Doctor Who | Säsong 1/27
Posted 13 April 2007 - 16:26
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 14 April 2007 - 11:36
Något jag också uppskattar är att det inte är så många hopp i serien utan att det känns som en enda lång story när folk följer med från avsnitt till avsnitt (som killen som hoppade in i Tardisen i det här avsnitet), det ger en nivå av kontinuitet jag inte kan minnas från någon annan scifiserie.
Signaturmelodin är också otroligt bra och den låg i bakgrunden i programmet innan också, Vetenskapsmagasinet, spännande nog.
Posted 14 April 2007 - 12:28
Väldigt myko att lägga signaturmelodin som en loop i bakgrunden på flera ställen, men det kanske var nån slags subtil reklam för programmet..
//Peak
sixty six."
Posted 14 April 2007 - 13:15
Posted 14 April 2007 - 19:38
Så medel nu också, nu väntar jag på median
Gillade Dalek-avsnittet.
lade märke till att helikoptern i början kallades bad wolf, blir verkligen nyfiken på bad wolf nu.
Verkligen synd att det är hockey nästa vecka jag som vill se Dr. Who har ju just upptäckt serien.
Kanske vi ska "Exterminate!" hockeyn
Posted 14 April 2007 - 21:07
Spelas här i Gävle, gissa vem som ska gå.Hockey nästa vecka..
Weee, Osiris var med i detta avsnitt.Och den där Diana Goddard...jag får definitivt en känsla av att man får se henne igen. Hon verkar farlig... Heja Anna Louise Plowman!
Avsnittet 100 gånger bättre en förra dubbelavsnitten.
Posted 19 April 2007 - 22:56
Ska avsluta med att se avsnittet från i Torsdags. Jag han inte ha mitt Dalek-maraton innan (Eftersom nerladdningen inte var klar) så jag har väntat med avsnittet.
Så jag har förstått det så är Daleks Doktorns huvudfiender (Eller, ja hela universums också).
Först ut: Genesis of the Daleks
(Spoilermarkerar eftersom många säkert inte har sett avsnitten trots att de är jättegammla) Doktorn är sig lik.
Väldigt intresant att se hur Daleks skapades. Gillar att de inte sabbade skapelsehistorian som andra serier annars ofta gör när de ska visa bakgrunden till en vilktig karaktär. Daleks skapade av en galen vetenskapsman, som själv var ett muterat freak och igentligen den första Dalek för han baserade dem på sig själv. Vilket märks väldigt tydligt på hur han beter sig och vad han planerar och hur han vill vara den ända som existerar. Så som han förår sitt eget folk. Och Daleks är inte robotar i grunden. Det gör dem mer intresanta. Väldigt likt The Borg.
Och det klassiska med att de förgör sin skapare.
Men att Doktorn inte först ville spränga Daleks var riktigt fåningt och irriterande.
Intresant inspererat från World War II. Med Nazist-aktiga typer på ena sidan och Amerikan-liknande på andra. Fast lika hemska på båda sidor och båda vill utrota de andra. Fast Nazist-ledarna visar sig vara mindre fanatiska.
De här avsnitten var verkligen inte alls lika humoristiska som de nya avsnitten. Mer alvarliga men lika fantasifulla. Ända gångerna jag ingentligen skrattade var åt de fjatiga B-aktiga grejorna som t ex när Doktorn medhjälpare blir anfallen av en gigantisk mussla.
Ska ta en paus, sen blir det dags för: Destiny of the Daleks
Jag har en fråga: I Genesis of the Daleks så träffar Doktorn en annan Timelord men i 27x02 så berättas det att Doktorn är den ända som är kvar av hans ras och att hela hans planet blev bränns till aska. Så vad jag undrar är, hände det under den gammla serien? Att hans ras blir utrotad?
Daleks visade sig mer intresanta än jag trodde så jag tror nog att jag ska se lite fler avsnitt med dem inför nästa nya Dalek avsnitt.
Edited by Crusader, 19 April 2007 - 23:29.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 April 2007 - 23:33
Det händer mellan gamla och nya serien. (mellan 8:e och 9:e doktorn) Så det är inget som man får se.Ska ta en paus, sen blir det dags för: Destiny of the Daleks
Jag har en fråga: I Genesis of the Daleks så träffar Doktorn en annan Timelord men i 27x02 så berättas det att Doktorn är den ända som är kvar av hans ras och att hela hans planet blev bränns till aska. Så vad jag undrar är, hände det under den gammla serien? Att hans ras blir utrotad?
Edited by Wylie Times, 19 April 2007 - 23:34.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 19 April 2007 - 23:38
Hur gammla är Daleks igentligen? Om de har funnits i tusentals generationer så måste de vara riktigt gammla.
En annan fråga. Vilken tid kommer Doktorn från? Nu tid, framtid, förflutna? Eller räknas inte tiden med hans ras?
Destiny of the Daleks
Inte alls lika bra som Genesis. Intresant att Davros fortfarande lever, inte för att jag fattar hur. Men karaktären var inte lika intresant och bra framställs som sist. Och rösten var sämmre.
Underligt att han helt plötsligt ville ha sina Dalöeks igen med tanke på att han försökte förstöra dem innan han "dog". Och varför lyder de plötsligt honom igen?
De nya robotfienderna Movellans, kändes lite för mycket att de också ville erövra universum. Och grejen med att de var lika mäktiga som Daleks kändes inte rätt. Jag menar, varför har inte de invaderat en massa gånger? Plus att det är roligare med Daleks om de är speciella.
Movellans verkar inte precis populära med tanke på att de inte har varit med fler gånger utom grejen med att de besegrade Daleks vilket också inte är så kul.
Sten, Sax och Påse grejen var därimot kul.
Humorn syntes mer här än i Genesis. Mycket mer.
Nu ska jag se förra veckans avsnitt, Dalek.
Dalek
Väldigt intresant. Sånt hat Doktorn har för Daleks. Från att tidigare vara tveksam till att utrota dem så verkar han nu glad över det och ville slutföra sitt jobb. Men det var troligen ett försök från hans sida att verka tuff och att han igentligen plågades lite över att ha utrotat en ras.
Dalek-rasens utrotning hände mellan den gammla serien och den nya antar jag?
Eftersom det hände under samma Temperal War som kostade livet på alla Time Lords. Verkar som att det var i en gigantisk strid mellan Daleks och Time Lords. Förstörde Daleks Doktorns hemplanet? Eller är Doktorn ansvarig för dess undergång när han förgjorde Daleks? Och vad menade Doktorn med att han inte hade något annat val än att överleva? Jag ser fram mot att få svar på de här frågorna i framtida avsnitt.
Rose ställde verkligen till det.
Daleks verkar ha blivit uppgraderade för riktigt så här mäktiga var de inte i de avsnitt jag har sett innan. Gillar den nya varianten.
Fast den blev en riktig mjukis i slutet. Vet inte hur jag känner över det. Hade velat se Doktorn komma på ett sätt att stoppa den tillsist. Men Doktorn verkade tycka synd om den i slutet. Heh, och Darlek tyckte att Rose var en Dalek.
Så nu har Doktorn en andra gäst på sin resa. Hur länge, tro?
Underbart avsnitt. Jag ska nog döpa min förstfödda till Dalek.
Edited by Crusader, 20 April 2007 - 04:33.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 20 April 2007 - 08:25
Inte för att alla Dalek-avsnitt med Davros är dåliga (remembrance... är mycket bra, till exempel), men lite irriterande att de skall få in Davros överallt.
Vilka avsnitt Davros var med i: http://www.gallifrey...r.php?id=Davros
Och jo, Daleken i "Dalek" är betydligt tuffare än de tidigare i serien, men det är bara bra..
//Peak
sixty six."
Posted 20 April 2007 - 13:41
Jag håller med. I Genesis så var han en del av bakgrundshistorian och en bra tillförelse. Men i Destiny så spårade det ur. Det blir ju inte bättre när det är motsägelsefullt heller och ologiskt. De skulle ha låtit honom förbli där han var. Dessutom så gjorde Michael Wisher en dålig Davros. David Gooderson gjorde honom som Daleks är (Man så släckdragenOm Davros så kan man säga att han gjorde vad Borg-drottningen gjorde för Borgs: Han gjorde konceptet sämre.
Inte för att alla Dalek-avsnitt med Davros är dåliga (remembrance... är mycket bra, till exempel), men lite irriterande att de skall få in Davros överallt.
Och som du sa, jobbigt att de måste ha med honom överallt där Daleks är med efter det här. Hoppas vi slipper honom i den nya serien.
Edited by Crusader, 20 April 2007 - 13:44.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 25 April 2007 - 19:40
Kan ju hände det är extramatrial på den här ändå men Discshop brukar vara dyra med import så det är det nog inte.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 26 April 2007 - 18:33
//Peak
sixty six."
Posted 26 April 2007 - 18:44
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 26 April 2007 - 18:47
min dvd-timer kommer alltid ihåg.Kom ihåg Doctor Who ikväll klockan 20:00...
Posted 26 April 2007 - 19:40
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 27 April 2007 - 06:05
Med tanke på hur mycket han gnällde på den unga killen de fick med sig i det här avsnittet efter hans misstag så ska det bli intressant att se vad han säger om det Rose verkar göra i nästa avsnitt. Ogillade först att devisar en förtitt av nästföljande avsnitt men nu har jag börjat gilla det istället. Det bygger upp en förväntan på ett bra sätt.
Posted 27 April 2007 - 12:27
Nästa avsnitt ser även det ut att bli riktigt bra.
Posted 27 April 2007 - 13:50
Det här avsnittet gillar jag dock. Simon Pegg är alltid kul och Adam är dum..
Lägsta tittarsiffrorna hittills, dock..
//Peak
sixty six."
Posted 29 April 2007 - 19:24
Bästa avsnittet hittills - och då räknar jag med det jag sett av 60-tals Who också.
Edit: Ah, ok - uppkommande. Och jo, det är bra.
Edited by Thinice, 29 April 2007 - 19:26.
Posted 29 April 2007 - 22:41
//Peak
sixty six."
Posted 29 April 2007 - 23:41
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 30 April 2007 - 08:10
Först och främst, Billie Piper förtjänar en hel massa beröm. Bra, trovärdigt, bedårande rakt igenom. Jag gillar tanken med att en så pass oskyldig handling får såna stora konsekvenser. Det har alltid varit underförstått att det finns vissa saker man helt enkelt inte får göra - händelser som man inte kan ändra i tiden - men det har aldrig riktigt förklarats varför t.ex doktorn inte kan resa tillbaka och rädda sin familj. Den börda han måste bära - det faktum att han faktiskt har möjligheten men helt enkelt inte kan göra det ogjort - kommer till sin spets i det här avsnittet på ett bra sätt. Scenen där han pratar med brudparet och förklarar att de två visst spelar roll i "det stora hela" säger också mycket om hans syn på tidsresande och de människor han träffar. Fan, spelar ingen roll hur bra David Tennant är - kommer att sakna Eccleston rejält efter den här säsongen.
I övrigt: Detaljrikedomen i en del scener är enorm. Allt från bilarna till tapeterna i lägenheten och monsternallen med Alexander Graham Bell. Tyckte mig också se ett par fluffiga högklackade rosettskor på en av bröllopsgästerna, och såvitt jag vet så existerade dessa bara under några år i slutet av 80-talet. Måste se avsnittet igen, kanske bara var önsketänkande...
Stora känslor, stora frågor som behandlas utan att det blir segt och Dramatiskt (med stort D). A-.
Posted 03 May 2007 - 08:57
Jag ogillar dock STARKT att de visar en trailer för nästa avsnitt i slutet. Jag vill inte veta NÅT alls innan jag ser det!
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"
*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"
*