Jump to content

Photo

Oscarsgalan 2010

• Please log in to reply
262 replies to this topic

#251 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 08 March 2010 - 16:22

Ett par reflektioner...

Galan som gala var inte mycket att hänga i julgranen, faktiskt bitvis tråkig, Baldwin/Martin gjorde ingen stor insats, Neil Patrick Harris sångnummer var iofs oväntat men gav ärligt talat inte mycket. En kul sak var tributen till skräckfilm som var ett välkommet avbrott. Tributen till John Hughes var också ett bra inslag i alla fall själva klippen och ansatsen. In memoriam var dock en soppa som jag inte tror någon är nöjd med.

Till själva statyetterna då. Hurt Locker tog sex, välförtjänt och en bra utdelning, Avatar fick tre vilket får anses vara få och dessutom i tämligen "lätta" kategorier, Up in the air fick ingen utdelning trots rätt många nomineringar. Precious tog ett par, rätt väntade. Annars var skådespelarstatyetterna knappast några skrällar med Jeff Bridges, Christoph Waltz, Mo'Nique och Sandra Bullock och inte de andra statyetterna heller. Jag är glad för att Jeff Bridges fick en Oscar även om det nog delvis var för lång och trogen tjänst.

Generellt var galan rätt förutsägbar och halvtrist, inget som stack ut egentligen vare sig i själva galan eller kring statyetterna eller tacktalen. The greatest show on earth var det knappast i år, mer en förutsägbar firmafest.

Så sammanfattningsvis, en gala i mängden där statyetterna gick dit de flesta trodde och i de flesta fall kändes rätt. Star Treks första Oscar var kul, även om det var en teknisk sådan.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#252 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2010 - 16:36

Om någon undrade vart jag tog vägen så slutade mitt Internet att fungera 5 min före Galan och jag fick aldrig igång det igen. :skull: Så jag missade Galan för första gången sedan 1998. :(
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#253 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2010 - 16:55

Hederskakan

Går till Wylie Times för utomordentligt jobb som SFN:s egna modeorakel. Mycket bra jobbat!

:lol: Bra jobbat Wylie :thumbsup:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#254 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 08 March 2010 - 16:55

Har följt Oscars-galan live under nästan 10 år men även sett eftersändningarna, primärt för vassa galavärdar och välproducerade skämtinslag kring filmåret (Ett koncept Guldbagge-galan tagit efter).

Billy Crystal har varit helt fantastisk elakt rolig, John Stewart likaså även Hugh Jackman var en postiv överaskning fast han inte är proffskomiker. Däremot borde gubbarna Steve Martin & Alec Baldwin skämmas, så här uselt och lamt får det inte vara på Oscars-galan. Det är något fel på Galan om den komiska höjdpunkten är att George Clooney går utanför avspärrningarna och nuddar pöbeln bakom stängslet.

I övrigt är jag nöjd att den seriösa krigsskildringen The Hurtlocker blev bästa film och inte pekoralet (Waltz undantagen givetvis) Inglourious Basterds.

#255 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 March 2010 - 18:14

En kul sak var tributen till skräckfilm som var ett välkommet avbrott. Tributen till John Hughes var också ett bra inslag i alla fall själva klippen och ansatsen. In memoriam var dock en soppa som jag inte tror någon är nöjd med.

Tributen till skräckfilm kändes som en frisk fläkt. Håller galan på att moderniseras? :)
John Hughes: kul att se klippen från de gamla filmerna.
In memorian: Nope. Visst är det fint att de hyllar de som har gått bort, men kan de inte skippa applåderna som bara blir pinsamt då vissa knappt får någon applåd medan andra får närapå stående ovationer. Pinsamt.

Jag är glad för att Jeff Bridges fick en Oscar även om det nog delvis var för lång och trogen tjänst.

Det sista du skriver tvivlar jag faktiskt på för han gör en otrolig skådespelarprestation i Crazy Heart och förtjänar statyetten på egna premisser. Colin Firth var lika bra han i A Single Man. Synd att de inte kunde dela på priset :)

@Walker: George Clooney vid avspärrningarna: så sant det du säger.

@Crusader: nej, vad trist! Därför du bara försvann (trodde du somnat) :(

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#256 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 08 March 2010 - 18:27

Ok, jag ser fram emot att avnjuta Jeffs prestation vad det lider. Även Colin Firths. Invictus lockar inte lika mycket. Jag betvivlar inte att Jeff fick statyetten för sin prestation i filmen men visst spelade det in att han är Jeff Bridges. Han höll för övrigt ett väldigt "dudeish" tacktal det var mycket "man this an that, man", helt klart är the Dude en karaktär som inte är honom fjärran :) Det är sådant som gör att det är svårt att inte gilla honom.

Ja, skräckfilmstributen var en frisk fläkt. Lite kul är det också att John Carpenter (lite av en husgud) vars film Halloween och dess musik fick rätt stor plats i tributen gjort filmen Starman (1984) med just Jeff Bridges, en roll den senare fick en Oscarsnominering för i samma kategori han i år vann.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#257 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 08 March 2010 - 18:30

Glad att Kathryn Bigelow vann. Välförtjänt verkligen.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#258 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 08 March 2010 - 18:40

Har snabbspolat igenom de inslag jag missade, tre timmar på 25 minut ;)

John Hughes-tributen var ett trevligt nostalgi-inslag, fast kanske mindre trevligt för 45+are att fortfarande förknippas med sina tonårsroller. Macaulay Culkin såg förövrigt fortfarande ut som en finnig 13:åring fast han fyllt 30 år :lol:

#259 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 11 March 2010 - 09:50

Vet inte om det var någon här som saknade Farah Fawcett i In Memoriam, men det var bestämt av producenterna att inte ha med henne för att de anser att hon mer platsade under tv-serier än film. Så var det med det.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#260 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 March 2010 - 03:14

And the Oscar Cookie goes to...

Posted Image

Wylie Times & Synon!

Oavgjort! Vi lyckades båda pricka in 16 vinnare av 24. Grattis till oss båda :thumbsup:

Hederskakan

Går till Wylie Times för utomordentligt jobb som SFN:s egna modeorakel. Mycket bra jobbat!

Ja det var ju nesligt att det skulle bli oavgjort. Jag som kände mig segerviss så länge. :( Skulle inte ha tagit Avatar som bästa film. (men jag är glad att den inte vann) Jag fick en hederskaka iaf. :)

Galan då? Nej. Inte bra.

Räcker så va?

Suck ok då. På pappret ser Baldwin och Steve Martin ut att vara ett riktigt bra val som Oscarsvärdar. Men med tanke på att Martin ensam var rätt blek så vet jag egentligen inte varför jag förväntat mig mer nu. Kalla det 30 Rock effekten. Först kommer Neil Patrick Harris in och gör ett sångnummer. Ok jättebra OM, han hade varit värd för galan. NPH har varit värd för både Emmygalan och Tonygalan och har gjort jättebra ifrån sig. Sångnummer är han suverän på men varför gör han Baldwin och Martins jobb? Varför kunde inte dom som är värdar sjunga nåt? Jag vet att dom kan. Sen var tyvärr ljudet alldeles för lågt på NPHs sång och allt det här har tyvärr inneburit att han oförtjänt dragits ner i i skiten med Baldwin/Martin. Oscars ledningen borde gottgöra det genom att ge NPH galan själv nästa år. (Ett litet problem med det är väl att han främst är en profil inom TV och musikal)

Baldwin/Martins eget intro var ett stort sömnpiller. "Titta där sitter han, skämt, haha. Titta där sitter hon, skämt, haha." Really? Dags för Billy Crystal att komma tillbaka och visa hur man gör det här rätt.

Öht var det väldigt lite som var roligt på årets gala. Ben Stillers Na'vi var lite hit and miss. Steve Carells grej med Cameron Diaz var långt under vad Carell brukar göra på galorna. Samma sak med Tina Fey. Vart var Will Ferrell? Jim Carrey? Eller någon annan av dom komiker som alltid är roliga på såna här tillställningar.

Sen hade man alltså inte valt att ta bort det mest tidsförödande och tråkiga inslaget som dom någonsin kommit på. Nämligen en extra ryggdunk till dom nominerade skådespelarna genom ett litet hyllningsstal till var och en av dom. Dom tog visserligen bort supporting kategorierna i år och presenterade dom som vanligt men i huvdrollskategorierna var vi tvungna att genomlida långa tråkiga tal till varje skådis som dom omöjligt kan ha fått en tidgräns till. (undantaget var Colin Farrell som gav ett väldigt roligt tal till Jeremy Renner.) Mycket märkligt med tanke på hur brydda dom är om att dra över tiden varje år. Tydligen måste dom ju ha blivit väldigt stressade också med tanke på hur snabbt Tom Hanks läste upp vinnaren för bästa film. Måste vara världsrekord där.

So you think you can waste our timedance inslaget fick mig verkligen att sakna när dom framförde alla sångnumren. Det här vara bara värdelöst.

Skräckmontaget? Bra idé men ärligt talat, Edward Scissorhands? Twilight? m.fl. Newsflash Oscars puckon, det är inte skräck. Och det gjorde inte saken bättre att ha Twilight glinen där framme och presentera det. John Hughes montaget var dess då bättre. Väldigt kul att dom uppmärksammade honom. Men kunde inte Emilio Estevez och Rob Lowe ha släpat sig dit? Demi Moore var dessutom där men deltog inte i hyllningen. Dåligt.

Själva vinnarna då? Ja det finns inte mycket att säga där egentligen. Kul att Hurt Locker och framför allt Kathryn Bigelow vann. Jag ser det som en försenad vinst för Strange Days. :P Väldigt konstigt och dåligt att inte Vita Bandet vann Oscar för bästa utländska film. El Secreto... var imo inte speciellt bra.

Vad mer kan man säga? The Dude abides. Eller som nån sa på twitter: "Note to Twitter: Jeff Bridges did not actually win tonight for The Big Lebowski." Han blev ju tragiskt nog inte ens nominerad då.

Till sist en eloge till kanal 9 som tog upp stafettpinnen med Oscarsgalan för ett par åt sen och har gjort ett bra jobb sen dess. I år har dom dessutom visat flera andra galor också. Kudos.

Till allra sist men inte minst vill jag tacka Synon som gjort mig sällskap och sett så många nominerade filmer som det bara var möjligt att trycka in innan galan. :) Jag har faktiskt aldrig hunnit med att se så här många filmer något tidigare år.

Edited by Wylie Times, 14 March 2010 - 03:34.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#261 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 March 2010 - 03:31

He's alive!!! Äntligen får vi ta del av vad du tyckte om galan. Bra skrivet som alltid. Gillar dina sågningar :D

#262 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 March 2010 - 03:33

Tack. :) Jag behövde en vecka på mig att smälta intrycken. Kan vi säga.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#263 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 14 March 2010 - 13:13

Skräckmontaget? Bra idé men ärligt talat, Edward Scissorhands? Twilight? m.fl. Newsflash Oscars puckon, det är inte skräck. Och det gjorde inte saken bättre att ha Twilight glinen där framme och presentera det.

Naturligtvis var urvalet mainstream och hela grejen byggd kring fördomen att skräck är något för unga. Men som skräckaficionado tar man vad man får. :)

Angående John Hughes har jag läst en del kritik om att det var tveksamt att hylla just honom när så många andra större regissörer aldrig fått en liknande hyllning. Jag vet inte, själv tyckte att tanken var god även om utförandet var sådär. Men i och med att till exempel Kurosawa skulle fyllt hundra i år (vilket jag insåg igår) hade en hyllning till honom känts mer rimlig kanske. Om man nu ville ha ett dylikt homage-inslag i galan menar jag.

Jag saknade inte musikinslagen som alltid är ett sömnpiller, även om dansinslaget inte direkt var mycket bättre.

Den allmänna meningen (i alla fall på nätet :) ) verkar vara att galan var dålig, men att statyetterna i stort gick dit "allmänheten" ville.

---

--- | filmtipset | ---