Batman: The Dark Knight Rises
Posted 06 February 2011 - 13:05
Posted 06 February 2011 - 14:40
The Dark Knight Returns har ju en rätt typisk grej med att det utspelas i framtiden/samtidigt som det publicerats. T ex att det är klart och tydligt Ronald Reagan som är president i USA fast han nämns aldrig med namn. Man kan lika gärna säga att Batman Year One utspelas (eftersom det är möjligt) på 80-talet (även om den har vibbar av 70-tals filmer som Taxi Driver) det där är också sådana grejer ,alltså årtalen man inte ska bry sig speciellt mycket om, Millers uppföljare DKSA nämner att att det utspelar sig...var det nu 3 eller 5 år efter The Dark Knight Returns och där är det tydligt USA runt 2001-2002. Om vi ska använda samma grej till filmer, så i Batman Begins så ser man i tidningar (alltså som karaktärer läser i filmen) att det utspelas då när filmen kom ut, alltså 2005. The Dark Knight kom ut 2008, och det är också ett årtal som syns i filmen, men Bruce har varit högst ett år. Det är ju så där tiden fungerar i serier, man ska verkligen inte haka upp sig på vad det är för år nånting utspelas i. Sen tror jag inte att det nånsins nämns vad det är för år i Batman Begins eller The Dark Knight Returns.
Det sägs aldrig vilket år det är, men det sägs hur gammal han är. Det sägs också vilket år hans föräldrar dog och hur gammal han var då. Via lite matematiska konster listar man ut att historien utspelas i mitten på åttiotalet, vilket också stämmer överens med Reagan och Kalla Kriget. Jag tolkade det som att historien inte hänger ihop med den ordinarie kontinuiteten. Vad det finns för tidsmarkörer i Year One minns jag inte (men jag tror att jag åtminstone har läst den). The Dark Knight strikes again har jag som sagt inte läst, så jag vet inget om huruvida det sägs vilket år den utspelas heller. Det behöver ju inte göra det, även om man kan tycka att det är tydligt att det utspelas före eller efter vissa historiska händelser. Sedan kan man ju tänka sig att allt som händer kanske inte händer samtidigt i det universumet som det gör i den så kallade verkligheten. Att tidslinjen slirar mellan de båda historierna är måhända inte så överraskande. Fast jag hade kanske föredragit om den inte gjorde det.
Posted 06 February 2011 - 15:22
Posted 07 February 2011 - 01:00
Det sägs också vilket år hans föräldrar dog och hur gammal han var då.
Jag har läst TDKR väldigt många gånger men jag har aldrig noterat att de nämner vilket år Bruce Waynes föräldrar dog. Jag säger inte att det inte är så som du säger, jag kan ha missat det, man har ju t ex missat en hel del första gången man läste Watchmen,men sen snappat upp grejer när man läst om den. Kan du säga i vilken del man nämner det?
Via lite matematiska konster listar man ut att historien utspelas i mitten på åttiotalet, vilket också stämmer överens med Reagan och Kalla Kriget
Miller är ju inte jättesubtil när han kommenterar Kalla Kriget, USA och Sovjet, Reagan etc. Vet dock att DC har skrivit i TPBn att det handlar om ett "near future Gotham City". Lite på samma sätt som Robocop kommenterade 80-talet men den uspelades sig också i en nära framtid.
Jag tolkade det som att historien inte hänger ihop med den ordinarie kontinuiteten
Vilket den inte gjorde när den publicerades, det var menat som en alternativ framtid för DCU. Miller länkade dock ihop den med "Batman Year One", och Year One är i kontinuitet. Sen har t ex Brad Meltzer senare i JLA (#0, omstarten några år sedan) gjort att DKR är i kontinuitet, sen lite efter det så gjorde Grant Morrison Millers "Dark Knight Universum" till en av DCs officiella världar i "Multiverset". Sen publicerar DC även en "Batman Beyond" bok som ger en väldigt annorlunda bild av framtida Gotham och det nämns ingenstans att den inte skulle vara i kontinuitet. Och Superman från "The Dark Knight Returns" dök upp i miniserien "Countdown:Arena". Sen tror jag att Miller sagt att "Spawn/Batman" också utspelar sig i TDKR universumet. Och "All-Star Batman&Robin" som enligt Miller är i kontinuitet med både "TDKR" och "TDKSA" utspelar sig ju i "nutid" också. Så visst grejer slirar, och de verkar slira rätt ordentligt.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 07 February 2011 - 01:13
Jag tillhör väl den skaran som inte direkt gör i byxan av att Bane ska vara med, fast jag är ändå nyfiken vad Nolan kommer göra med karaktären. Jag litar på Nolan. Om man nu ska introducera en karaktär som Bane är det nog rätt bra drag att kombinera med ett mer traditionellt val som Catwoman.
Posted 07 February 2011 - 11:37
Som jag minns det, så nämns året (1940, tror jag.) när Bruce ser på tv och filmen Zorros märke påannonseras, samma film som de hade sett på bio dagen när föräldrarna mördades.Jag har läst TDKR väldigt många gånger men jag har aldrig noterat att de nämner vilket år Bruce Waynes föräldrar dog. Jag säger inte att det inte är så som du säger, jag kan ha missat det, man har ju t ex missat en hel del första gången man läste Watchmen,men sen snappat upp grejer när man läst om den. Kan du säga i vilken del man nämner det?
Det känns rätt kört att försöka införa en kanonisk framtid när man vet att någon ändå kommer att stoppa in nya nutidshändelser som förstör alltihop. Marvel löste väl det genom att säga att deras 2099-serier utspelas på Jord-928. Jag vet inte om det var sagt så från början, eller om det var något de bestämde sig för när de insåg att den inte stämde med 616 längre.Sen har t ex Brad Meltzer senare i JLA (#0, omstarten några år sedan) gjort att DKR är i kontinuitet, sen lite efter det så gjorde Grant Morrison Millers "Dark Knight Universum" till en av DCs officiella världar i "Multiverset". Sen publicerar DC även en "Batman Beyond" bok som ger en väldigt annorlunda bild av framtida Gotham och det nämns ingenstans att den inte skulle vara i kontinuitet.
Man behöver inte be om ursäkt för att man återgår till ämnet.Inte för att avbryta diskussionen runt tidslinjerna, men vill bara inflika att jag tycker Anne Hathaway var ett alldeles förträffligt val till Catwoman.
Posted 08 February 2011 - 21:21
Som jag minns det, så nämns året (1940, tror jag.) när Bruce ser på tv och filmen Zorros märke påannonseras, samma film som de hade sett på bio dagen när föräldrarna mördades.
Man nämner inte året, men den Zorro-filmen är ju från 1940 ja. Nu håller jag på med lite tankeläsande, men jag tror att Miller medvetet inte skrev vilket år storyn utspelar sig, just för att "near future" (som den fortfarande officiellt beskrivs som) fungerar bättre. Men ja om man räknar från den filmen, och att Bruce Wayne är 55 i den DKR så hamnar den på 80-talet ja.
Det känns rätt kört att försöka införa en kanonisk framtid när man vet att någon ändå kommer att stoppa in nya nutidshändelser som förstör alltihop.
Ja, fast nu tycker jag inte att sånna grejer egentligen "förstör" nånting. Karaktärerna är starka nog för att klara av sådant. Tidslinjer ändras när DC och Marvel, och diverse manusförfattare själv vill ändra på grejer. Serieförfattarna ändrar ju t om på sina egna grejer.
Inte för att avbryta diskussionen runt tidslinjerna, men vill bara inflika att jag tycker Anne Hathaway var ett alldeles förträffligt val till Catwoman. Ingen jag tänkt på alls. Hon har väl för övrigt inte nämnts alls i förhands-spekulationerna?
Hon nämndes som en av kandidaterna när en lista med 6 namn dök upp lite innan Warner Brothers sen gjorde det officiellt att Hathaway fått rollen. Jag gillar valet av henne också.
Edited by super85, 08 February 2011 - 21:26.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 09 February 2011 - 13:12
Jag har för mig att årtalet faktiskt nämns. Några bevis har jag dock inte förrän jag får tag i serien någonstans.Som jag minns det, så nämns året (1940, tror jag.) när Bruce ser på tv och filmen Zorros märke påannonseras, samma film som de hade sett på bio dagen när föräldrarna mördades.
Man nämner inte året, men den Zorro-filmen är ju från 1940 ja. Nu håller jag på med lite tankeläsande, men jag tror att Miller medvetet inte skrev vilket år storyn utspelar sig, just för att "near future" (som den fortfarande officiellt beskrivs som) fungerar bättre. Men ja om man räknar från den filmen, och att Bruce Wayne är 55 i den DKR så hamnar den på 80-talet ja.
Alltså... Det förstör ju själva tidslinjen och idén om att den visade framtiden är sann och inte bara något påhittat. Man kan ju dock tycka att det är värt det, eftersom man ibland kan begränsas onödigt mycket av att behöva rätta sig efter vad som sagts om framtiden i dåtiden. Sedan beror det förstås också på vilka regler man sätter för tiden. Om framtidsskildringen inte bara är för läsarna, utan också visas för nutidsupplagan av berättelsens huvudpersoner, via tidsresor eller spådomar, kan man ju tänkas att detta påverkar dem till att bete sig på ett sätt som leder till att de visade framtida händelserna aldrig kommer att inträffa.Ja, fast nu tycker jag inte att sånna grejer egentligen "förstör" nånting. Karaktärerna är starka nog för att klara av sådant. Tidslinjer ändras när DC och Marvel, och diverse manusförfattare själv vill ändra på grejer. Serieförfattarna ändrar ju t om på sina egna grejer.Det känns rätt kört att försöka införa en kanonisk framtid när man vet att någon ändå kommer att stoppa in nya nutidshändelser som förstör alltihop.
Posted 09 February 2011 - 14:01
Jag har för mig att årtalet faktiskt nämns. Några bevis har jag dock inte förrän jag får tag i serien någonstans.
Jag har TPBn här i handen och året nämns inte i den scenen där filmen börjar på TV och Bruce har sin flashback. Det nämns inte heller i franska hardcover utgåvan jag har. Däremot i svenska utgåvan, översatt av Horst Schröder så nämns det att Zorro-filmen är från 1940. Kan vara att Schröder bara översatt det så , eller att när serien gavs ut på 80-talet i USA så skrev man årtalet i dialogen, men har ändrat det i efterhand. Ändringar händer ju när grejer kommer ut i nyare upplagor etc. Så det nämns i svenska versionen jag har, men inte i amerikanska eller franska. Jag vet sen inte om du tänkte på något annat tillfälle i boken när man nämner sånt.
Alltså... Det förstör ju själva tidslinjen och idén om att den visade framtiden är sann och inte bara något påhittat.
Ja, vad jag menade var mer att allt det här är ju bara påhittat ändå. Batman är den typen av karaktär som skrivits och tecknats av så många människor att det känns för mig väldigt onödigt att bry mig om sådana detaljer, eftersom man kan (eller förväntas) redan acceptera att i den officiella kontinuiteten så kan Bruce Wayne alltid vara 30-nånting medan hans sidekicks växer upp. Sen som du sa innan "tidslinjer slirar".
Intressant rykte, att man ska filma lite av New York City för The Dark Knight Rises den här veckan. Anledningen skulle då vara att Nolan vill filma staden med snö/vinter för filmen.
http://www.comicbook...4/news/?a=29700
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 09 February 2011 - 14:25
Nej, det var just den scenen jag tänkte på.Jag har för mig att årtalet faktiskt nämns. Några bevis har jag dock inte förrän jag får tag i serien någonstans.
Jag har TPBn här i handen och året nämns inte i den scenen där filmen börjar på TV och Bruce har sin flashback. Det nämns inte heller i franska hardcover utgåvan jag har. Däremot i svenska utgåvan, översatt av Horst Schröder så nämns det att Zorro-filmen är från 1940. Kan vara att Schröder bara översatt det så , eller att när serien gavs ut på 80-talet i USA så skrev man årtalet i dialogen, men har ändrat det i efterhand. Ändringar händer ju när grejer kommer ut i nyare upplagor etc. Så det nämns i svenska versionen jag har, men inte i amerikanska eller franska. Jag vet sen inte om du tänkte på något annat tillfälle i boken när man nämner sånt.
Jo, som sagt. Man får acceptera att det går till på det viset, vare sig man vill eller inte. Jag funderade mest över hur The Dark Knight returns kunde fungera som kanon i den ordinarie kontinuiteten eftersom det utspelar sigJa, vad jag menade var mer att allt det här är ju bara påhittat ändå. Batman är den typen av karaktär som skrivits och tecknats av så många människor att det känns för mig väldigt onödigt att bry mig om sådana detaljer, eftersom man kan (eller förväntas) redan acceptera att i den officiella kontinuiteten så kan Bruce Wayne alltid vara 30-nånting medan hans sidekicks växer upp. Sen som du sa innan "tidslinjer slirar".Alltså... Det förstör ju själva tidslinjen och idén om att den visade framtiden är sann och inte bara något påhittat.
Posted 09 February 2011 - 19:38
Posted 10 February 2011 - 09:48
Posted 10 February 2011 - 10:15
Posted 14 February 2011 - 21:55
http://www.superhero...rk-knight-rises
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 11 March 2011 - 18:37
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 12 March 2011 - 09:10
Posted 14 March 2011 - 09:24
Grejen är att Eckhart har fått den där frågan i typ varje intervju han gjort efter "The Dark Knight". Oftast säger han rakt av nej, han gjorde visst det samma dag som den där videointervjun gjordes, och sen ibland så svarar han sådär
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 16 March 2011 - 10:38
Posted 17 March 2011 - 22:28
http://www.comicbook...rticle&id=31363
Edited by super85, 17 March 2011 - 23:02.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 18 March 2011 - 14:41
Posted 19 March 2011 - 13:04
http://www.superhero...rk-knight-rises
Första ryktet med Juno Temple....Holly från Batman Year One kanske?
Edited by super85, 19 March 2011 - 13:21.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 19 March 2011 - 23:52
Posted 20 March 2011 - 00:07
Posted 20 March 2011 - 02:45
http://batman-news.c...k-knight-rises/
Ja Holly är Selina Kyles vän. Avslöjar inget mer eftersom Batman Year One är ett sådant modernt mästerverk som bör läsas!
Batman Begins
The Dark Knight