Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Razor + Säsong 4

• Please log in to reply
393 replies to this topic

#251 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 February 2010 - 19:53

Turen har nu kommit till säsong 4 för min del. Scrollade vääääldigt snabbt ner på sidan med andan i halsen, livrädd för att ögat skulle fastna vid något avslöjande ord. Kommer göra mitt bästa för att blunda om någon skriver något här. :)

Nåja, säsongen inleds med webisoderna Razor Flashbacks. Skillnad i kvalitet jämfört med dem jag såg som hörde ihop med säsong 2. Fick min förklaring sen när jag läste att dessa är tagna från själva Razor där de inte fick plats. Kul grej att de ändå visar dem tycker jag. Här var det intressant att få se en ung Adama och några händelser i hans liv som hjälper till att forma honom till den han nu är. Tycker bäst om episoden när han upptäcker experimenten som cylonerna utför på människor och vi vet ju alla vad de leder till... Åh, vill se mera av den biten!

Edited by Synon, 28 February 2010 - 19:54.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#252 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 February 2010 - 23:08

Razor

Resumé över tidigare händelser med Pegasus och dess amiral Cain. Mycket kärt återseende måste jag säga :)

Vi får följa Pegasus både under Cains befäl, men även tiden efter när Lee är boss där. På ett snyggt sätt lotsas vi igenom hoppen fram och tillbaka mellan dessa tidsepoker.

Löjtnant Kendra Shaw. Som Lee säger till henne: "Du är ett mysterium. Vem är du?" Ja, vem är hon egentligen? En ung tjej som fått plats på Pegasus och vi får följa hennes upplevelser där. Första dagen får hon hjälp att hitta rätt av Gina Inviere. Inviere, gammalgemenska för återuppståndelse, säger hon till Gina. Stämmer bra det för Gina är ingen annan än en kopia av Number 6. Då måste det vara hon som senare blir fången och torterad på Pegasus. Ska bli intressant att se vad som föranledde den händelsen.
Lt Shaw infinner sig på bryggan för att anmäla sig till tjänstgöring hos sin nya chef, amiral Cain. Den senare är inte nådig mot den stackars nykomlingen och när Shaw lämnat bryggan säger hon med ett leende att det var dagens mellanmål. Ha ha, vilken quinna! Underbart att se henne igen.

Attacken mot skeppsvarvet där Pegasus befinner sig. Hur de tvingas göra ett nödhopp utan några som helst beräkningar. Resultatet kan bli att de kan hamna var som helst. Men med missiler på väg så har de inget val. Intensivt.

Lee blir så imponerad av Shaw att han gör henne till sin sekond på Pegasus. Hädanefter major Shaw. Vi får se henne ha vapenträning med soldater. Wow, vilken underbart cool och häftig tjej. Det här kommer bli riktigt intressant med två starka (kvinnliga) personligheter. Kan inte bli annat än en underbart underhållande stund framför tv:n.
Pegasus skickas på sitt första uppdrag under Lees befäl. De ska ta reda på vad som hänt en försvunnen raptor. På Galactica berättar Sharon om en art cyloner som undgick skrotning och sägs vakta en hybrid. Guardians kallas dessa cyloner. Adama minns för 40 år sedan då de misstänkte att cylonerna höll på att utveckla ett supervapen, kan det vara detta som det gällde? Han är bekymrad om det är så och de har människor som fångar. Han såg ju med egna ögon experimenten som cylonerna den gången utförde på människor. Det får inte hända igen, säger han.

Efter att Pegasus med nöd och näppe undkommer cylonernas attack mot skeppsvarvet går rykten ombord vad som hänt. Cain säger att hon vill ha fakta och inte rykten. Skickar två raptorer för att hämta information. Dags att meddela besättningen det de fått reda på. Hon samlar sig innan hon lyfter mikrofonen. Inget positivt besked hon har att komma med. Hon håller ett intensivt tal där hon säger de ska visa cylonerna, som startade kriget, att det är inte över så länge Pegasus finns där. "So say we all" sprids som en löpeld genom skeppet. Starkt.

Senare utspelar sig en scen som gör att jag undrar om det är nu det har slagit slint i Cains hjärna. De är på väg att anfalla cyloner när fler skepp dyker upp. En fälla? Hon beordrar sekonden att skicka iväg alla skepp de har. Han säger diskret till henne att de är i underläge. Det enda rätta vore att dra sig tillbaka. Hon ser på honom och ber honom högt ge henne sitt vapen. Tveksamt ser han på henne, men räcker henne sitt vapen. Tystnaden sänker sig på bryggan när de andra hör vad som står på. Cain ser iskallt på sin sekond och skjuter honom. What? Alla runt omkring ser chockat på. Cain vänder sig lugnt mot Fisk och säger att han är hennes nya sekond. Säger att hennes order fortfarande gäller. Kan han utföra den? Stackarn, vad har han för val? Vägra och bli skjuten även han?
Pegasus får betala ett högt pris för anfallet. Räddningen kommer i form av en civil flotta som de stöter på... Glädjen byts snart ut till sorg då Cain ger order om att de ska ta allt de behöver från flottan. Lämna de kvarvarande till sitt öde. Strandsatta. De är i krig nu och de militära behoven går före allt annat. Grymt. Men så är även krig det. Suddar ut de mänskliga dragen. En fråga om överlevnad i de flesta fallen kan jag tänka mig.

Cain ger order till Thorne att förhöra fången, Gina. Eller det som hon numera kallas. Hon är ju inte längre en av dem, en människa. Hon är en maskin. En cylon. Programmerad att bete sig och känna som en människa. Cain tycker de ska se hur långt de kan gå. Testa dess gränser. Smärta. Förnedring. Skam. Använd all kreativitet du anser vara nödvändigt säger hon till Thorne.

Slutet på första kriget mot cylonerna. En ung Helena får order av sin skadade far att ta hand om sin lillasyster och ta sig till skyddsrummet. Lucy, lillasystern, snubblar samtidigt som cylonerna närmar sig dem. Hon blir liggande och Helena skriker åt henne att hon ska komma. Men Lucy tar sig inte upp och Helena lämnar sin syster och tar sig till skyddsrummet. Hon hör Lucys skrik efter henne. Sätter sig ner och håller händerna för öronen. Precis då tar kriget slut och cylonerna ger sig av. Hon går ut och letar efter Lucy. Hittar hennes docka på marken. Ingen Lucy. Ser upp mot himlen där cylonernas skepp lämnar planteten. Mycket stark och gripande scen som ger en förklaring till Cains hårdhet. Som hon säger, ibland måste man offra någon. Hon vet vad hon talar om för hon lämnade sin egen syster i cylonernas våld.

Cain säger till Shaw att så länge du kan sätta din fruktan, din vämjelse åt sidan är du en razor (knivsegg). Vi måste alla vara det om vi ska överleva. Ett vapen känner ingen frukan eller rädsla. Jag anar att här har vi förklaringen till avrättningen av hennes sekond.

Riktigt nervkittlande och känslostarkt att följa uppdraget som Starbuck och Shaw är på. Wow. Hybriden. Cylonernas Gud som han själv säger. Naturligtvis krånglar bomben de ska detonera på skeppet och någon måste utlösa den manuellt. Shaw, som blivit skadad, tar den uppgiften genom att tvinga bort Starbuck under vapenhot. Shaw gör det för att betala igen för de hon själv gjorde mot de civila i flottan som de angrep. Hon möter hybriden som säger att Kara Thrace kommer leda till människornas undergång. Hon är apokalypsens budbärare. "All this has happen before and will happen again."

...

Så fort Cain gör entré så blir jag helt lyrisk. Vilken fantastisk karaktär och vilken skådespelerska. Ren njutning att se. Och inte nog med det så dyker en till stark karaktär upp: Kendra Shaw. Cains arvtagerska kunde det varit. Synd bara att de har ihjäl dem båda :) Härliga scener mellan Starbuck och Shaw. Starkt manus som bjuder på en massa spänning och intressanta händelser. Gillar att de spinner vidare på tidigare händelser. I synnerhet när det handlar om Cain och Pegasus då det avsnittet hör till favoriterna.

Ps. Ja, några episoder från webisoderna fanns med här: dem med Adama och upptäckten han gör på planeten.

Edited by Synon, 28 February 2010 - 23:11.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#253 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 05 March 2010 - 21:27

Väntar på fortsättningen av Synons kommentarer, alltid trevlig att läsa långa inlägg om avsnitt man sett.

#254 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 05 March 2010 - 21:38

Gulligt av dig :) Var lugn, när helgen är över så blir det fart här igen!

#255 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 March 2010 - 00:51

Fick lite tid över mellan allt filmtittande och klämde in ett avsnitt :)

01 He That Believeth in Me

Uppjagad stämning på Galactica när de hör Starbucks röst i högtalarna. Tigh lyfter pistolen och skjuter Adama. Han ser chockerad ut innan han inser att det är hans hjärna som spelar honom ett spratt. Vetskapen att han är en cylon har satt sina spår och oron för vad det kan innebära. Samtidigt får vi följa Anders som är ute i sin viper för att strida mot cylonerna. Han möter en av dem och får ögonkontakt. Närbild på centurion och dess röda ljus som speglar sig i Anders ögon. Snyggt gjort förresten. Är det inbillning från Anders sida eller händer det? För efter detta så drar sig cylonerna helt plötsligt tillbaka till allas stora förvåning. Hm, vad hände egentligen? Skickade cylonerna något slags meddelande till Anders eller la in en programmering i hans hjärna kanske? Hm, intressant. Jag kan inte låta bli att fundera om de verkligen är cyloner eller något som cylonerna hittat på? Var det inte Wylie som skrivit något om det? Att det kunde ju ha hänt på Nya Carprica, alltså att cylonerna mixtrat med deras hjärnor.

Starbucks glädje över att vara tillbaka förbyts snart till ilska då Adama beordrar alla att dra sig tillbaka samtidigt som soldater riktar sina vapen mot henne. Det visar sig att hon tror att hon varit borta i endast sex timmar när det i själva verket handlar om två månader. Cottle undersöker henne och finner inga bevis på att hon inte är den hon säger sig vara. Dock finns misstanken kvar hos dem alla att hon kanske kan vara en cylon. 1. hennes långa frånvaro 2. det hon säger att hon funnit Jorden och kan visa dem vägen, vilket inte är densamma som de nu följer 3. hennes viper var helt oskadd... Starbuck kämpar med att få Adama att lite på henne, tro på henne. Striden inom honom är uppenbar, men han kan inte tro på henne fast han så gärna vill det.

Baltar är inte så nöjd med sin nya situation. Han har hamnat i dårarnas hus som han säger till Number 6. Dyrkad av dem som ser upp till honom som någon slags messias. Trots det kan han inte motstå en av de kvinnliga dyrkarna...hehe, Baltar i sitt esse.
När de senare kommer in med en svårt sjuk pojke som de vill att han ska bota får han sig en tankeställare. På natten, när alla sover, går han fram till pojken och ber Gud att skona honom. Ta honom i stället som begått så många synder. Senare när han är på toaletten så blir han överfallen och med kniven mot strupen frågar Number 6 om han menade vad han sa? Att ge upp sitt eget liv för pojkens skull? Ja, svarar han. Naturligtvis klarar han sig och naturligtvis överlever pojken. Sammanträffande? Eller?

#256 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 07 March 2010 - 09:55

Jag kan ju passa på nu att klistra in vad jag skrev om det här avsnittet:(postade det på TV-land men inte här:

4x01
He that believeth in me.

Jag har sett till att inte ha sett någonting som handlar om säsong4 innan, inga trailers och inga promos så jag trodde verkligen att Tigh sköt Adama.
Intressant det här med att alla cylonerna avbröt när de såg Anders, tyckte det såg ut som att efter cylonen blinkat åt honom så blinkade han tillbaka en gång men jag kan ha tolkat det fel.
Stackars Andrers också som säger att han skulle älska Starbuck oavsett samtidigt som hon säger att hon skulle skjuta honom ifall hon upptäckte att han var en cylon.
Så hur kommer det sig att Starbuck bara varit borde några timmar medan det har gått månader för de andra, dessutom det nya skeppet när man såg det gamla explodera. Ska bli kul att få svar på de frågorna.
Jag vill ha lite funderingar från de 4 "nya" cylonerna också varför t.ex Athena inte känner igen de. Visserligen har de väl sagts att cylonerna har blivit programmerade att inte tänka på de, men vet de 4 nya det?.

#257 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 March 2010 - 10:02

Imponerande hur långt du har kommit, Synon! :) Själv sitter jag fortfarande och väntar på min säsong ett-box, fast nu har jag i alla fall beställt och fått hem säsong tre och fyra, så alla säsonger finns till slut i min ägo. Synd att "the Face of the Enemy" inte finns med i säsong fyra-boxen bara! Fast å andra sidan bra att man inte måste köpa Razor vid sidan av, så...
*Hockey och superhjältar*

#258 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 March 2010 - 12:34

Kul Magnus att du la in det du skrev om avsnittet. Fortsätt gärna med det.
Jag tror att Starbuck hamnade i en sorts time warp eller vad man nu ska kalla det. Allt för att hon skulle hinna tillbaka för att lotsa flottan rätt. Men jag undrar vem som hjälper henne? Intressant att se lite mer av detta.
De fyra är jag väldigt nyfikna på: är de verkligen cyloner? Kan det vara så enkelt? Känns som att det borde finnas en twist här... O well, får ge mig till tåls ett tag.

Kermit: tycker du? Jag känner själv att jag stannat av rejält, men det är ju tack vare att Oscarsgalan trängde sig före i kön. Och helst vill jag spara säsong 4 tills jag kan se den i ett svep. Ok, ibland är det svårt att låta bli att klämma in ett avsnitt trots allt. Men nästa vecka blir det BSG för hela slanten iaf - ser fram emot det :)

#259 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 March 2010 - 13:52

Du har absolut kommit långt, det känns som igår som du var inne på säsong ett eller två. Och absolut om man jämför med mig som inte ens lämnat idéstadiet. ;)
*Hockey och superhjältar*

#260 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 March 2010 - 19:35

Ganska skönt faktiskt att Oscarsgalan är över så att jag äntligen kan återgå till kära BSG :)

02 Six of One

Stark scen som utspelar sig i Roslins hytt dit Starbuck tagit sig med våld. Hon försöker få Roslin att lyssna på henne, men talar för döva öron. Adama och vakter kommer dit och vilt skrikande förs hon bort. I panik skriker hon att spåret till Jorden blir svagare och svagare ju längre bort de åker. Bra spelat av Sackhoff.

Cylonerna diskuterar centurionernas tillbakadragande i striden mot människorna. 6 säger att de kände de fem ombord och ville inte strida mot dem. Cavil tror inte på det och säger att de beslutat att raiderskeppen ska omkonfigueraras vilket gör 6 upprörd. De är kännande varelser och han kan inte göra så mot dem, leka Gud. Det finns bara en Gud. Cavil säger att han vägrar ha raiderskepp med egen fri vilja. Ok, så då stämmer det alltså att Chief & Co är cyloner? Vad tråkigt, jag hade väntat mig en mer raffinerad lösning på den storyn. O well, kan inte få allt. Och än är det ju inte över...

Ombord på Galactica diskuterar de fyra vem den femte är. De misstänker att Baltar kanske kan hjälpa dem med det och Tory får i uppgift att komma Baltar nära. Borde ju inte vara så svårt: attraktiv kvinna, Baltar... Consider it done!
Hon träffar Baltar på fiket och de visar sig att Baltar fått sällskap av... Baltar! Haha. Lite småkul. Men vänta nu, är det så det är? På det här sättet som cylonerna har kontakt med varandra, med sina kopior? Hm. Känns ganska uppenbart. Har jag missat det tidigare?

Under tiden säger Lee farväl till alla då han ska lämna dem för att ingå i The Quorom of Twelve. Ska väl föreställa sorgligt, men mig berörde det inte så värst mycket. Bye bye, Lee.

6 gör upror mot Cavil och de som röstade med honom. Med sig har hon två centurioner vars hämningsenheter plockats bort... Det gillar Cavil inte att höra och undrar vad hon egentligen gjort. Hon svarar att han fördummade raiderskeppen, de gav centurionerna förnuftets gåva och de första de fick veta var vad han gjort mot raiderskeppen... Gissa vad de tycker om det? Aj då. Centurionerna öppnar eld och skjuter ner dem. 6 rycker till men hejdar dem inte. Wow. Spännade! Och vad kommer det nu att innebära för centurionerna? Intressant indeed.

Så gulligt slut: Adama ger naturligivis Starbuck en chans. Men det är endast Helo och en handplockad besättning som vet om det. Officiellt går uppdraget ut på att leta efter mat. "Go find Earth", säger han till en rörd Starbuck.

...

Riktigt spännande och intressant vad som händer där borta hos cylonerna. Och Starbuck - vad var hon med om egentligen? Ser fram emot fortsättningen. Åh, så skönt att vara tillbaka på Galactica. Missed you :D

#261 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 08 March 2010 - 21:20

Jag kan ju låtsats att jag ser BSG i samma takt som synon nu ;)

4x02 Six of One:

Kul att Baltar ser Baltar, jag hade hoppats på någong gång att caprica skulle få reda på att Baltar ser six och vice versa men det här var ju nästan bättre, nu hoppas jag bara att six ska börja se six också.
En sak som jag tänkte på under cylondiskussionen om de final five var att han pratade om att alla cylons har många kopior de fick mig att fundera på om the final five möjligen var unika, alltså att det bara fanns en enda kopia av varje.
Ska bli intressant att se vad allt det här leder någonstans.

#262 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 March 2010 - 21:32

Men vad trevligt att få sällskap, välkommen :)

Det där var ju riktigt intressant som du skrev om de fem. Är de unika så ska de väl inte finnas fler av dem kan man ju tycka. Good Point. Får nog se ett till avsnitt ikväll tror jag.

#263 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 March 2010 - 00:31

Re-post for the benefit of Ms. Synon.

4.01 - He That Believeth in Me

It's fraktastic, it's frakalicously good. It's back. :D Riktigt intensiv och bra början också, spännande hela tiden.

Baltar som obekväm religiös ledare. I love it. :D

De "nya" cylonerna blev det mest intressanta tycker jag. Varje scen dom var med i fick en extra laddning pga vad dom nu visar sig vara. Och deras "klubbmöte" var fantastiskt. Ännu bättre var scenen när dom undersöker Starbucks Viper. Som är sprillans ny... courtesy of the Cylons eller är det nåt större som pågår? (Gav gud henne en ny Viper? Ja ok det var löjligt.) Jag är dock rätt säker på att Starbuck inte är en cylon. Men nånting är det ju med henne. Nåt som inte kommer att avslöjas i första taget misstänker jag. Inte heller den sista cylonen. Kanske mot halvsäsongsavslutningen.

En sak som talar för att den sista modellen inte är någon på Galactica (men som iofs inte utesluter Starbuck) är att det inte kom någon fler till deras lilla get together i slutet av förra säsongen. Min spontana gissning nu: Tom Zarek

Vilken chock det blev när Adama blir skjuten igen, men av Tigh den här gången :o och så var det bara en hallucination *pust*

Jag har försökt undvika spoilers inför den här säsongen men det räckte det med att ha sett promon för s4 där Tigh drar pistolen mot Adama för att förstå att det skulle komma och sen var det ganska givet att det inte var verkligt utan bara vad som nu är Tighs värsta mardröm, att Precis som Boomer inte ha någon kontroll över sin programmering och skjuta Adama.

Och så självklart måste man få vänta i en hel vecka innan man får reda på vad som kommer hända med Roslin.

Såna där cliff hangers irriterar mig. Precis som förra säsongen när Adama hotade att skjuta sönder templet på den där planeten.

Undrar om Adama tänker på den där varningen om Kara som han fick i Razor. För jag kan inte tro att han glömt bort det fast det var några månader sen.

Jag tyckte också att det var konstigt att det inte togs upp, men å andra sidan så hände det väldigt mycket och vissa saker fick skjutas åt sidan. T.ex. hade jag gärna velat se en scen med Tyrols familj.

Six kanske känner att flera av de fem är i närheten men inte alla. Eller så är det nån som finns på Galactica nu men inte då. Eller så är det nån som som sagt kanske aktiveras senare... The possibilities are endless. :) Men jag tror inte att det är nån av huvudkaraktärerna.

Jag ångrar eller beklagar rättare sagt att s3 inte släpptes snabbare på DVD som man hade hunnit se om allt. Men det få helt enkelt bli i sommar när det blir uppehåll.

4.02 - Six of One

Ååååh, vad bra det här var. :wub: Un-frakkin-believeable.

Jag älskar verkligen alla scener på Cylon basestars. Musiken, den udda stämningen. Mmmmm. Och alla cylons var med fast dom inte egentligen hade några repliker utan bara att dom behövde vara där. Tack för det RDM! Jag har alltid hakat upp mig på det tidigare när någon modell inte varit närvarande vid nåt möte. Och äntligen fick man veta numren 1, 2 och 4 som tidigare bara varit kända som Cavill, Leoben och Simon. Jag blev helt lycklig när Number one berättade det. :D Och sen, oenigheterna, centurions får högre medvetande. I just love it. Jag gissar att 268 kommer att väcka upp treorna nu.

Det enda som jag inte tyckte var så intressant i avsnittet var Strbuck storyn. Ja, det och Apollos kramkalas. :P Men jag hade iofs trott att dom skulle älta huruvida Starbuck talar sanning mycket längre. Så jag är glad att det gick vidare på slutet.

Och Baltar ser...Baltar?? WTF? Vart var Six? Kan han inte se dom samtidigt eller...? Kommer Six att börja se sig själv nu?? Uuuuh... *Kortslutning i hjärnan*

Frågan är väl också om Tory börjar tro att Baltar är en cylon nu när han började snacka om musiken där? Jag var nyfiken på hur dom fyra trodde att dom skulle få nåt ur Baltar utan att röja sig själva.

Jag måste säga att efter att inledningsvis ( i förra säsongen) vara väldigt skeptisk mot dom fyra, speciellt Tigh som cylons börjar det bli riktigt intressant nu. Jag tror man behövde det där säsongsuppehållet för att bearbeta att dom skulle kunna vara cylons. Sen får man se hur dom ska lyckas knyta ihop det för det finns fortfarande en hel del luckor där.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#264 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 March 2010 - 09:39

Thank you my dear, Wylie, för att även du delar med dig. Så roligt att läsa hur ni andra upplevde det när ni såg det första gången. Wylie, din glädje över avsnitten får texten att vibrera - underbart!

Jag tvivlar oxå på att Starbuck är en cylon. Men vad är hon? Vem är det som hjälper henne? Leder henne till Jorden och tillbaka på så kort tid enligt henne själv. Skeppet som är som nytt. Jag tror det måste vara någon slags manipulering med tiden (sett för mycket Star Trek månntro? haha). Undrar faktiskt lite över Roslins roll i det hela nu, för enligt Starbuck är de på väg åt fel håll, men det är ju Roslin som bestämt färdvägen... Suspekt.
Skönt att de gick vidare med Starbuck och lät henne komma ut ur cellen. I början på avsnittet var det jättebra som jag skrev, men sen blev det faktiskt lite tjatigt att se henne ligga där på golvet och kvida. :rolleyes:

Vilken kick när det handlade om cylonerna, precis som du skrev. Och centurionerna som fått högre medvetande - oj oj. Riktigt intressant att få se vart det leder.

Baltar, ja. Jag blev oxå förvånad när Baltar dök upp hos Baltar :D Mycket intressant att se vad det egentligen innebär. Smidigt sätt de löste det här med Tory och Baltar faktiskt. Gillar scenen när han började prata om musik (hm, suspekt kan tyckas, men alldeles för uppenbart.) och hennes min. He he.

Tigh & Co var jag in i det sista osäker på om de verkligen var cyloner. Men som du skrev, behövdes kanske tid för att det skulle falla på plats. Jag fick ju inget säsongsuppehåll direkt, men en paus iom Oscarsgalan blev det ju.

En sak jag verkligen gillar med BSG är det lösa trådarna som dinglar överallt och hur snyggt de återkommer till tidigare händelser och spinner vidare. Love it!

Eftersom jag inte vågar kika i tråden vad som skrivits tidigare med risk att bli spoilrad, så uppskattar jag verkligen när ni klistrar in det ni skrivit om avsnittet tidigare. Stort tack till er :hug:

Edited by Synon, 09 March 2010 - 09:40.

#265 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 March 2010 - 21:08

03 The Ties That Binds

Jaså, nu fick vi förklaringen till varför Boomer gick emot sina egna kopior och tog Cavlins sida: de har ett förhållande! Två cyloner. Snacka om att de håller på att utvecklas med stormsteg. Är de verkligen fortfarande maskiner eller kan de börja räknas som människor nu då de är kännande och medvetna varelser?

6 pratar med Cavil om kraven de har för att gå med på vapenvila: han ska genast sluta med lobotiseringen av raiderskeppen och D'Anna ska återupplivas. Motvilligt går han med på kraven och skeppen ger sig iväg. Efter hoppet inser 6 att återupplivningsskeppet inte är med dem och att Cavlins skepp omringar dem. Sakta går sanningen upp för dem: han tänker döda dem. På riktigt. Otroligt spännande och intressant den här delen nu med cylonerna som är delade i två läger. Hur ska det sluta?

Chief sitter i baren med Tory och de diskuterar hur de känner det nu när de är medvetna om att de är cyloner. Tory verkar gilla den förändringen, gillar alla känslorna som far omkring i kroppen. Chief däremot säger att han avskyr förändringar. Medan de pratar så smeker Tory sakta hans armbåge och självklart är det precis nu som Cally kommer in och ser det. Naturligtvis tror hon att han är otrogen och låter alla där få veta det. Senare på rummet så hittar hon en lapp där en mötesplats är angiven. Hon beslutar sig för att i lönndom spionera på mötet som hon tror är ett kärleksmöte mellan hennes man och Tory. Döm om hennes förvåning då det inte stämmer. Chocken när hon får reda på att de är cyloner. Hennes egen man är en cylon. Som brukligt är i liknande scener så tappar hon naturligtvis något vilket får de andra misstänksamma. Upprörd tar hon sig tillbaka till deras rum där Chief finner henne. Han säger att han inte är otrogen. Han står i bakgrunden och hon står närmast i bild.Dåligt gjort tycker jag att de gjort scenen med de gula stjärnorna som sprids likt en saftblandares ettriga ljus. Chief röst låter väldigt burkig (ja, vi vet. Han är cylon, en maskin. Ni behöver inte skriva oss på näsan). Yes, jag förstår tanken med det, symbolisera hennes tumultartade känslor, men jag tycker det var dåligt genomfört. Billigt.

Nej, vad gör du Cally? Efter att ha slagit ner Chief med en enorm skiftnyckel tar hon med sig Nicky till en luftsluss. Oh no, inte det! I sista sekund kommer Tory in trippandes. Snabba ryck minsann mellan de nya cylonerna. Lugnt och förtroendegivande pratar hon Cally tillrätta som verkar vakna upp ur en dröm och ångrar vad hon var nära att göra mot Nicky. Storgråtande låter hon Tory hålla i Nicky och - out of the blue - så får hon en smäll så hon far över golvet. Shit, vad hände? ;) När hon vaknar till inser hon vad Troy är på väg att göra. Likaså vi. Bye bye Cally...

#266 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 10 March 2010 - 21:45

03 The Ties That Bind

Vad jobbigt, Cally var en av mina favoriter. Jag hoppades verkligen att hon inte skulle göra det, så jag blev ju glad över när hon blev övertalad av Tory men sedan så dödar Tory henne iallafall är det någon jag inte gillar nu så är det Tory hon får gärna bli avslöjad som Cylon för presidenten och bli utslängd från luftslussen.

Men jag gillade iallafall när Cally fick reda på att Tyrol var en Cylon, jag tycker alltid det är intressant att se reaktionerna på så stora hemligheter.

ETA: Följande skriver jag idag, 10 Mars 2010: Den där sista meningen är en av anledningarna till att jag gillar superhjälte-series och filmer.

#267 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 March 2010 - 21:59

Jag håller med dig att det är intressant att se reaktionerna då hemligheter avslöjas. Gillar därför att se hur de fyra diskuterar sinsemellan det faktum att de är cyloner.
Jaså, så du gillar Cally? Själv tycker jag varken bu eller bä då jag tycker hon varit ganska blek och intetsägande. Nej, dissa mig inte nu :P
Scenen där den iskalle Tory helt plötsligt sopar till Cally tyckte var som en spark i solar plexus för den kom så abrupt. Riktigt bra gjort!

Kul att du fortsätter lägga in dina reflektioner så kan vi ju låtsas att vi ser dem samtidigt :)

#268 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 March 2010 - 22:11

4.03 - The Ties That Bind

Jag hade verkligen inte väntat mig att det här avsnittet skulle vara bättre än det förra men nog fan var det det.

Rent och hållet mästerverk. Från en av dom första scenerna där Adama bara sätter sig ner och börjar läsa en Caprica kiosk deckare för Roslin. Underbart. :) Scenerna mellan Anders och Kara var det bästa jag sett med nån av dom karaktärerna på länge. Men framför allt var det här Callys avsnitt. Och dessutom så mörkt och chockerande som bara BSG kan. Självmordet hängde verkligen i luften men jag köpte inte att hon skulle gå så långt förrän dom slog hem det med att avslöja Tyrols hemlighet. Självklart tippade det det över våg skålen med råge. Därför blev jag också väldigt paff när Tory slog till henne. Jag trodde verkligen hon skulle göra det själv. Däremot tror jag inte att det vara av elakhet eller för att hon vill ha Chief för sig själv utan helt enkelt om hänsynslös självbevarelsedrift. Nicki Clyne imponerade massor i det här avsnittet.

Inbördes striderna mellan cylonerna fortsätter att fascinera. Jag kan knappt vänta tills treorna kommer tillbaka. :)

Men alltså en grej störde mig verkligen och det är varför Adama skickar så många och viktiga personer med Starbuck när han inte ens vet om hon bara svamlar eller inte. Massor av piloter följde ju med, alltså visst tusan behövs dom mer på Galactica. Jag trodde hon skulle få typ en Raptor och kanske en person till för att hjälpa till. Helt absurt.

Äntligen är Tom Zarek tillbaka också. Mera politiskt rävspel. :)

-Gangstagrass

#269 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 March 2010 - 22:23

Tror absolut inte att Tory gjorde det för att få Chief för sig själv. Är nog bara som du skrev av hänsynslös självbevarelsedrift. Visst var hon bra här? Snacka om att karaktären har utvecklats hästlängder och bara till det bättre. Så otroligt iskall. Henne vill jag inte ha som fiende.

Aah, nu när jag ser vad du skrev om att Adama lät så många personer (och viktiga) följa med Starbuck så är det faktiskt lite ologiskt.

Tom Zarek: han såg lite lurig ut där... Har han något han funderar över månntro? :)

#270 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 March 2010 - 22:27

Tror absolut inte att Tory gjorde det för att få Chief för sig själv. Är nog bara som du skrev av hänsynslös självbevarelsedrift. Visst var hon bra här? Snacka om att karaktären har utvecklats hästlängder och bara till det bättre. Så otroligt iskall. Henne vill jag inte ha som fiende.

Nej inte egentligen. Jag har alltid hävdat att det var fel person att göra till en cylon just för att hon inte är en bra skådis. Hon är rätt bra i det här avsnittet men rent allmänt gillar jag inte alls Tory.

Men jag kan förstå varför du trodde att jag pratade om henne. Det blev lite konstig syftning där. Nicki Clyne spelar Cally.

-Gangstagrass

#271 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 10 March 2010 - 22:29

Ja Cally var en favorit har gillat henne nästan sedan början, men hon fick sig en svacka när hon sköt Boomer så där.
Det gillade jag absolut inte. Så det tog ett tag innan hon var tillbaka in my good graces igen.

#272 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 March 2010 - 22:33

Ja men då är jag med. Tänkte bara på karaktärerna och handlingen, inte så mkt på att du nämnde skådespelerskan. Tory har inte stuckit ut nämnvärt tidigare, men här tyckte jag hon var härligt iskall. Men det kanske inte varar...
Nicki Clyne kan jag inte påstå att jag fastnat för direkt. Tyckte bättre om henne i början, men inte efter att hon blev tillsammans med Chief. Blek figur imo.

#273 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 10 March 2010 - 22:38

jag tror du missförstod mig, jag pratar om karaktären och om att jag inte gillade karaktärens handlande med att skjuta Cylonen.
Men tiden läker iallafall vissa sår och jag blev ledsen över att hon dödades.

#274 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 March 2010 - 22:40

Jag tyckte hon var fruktansvärt bra i det här avsnittet. Väldigt fin svansång.

-Gangstagrass

#275 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 March 2010 - 22:41

Vad tycker du om skådespelerskan då? För karaktären Cally gillade jag i början, men sen blev hon lite tråkigare och särskilt här mot slutet när det kändes som att det enda hon gjorde var att ta hand om ett skrikigt barn. För att hårddra det hela :)