Jump to content

Photo

Doctor Who | Säsong 1/27

• Please log in to reply
489 replies to this topic

#251 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 April 2007 - 16:26

Tittarsiffrorna uppdaterade.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#252 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 April 2007 - 11:36

Sjysst avsnitt. Jag tycker man ofta får känslan av att det verkligen är en serie med lång historia och utvecklat mytos och det gillar jag verkligen. Daleksen var ganska olik hur jag trodde att den skulle vara. Trodde de var en robotras till att börja med. Modigt att utrota dem, jag får känslan att de är Dr Who-universumets klingoner, den mest igenkännbara fienden. Önskar att de haft en längre scen i själva museét och visat upp lite mer sånt som gamla fans känt igen.

Något jag också uppskattar är att det inte är så många hopp i serien utan att det känns som en enda lång story när folk följer med från avsnitt till avsnitt (som killen som hoppade in i Tardisen i det här avsnitet), det ger en nivå av kontinuitet jag inte kan minnas från någon annan scifiserie.

Signaturmelodin är också otroligt bra och den låg i bakgrunden i programmet innan också, Vetenskapsmagasinet, spännande nog.

#253 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 April 2007 - 12:28

Haha. Det var alltså inte bara jag som inbillade mig signaturmelodin i Vetenskapsmagasinet. :P

Väldigt myko att lägga signaturmelodin som en loop i bakgrunden på flera ställen, men det kanske var nån slags subtil reklam för programmet.. ;)

//Peak

sixty six."

#254 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 14 April 2007 - 13:15

Eller så är folket bakom Vetenskapsmagasinet helt enkelt fans som tycker att musiken är cool och ett kul grepp att använda som effekt i sitt program. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#255 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 14 April 2007 - 19:38

Blev också förvånad när de spelade melodin, i programmet före minst tre gånger spelade de den.

Så medel nu också, nu väntar jag på median <_<

Gillade Dalek-avsnittet.
lade märke till att helikoptern i början kallades bad wolf, blir verkligen nyfiken på bad wolf nu.
Verkligen synd att det är hockey nästa vecka jag som vill se Dr. Who har ju just upptäckt serien.

Kanske vi ska "Exterminate!" hockeyn ;)

#256 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 April 2007 - 21:07

Hockey nästa vecka.. :(

Spelas här i Gävle, gissa vem som ska gå. :thumbsup: Kanske syns jag i tvn. :o

Och den där Diana Goddard...jag får definitivt en känsla av att man får se henne igen. Hon verkar farlig... Heja Anna Louise Plowman!

Weee, Osiris var med i detta avsnitt. :D Med en fejkad amerikansk accent.

Avsnittet 100 gånger bättre en förra dubbelavsnitten.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#257 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2007 - 22:56

Nu har jag äntligen påbörjat mitt Dalek-maraton. :D Skulle ha gjort det tidigare idag men strömmen gick. :(
Ska avsluta med att se avsnittet från i Torsdags. Jag han inte ha mitt Dalek-maraton innan (Eftersom nerladdningen inte var klar) så jag har väntat med avsnittet. :D
Så jag har förstått det så är Daleks Doktorns huvudfiender (Eller, ja hela universums också).

Först ut: Genesis of the Daleks

(Spoilermarkerar eftersom många säkert inte har sett avsnitten trots att de är jättegammla) Doktorn är sig lik. :D
Väldigt intresant att se hur Daleks skapades. Gillar att de inte sabbade skapelsehistorian som andra serier annars ofta gör när de ska visa bakgrunden till en vilktig karaktär. Daleks skapade av en galen vetenskapsman, som själv var ett muterat freak och igentligen den första Dalek för han baserade dem på sig själv. Vilket märks väldigt tydligt på hur han beter sig och vad han planerar och hur han vill vara den ända som existerar. Så som han förår sitt eget folk. Och Daleks är inte robotar i grunden. Det gör dem mer intresanta. Väldigt likt The Borg.
Och det klassiska med att de förgör sin skapare. :) Me like. :D
Men att Doktorn inte först ville spränga Daleks var riktigt fåningt och irriterande.
Intresant inspererat från World War II. Med Nazist-aktiga typer på ena sidan och Amerikan-liknande på andra. Fast lika hemska på båda sidor och båda vill utrota de andra. Fast Nazist-ledarna visar sig vara mindre fanatiska.
De här avsnitten var verkligen inte alls lika humoristiska som de nya avsnitten. Mer alvarliga men lika fantasifulla. Ända gångerna jag ingentligen skrattade var åt de fjatiga B-aktiga grejorna som t ex när Doktorn medhjälpare blir anfallen av en gigantisk mussla. :P

Ska ta en paus, sen blir det dags för: Destiny of the Daleks

Jag har en fråga: I Genesis of the Daleks så träffar Doktorn en annan Timelord men i 27x02 så berättas det att Doktorn är den ända som är kvar av hans ras och att hela hans planet blev bränns till aska. Så vad jag undrar är, hände det under den gammla serien? Att hans ras blir utrotad?

Daleks visade sig mer intresanta än jag trodde så jag tror nog att jag ska se lite fler avsnitt med dem inför nästa nya Dalek avsnitt. :D

Edited by Crusader, 19 April 2007 - 23:29.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#258 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 April 2007 - 23:33

Ska ta en paus, sen blir det dags för: Destiny of the Daleks

Jag har en fråga: I Genesis of the Daleks så träffar Doktorn en annan Timelord men i 27x02 så berättas det att Doktorn är den ända som är kvar av hans ras och att hela hans planet blev bränns till aska. Så vad jag undrar är, hände det under den gammla serien? Att hans ras blir utrotad?

Det händer mellan gamla och nya serien. (mellan 8:e och 9:e doktorn) Så det är inget som man får se.

Edited by Wylie Times, 19 April 2007 - 23:34.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#259 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2007 - 23:38

OK, så det är en del av den nya seriens arc? Cool. Ser fram mot att få veta mer om det längre fram. :)

Hur gammla är Daleks igentligen? Om de har funnits i tusentals generationer så måste de vara riktigt gammla.

En annan fråga. Vilken tid kommer Doktorn från? Nu tid, framtid, förflutna? Eller räknas inte tiden med hans ras?

Destiny of the Daleks
Inte alls lika bra som Genesis. Intresant att Davros fortfarande lever, inte för att jag fattar hur. Men karaktären var inte lika intresant och bra framställs som sist. Och rösten var sämmre.
Underligt att han helt plötsligt ville ha sina Dalöeks igen med tanke på att han försökte förstöra dem innan han "dog". Och varför lyder de plötsligt honom igen?
De nya robotfienderna Movellans, kändes lite för mycket att de också ville erövra universum. Och grejen med att de var lika mäktiga som Daleks kändes inte rätt. Jag menar, varför har inte de invaderat en massa gånger? Plus att det är roligare med Daleks om de är speciella.
Movellans verkar inte precis populära med tanke på att de inte har varit med fler gånger utom grejen med att de besegrade Daleks vilket också inte är så kul.
Sten, Sax och Påse grejen var därimot kul. :D
Humorn syntes mer här än i Genesis. Mycket mer.

Nu ska jag se förra veckans avsnitt, Dalek. :) Resurrection of the Daleks få vänta tills en annan gång.

Dalek

Väldigt intresant. Sånt hat Doktorn har för Daleks. Från att tidigare vara tveksam till att utrota dem så verkar han nu glad över det och ville slutföra sitt jobb. Men det var troligen ett försök från hans sida att verka tuff och att han igentligen plågades lite över att ha utrotat en ras.
Dalek-rasens utrotning hände mellan den gammla serien och den nya antar jag?
Eftersom det hände under samma Temperal War som kostade livet på alla Time Lords. Verkar som att det var i en gigantisk strid mellan Daleks och Time Lords. Förstörde Daleks Doktorns hemplanet? Eller är Doktorn ansvarig för dess undergång när han förgjorde Daleks? Och vad menade Doktorn med att han inte hade något annat val än att överleva? Jag ser fram mot att få svar på de här frågorna i framtida avsnitt. :) Men synd att vi inte fick se det.
Rose ställde verkligen till det.
Daleks verkar ha blivit uppgraderade för riktigt så här mäktiga var de inte i de avsnitt jag har sett innan. Gillar den nya varianten. :P
Fast den blev en riktig mjukis i slutet. Vet inte hur jag känner över det. Hade velat se Doktorn komma på ett sätt att stoppa den tillsist. Men Doktorn verkade tycka synd om den i slutet. Heh, och Darlek tyckte att Rose var en Dalek. :P
Så nu har Doktorn en andra gäst på sin resa. Hur länge, tro?

Underbart avsnitt. Jag ska nog döpa min förstfödda till Dalek. :D (Inte för att jag hade varit den första. Jag vet att minst en som jobbar med den nya serien heter Dalek i förnamn)

Edited by Crusader, 20 April 2007 - 04:33.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#260 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 20 April 2007 - 08:25

Om Davros så kan man säga att han gjorde vad Borg-drottningen gjorde för Borgs: Han gjorde konceptet sämre.

Inte för att alla Dalek-avsnitt med Davros är dåliga (remembrance... är mycket bra, till exempel), men lite irriterande att de skall få in Davros överallt.

Vilka avsnitt Davros var med i: http://www.gallifrey...r.php?id=Davros

Och jo, Daleken i "Dalek" är betydligt tuffare än de tidigare i serien, men det är bara bra.. :D

//Peak

sixty six."

#261 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 20 April 2007 - 13:41

Om Davros så kan man säga att han gjorde vad Borg-drottningen gjorde för Borgs: Han gjorde konceptet sämre.

Inte för att alla Dalek-avsnitt med Davros är dåliga (remembrance... är mycket bra, till exempel), men lite irriterande att de skall få in Davros överallt.

Jag håller med. I Genesis så var han en del av bakgrundshistorian och en bra tillförelse. Men i Destiny så spårade det ur. Det blir ju inte bättre när det är motsägelsefullt heller och ologiskt. De skulle ha låtit honom förbli där han var. Dessutom så gjorde Michael Wisher en dålig Davros. David Gooderson gjorde honom som Daleks är (Man så släckdragen :P ) och mycket mer underhållande. Får hoppas att Terry Molloy är bättre.
Och som du sa, jobbigt att de måste ha med honom överallt där Daleks är med efter det här. Hoppas vi slipper honom i den nya serien.

Edited by Crusader, 20 April 2007 - 13:44.

-Sora, Kingdom Hearts

#262 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 April 2007 - 12:42

Tips till dom som vill köpa serien relativt billigt, dock utan extramaterial verkar det som.

Källa

399:- för hela säsong 1 av nya serien som just nu sänds på SVT. Brittisk utgåva. Release är den 4/7

Edited by Cartman, 25 April 2007 - 12:46.

#263 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 April 2007 - 19:40

Lägger nog då hellre till 200 kr och skaffar med extramatrial från England. Men tack för tipset. :)
Kan ju hände det är extramatrial på den här ändå men Discshop brukar vara dyra med import så det är det nog inte.
-Sora, Kingdom Hearts

#264 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 26 April 2007 - 18:33

Kom ihåg Doctor Who ikväll klockan 20:00... :)

//Peak

sixty six."

#265 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 April 2007 - 18:44

Blir att spela in i dag och titta senare, krockar med Kyle FX på Kanal 5 ( och nej jag ska inte se den igen, räcker med en gång ;) )
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#266 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 April 2007 - 18:47

Kom ihåg Doctor Who ikväll klockan 20:00...

min dvd-timer kommer alltid ihåg. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#267 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 April 2007 - 19:40

Det är wämre med mitt minne däremot... :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#268 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 April 2007 - 06:05

Godkänt avsnitt. Man tycker att Doktorn borde ha lärt sig att vara försiktigare när han misstänker problem med tanke på hur länge han levt. Lite synd att man inte fick se de hundratals utomjordingarna som skulle finnas i imperiet, eller mer av imperiet över huvud taget.

Med tanke på hur mycket han gnällde på den unga killen de fick med sig i det här avsnittet efter hans misstag så ska det bli intressant att se vad han säger om det Rose verkar göra i nästa avsnitt. Ogillade först att devisar en förtitt av nästföljande avsnitt men nu har jag börjat gilla det istället. Det bygger upp en förväntan på ett bra sätt.

#269 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 April 2007 - 12:27

Avsnittet var okej. Gillade att Simon Pegg var med. Av det han har varit med i och som jag har sett så gör han alltid en bra prestation oavsett om det är film eller serier. Gårdagens avsnitt var inget undantag. Gillade även designen på satelliten som dom besökte, den påminner om någonting bekant men jag kan inte komma på vad just nu.

Nästa avsnitt ser även det ut att bli riktigt bra. :)

#270 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 27 April 2007 - 13:50

Nästa avsnitt är jag inte sådär jätteförtjust i, men det är en smakfråga. Jag vet många som älskar det avsnittet.

Det här avsnittet gillar jag dock. Simon Pegg är alltid kul och Adam är dum.. :P

Lägsta tittarsiffrorna hittills, dock.. :(

//Peak

sixty six."

#271 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 29 April 2007 - 19:24

Är lite osäker på ordningen - om Simon Pegg avsnittet kommer före eller efter Father's Day - men eftersom det inte har nämnts i tråden håller jag mig borta från spoilers. Men ta mig tusan, Father's Day... blev riktigt rörd. En liten klump i halsen där i slutet.

Bästa avsnittet hittills - och då räknar jag med det jag sett av 60-tals Who också.

Edit: Ah, ok - uppkommande. Och jo, det är bra. :P

Edited by Thinice, 29 April 2007 - 19:26.

Climbing to the Moon...

#272 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 29 April 2007 - 22:41

"Father's Day" är jag inte speciellt förtjust i. "The Long Game" är dock bra.

//Peak

sixty six."

#273 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 29 April 2007 - 23:41

Jag gillar verkligen inte heller Father's Day. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är det näst sämsta avsnittet av dom nya. (Love & Monsters är sämre) Men The Long Game är helt ok. Framför allt vinner det på roliga gästspel från Simon Pegg och Tamsin Grieg.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#274 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 30 April 2007 - 08:10

Eftersom tråden (antar jag) följer SVT... Hade inga problem med Father's Day - tvärt om.

Först och främst, Billie Piper förtjänar en hel massa beröm. Bra, trovärdigt, bedårande rakt igenom. Jag gillar tanken med att en så pass oskyldig handling får såna stora konsekvenser. Det har alltid varit underförstått att det finns vissa saker man helt enkelt inte får göra - händelser som man inte kan ändra i tiden - men det har aldrig riktigt förklarats varför t.ex doktorn inte kan resa tillbaka och rädda sin familj. Den börda han måste bära - det faktum att han faktiskt har möjligheten men helt enkelt inte kan göra det ogjort - kommer till sin spets i det här avsnittet på ett bra sätt. Scenen där han pratar med brudparet och förklarar att de två visst spelar roll i "det stora hela" säger också mycket om hans syn på tidsresande och de människor han träffar. Fan, spelar ingen roll hur bra David Tennant är - kommer att sakna Eccleston rejält efter den här säsongen.

I övrigt: Detaljrikedomen i en del scener är enorm. Allt från bilarna till tapeterna i lägenheten och monsternallen med Alexander Graham Bell. Tyckte mig också se ett par fluffiga högklackade rosettskor på en av bröllopsgästerna, och såvitt jag vet så existerade dessa bara under några år i slutet av 80-talet. Måste se avsnittet igen, kanske bara var önsketänkande... ;)

Stora känslor, stora frågor som behandlas utan att det blir segt och Dramatiskt (med stort D). A-.

Climbing to the Moon...

#275 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 03 May 2007 - 08:57

Såg nyss avsnittet med Satellite 5, vad det nu hette. Helt godkänt! Jag gillade att killen gjorde bort sig och blev utkastad. Det var lite oväntat för mig som inte sett serien alls förut, jag hade trott att han skulle visa sig vara nåt datageni som de kunde få användning av. :) En sån där karaktär som aldrig kan göra fel! Och så går han och sumpar chansen direkt och blir utkastad! :D Kul att man får se många bra Brittiska skådisar lite här och där. Den där doktorn, henne har jag sett förut... Hon brukar vara rolig. :)

Jag ogillar dock STARKT att de visar en trailer för nästa avsnitt i slutet. Jag vill inte veta NÅT alls innan jag ser det!
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*