Jump to content

Photo

Elitserien 07/08 och hockey i allmänhet.

• Please log in to reply
463 replies to this topic

#251 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 April 2008 - 08:42

Enligt Pihl var det hela en olyckshändelse, att Färjestadsspelaren höll Phil i klubbarmen och när Pihl skulle slita sig loss släppte färjestadsspelaren taget och klubban for upp i ansiktet. Visst det är väldigt fult men jag tror inte att det var meningen. Vi får se vad disiplinnämnden säger.

Och hockey är inte ute, det är grymt och den bästa sporten.

Håller med Kermit. :wub:

Ingen som nämt att Daniel Larsson blev utsedd till årets rookie. Tror nog en del i luleås styrelse som ångrar att de inte satsade på Larsson istället för Modig i Luleås juniorlag.

Edited by GaterGirl, 01 April 2008 - 08:42.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#252 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 April 2008 - 10:35

Som sagt var, såg inte matchen - bara det möärkliga sambandet.

Varöfr ta till övervåld och olagligheter om man är så överlägsen? :rolleyes:

Sånt där händer hela tiden tyvärr. Fast du kan skrika dig blå hur mycket du vill, Färjestad blev krossade. :P
*Hockey och superhjältar*

#253 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 April 2008 - 13:47

Trevligt att LHC blev klart så snabbt och enkelt för SM Final. Åtta matchers avstängning och 65 000 kronor i böter för Andreas Pihl. Avstängningen säger jag inget om men bötesbeloppet känns ju bara löjligt stort.

#254 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 03 April 2008 - 09:15

Jag håller med. Tycker matchavstängning och möjligtvis ett mindre belopp skulle vara bättre. 65 000 är ju mer än vad kriminella våldsbrottslingar i samhället får betala i skadestånd många gånger. Absurt.
Yay! Malmö slog Brynäs hemma! Snacka om målkalas, ingen av målvakterna hade nån ut av sina bättre dagar, men tycker Malmö var starkast mycket för att de hade flera fem mot tre lägen emot sig men kom tillbaka och tog ledningen hela tiden. Det var lite väl många utvisningar för båda lagen dock, skum nivå av domaren.
Ska inte ta ut något i förskott men det ser ju onekligen bra ut. Nu slår vi Västerås och äntligen Rögle hemma så kan detta bli riktigt trevligt!
Hockey är för övrigt aldrig ute. ;)

#255 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 April 2008 - 12:14

Kermit: Jag har aldrig sagt att FBK inte blev utspelat. Faktum är att jag sagt det hela tiden. :rolleyes:

Enligt Pihl var det hela en olyckshändelse

Det där är bara en vanlig ursäkt för att täcka sig själv. Vad förväntade du dig att han skulle säga egentligen?

Visst, det kan vara sant men inte särskilt troligt. Mer troligt är att han tappade huvudet och inte tänkte sig för. Givetvis kan inte säga det, för det skulle få honom att verka mer skyldig och då skulle straffet knappast bli lindring. Allt som sägs i pressen efter ett sådant här tillfälle (oavsett om det rör sig om sport-, musik- eller filmstjärnor - eller dokusåpastjärnor om man nu kan kalla dem stjärnor) är bara skitsnack och handlar om skadekontroll. Inte mycket annat.

Åtta matchers avstängning och 65 000 kronor i böter för Andreas Pihl. Avstängningen säger jag inget om men bötesbeloppet känns ju bara löjligt stort.

Det är ett helt berättigat straff och jag är glad över att de tog det på allvar. Börjar vi släppa fri sådana här saker kommer våldet öka rätt rejält, såsom det sades i pressen "Om inte det här bestraffas hårt är det ett bra sätt att gå ut och vinna en match på". Vill vi ha ett sådant klimat? Nej. Bättre ett för hårt straff än ett för kort. Dessutom så kommer knappast summan svida i plånboken för Pihl. Kanske får han leva som en vanlig medel-Svensson i en månad eller två, men på längre sikt spelar det inte så stor roll. Förhoppningsvis kan tokdåren hålla sig lugn nästa gång.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#256 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 April 2008 - 13:55

Dessutom så kommer knappast summan svida i plånboken för Pihl. Kanske får han leva som en vanlig medel-Svensson i en månad eller två, men på längre sikt spelar det inte så stor roll. Förhoppningsvis kan tokdåren hålla sig lugn nästa gång.

Jaså, det var helt nytt för mig. Det senaste jag läste var att han var tvungen att ta ett banklån för att ha råd att betala.

Jag får ta banklån

- Jag mår dåligt. Jag känner en oerhörd besvikelse för att jag nu får ett så tufft straff att jag missar hela finalserien, säger Pihl.

- Jag får ta ett banklån. Det svider och känns som väldigt mycket pengar för en olyckshändelse.

Det finns ingen som helst anledning att överdriva när det kommer till bötesbelopp IMO, det löser ingenting. Hellre en ordentlig sportslig åtgärd då, precis som i detta fall då han fick 8 matchers avstängning.

65 000 i böter? Patetiskt!

Nu ser det i alla fall ut som att LHC-fansen drar sitt strå till stacken.

#257 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 April 2008 - 16:49

Okej, då är han inte så välbetald som jag trodde. Ber om ursäkt för mitt felaktiga uttalande och tar tillbaka det. Men i så fall tycker jag det var tt riktigt bra straff. Då kanske han tänker sig för.

Livstidsavstängning hade varit enda alternativet om vi bara skulle gett honom ett sportsligt straff, men jag tycker inte det räcker för en sådan handling.

Jag är besviken över LHC-fans som uppmuntrar till potentiellt dödlig våld inom sporten. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#258 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 April 2008 - 17:00

Jag är besviken över LHC-fans som uppmuntrar till potentiellt dödlig våld inom sporten.

har blivit en slags trend det där. :( frölunda-fansen gjorde samma sak (har jag för mig) när M. Holmqvist fick böter (när han slog ut armen från spelarbåset och stoppade en fbkspelare. finns säkert några exempel till, men kommer inte riktigt ihåg.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#259 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 03 April 2008 - 17:29

Okej, då är han inte så välbetald som jag trodde. Ber om ursäkt för mitt felaktiga uttalande och tar tillbaka det. Men i så fall tycker jag det var tt riktigt bra straff. Då kanske han tänker sig för.

Livstidsavstängning hade varit enda alternativet om vi bara skulle gett honom ett sportsligt straff, men jag tycker inte det räcker för en sådan handling.

Jag är besviken över LHC-fans som uppmuntrar till potentiellt dödlig våld inom sporten. :(

Klart att man ska tänka sig för men hockey är ju väldigt impulsivt och en kontaktsport.

Hur vet vi egentligen att det var avsiktligt det Pihl gjorde. Vi kan bara utgå från det vi ser och hör och bara Pihl själv vet om han ville åsamka honom smärta och lidande eller om det inte var hans mening utan bara en olyckligt omständighet.

Livstidsavstängning känns onödigt hårt. Då skulle var och varannan idrottare få sluta om man ska gå på vad som försekommer inom idrotten idag. Spciellt kontaktsporter.

#260 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 04 April 2008 - 10:11

Tveksamt om de här incidenterna har minskat i och med att man införde böter? Tycker matchavstängning är tillräckligt. Är det enormt/sällsynt grova tilltag tycker jag livstids avstängning är befogat och kanske böter. Jag är för tufft spel, hockey är en kontaktsport och kan tycka att man ibland är för petiga i elitserien, framförallt i tuffa slutspelsmatcher. Men efterlyser inget övervåld och tycker givetvis Pihl ska ha ett straff men det är inte annat än att bötessumman känns för hög där. Incidenten med Frölunda spelaren blåstes nog upp rejält just för att det var en spelare ifrån båset som drämde till Rickard Wallin. Tycker helt klart det ska vara avstängning men böter kändes för mycket. Däremot huvudlöst fula tacklingar mot huvudet eller där spelaren far med huvudet före in i sargen som framförallt Kanada brukar ha speciella spelare för i viktiga matcher ska straffas hårt. Där tycker jag det brukar vara alldeles för mesigt.

Edited by Spacer, 06 April 2008 - 12:50.

#261 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 04 April 2008 - 19:20

kvalserien: målfyrverkeri i Leksand idag, redan 10 mål efter halva matchen! Rögle leder. Västerås leder mot malmö borta. :o

#262 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 05 April 2008 - 09:18

Snacka om problem med inställningen hos Malmö i Västerås matchen. Borde tagit en trepoängare eller iaf fått till oavgjort med tanke på det massiva övertaget i skott och spelet rent allmänt. Man tog inte stryk framför kassen hundraprocentigt och hjälpte Västerås målvakt att briljera även om han var mycket bra i den matchen. Vi hade dessutom tror det var fem powerplay som vi inte kunde utnyttja. Hade på känn att det kunde skita sig mot Västerås dock, har varit jämna matcher mot dom hela säsongen. Nu spekulerar jag men det känns faktiskt som Malmö har svårt när de ska föra matcher. Betydligt effektivare när det är böljande spel och man får kontraslå från ett stabilt försvarsspel. Nu hoppas jag på att laget revanscherar sig gruvligt i morgondagens match mot Mora. Sedan ska vi bara ha Rögle hemma.

Edit:
Heh min analys av matchen kunde varit saxad från aftobladets artikel. :)
http://www.aftonblad...ticle2195288.ab
Tungt för Leksand. Måste vara grymt besvikna på toppspelarna med Ed Belfour i spetsen. Fortfarande helt öppen och fruktansvärt spännande strid i toppen av tabellen nu när Rögle hakat på igen.

Edited by Spacer, 05 April 2008 - 10:56.

#263 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 07 April 2008 - 09:48

Oh fy f*n vad det är spännande nu! :ph34r: Har blivit så jämt som man fasade.
Rögle upp på samma poäng som Malmö bara målskillnad nu. Där fick man för att man snackade om Rögles ”teoretiska chans”.
Vilka derbyn det kommer bli på Tisdag får skaffa nervmedicin. Malmös ineffektivitet i powerplay har kostat dom segern i de två senaste matcherna skulle jag säga, det håller inte i så här täta matcher. Jag hoppas laget kan ladda om och hitta tillbaka till det fina lagspel man visade upp tidigare i kvalserien annars är vi illa ute är jag rädd. Leksand mot Brynäs blir ju sjukt spännande också. Brynäs nere på tredje plats och Leksand som fortfarande har en chans trotts allt. Misstänker att det kommer bli målkalas i de sista matcherna med mycket nerver där det organiserade spelet kommer bli lidande. Hoppas domarna kommer hålla en jämn nivå. Så att det blir lagen som får avgöra detta. Nu j*vlar sänker vi Rögle hemma. :rambo:

#264 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 07 April 2008 - 11:06

Hoppas verkligen att Brynäs klarar sig kvar. *håller tummarna*

kvalet till elitserien är mycket mer spännande än sm-slutspelet.

#265 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 April 2008 - 12:49

Hoppas på Malmö och Brynäs, men nu får verkligen Malmö det tufft...kan de slå Rögle hemma? Det verkar inte spela någon roll om de leder...sen en nervpirrande avslutning mot Leksand borta, som i och för sig visar upp osäkerhet kring målvaktsspelet.
*Hockey och superhjältar*

#266 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 April 2008 - 19:33

Bra avslutning igår på finalmatchen. Trodde det skulle bli enkelt för lhc inför tredje men istället blev en rysare. :D Surovy skadad. :( Hoppas det inte är altför allvarligt han missar iaf andra finalen.

#267 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 08 April 2008 - 20:35

oj, oj vilken spänning i kvalserien 4 lag på 16p inför sista omgången. :o :D Leksand helt borta från elitserien nästa säsong.

känns så skönt att luleå slapp kvalserien... :ph34r:

#268 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 April 2008 - 20:40

Var ju tvungen att kolla tabellen. Tight där :o
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#269 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 09 April 2008 - 10:15

Huh, Vilken gastkramning det var igår. Malmö kan uppenbarligen inte slå Rögle. Det var iaf jätteskönt att Söderberg kvitterade i slutet, hade svidit om Rögle slått Malmö hemma i en sån viktig match och därmed förmodligen sett till att snuva oss på elitserieplatsen, nu är det iaf helt öppet inför sista rundan. Jag hoppas ju också på Malmö och Brynäs, fast jag hade gärna sett två skånelag i elitserien, hade blivit sköna derbyn. Men ärligt talat nu måste de utöka elitserien med två platser att bredden finns är ju uppenbart de fyra lag som ligger på 16 poäng har sett jämnbra ut, alla kan slå alla. Det hade fått mer liv i elitserien. Rögle ska visst också bygga ny arena och satsar för framtiden, Malmö och Brynäs är dessutom publikdragande lag. Jag tror det hade varit bra för hockeysverige med en utökad serie. Nu blir det jättespännande på Torsdag. Vilka två lag som än går upp av dessa fyra är alla värda enligt mig.

Edited by Spacer, 09 April 2008 - 11:48.

#270 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 09 April 2008 - 11:28

Snart, snart över. Äntligen! :wub:

Luleå har redan börjat träna för nästa säsong. :D Ingen rast och ro för hockeyspelare.

Den 8 mars tog Luleå Hockeys säsong slut när laget besegrade Timrå samtidigt som Linköping tog poäng mot Mora. Elitserieplatsen var säkrad och supportrarna kunde andas ut.
En månads semester är nu över och i måndags drog försäsongsträningen i gång när spelarna samlades i Luleå. På tisdagen gick laget på is och kommer att köra hårt en tid framöver.

- Det kommer att bli fyra isträningar i veckan samt fem-sex fyspass, berättar tränaren Roger Kyrö.

Träningen kommer att pulseras, med tanke på att det är svårt att orka köra så hårt i 12 veckor.

I slutet av maj försvinner isen och då blir det barmarksträning kombinerat med lite annat.

- Vi drar i gång brottningen om ett par veckor, säger Kyrö.

#271 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 April 2008 - 21:22

Läste precis tidningarna och glädjer mig att Brynäs blir kvar i Elitserien :)

Men jag trodde faktiskt att Malmö skulle ta den andra platsen :rolleyes:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#272 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 10 April 2008 - 21:22

Vilken dramatik i kvalserien! Brynäs och Rögle!! klara för elitserien nästa år. De två lagen som satsat hårdast för att komma till elitserien lyckades inte alls att göra det. :o Rögle ska tydligen också få en ny arena.

Edited by GaterGirl, 10 April 2008 - 21:23.

#273 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 10 April 2008 - 22:10

Tungt. Tråkigt att Malmö inte kunde hålla uppe sitt fina lagspel som man visade i första halvan på kvalserien. Malmö kändes bättre rustade för elitserien än man kanske gjort sen 90-talet med ny arena, fin junioverksamhet och organisatonen med ledare och tränare rent allmänt. Så det är en besvikelse att laget faktiskt vek ner sig. Man gjorde dessutom en del märkliga byten där Belfour kunde spela Leksand spelare helt fria och det blev ett mål. Typiskt när det är nervigt i laget men man har inte råd med sånt i en sån här tät serie. Sedan försökte man bevaka sin ledning med defensiv hockey alldeles för tidigt kändes det som. Vi hade matchen men gav bort den. Vi kunde också haft ett bättre läge om vi slått Västerås hemma som ju bara vann en match i kvalserien, och den mot Malmö. Finlandskedjan med Nieminen i spetsen mattades av otroligt ju längre kvalserien gick hade Nieminen varit lika het här som i början hade han skickat in både puck och Belfour i kassen för detta skulle vi bara ha. Märkligt. Men det är glädjande för Rögle och Kenny Jönsson som verkligen visat upp stor klubbkänsla. Sedan har de haft ett grymt bra powerplay genom hela kvalserien där har Malmö sviktat. Får se vad det blir för satsning i Malmö nästa säsong. Då måste man upp känns det som annars förlorar man nog både sponsorer och supportrar till slut. Jag hoppas man fortsätter på den fina linje man är inne på med de här tränarna dock, att en del egna produkter/juniorer kan ta plats i laget nästa säsong och att man kanske kan förstärka med ett par riktiga pådrivare. Gärna spelare i stil med Frank Banham som var bra idag och sköt på allt som fanns. Men det här känns som ett mycket tungt slag för Malmö. Roligt att Brynäs höll sig kvar. De hör hemma i elitserien och kan dra publik. Positivt att det blir ett mindre Norrlandslag nästa säsong. ;)

#274 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 April 2008 - 06:57

Tyckte nog också att Malmö var det låg som borde gå upp, men å andra sidan är det alltid lite coolt när underdogs och småstadslag kommer upp.

Heja Rögle!

#275 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 11 April 2008 - 15:57

Surovy missar resten av finalerna. :(