Synons kvalité!
Värt att säga är att jag sett serien förut, men kommer hålla den spoilerfri.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«