Jump to content

Photo

StarGate SG-1 säsong 1

• Please log in to reply
447 replies to this topic

#251 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 February 2007 - 15:50

Oh, BTW, även om Daniel glömde bort allt så spelar det ingen roll. Är det ett mindre vidrigt brott att våldta någon om denne inte minns det dagen efter? Brottet är fortfarande detsamma.

#252 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 22 February 2007 - 16:23

Är det mindre dåligt därför att Hathor faktiskt är sexig? Eller för att hon är kvinna?

Ehm... ja? Eller principiellt nej men biologiskt ja. Jag kan tänka mig långt värre upplevelser än att bli våldtagen av en sexig kvinna. Skulle inte förvåna mig om det är nåt som många män fantiserar om nån gång. Det var därför jag skrev att det av naturen är mer traumatiskt för kvinnor. Det där med att ha avlat fram parasitiska larver lär ju inte ge honom "stolt pappa"-känslor men det är annan femma.

Om du tittar på Life on Mars så hände det Sam Tyler (våldtäkt, inte larvavlande) för några avsnitt sen. Hans reaktion var precis den jag hade väntat mig: han var arg för att ha blivit utnyttjad men kom över det rätt snabbt. Det var inget som sände honom in i en depression.

För övrigt var det inte Hathors sex appeal. Det var hennes lilla drog som gör att alla lyder henne.

Same difference. Att hon hade "kool magicz" ändrar inte storyns undertoner.

#253 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 22 February 2007 - 16:38

Oh, BTW, även om Daniel glömde bort allt så spelar det ingen roll. Är det ett mindre vidrigt brott att våldta någon om denne inte minns det dagen efter? Brottet är fortfarande detsamma.

Du har helt rätt, tycker jag iallafall. Förnedringen är hemsk även om man inte minns själva händelsen. Kan också vara värre för att man fyller i de tomrum som finns med hur det kunde ha gått till.

Och det spelar ingen roll om det är en man som blir våldtagen eller om det är av en sexig kvinna. Vill man inte så vill man inte. En kvinna kan ju bli våldtagen av den hon är gift med eller kär i, det gör inte våldtäkten OK.

Jag tvivlar på att de män som blivit påtvingade av en kvinna tyckt att det varit en bra upplevelse. De får kanske inte fysiska men men det är fortfarande en situation av makt och förnedring. Att få stånd är en fysisk upplevelse som kan framkallas av både tryck och beröring. Alla killar som fått stånd av vibrationer på bussen? Inte fan betyder det att de vill ha sex just då med bussgrannen.

En kvinna (eller en annan man) kan tvinga fram en erektion och binda mannen och utnyttja honom. Det är fortfarande våldtäkt om personen inte VILL att det som händer ska hända.

Själv tycker jag avsnittet är intressant för att det har med könsroller att göra. Att uttnytja sin sexualitet för att nå sitt mål är ett bra moraliskt dilemma.
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#254 Nettan

Nettan

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 56 posts

Posted 22 February 2007 - 17:41

Själv tycker jag avsnittet är intressant för att det har med könsroller att göra. Att uttnytja sin sexualitet för att nå sitt mål är ett bra moraliskt dilemma.

Jaså, jag har inte tänkat på det tidigt. Tack, Freja42 för att du (och andra) påpekade det för mig. Jag, personligt, tyckte att det är en lite småseg och trist avsnitt men det känns att utveckling i avsnitt har gått för fort utan något förklaring på plats.
Hoppas att dagens avsnitt är bättre än igår.

#255 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 February 2007 - 18:07

Detta är problemet med dagens samhälle.

"Kvinnor kan inte våldta" eller "Det är mindre traumatiskt när kvinnor våldtar"... "Speciellt om de är snygga"

Det spelar ingen roll om de är snygga eller inte. Det spelar egentligen ingen roll om offret blev jättetraumatiserat eller bara lite. Brottet är fortfarande våldtäkt.

Mentaliten "Kvinnor kan inte våldta", "Sådan våldtäkt är mindre traumatisk" och "Snygga kvinnor är lite speciella" avlar fram idioter som de som sa saker som "Hon måste ha varit otroligt fult" och "Hon var nog riktigt dålig på det" när en man anmälde en kvinna för våldtäkt i Norge (hon blev sedan dömd).

Jag skapade omröstningar på Gateworld angående både Kyra ("Brief Candle"), Hathor och Lucius ("Irresisitible") . Tro det eller ej, men väldigt många röstade "Nej" på frågan om det de gjorde ska räknas som våldtäkt.

Någon idiot skapade t.o.m. en tråd om huruvida folk skulle använda en drog som gav en samma egenskaper som Hathor, drogen som Lucius använde i "Irresistible" alltså och avslutade med att han själv skulle göra det om han fick en chans. Han skulle alltså användt en drog som skulle få folk att göra vadsomhelst åt honom och också utnyttja den för att få sex.

Jag skrev ett svidande inlägg och strax efter svarade någon med "Jag hade från början tänkt säga 'Nej' men efter att ha läst FallenAngelII's inlägg har jag tänkt om".

Vi måste få slut på sådan här mentalitet! Våldtäkt är hemskt och könsroller är idioti!

Vad är det för övrigt för 4 gråa pluppar som sitter brevid "varna" (under "Medlemsnummer") på mig?

#256 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 February 2007 - 18:08

"Kvinnor kan inte våldta" eller "Det är mindre traumatiskt när kvinnor våldtar"... "Speciellt om de är snygga"

Det spelar ingen roll om de är snygga eller inte. Det spelar egentligen ingen roll om offret blev jättetraumatiserat eller bara lite. Brottet är fortfarande våldtäkt.

Mentaliten "Kvinnor kan inte våldta", "Sådan våldtäkt är mindre traumatisk" och "Snygga kvinnor är lite speciella" avlar fram idioter som de som sa saker som "Hon måste ha varit otroligt fult" och "Hon var nog riktigt dålig på det" när en man anmälde en kvinna för våldtäkt i Norge (hon blev sedan dömd).

...

Vi måste få slut på sådan här mentalitet! Våldtäkt är hemskt och könsroller är idioti!

Word. Reagerade också på det där, våldtäkt är våldtäkt, och det är traumatiskt oavsett vem som gör det och hur.
*Hockey och superhjältar*

#257 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 22 February 2007 - 18:39

Dagens avsnitt, torsdag.Vaddetnuheter. Med Cassandra.

Lite småkul sådär. Daniel är så omilitärisk och gullig. Hade jag varit Sam så... Oh well, whatever. :rolleyes:

Hoppas att alla observerade översättningen:

Teal'c - "belongs to the Goa'uld Nirrti...an enemy of Apophis" och detta blir på svenska "han är fiende till Apophis"!! Det sägs aldrig i avsnittet att Nirrti är en HAN, så glöm bort det. Det är en felöversättning.
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*

*

#258 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 22 February 2007 - 19:01

Freja: Singularity ;)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#259 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 22 February 2007 - 19:07

Teal'c - "belongs to the Goa'uld Nirrti...an enemy of Apophis" och detta blir på svenska "han är fiende till Apophis"!! Det sägs aldrig i avsnittet att Nirrti är en HAN, så glöm bort det. Det är en felöversättning.

Det sägs aldrig i avsnittet huruvida Nirrti är en han eller en hon, så översättaren Googlade säkert eller slog upp Nirrti någonstans. Översättaren har rätt på sitt eget vis eftersom den hinduiske guden Nirrti från början var en kvinna men sedan blev en man efter att ha förenats med Nirrta.

Sjävklart var det slarvigt av översättaren att inte kolla upp Stargate-Nirrtis kön. Varför översättaren inte bara översätte det till "..tillhör Nirrti, en fiende till Apophis/en av Apophis fiender" förstår jag inte heller.

#260 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 22 February 2007 - 19:23

Skillnaden mellan Stargate och t.ex ST TNG är att Stargate allt som oftast lyckas vaska fram habila barnskådisar, så även här. Ett måste för att den här typen av avsnitt alls ska fungera... Och nej, inget ont om Wesley Crusher, menar i allmänhet (se: "Family", "Suddenly Human").

Småtrevligt i övrigt, sista dödsrycket för Jacks astronomikunskaper. Nämndes väl aldrig mer efter det här avsnittet?
Climbing to the Moon...

#261 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 22 February 2007 - 19:41

Med undantag för det påklistrade "joy happy happy joy"-slutet som de inte ens brydde sig om att förklara (så föremålets sönderfall var inte farligt i sig, trots allt... eller vad?) så var det en klar förbättring från gårdagens smörja.

#262 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 February 2007 - 19:43

HAbil barnskådis? Vad såg du på för avsnittet? Kass och intetsägande tyckte jag var bättre. Fick absolut ingen empati för henne så det kändes bara löjligt när Carter drabbades av moderskänslor. Ett av de sämre avsnitten hittills.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#263 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 22 February 2007 - 19:51

Freja: Singularity ;)

SÅ heter det ja! KOmmer alltid att tänka på Solitudes istället. Nåt på S. ;)

Det sägs aldrig i avsnittet huruvida Nirrti är en han eller en hon, så översättaren Googlade säkert eller slog upp Nirrti någonstans. Översättaren har rätt på sitt eget vis eftersom den hinduiske guden Nirrti från början var en kvinna men sedan blev en man efter att ha förenats med Nirrta.

Sjävklart var det slarvigt av översättaren att inte kolla upp Stargate-Nirrtis kön. Varför översättaren inte bara översätte det till "..tillhör Nirrti, en fiende till Apophis/en av Apophis fiender" förstår jag inte heller.

Jag undrar om översättaren verkligen ens Googlade. ;) Tror mer att denne förutsatte Goa'ulden skulle vara en han. ;)
Resten visste jag inte, intressant! :D
--Freja

*

*

#264 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 22 February 2007 - 19:57

HAbil barnskådis? Vad såg du på för avsnittet? Kass och intetsägande tyckte jag var bättre. Fick absolut ingen empati för henne så det kändes bara löjligt när Carter drabbades av moderskänslor. Ett av de sämre avsnitten hittills.

Jämfört med toköverspelet av snorungen i TNG's Suddenly Human (m.m, listan kan göras lång) var detta rent av habilt, jo.

Kan dock hålla med om att de drog det lite för långt - hundvalpen hade vi kunnat fått slippa.

Edited by Thinice, 22 February 2007 - 19:58.

Climbing to the Moon...

#265 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 February 2007 - 20:14

Jag undrar om översättaren verkligen ens Googlade. ;)

De gör mer arbete än vad vi verkligen tror. T.ex. var en översättare här på forumet för några månader sedan och letade efter om några tecknade seriefigurer någon gång under 1900-talet översatts till ett svenskt namn.

Jämfört med toköverspelet av snorungen i TNG's Suddenly Human (m.m, listan kan göras lång) var detta rent av habilt, jo.

Bara för det finns exempel på ännu värre sskådespelare så ska vi inte höja dåliga skådisar till skyn :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#266 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 22 February 2007 - 20:36

Men det var verkligen illa... Krigardödstjutet eller vad det nu var dom pysslade med i det avsnittet får mig fortfarande att gnissla tänder 10 år senare. Alla andra ungar är att föredra.

Jake Lloyd i Phantom Menace? Nyanserad tolking, absolut. ;)
Climbing to the Moon...

#267 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 23 February 2007 - 00:28

Dagens avsnitt skulle väl föreställa Alien return i en helt annan miljö och handling.
Här handlar det inte om slemmiga varelser förutom att dom injicerat ett mycket smart virus
så att fiender dör på deras revir.
Mycket som riktigt dök flickan upp och sprang i skräck.

I denna version fick flickan överleva.

#268 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 February 2007 - 00:42

Jag skapade omröstningar på Gateworld angående både Kyra ("Brief Candle"), Hathor och Lucius ("Irresisitible") . Tro det eller ej, men väldigt många röstade "Nej" på frågan om det de gjorde ska räknas som våldtäkt.

Någon idiot skapade t.o.m. en tråd om huruvida folk skulle använda en drog som gav en samma egenskaper som Hathor, drogen som Lucius använde i "Irresistible" alltså och avslutade med att han själv skulle göra det om han fick en chans. Han skulle alltså användt en drog som skulle få folk att göra vadsomhelst åt honom och också utnyttja den för att få sex.

Jag skrev ett svidande inlägg och strax efter svarade någon med "Jag hade från början tänkt säga 'Nej' men efter att ha läst FallenAngelII's inlägg har jag tänkt om".

Vad är det för övrigt för 4 gråa pluppar som sitter brevid "varna" (under "Medlemsnummer") på mig?

Håller fullständigt med på allt det du säger. Mycket av de åsikterna är orsaken att så få män vågar anmäla våldtäker på sig. Många gånger låtsas de säkert tycka det var coolt bara för att inte visa hur de igentligen kände över det eller för att slippa de komentarerna.
Men huvudsaken är som sagt: Våldtäkt är våldtäkt varesig hur den görs, på vem den görs, kön, om personen sa nej eller ej, om personen var drogad eller ej.

Missade dagens avsnitt... 2 gånger. :(
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#269 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 23 February 2007 - 13:48

Frågan är då om det är våltäkt att våldta virtuellt dvs i en matrixliknande miljö där "offret" inte är en människa utan en skickligt gjord NPC?

Ur den "utförande" personens synvinkel är det ju våldtäkt men eftersom ingen riktig person skadas så inskränker sig skadan till den möjliga och debattväckande skadan på de egna personliga spärrarna.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#270 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts

Posted 23 February 2007 - 14:46

Ur den "utförande" personens synvinkel är det ju våldtäkt

När man talar om en skenvärld där interaktion är begränsad till en NPC kan det bara vara tal om rollspel; en våldtäktslik handling. Kan tyckas vara hårklyveri, men det är viktigt att framhålla att det inte är våldtäkt, ens ur den utförande personens perspektiv. En faktisk våldshandling kräver ett faktiskt offer, annars kommer man farligt nära moraliserande över osinnliga upplevelser, och helt plötsligt sitter vi där med en sanktionerad tankepolis.

Jag förstår vad du menar med skadan på de egna spärrarna, och att det möjligtvis kan leda till våldsbrott. Men som jag ser det kan man inte utgå från att den virtuella handlingen är en våldshandling i sig.
Climbing to the Moon...

#271 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 February 2007 - 17:54

Måste tyvärr hålla med Thinice där. Samma sak med t ex Mord i TV-spel. Även om man dödar en oskyldig i ett spel så är det inte ett Mord.

Men med våldtäkt i spel så kommer ett mer moraliskt del in. Att det helt enkelt inte är OK att "leka" med en så hemsk grej som våldtäkter.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#272 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 February 2007 - 18:45

Just nu har dom en StarGate relaterad poll på TV6.se
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#273 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 February 2007 - 19:04

röstade nyss. :)

1x15 Cor-Ai
Nja, inte en av mina favoritavsnitt.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#274 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 February 2007 - 19:13

röstade nyss. :)

1x15 Cor-Ai
Nja, inte en av mina favoritavsnitt.

Inte mitt heller.

När jag var inne och röstade stod det ca 50st. nu är det nästan 70 som har röstat.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#275 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 23 February 2007 - 19:27

Frågan är då om det är våltäkt att våldta virtuellt dvs i en matrixliknande miljö där "offret" inte är en människa utan en skickligt gjord NPC?

Ur den "utförande" personens synvinkel är det ju våldtäkt men eftersom ingen riktig person skadas så inskränker sig skadan till den möjliga och debattväckande skadan på de egna personliga spärrarna.

Rent psykologiskt sett så är det skillnad på en virtuell fantasi och verklighet, även för den som våldtar eller dödar. I ens fantasi kan man njuta av alla sorters sadisiskt våld eller andra saker, kvinnor kan fantisera om att vilja bli våldtagna osv men det betyder INTE att det är verklighet! Fantasi är inte verklighet.
--Freja

*

*