Jump to content

Photo

StarGate Atlantis - Säsong 1

• Please log in to reply
327 replies to this topic

#251 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 May 2007 - 18:43

Å andra sidan skulle det inte bara var resursslöseri - det skulle försämra avsnittet, för det var verkligen inte poängen med avsnittet. "Show, don't tell"-regeln gäller för relevanta den relevanta storyn.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#252 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 September 2007 - 03:00

Har nu sett piloten. :) Måste säga att det var riktigt riktigt bra. :thumbsup: Var först orolig att det bara skulle vara ett litet team personer på Atlantis så att det blev så mycket folk gillade jag verkligen och att det finns så många fler gästskådespelare som verkar kunna bli återkommande en hel del i serien (Mer än i SG-1 iallafall).

Jag gillar Sheppard. Han är inte alls lika extrem pajas som reklamen får honom att se ut... iallafall inte i piloten. :P Även Dr. McKay kändes rätt ovanligt sansad så man nästan undrar om det är samma karaktär. Jag antar att de tog det lite lugnt med humorn i piloten. ;)
Dr. Weir kändes rätt... kall tycker jag. Men utöver det så gillar jag henne. Teyla som jag var säker på att jag skulle hata gillar jag också. Hitils så verkar där inte vara några problem för mig. :P

Jävrigt synd på Robert Patrick's karaktär. :( Men det var tyvärr väntat. Jag ville se en massa mellan honom och Sheppard där han tillsist visade tillit i Sheppard.

Att se Narim som Dr. Weir's pojkvän känns bara fel. Inte nog med att vi aldrig fick veta vad som hände Narim, nu är han plötsligt på Jorden som en annan person?

Wraith är väldigt kusliga fiender. (Den här serien kan väl inte ha visats för tidigt på kvällen) Det känns uppenbart att de vill komma så långt bort från de nu allt mer patetiska Goa'uld som det är möjligt. Och människoätande varelser som ser all annan livsform som mat, hur värre kan det bli? En säl kan knappast övertala en Vithaj att ha en fredlig existens. Perfekt ondskefull fiende. Jag gillar det. :)

Väldigt snyggt när Atlantis reser sig ur havet. :) Specialeffekterna känns bättre än SG-1.

Jag gillar den här serien. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#253 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 08 September 2007 - 11:31

Har nu sett piloten. :) Måste säga att det var riktigt riktigt bra. :thumbsup: Var först orolig att det bara skulle vara ett litet team personer på Atlantis så att det blev så mycket folk gillade jag verkligen och att det finns så många fler gästskådespelare som verkar kunna bli återkommande en hel del i serien (Mer än i SG-1 iallafall).

Jag gillar Sheppard. Han är inte alls lika extrem pajas som reklamen får honom att se ut... iallafall inte i piloten. :P Även Dr. McKay kändes rätt ovanligt sansad så man nästan undrar om det är samma karaktär. Jag antar att de tog det lite lugnt med humorn i piloten. ;)
Dr. Weir kändes rätt... kall tycker jag. Men utöver det så gillar jag henne. Teyla som jag var säker på att jag skulle hata gillar jag också. Hitils så verkar där inte vara några problem för mig. :P

Jävrigt synd på Robert Patrick's karaktär. :( Men det var tyvärr väntat. Jag ville se en massa mellan honom och Sheppard där han tillsist visade tillit i Sheppard.

Att se Narim som Dr. Weir's pojkvän känns bara fel. Inte nog med att vi aldrig fick veta vad som hände Narim, nu är han plötsligt på Jorden som en annan person?

Wraith är väldigt kusliga fiender. (Den här serien kan väl inte ha visats för tidigt på kvällen) Det känns uppenbart att de vill komma så långt bort från de nu allt mer patetiska Goa'uld som det är möjligt. Och människoätande varelser som ser all annan livsform som mat, hur värre kan det bli? En säl kan knappast övertala en Vithaj att ha en fredlig existens. Perfekt ondskefull fiende. Jag gillar det. :)

Väldigt snyggt när Atlantis reser sig ur havet. :) Specialeffekterna känns bättre än SG-1.

Jag gillar den här serien. :)

Härligt att höra! :D Välkommen ombord Crusader! Det är en jäkla grym resa du har framför dig under de kommande 3 säsongerna av Atlantis :P

#254 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 September 2007 - 21:22

(Den här serien kan väl inte ha visats för tidigt på kvällen)

Visades kl 22, efter SG-1.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#255 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 October 2007 - 02:26

Hmm, min plan att varva SG-1 och Atlantis gick inte som det var tänkt. :/ För någon anledning har det bara int blivit av... fören nu. :D

1x03:

Bra avsnitt även det här. McKay blev hjälte i slutet. Även om jag tycker det var lite väl stort hopp i karaktären.
Jag trodde först att Sheppard skulle berätta om Star Wars. :P

Så det är härifrån Lost-molnet kommer?

japp. :lol:

Nja, visseligen så började Atlantis ett par månader före LOST men när det sändes så hade LOST piloten redan spelats in och Smokey var med redan där. Men man hade kunnat tro det. :P

1x04:

Ett real-time avsnitt. Coolt. :D Cool sugare det där. Lite äklig. Bra avsnitt iallafall.

1x05:

Ännu ett bra avsnitt. Ingen förädare... iallafall inte vad vi vet nu. Lite synd för jag hade gärna sett att det var mer till det ändå.
Och nu så har de fångat en. Steve, antar jag? :P
Usch, jag gillar verkligen inte den där främlingsfientliga säkerhetschefen.
McKay är verkligen hederligare och modigare än jag trodde när jag lärde känna honom i SG-1. Att han skulle vara den som som skrek om att de måste tillbaka för att rädda de andra trodde jag aldrig.

1x06:

Jäkla maktgalna snorunge. McKay stälde till det där men igentligen var det ju inte riktigt hans fel. Han hade rätt att inget borde hända under de timmarna han gjorde tester och inget hade hänt heller om det inte varit för det där armbandet. Ett misstag helt enkelt. Men jag måste säga att McKays moral var lite fel där. Visst, han tänkte inte låta dem dö utan han ville flytta dem till Atlantis men ändå.
Heheh, kul att "vakterna" de hade för att övervaka dem bara var små barn och McKay har visst problem med barn. :P

1x07:

Bra avsnitt. Synd att Steve dog. :( Han var lite som ett husdjur.
Deras besatthet var verkligen enorm. Och fy vad jag grät i slutet. :(
En sak gillade jag inte, designen. I grunden var det är som ett vanligt SG-1 avnitt. En kultur som påminner om hur våran har varit. Det är bra och så i vårt galax där Goa'uld kidnappade folk för hundratals och tusentals år sedan och människorn sedan höll fast vid sina kulturer och utvecklades på liknande sätt men det här är människor som blev flyttade hit för miljontals år sedan. Att de skulle utvecklas som vi till hur vi hade det på t ex runt 1900-talets början är ju bara löjligt.
Hoppas att de skippar det här i framtida avsnitt och ger oss mer exotiska folk.
Annars var det här avsnittet bra. :)
Nu vill jag verkligen veta om man får veta deras öde. Kan någon berätta för mig?

1x08:

Heheh, McKay sitter och glupskar i sig medans de diskuterar att maten håller på att ta slut. :P Intresant syn han hade pås aken att han måste dricka det kaffe han skulle ha fått i framtiden innan det tar slut. :D
Vilket jäkla folk och vilka idioter. Att föråda och stjäla från allierade och sedan kämpa mot fienden var bättre än att kämpa mot fienden tillsammans. Bra avsnitt iallafall.

1x09:

Bra avsnitt. Jag gick verkligen på att det var Jorden. En tidig hint som jag verkligen borde ha fattat var att Hammond var fortfarande boss över SGC. Sedan var det synd att de avslöjade sig så snabbt med att låta Sheppard säga att något är fel för då fattar hur det ligger till.
Kul med massa detaljer om hur de ändrade utseende och att man kunde ha fattat hur det låg till på det sättet också men det gjorde man inte. Sheppards fest var kul. Han har verkligen kontroll över sin hjärna och fantasi.
MacKay är rolig som alltid. :P Lite synd om honom men hemskt vad viktig han tycker sig vara.

1x10:

Oj oj, jag säger oj oj. Nu ligger de brunt till. Fortfarande lika stora idioter men farliga sådana. Spännande att de lyckas skaffa sig mänskliga fiender också.

1x11:

Oj oj, det här var det bästa avsnittet sedan piloten. :) Sheppard är väldigt rolig och skämtsam men när det gäller så kan han bli kallblodig och hämndfull. Älskar hur han systematiskt avrättade alla fienderna och hur han kallt satte upp skölden och såg till att de inte kunde stänga av den så att över 60 personer dog bara sådär. Riktigt hemskt och riktigt coolt. Jag gillar när karaktärer har en mörk sida på det viset. Robert Davi spelar den typen av hård über karaktär som han brukar. Och jag tror inte det här rä det sista vi ser av honom.
Sora, som annars är väldigt insiktsfull och förståndig blev rätt korkad där i slutet. Men jag gillar ändå karaktären lite. Hoppas hon blir kvar ett tag.
Den som kom undan i slutet, var det Ladon?
Undrar vem den där Athor är. Kommer vi se honom i ett framtida avsnitt? Om så då lär han inte vara så glad över att Sheppard dödade hans son.
Ska bli intresant vad som blir nästa konflikt mellan Atlantianerna och Genii. detta verkar vara nåt som kommer pågå ett tag till. Jag gillar verkligen att de har mänskliga fiender också. Genii verkar vara deras secondary enemies, typ som Replicators i SG-1.

Och avklarar kvällens lilla maraton. :) Nu var tanken att jag skulle se ikapp SG-1 (Jag har hamnat rätt back där också) och varva med Atlantis men nu upptäkte jag att SG-1 tog en lång paus medans Atlantis fortsatte så jag kan visst ta en till maraton titt med Atlantis innan jag kommer fatt SG-1. :P Vet inte om man blir spoilad för nåt i SG-1 eller Atlantis under säsong 1/8.

Edited by Crusader, 08 October 2007 - 18:30.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#256 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 October 2007 - 05:26

Och avklarar kvällens lilla maraton. smile.gif Nu var tanken att jag skulle se ikapp SG-1 (Jag har hamnat rätt back där också) och varva med Atlantis men nu upptäkte jag att SG-1 tog en lång paus medans Atlantis fortsatte så jag kan visst ta en till maraton titt med Atlantis innan jag kommer fatt SG-1. tongue.gif Vet inte om man blir spoilad för nåt i SG-1 eller Atlantis under säsong 1/8.

På SciFi visades SG1 och SGA samtidigt (SG-1 först kl 21 sen SGA kl 22) och båda tog ett långt uppehåll. Atlantis visades i Kanada före USA när SCI FI tog ett uppehåll men på sci fi så visas de samtidigt. Ja, du blir nog lite spoilad.

Edited by GaterGirl, 08 October 2007 - 05:38.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#257 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 08 October 2007 - 15:14

Crusader, du räknar lite fel där. Det enda avsnittet i Stargate-historien som är ett dubbelavsnitt som bara räknas som ett enda avsnitt är TV-piloten. För TV-piloter brukar vara dubbelavsnitt som bara räknas som ett avsnitt.

"Rising (Part I)" och "Rising (Part II)" är 1x01, respektive 1x03. Alltså ska du förskjuta numreringen med +1 på varje avsnitt.

#258 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 October 2007 - 15:30

Crusader, du räknar lite fel där. Det enda avsnittet i Stargate-historien som är ett dubbelavsnitt som bara räknas som ett enda avsnitt är TV-piloten. För TV-piloter brukar vara dubbelavsnitt som bara räknas som ett avsnitt.

"Rising (Part I)" och "Rising (Part II)" är 1x01, respektive 1x03. Alltså ska du förskjuta numreringen med +1 på varje avsnitt.

Men Rising var ju en pilot. Den jag laddade ner var ett ända långt avsnitt. Och jag kollade IMDb och där har de räknat likadant.
-Sora, Kingdom Hearts

#259 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 08 October 2007 - 15:48

Men Rising var ju en pilot. Den jag laddade ner var ett ända långt avsnitt. Och jag kollade IMDb och där har de räknat likadant.

Imdb.com har inte alltid rätt. Skaparna av Stargate SG-1 och Stargate Atlantis räknar det som 1x01 och 1x02. T.ex. på DVD-förpackningarna. Säsong 1 har 20 avsnitt (varav "Rising" är 2) och inte 19. I alla fall enligt DVD:erna.

"Rising" var ingen pilot som skapades utan att de visste om serien ens skulle få grönt ljus. När jag säger "Pilot" menar jag en pilot (och ofta heter avsnittet också "Pilot", men i SG-1s fall fick det ett namn, kanske efter att serien fått grönt ljus) som görs och visas först för TV-cheferna och sedan för en testpublik och sedan TV-publiken.

I USA är det ofta så att man gör en pilot och visar upp den i TV. Om TV-publiken gillar den (höga tittarsiffror) får serien grönt ljus. Det händer att vissa serier läggs ner direkt för att folk inte gillat piloterna. Eller så görs en pilot + ett eller två enstaka avsnitt men p.g.a. att dåliga tittarsiffror visas endast de avsnitten.

Ofta är det också så att får serien grönt ljus får man grönt ljus för "en halv säsong". I Stargates fall hade det varit 11 eller 10 avsnitt. Sedan om de avsnitten går dåligt läggs serien ner.

I Atlantis fall var det aldrig tal om "Vi kanske inte får grönt ljus". Där hade man långt gågna planer på en spin-off i flera års tid för att 2004 smälla till med den nya serien med dunder och brak. Och man filmade aldrig och planerade aldrig efter "allteftersom vi får grönt ljus för fler avsnitt"-principen. Man fick från början budget och instruktioner för 20 avsnitt, en full säsong (Stargate SG-1 gick från 22 avsnitt per säsong till 20 iochmed Atlantis start för att skära ner lite på budgeten).

Därför räknas avsnitten lite annorlunda.

#260 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 October 2007 - 17:01

"Rising" var ingen pilot som skapades utan att de visste om serien ens skulle få grönt ljus. När jag säger "Pilot" menar jag en pilot (och ofta heter avsnittet också "Pilot", men i SG-1s fall fick det ett namn, kanske efter att serien fått grönt ljus) som görs och visas först för TV-cheferna och sedan för en testpublik och sedan TV-publiken.

Ofta är det också så att får serien grönt ljus får man grönt ljus för "en halv säsong". I Stargates fall hade det varit 11 eller 10 avsnitt. Sedan om de avsnitten går dåligt läggs serien ner.

I SG-1s fall så beställde Showtime först 44 avsnitt (2 säsonger) och under säsong 1s gång så beställdes det 44 till. källa: RDA i Timeline to the Future Så de döpte nog piloten innan serien visades.

#261 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 08 October 2007 - 17:35

De avsnitten beställdes först efter att Stargate gått på TV och visat sig vara populär. Det var inte så att Showtime såg filmen och sedan kontaktade en bunt människor som inte ens hade med filmen att göra och sa "Ge oss 44 avsnitt... NU!".

#262 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 October 2007 - 18:17

De avsnitten beställdes först efter att Stargate gått på TV och visat sig vara populär. Det var inte så att Showtime såg filmen och sedan kontaktade en bunt människor som inte ens hade med filmen att göra och sa "Ge oss 44 avsnitt... NU!".

Det stämmer till en viss del, men det var ju Brad Wright och Jonathan Glassner (eller minns jag fel?) som gick till MGM om att starta en serie baserad på filmen, som sedan gick till Showtime efter att man hade sett piloten. Showtime beställde då 2 säsonger, RDA har sagt förr att han väntade sig ett 2 års jobb, men redan under S1 beställde man ytterligare 2 säsonger.

Men det stämmer helt att Rising egentligen räknas som 2 avsnitt, samma gällde för SG1s "Children of the Gods". Den är dock som en enda långt avsnitt på DVD och jag vill minnas att den visades så på SciFi också. Men det där är bara viktigt för de som gör serien egentligen när man summerar det hela sen när serien ska komma till 100 eller 200 avsnitt som SG1 har gjort.

#263 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 October 2007 - 18:31

Njo, det var rätt mycket så. De såg ju en pilot först men sedan beställdes 2 säsonger. Serien beställdes pga att filmen var så populär. De ville ha en TV-serie som fotsatte där filmen slutade och utvecklade det universumet. Först var det tänkt 2 nya filmer och ett färdigt manus skrevs till den första. Men de gillade inte Roland Emmerichs planer på fortsättningen så de skrotade det och satte ett helt nytt team på att göra TV-serien istället. StarGate uppföljaren skrevs sedan om rätt mycket och blev istället Independence Day.
Sedan dess har Roland Emmerich försökt få tillbaka rättigheterna igen så att han kan utveckla sina 2 StarGate filmer men det har varit stendött tills nyligen.

1x12:

Mycket bra avsnitt. McKay var riktigt bra i avsnittet. Gillar också Sheppards kamp mot den 10000 åriga Wraith. Sorgligt hur McKays kompis dog. De hade väldigt bra och fina scener tillsammans. Speciellt när han berättade för McKay hur han var stolt över hur han utvecklats.

Håller inte med uppdelningen av avsnitten men eftersom de som har gjort serien räknar det på det viset så får väl jag också. Har ändrat nu.

Edited by Crusader, 08 October 2007 - 18:39.

-Sora, Kingdom Hearts

#264 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 October 2007 - 18:40

Det stämmer till en viss del, men det var ju Brad Wright och Jonathan Glassner (eller minns jag fel?) som gick till MGM om att starta en serie baserad på filmen, som sedan gick till Showtime efter att man hade sett piloten.

MGM hade köpt rättigheterna till Stargate. Brad Wright och Jonathan Glassner gick ovetandes om den andre och bad om att få göra piloten. MGM tyckte då att de kunde producera serien, de båda hade tidigare arbetat med The Outer Limits tillsammans så det tyckte det var en bra ide.

Edited by GaterGirl, 08 October 2007 - 18:42.

#265 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 08 October 2007 - 18:48

Det stämmer till en viss del, men det var ju Brad Wright och Jonathan Glassner (eller minns jag fel?) som gick till MGM om att starta en serie baserad på filmen, som sedan gick till Showtime efter att man hade sett piloten.

MGM hade köpt rättigheterna till Stargate. Brad Wright och Jonathan Glassner gick ovetandes om den andre och bad om att få göra piloten. MGM tyckte då att de kunde producera serien, de båda hade tidigare arbetat med The Outer Limits tillsammans så det tyckte det var en bra ide.

Så var det ja, glömde bort att de gick var för sig till MGM. :) Tyckte väl att jag tänkte något fel, men trodde först de var att de inte var Glassner. ;)

#266 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 October 2007 - 21:00

1x13:

Mer intresant avsnitt än bra. Rätt spännande ibland. McKay gillar verkligen att vara boss "Lissen up, you clowns". :D
Det intresanta är vad för möjlig fiende det kan vara som skapade viruset. Jag gissar på en helt ny fiende för Atlantis. fast det kan ju också vara så att det var varelser som ansåg att ända sättet att stoppa Wraith var att göra av med födan, al'a Forunners i HALO. Ska iallafall bli intresant att få se mer av det här för jag tror att de kommer stötapå dem.
När det gäller konflikten så anser jag att Sheppard hade rätt. De hade inget sätt att stoppa den infekterade idioten. Att Weir dessutom betedde sig barnsligt först sen och vägrade prata med honom var inte bättre.

Edited by Crusader, 09 October 2007 - 01:12.

-Sora, Kingdom Hearts

#267 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 October 2007 - 21:00

Har din webbläsare fått hicka Crusader ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#268 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 October 2007 - 01:01

Har din webbläsare fått hicka Crusader ;)

Jo den hade det. :P Blev att jag gjorde en SoD. :D

1x14:

Så Sheppard startade ett förhållande med en Ancient. Väldigt romatiskt. :) Snygg var hon också. :P Men jag blev nästan sur när jag såg att hon inte kommer vara med mer i serien. Jag trodde verkligen att vi skulle återse henne iallafall några gånger.
Måste säga att för en ras som ville skydda universum så är The Ancients rätt själviska och idiotiska ibland. De finns men de lyfter inte ett finger att skydda folk som de har spritt ut över galaxen. Det känns splittrat för jag vill gilla The Ancients men samtidigt blir jag riktigt förbannad på dem för att de finns där ute men gör ingenting. Och försöker någon av dem hjälpa folk från att bli slacktade som djur så blir den personen utsparkad. Får mig att verkligen gilla Asgards mycket mer för de hjälper alltid till om de kan och gör sitt bästa för att skydda och hjälpa alla.
Blev riktigt irriterad på McKay och ännumer när han dessutom hade rätt (Inte för jag fattar varför han var så på att hon var Ancient).
Detta var iallafall ett bra avsnitt. :)

Jag fick inget svar innan så jag tänkte ställa samma fråga igen. :) Får man veta ödet för folket i 1x07? De som var villiga att göra vad som hellst för att besegra Wraith och dödade Steve?

Edited by Crusader, 09 October 2007 - 01:12.

-Sora, Kingdom Hearts

#269 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 09 October 2007 - 05:08

Får man veta ödet för folket i 1x07? De som var villiga att göra vad som hellst för att besegra Wraith och dödade Steve?

De kommer inte tillbaka i något mer avsnitt, det kanske nämns men jag tror inte det. Jag har då inget minne av det.

#270 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 October 2007 - 22:10

Får man veta ödet för folket i 1x07? De som var villiga att göra vad som hellst för att besegra Wraith och dödade Steve?

De kommer inte tillbaka i något mer avsnitt, det kanske nämns men jag tror inte det. Jag har då inget minne av det.

Det var synd. Tack för svaret. :)

1x15:

Hmm, jag är inte så försjust i den här typen av avsnitt där de mixtrar med händelser i tidigare avsnitt men det var ett OK avsnitt. Lite tråkigt ibland bara. Jag antar att Janus är snubben som skapade tidsmaskinen som SG-1 hittade i 8x13 och som skrev profetiorna som sedan Kung Maybourne hittade.
Konstigt att Torri Higginson inte spelade sitt äldre jag.
Jag gillade inte att de visade så mycket av The Ancients. Det förstör mystiken runt dem och att de dessutom verkar inte vara mycket anorlunda än vi till sättet var bara dåligt även om vi är släkt med dem.

Vore intresant att se mer av hur Atlantis funkar. Det är ett par saker jag speciellt skulle vilja se hur det funkar i Atlantis. Matlagning (Hur ser ett Atlantiskt kök ut?) och Toaletterna (Finns där Atlantiska toaletter eller hur löser de annars det? Vad använder de som papper?). :P

Edited by Crusader, 09 October 2007 - 22:15.

-Sora, Kingdom Hearts

#271 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 09 October 2007 - 22:31

Konstigt att Torri Higginson inte spelade sitt äldre jag.

Jo, det gjorde hon.

"They did some amazing makeup, a whole prosthetic process [with Torri Higginson, "Dr. Weir"]. Torri was fantastic. All of my stuff, basically, was with her, and she had a whole ordeal to go through before we did anything together. She was getting up at two in the morning to do four hours of makeup before the day started. She not only had to do the Ancient scenes, which were the ones I was in, but she had to do the scenes with Dr. Weir in the current time dealing with the old Dr. Weir. So she had a lot of work to do." "Janus" actor Gildart Jackson

Edited by GaterGirl, 09 October 2007 - 22:32.

#272 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 October 2007 - 23:05

Tyckte väl att det var likt henne. Underligt, det stod på IMDb att Holly Dignard spelade den gammla Dr. Weir. (Fast det är ju inte första gången de haft fel)

1x16:

Ständigt dessa Genii. Tyvärr så var slutet väldigt uppenbart men ändå, idiotiska människor det där. McKay ställde verkligen till det genom att vara ärlig men samtidigt så trodde han att han kunde lita på henne.
Bra fiender, Genii och Kolya. Hoppas de förblir fiender ett tag till.
Synd att Markham och Stackhouse dog. och att de förlorade en Jumper. kan ju inte vara bra.
Bra avsnitt iallafall. :)

Edited by Crusader, 10 October 2007 - 00:44.

-Sora, Kingdom Hearts

#273 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 09 October 2007 - 23:08

"Stargate: Atlantis" .... Old Dr. Weir / ... (1 episode, 2004)
... aka Porte d'Atlantis, La (Canada: French title: dubbed version)

antagligen så att det är hennes röst de använt i den dubbade versionen.
Edit; typo

Edited by Hofling, 09 October 2007 - 23:52.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#274 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 October 2007 - 00:49

"Stargate: Atlantis" .... Old Dr. Weir / ... (1 episode, 2004)
... aka Porte d'Atlantis, La (Canada: French title: dubbed version)

antagligen så att det är hennes röst de använt i den dubbade versionen.
Edit; typo

Kanske det. Fast hon var med i SG-1 också.

1x17:

Bra avsnitt. Lite halvt klippavsnitt med en hel del spänning också och vi får se en riktig Wraith fest. Tur att flera blev tagna för annars hade det blivit vad Sheppard var rädd för, att de hade varit tvugna att vägra några att följa med.
Trevligt att se vissa vad vissa av dem sa på videon. McKay lyckades aldrig berätta om ledarskap. Fint det han sa till sin syster. Känner man McKay så vet man hur svårt det var att säga. heh, och det han sa om Sam som höll på bli lite väl privat. :P
Och Kavanagh. Fy fasiken vad jag hatar honom. Jag vet precis vad för typ han är. En sådan som bara klagar och gnäller, inte vill att någon bestämmer över honom eller vad han gör och anser sig själv alltid ha rätt och alla som inte håller med är idioter.
De går en nästan säker död till mötes och han vill klaga på ledarna?
En karaktär som jag älskar att hata och inte alls kommer tycka syn om ifall han dör.

1x18:

Så Teyla har enb koppling till Wraith? Kusligt. Hoppas de inte kan ta över henne utan att hon ger sig på dem först.
Jag gillade psykologen. Hon var inte obehaglig och otrevlig som de annars brukar vara i TV-serier.
Så The Ancients skapade Wraith utan att veta det? Sugit för dem. Måste ha tagit en lång tid.

Edited by Crusader, 10 October 2007 - 02:07.

-Sora, Kingdom Hearts

#275 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 10 October 2007 - 05:42

På gateworld står det att Torri (Dr Weir) spelar sig själv som gammal. Kanske Holly spelade gamla Weir i de scener där hon och våran Weir är i samma scen. :unsure: :P

Torri Higginson (Old Weir),