Jump to content

Photo

Vad spelar du just nu?

• This topic is locked This topic is locked
1000 replies to this topic

#251 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 August 2007 - 10:46

Spelade det första Sam & Max när det begav sig, på den tiden internet inte fanns utan man fick förlita sig på guider i tidningar... Jag körde fast en bit in i det och fick ge upp. Tur att seriealbumet är så mycket enklare att ta sig genom :)

Har lagt märke till ett fenomen sen 3D-spelen gjorde sitt intåg i världen och det är att jag har svårare att orientera mig i 2D-spelen, och svårare att se vad en del saker ska föreställa, var man kan gå och inte. Är 2D-seende nåt man måste träna upp?

Hur som helst har jag spelat vidare i Phantasy Star II, som har ett lite märkligt system för att få nya spelkaraktärer. de dyker upp i ens hem, knackandes på ens dörr antingen efter man gjort vissa saker eller efter att en viss tid har gått. Hade det inte varit för att en polare spelar det med mig hade jag nog aldrig upptäckt det och nöjt mig med de tre personerna jag hade med mig när han kom med i bilden på allvar.

Levlade upp och läste på lite för BoF3 och vips var den boss som stått i vägen för mig i säkert 5-6 år ett minne blott. Nu är det bara upploppet kvar vad jag förstått så kan jag lägga det på hyllan.

Har gått på fortsatt upptäcksfärd i Oblivion, med mål att hitta varje plats i spelet.

Levlade upp en grad i Final Fantasy XI och tittade på fyrverkeriet som är en del av festivalfirandet i spelet just nu. Nu är jag höggradig nog att äventyra med en kompis som dragit ifrån lite.

#252 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 August 2007 - 13:51

Idag fick jag hem denna samling med spel. Nu väntar vad jag hoppas vara flera timmar trevligt verklighetsflykt.

#253 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 13 August 2007 - 14:40

Det kan jag nog garantera att du får :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#254 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 13 August 2007 - 17:34

Oh, lyllos dig Cartman, Baldurs Gate har jag alltid velat spela, men aldrig kommit mig för att göra.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#255 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 14 August 2007 - 11:59

Ah, finns nog inga andra spel jag har investerat så mycket tid och själ i som BG-serien. Den väckte mitt fantasyintresse och är en definierande del av mina sena tonår. Märkligt hur man formas som individ av sin tid.

#256 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 August 2007 - 12:53

Jag skulle egentligen bara testa lite av det första spelet igår och blev sittandes helt trollbunden i 5½ timmar. :blush:

Jag hade ingen erfarenhet av dessa spel innan men jag hade hört av många att dom var bra, men att det skulle fånga mig direkt från första stund blev jag överraskad av.

#257 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 15 August 2007 - 17:25

Jag och några polare var hemma hos vår vanlige LANvärd för att installera och patcha Dungeons & Dragons Online. Dagen efter när vi skulle spela var hans linje död...och det fixas inte förän i övermorgon...

Så det var tur att jag fick hem Just Cause igår. Riktigt roligt spel, ett Grand Theft Auto satt i en tropisk bananrepublik, ett örike där man ska uppvigla drogkarteller mot varandra och rebeller mot regeringen. Mycket att göra och en överdriven fysikmotor som gör att man flyger rejält när man blir påkörd eller kör bilar över gupp. Väldigt detaljrikt, fast det mesta lägger man inte märke till när man springer och skjuter och spränger.

Det är känt för att man kan hängglida efter fordon och basejumpa. Faktiskt en härlig känsla att sno en helikopter eller flygplan, åka upp bland molnen och falla fritt.

Inte världens mest polerade spel, men en kul sandlåda att leka i och variation på huvuduppdragen. Dock är sidouppdragen i princip bara samma sak hela tiden, åk från punkt a till b och tillbaks till a eller skjuta folk, spränga barriärer och repetera detta tre ggr.

#258 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 August 2007 - 18:13

Speler just nu Dead Rising och efter att jag gav upp ideen att försöka rädda alla så blir jag lite mindre irriterad. Nu låter jag de som dör, dö. Men att det går på tid irriterar mig verkligen ändå.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#259 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 August 2007 - 12:11

Så det var tur att jag fick hem Just Cause igår.

Är det ett spel som svenskar har varit med och skapat? Har för mig att jag har hört talas om det. :)

Edited by Cartman, 16 August 2007 - 12:11.

#260 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 August 2007 - 12:17

Så det var tur att jag fick hem Just Cause igår.

Är det ett spel som svenskar har varit med och skapat? Har för mig att jag har hört talas om det. :)

Stämmer, Avalanche som är en av tre svenska speltillverkare som jag känner till har gjort det. (De andra två är DICE och Starbreeze.) För den som är gammalt Drakar och Demonerfan kan jag avslöja att exempelvis Nils Gullikson är en av medskaparna och till seriefansen så har Peter Bergting vart med på två hörn.

#261 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 August 2007 - 12:24

Okej, trevligt att få lite mera inside information. :)

Lirar du spelet på PC?

Får ta mig en närmare titt på det då det alltid är kul att upptäcka hur vi svenskar utvecklar spel.

#262 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 August 2007 - 15:48

Okej, trevligt att få lite mera inside information. :)

Lirar du spelet på PC?

Får ta mig en närmare titt på det då det alltid är kul att upptäcka hur vi svenskar utvecklar spel.

Nej, på Xbox 360. Spelar ytterst lite på PC hemma, utan bara hos en polare när vi LAN:ar vilket blir ganska ofta dock.

#263 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 August 2007 - 18:45

Hade tråkigt häromdagen, så jag började spela Halo. Klarade det på mindre än 2 dagar :P

Winter is Coming

#264 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 August 2007 - 19:30

Hade tråkigt häromdagen, så jag började spela Halo. Klarade det på mindre än 2 dagar :P

Bah, jag klarar spelat samma dag... på Heroic. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#265 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 16 August 2007 - 20:15

Köpte Marvel Ultimate Alliance i lördags. Egentligen var jag ute efter Justice League Heroes, men det fick duga. Var lite orolig att det skulle vara lite för krångligt, men jag fick häng på det snabbt. En sak jag fortfarande inte hajar är hur man gör med de uppdateringar man får genom spelet? Hade fått ett "skin", men vet inte vad det innebär.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#266 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 August 2007 - 20:30

"Skin" är utseendet på karaktärerna. Ett nytt "skin" betyder att du kan byta utseende på nån karaktär t ex ge Spider-Man sin svarta dräckt eller Wolverine sin brun-gula. Borde finnas en meny för att byta utseende.
-Sora, Kingdom Hearts

#267 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 16 August 2007 - 22:00

Idag fick jag hem denna samling med spel. Nu väntar vad jag hoppas vara flera timmar trevligt verklighetsflykt.

Grattis!
Lite fanfixar.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#268 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 August 2007 - 15:06

^

Tack för länken. Jag ska ta mig en närmare titt. :)

#269 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 August 2007 - 11:36

Så, igår kväll blev det premiärspelning för Dungeons & Dragons Stormreach ett onlinerollspel. Vår grupp bestod av en alvisk präst, en alvisk magiker, en krigssmidd barbar och min mänskliga avfälling. (Det är kul att översätta svåröversatta ord.)

Grafiskt är det helt okej, det enda jag har att anmärka på är den korta distansen som de datorstyrda karaktärerna uppenbaras på vilket gör att man kan tro att det inte finns folk på en plats förän man kommer nära nog för att de ska poppa in i verkligheten.

Styrningen är för det mesta enkel förutom undvikande rullningar och jag lyckades inte få iväg formler ur de magiska spön jag hittade. Allt annat är intuitivt för någon som spelat D&D offline, 3.0 eller 3.5.

De små uppdrag vi åtog oss var ganska simpla till sitt upplägg. Lite strider, lite fälldesarmering och lite tänkande och väldigt små områden. Undantaget var möjligen det uppdrag som vi avslutade när alla dog som var längre än de tidigare.

Jag har mest hört negativa saker om spelet och grafikbilderna imponerade inte. Jag ska dock erkänna att jag tyckte det var helt okej spelmässigt och grafiken är färggladare och ljusare än de bilder jag sett. Klart godkänt så nu ska vi spela det här i några veckor, tills gratistiden är över.

Röjt vidare i Just Cause och Phantasy Star II också.

#270 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 18 August 2007 - 11:42

Jag förstår inte hur du hinner med allt :blink: :lol:
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#271 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 18 August 2007 - 16:01

Jag förstår inte hur du hinner med allt :blink: :lol:

Jag? Just nu har jag semester så min tid växlar mellan tv-spelande, rollspelsskrivande, dataspelande, dvd-tittande, serieskrivande och ritande. Jag är en periodare i mina intressen och just nu är det tv-spelande. Dataspelandet var inplanerat sen några månader tillbaks då jag är den enda i närmaste kamratkretsen med sysselsättning och vi ville ha mer tid tillsammans för sånt här än bara helgerna.

Det man väljer bort är sånt som städande, sovande och diskande, så är det nån av er som inte vet vad ni ska göra om dagarna så kan ni få nycklarna till min lägenhet och putsa upp den lite :)

#272 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 19 August 2007 - 18:29

Oh, så ska jag också leva när jag blir stor! :D Aldrig städa!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#273 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 19 August 2007 - 18:34

Städa? Det är väl inte jul än heller.. :P

*gräver mig fram till köket för att koka en kopp kaffe.

Jag spelar just nu Zork III och dessutom Zork I i forumet.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#274 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 19 August 2007 - 22:42

Förutom zork I här på forumet ( ;) )
Så sitter jag just nu och installerar SW:KOtOR 1. Laddade ned filerna då mina gamla skivor har blivit repade :( (ska ni på lan eller flytta datorn, dubbelkolla så inga skivor sitter i läsaren.)

Så det blir väl en timmes slöspelande nu inatt, sen ska jag varva det mellan tisdag och onsdag, tror jag :)
--

Edit; Klart :P
Älskar spelet, men efter att ha spelat uppföljaren, så skule jag vilja ha en sammansmältning av dem.
"ans uppdaterade grafik och spelsystem med ettans story. Skulle vara underbart, imo. (Inte för att tvåan är dålig, men ettans story är så härligt cheesy :P )

Edited by Hofling, 22 August 2007 - 11:16.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#275 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 24 August 2007 - 03:06

Eländes elände. En realåda med spel dök upp på mitt lokala coop så nu är man 3 spel rikare. Tomb Raider: Angel of Darkness, Ghost Recon: Advanced Warfighter och Grand Theft Auto San Andreas. Har spelat genom dem som snabbast.

Ghost Recon är solitt men man måste vara försiktigare än jag var då man dör så fanatiskt enkelt. Taktisk shooter där man styr sig själv och har ett team vanligtvis som man styr runt också.

Tomb Raider var så otroligt stelt. Dog under tutorialbanan och spelet frös. Inte ett bra första intryck.

GTA. Har bara spelat Vice City innan så jag visste ungefär vad jag hade att vänta. Grafiken är ganska hemsk nu när man är van vid Xbox 360. De korta uppdragen får en att spela vidare även fast man färskar en hel del. Det är mer mellansekvenser än jag förväntat mig men inte så mycket direkt story.

Har röjt vidare i Just Cause och det känns fortfarande som världens lekstuga där helikoptrar, boeingplan, jetbåtar, monstertruckar och allt finns som färdmedel. Typiskt spel som man kan spela i sträck eller några minuter i taget.

Har också kommit vidare i Breath of Fire 3 men var tvungen att använda gamefaq, och det på grund av ett idiotiskt misstag...

Annars är det mest D&D Online som spelats, 5 dagar i sträck, 7 timmar om dagen. Kul, men inte lika roligt som originalet.